Jump to content
Frakkel

sambeskatning - overførsel af bundfradrag

Recommended Posts

Hej skattekyndige, Jeg har brug for at få forklaret reglerne for sambeskatning. Eksemplet er at par der er gift og ønsker sambeskatning. Hun tjener 360.000 han tjener 60.000. De har begge et personsfradrag på 40.0000kr Topskatgrænsen er 340.000kr og satsen er 15% og mellemskatgrænsen er 300.000kr og satsen er 6% Skal hun betale topskat fra 340.000 til 360.000?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Frakkel. Nu er jeg ikke specielist i skat, men ud fra hvad jeg kan se af egne forhold, er det ligegyldig, om I er sambeskattet eller ej. Det eneste der kan overføres mellem jer, er underskud og ikke udnyttet skattefradrag. Hvis I har fælleslån, kan du få renten tilskrevet dig alene ,og dermed måske komme under skattefradraget i skattepligtig indkomst. Herved kan du overføre ikke brugt personfradrag til fruen. Hilsener Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej skattekyndige, Jeg har brug for at få forklaret reglerne for sambeskatning. Eksemplet er at par der er gift og ønsker sambeskatning. Hun tjener 360.000 han tjener 60.000. De har begge et personsfradrag på 40.0000kr Topskatgrænsen er 340.000kr og satsen er 15% og mellemskatgrænsen er 300.000kr og satsen er 6% Skal hun betale topskat fra 340.000 til 360.000?
Først og fremmest, så har parret ikke et valg, når de er gift. Skatteberegningen vil foregå samlet. Personfradraget kan ikke bruges i forbindelse med beregningen af topskatten. Siden du nævner mellemskatten, så regner jeg med du tænker på 2009, da den jo er afskaffet fra og med 2010. Grænserne for topskat og mellemskat er bundgrænser. Dvs du betaler kun topskat af den del af din indkomst der ligger over bundgrænsen (i dit eksempel den del der ligger over 340.000). Præcist hvordan mellemskat og topskat beregnes kan du læse om på SKATs hjemmeside (fx. i kildeskatteloven eller ligningsvejledningen). Jeg vil anbefale, at kigge på bagsiden af jeres årsopgørelse hvor den slags er forklaret og udspecificeret i skatteberegningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

OK. Jeg havde misforstået konceptet af sambeskatning. Jeg tænker på 2007-2009 og specielt om mellemskat. Jeg havde en naiv ide om at man betaler det samme i skat hvis et par tilsammen tjener 420.000 fordelt (50:50) eller (90:10). Det jeg troede var at man tog mellemskatgrænsen(300.000 pr person) for begge dvs samlet 600.000 og da denne er højere end den samlede indkomst på 420.000 så skal man ikke betale topskat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

nu læser jeg at mellemskat er et bundfradrag og ægtefæller kan derfor godt flytte rundt med det mellem sig. Dette er kun interessant fra før 2010 da nu er mellemskat fjernet. Dvs. at man kigger på parrets samlede indtjening og hvis den ikke overstiger grænsen fra parrets samlede mellemskatgrænse så skal den ene i parret ikke betale topskat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites