cd75 10 Anmeld indhold Skrevet February 1, 2010 Hejsa Efter meget læsen rundt herinde, er jeg blevet rigtig meget klogere på det med at flytte med a-kassen og den slags. Men... jeg står i den situation at jeg bor lige nu i dk - men skal i april flytte til sv og søge job. Jeg modtager lige nu dagpenge i dk. Jeg læser så alle steder at man kan tage sine dagpenge med til sv i op til 3 mdr (hvis man ellers opfylder nogle kriterier - og de kriterier jeg har læst, opfylder jeg). Min a-kasse siger så, at jeg skal have folkeregisteradresse i dk, for at tage dagpenge med til sv???? Men for at kunne arbejde i et andet nordisk land, skal jeg jo flytte min adresse derover? Er der nogen der har erfaring med lige den problemstilling?? Altså om jeg SKAL have folkeregisteradresse i dk, for at få danske dagpenge med til sverige, i en kortere periode for at søge job? På forhånd tak :) CD Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ufolu 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2010 Altså om jeg SKAL have folkeregisteradresse i dk, for at få danske dagpenge med til sverige, i en kortere periode for at søge job? Ja, man skal have folkeregisteradresse i dk. Du får danske dagpenge i Sverige i 3 mdr. (i svenske kroner). Du finder ikke job i Sverige. Efter de 3 mdr. er det slut hvis du ikke kommer tilbage til DK. MEN, du kan søge om feriepenge dagpenge efter de 3 mdr. er gået:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cd75 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2010 Det forstår jeg ikke, for jeg kan jo ikke have to nordiske adresser??? Og hvor står det? For det står ingen af de steder jeg har set, hvor der ellers står noget om dagpenge med til et andet EU land? Jeg er ret sikker på at jeg ikke kan få mine børn i svensk skole, medmindre jeg har adresse i sverige...!? Så bliver jo nødt til at flytte min adresse derover... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2010 Du kan som udgangspunkt godt flyttes fra en dansk til en svensk a-kasse hvis du flytter til Sverige fra Danmark. Men det er selvføglelig svenske dagpenge du får til svenske satser- (og de er er noget lavere end danske satser) Du kan som udgangspunk IKKE få dagpenge fra DK hvis du bor i Sverige, du skal overflyttes til en svensk a-kasse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cd75 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2010 Jeg bor endnu ikke i Sverige - jeg skal flytte over, og det er i den forbindelse jeg ville søge om at tage mine danske dagpenge med (http://www.eures.dk/mod_inc/?p=itemmodule&kind=9&id=1068). Indtil jeg fandt job eller fandt ud af at det ikke var noget for os - dog i max de tre måneder de siger. Forvirringen går på om jeg skal have adresse i det ene eller andet land.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2010 Forvirringen går på om jeg skal have adresse i det ene eller andet land....Det er lidt svært at flytte til Sverige uden at gøre det. Så der er ingen tvivl. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cd75 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2010 Hehe - ja det kunne man jo sige! Så for at ridse kort op for mig selv (skal lige have det her i pap)... så kan jeg ikke flytte til Sverige uden at flytte min folkeregisteradresse derover - og med det, så må jeg kunne få mine danske dagpenge med mig i op til 3 måneder, som der står beskrevet mange steder. Derudover vil mine danske børn kunne komme til at gå i svensk skole med det samme, da de også får svensk adresse?!??? Sorry jeg er lidt langsom, men det er bare frustrerende at få så mange forskellige meldinger omkring det her fra a-kasse, adir og andre. Nogle gange er de bedste råd fra de som selv har stået i det! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2010 http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8421 http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8550&f=g Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cd75 10 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2010 Tak skal du ha! Dem vil jeg nærlæse, når jeg har fået gruset ud af øjnene imorgen tidlig :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret February 1, 2010 I 1996 Jeg fik de 3 mdr i 1996, Svensk adresse, Svensk arbejdsformidling, Danske A-kasse penge. Man skal have nogen EU blanketter med fra A-kassen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cd75 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2010 Jeg har netop fået a-kassens bekræftelse på at jeg ikke behøver dansk adresse - jeg må bare ikke flytte min adresse før præcis den dag jeg bosætter mig i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites