Jump to content
Pede

2 forskellige rejsegaranti ordninger for toget i SE?

Recommended Posts

Er noget forundret her til aften. Tog nogle blanketter på Svågertorp idag til rejsegarantien - de så ud til at ha fået ny forside. Ser således ud: http://www.oresundstag.se/Global/Resegarantin/Resegarantin_ST.pdf Til min skræk og gru er den rejsegaranti pivringe i forhold til den jeg normalt bruger (kun erstatning efter 30 min - ikke noget med en ny dagsbillet men op til 50 kr). Tror herefter de har lavet garantien om og den gamle nu ikke kan bruges mere. Er godt nok knotten og brokker mig til kæresten og vil nu ha en bil nummer 2 som jeg kan bruge i hverdagen... men efter en tur på Skanetrafikens hemsida ser jeg at den "normale" rejsegaranti stadig fungerer: http://www.skanetrafiken.se/upload/Dokumentbank/Resegarantin/resegaranti%20till%20webb_okt09.pdf Postadressen/postboksen er nøjagtig den samme på de 2 rejsegarantier. hvad pokker er meningen? Finder det godt nok mærkeligt med 2 forskellige garantiordninger på samme rute. Fedt på den måde at forvirre kunderne og man må formode en del undlader at bruge garantien da de ikke kender til den bedre af dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der findes flere "ordninger". Som der også står i den første du linker til, gælder den hvis ens rejse overskrider et län. Denna resegaranti gäller vid alla resor med Öresundstågen som är länsöverskridande. Rejser fra Malmö (Skåne i det hele taget) til København er ikke läns-overskridende og derfor gælder den ikke dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh... firnurlig detalje jeg havde overset. Takker. Har droppet kravet til kæresten om bil nummer 2 ... indtil videre. Er dog gruuuueligt træt af toget. Idag 2 x næsten 30 min. forsinkelser takket være idiot-godstog omkring Kastrup.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ahh... firnurlig detalje jeg havde overset. Takker. Har droppet kravet til kæresten om bil nummer 2 ... indtil videre. Er dog gruuuueligt træt af toget. Idag 2 x næsten 30 min. forsinkelser takket være idiot-godstog omkring Kastrup.
Oss hos mig, men aftensforsinkelse varede 2 timer! :( Ved du om man får garantibillet for begge gange eller kun for det ene? Pft for svaret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret! Men jeg er i meget dårligt humør og meget sur! Har lige fået et brev fra DSBFirst (jeg har danske månedskort), som siger, at jeg ikke er omfattet af DSB Forst Øresunds Rejsetidsgaranti, og det er fra d.19.01.2010, og at jeg skal tilmelde mig til DSB Pendler garanti. Dvs jeg får udbetalt nogle penge for nogle forsinkelser m.m. Jeg forstår simpelthen ikke, hvad bliver så med alle de forsinkelser, som jeg har frad.19.01.2010 og indtil i dag! Jeg tror, der har været i alt 5-6 billeter, som jeg skulle få... Hold da op, denne DSB First gør alt for at folk vælger bil i stedet for at tage toget. :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Køb dit månedskort hos Skånetrafiken i stedet' date=' hvis du gerne vil have fribilletter i stedet for en mindre kompensation udbetalt[/quote'] Ja, det vil jeg også gøre fra nu af. Tak for hjælpen, alle sammen! :rose:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svaret! Men jeg er i meget dårligt humør og meget sur! Har lige fået et brev fra DSBFirst (jeg har danske månedskort), som siger, at jeg ikke er omfattet af DSB Forst Øresunds Rejsetidsgaranti, og det er fra d.19.01.2010, og at jeg skal tilmelde mig til DSB Pendler garanti. Dvs jeg får udbetalt nogle penge for nogle forsinkelser m.m. Jeg forstår simpelthen ikke, hvad bliver så med alle de forsinkelser, som jeg har frad.19.01.2010 og indtil i dag! Jeg tror, der har været i alt 5-6 billeter, som jeg skulle få... Hold da op, denne DSB First gør alt for at folk vælger bil i stedet for at tage toget. :fight:
Jeg har lige været inde på DSBfirst's danske hjemmeside. De har været luskede og ændre det således at man nu åbenbart skal tilmelde sig ordningen hvor man får kontant kompensation såfremt man har et (dansk) cpr-nummer. Hvis man ikke har kan man stadig få garanti-billetter. Det står ikke direkte men de skriver: Hvordan får jeg kompensation? Hvis du er pendler, køber dit Øresundskort hos DSBFirst, og har dansk cpr-nr. skal du tilmelde dig DSBFirst Pendler Rejsetidsgaranti. Har du ikke dansk cpr. nr., skal du udfylde ansøgningsskemaet, som du finder på www.dsbfirst.dk/rejsetidsgaranti. Så Guma du kan evt. undlade at skrive dit CPR-nummer på de næste ansøgninger. Men de "kender" dig jo nok og vil sikkert afvise dig alligevel. Tja, som de andre skriver. Køb kortet i S, der får vi stadig billetter. Der er bare flere måneder undervejs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant, jeg har aldrig undersøgt denne rejsegaranti og har pendlet en del måneder. HVordan fungerer det? ER det rigtigt forstået at man få en erstatningsrejse, om man bliver mere end 30 in forsinket? Kan denne bruges af andre end en selv eller er den personlig? Får man også erstatning hvis man er studerende? Er det kompliceret at udfylde blanketten?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Interessant, jeg har aldrig undersøgt denne rejsegaranti og har pendlet en del måneder. HVordan fungerer det? ER det rigtigt forstået at man få en erstatningsrejse, om man bliver mere end 30 in forsinket? Kan denne bruges af andre end en selv eller er den personlig? Får man også erstatning hvis man er studerende? Er det kompliceret at udfylde blanketten?
Hvor køber du dit øresundskort?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du bruger Skånetrafikens kort til at rejse mellem Skåne og Danmark, så er reglen: Hvis du er 25 minutter eller mere forsinket til din endelige destination, forårsaget af forsinkelser i tog-trafikken, så er du berettiget til en kompensationsbillet. Dette gælder også ved skift hvor du har 5 minutter mellem planlagt ankomst og afgang, såsom ved busser og S-tog. Jeg tror ikke man kan få presset Metroen herindunder :) Så hvis nu at toget er forsinket 10 minutter, og det er nok til at jeg misser 33'eren om aftenen, så skal jeg vente 30 minutter på den næste bus, altså er jeg jo dermed 30 minutter forsinket. Synes dog som regel Skånetrafiken får denne slags forsinkelser tørret af med en billet der kun gælder i Malmö Du kan enten samle en blanket op på stationen og udfylde, eller du kan printe den ud og udfylde, eller hvis du er doven som mig, så kan du bruge den formular som jeg har omdannet deres PDF dokumenter til og derefter printe den ud. Derefter er det blot at smide i en postkasse med en kopi af billetten (eller hvis det er en garantibillet eller enkeltbillet du er forsinket på, så originalbilletten). Du kan gå i skranken på stationerne og få dem til at lave en kopi til dig hvis du ikke gider bruge en kopimaskine til formålet :) 2-sidet version af formularen (ligesom den du kan hente i skranken): http://eod.dk/forsinkelser/skanetrafiken_20090111_rotated.pdf Enkelt-sidet version af formularen: http://eod.dk/forsinkelser/skanetrafiken.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har lige været inde på DSBfirst's danske hjemmeside. De har været luskede og ændre det således at man nu åbenbart skal tilmelde sig ordningen hvor man får kontant kompensation såfremt man har et (dansk) cpr-nummer. Hvis man ikke har kan man stadig få garanti-billetter. Det står ikke direkte men de skriver: Hvordan får jeg kompensation? Hvis du er pendler, køber dit Øresundskort hos DSBFirst, og har dansk cpr-nr. skal du tilmelde dig DSBFirst Pendler Rejsetidsgaranti. Har du ikke dansk cpr. nr., skal du udfylde ansøgningsskemaet, som du finder på www.dsbfirst.dk/rejsetidsgaranti. Så Guma du kan evt. undlade at skrive dit CPR-nummer på de næste ansøgninger. Men de "kender" dig jo nok og vil sikkert afvise dig alligevel. Tja, som de andre skriver. Køb kortet i S, der får vi stadig billetter. Der er bare flere måneder undervejs.
Tusind tak for dine råd. Jeg vil også gøre det lige så snart min nuværende mpnedskort skal skiftes ud. Det, jeg er meget forbavset over, at der IKKE har været nogen information om de ændrede regler. Selv om jeg har været registreret under "Øresunds Rejsetidsgaranti" fik jeg ikke et brev fra dem, at jeg skal skifte fra den ene ordning til den anden. Det resulterede, at alle de forsinkelser DSB First havde siden 19.01 indtil i fredags bliver afvist pga DERES uopmærksomhed??? Jeg vil ikke sidde og vente på deres "ret", og hvis det er nødvendigt vil jeg gå videre. Det er bare princip sag. Man behandler ikke kunderne på den mode i Danmark, som DSB First gjorde. Spændende, om nogen anden her på debatten har også fået brevet fra DSB First, eller er det kun mig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dette gælder også ved skift hvor du har 5 minutter mellem planlagt ankomst og afgang, såsom ved busser og S-tog. Jeg tror ikke man kan få presset Metroen herindunder :) Så hvis nu at toget er forsinket 10 minutter, og det er nok til at jeg misser 33'eren om aftenen, så skal jeg vente 30 minutter på den næste bus, altså er jeg jo dermed 30 minutter forsinket. Synes dog som regel Skånetrafiken får denne slags forsinkelser tørret af med en billet der kun gælder i Malmö
Ahh, byttetiden skal være mindst 10 min iflg. http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=20439&epslanguage=SV Jeg kommer med Pågatåg hver morgen til Malmö der iflg. køreplanen skal ankomme på Malmö C f.eks. kl 07:55. Er Pågatåget 6-7 min forsinket og jeg derfor ikke når afgangen mod DK kl 08:02, og afgangen 08:22 er forsinket 5 min. (total forsinkelse 25 min) får jeg stadig ingen billet da byttetiden i Malmö ikke var mindst 10 min. I de fall garantin inte gäller för hela resan beror det på att bytestiden till anslutande buss eller tåg är mindre än 10 minuter. När du byter till anslutande buss eller tåg gäller garantin ditt slutmål. Resegarantin finns om bytestiden är minst 10 minuter - om inte annat framgår av gällande tidtabell eller i Reseplaneraren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ahh' date=' byttetiden skal være mindst 10 min iflg. [url']http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=20439&epslanguage=SV... I de fall garantin inte gäller för hela resan beror det på att bytestiden till anslutande buss eller tåg är mindre än 10 minuter. När du byter till anslutande buss eller tåg gäller garantin ditt slutmål. Resegarantin finns om bytestiden är minst 10 minuter - om inte annat framgår av gällande tidtabell eller i Reseplaneraren
Aah takker. Jeg huskede forkert, eller også har de ændret det. Nok mig der husker forkert :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ringede til Skånetrafikens kundeoplysning forleden dag og spurgte om "porto betalt" stadig gælder når man blot printer den ud fra deres hjemmeside og det gør den sørme - så ingen grund til at samle sammen og selv bekoste et frimærke. bare fold papiret sammen og smid det i postkassen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites