Jump to content
Kim Andersen

En del har fortrudt sverige

Recommended Posts

Er det ikke på tide vi holder noget socialt ikke kun i denne by (Oxie), en del flytter tilbage fordi det sociale ikke gik mht. deres børn eller dem selv. :cry: Rigtig mange skriver på Øresunds Debatten men mødes de ?, jeg opfordrer ikke til, at man skal være social med hele skåne, men vi skal være bedre til, at tage imod dem der kommer. :th2: Derfor er der nogle som er frisk på, at få Ø-Debattens eventen gruppe op at stå, den kunne eventuelt dække hele skåne området, hvis der er opbagning for det. :D Eksempler på events kunne være fastelavn - Grildage - hyggebold - Gokart ja det er kun fantasien der sætter grænser. :rolleyes: Kvinder: Homeparty - Dildo party - tøse tur Mand: Poker - Fodbold - herre tur

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er ikke altid lykken at have hus og bmw hvis det sociale ikke fungere... Tænker lidt på det tv indslag hvor et par åbenbart mente deres barn skulle afleveres i dansk børnehave hverdag, og derfor flyttede til dk igen :rolleye: turen var for lang for barnet..... :rolleyes: hvis man holder barn og sig selv væk fra det svenske liv skal det da gå galt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det er ikke altid lykken at have hus og bmw hvis det sociale ikke fungere... Tænker lidt på det tv indslag hvor et par åbenbart mente deres barn skulle afleveres i dansk børnehave hverdag, og derfor flyttede til dk igen :rolleye: turen var for lang for barnet..... :rolleyes: hvis man holder barn og sig selv væk fra det svenske liv skal det da gå galt...
Du har helt rat, men det kunne nu være hyggelig hvis man kunne lave noget med andre dansker i området 1 til 2 gange om året. Vi har rigtig mange svenske venner men kun et dansk par. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeps...og man brokker sig raskt vækl over andre befolkningsgruppers mangel på lyst til at integrere sig. Måske man skulle kigge lidt indad først.
Fra min side er det ikke brok jeg syndes bare det kunne være kanon HVIS vi kunne lave noget dansk i ny og næ. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo ret beset heller ikke nogen der siger, at man ikke må ses med andre danskere, bare fordi man bor i Sverige.... Problemet opstår vel først, når man ikke VIL omgås med svenskerne... og så er det jo man kan begynde at undre sig over, hvorfor folk, der har dén holdning, liiiige er flyttet herover.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og nu forstår du bedre hvorfor...... ;)
Hej med dig Rikke Rost Nej det gør jeg ikke, jeg syndes bare det kunne være skægt med nogle danske traditioner i det svenske. det er jo ikke forbudt at være dansk i et andet land. så jeg forstår ikke den holdning nogle har. Ps. jeg har en del svenske venner og er som eneste dansker med i Oxie IF samt i grundegerforeningen. og ja selvom, at man integrere sig har man da stadig sine danske rødder. :D:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke så enkelt Det er ikke så enkelt at skaffe sig Svenske venner som det lyder. Svenskere har ofte nok i sig selv. Sproget er en hindring også. Problemer er også at Svenskere ofte ser deres familie og barndomsvenner meget. Der er ikke altid plads til andre. Mange Danske kommer sent hjem til hverdag. Svenskere er ofte klar til kaffe kl 18:sick: Vi ser også nogen Danskere. Men har mödt mange, vi ikke ser längere. Mange der flytter over har flyttet fra et problem, men nissen flytter jo med. Så ofte har vi ikke orket at se dem. Også en Svensker negativ indstilning har vi mödt en del gennem årene, desvärre. Npr vi holder noget er det en stor sammenblanding af både Svenskere og Danskere. Jeg syntes at de Danske traditioner er meget vigtige hvis man har börn. De er ikke Svenskere og bliver det ALDRIG. Vi kommer fra Dragör hvor der er en del traditioner i byen. Vi deltager stort set i dem alle stadigväk. Det er meget vigtigt for både vores voksne og ikke voksne börn (Og for os også) Det vil vi aldrig ändre på selvom vi er så intregrede som vi er. Vi har vennepar der er Dansk / Svenske. Der kan vi se at deres og vores börn finder en anden samhörighed med vores börn. Selvom vennernes börn aldrig har boet i DK eller taler ordentligt Dansk. Så jeg syntes at det er meget vigtigt at se Danskere også.

Du har så ganske rat :th2::laugh:;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke så enkelt at skaffe sig Svenske venner som det lyder. Svenskere har ofte nok i sig selv. Sproget er en hindring også. Problemer er også at Svenskere ofte ser deres familie og barndomsvenner meget. Der er ikke altid plads til andre. Mange Danske kommer sent hjem til hverdag. Svenskere er ofte klar til kaffe kl 18:sick: Vi ser også nogen Danskere. Men har mödt mange' date=' vi ikke ser längere. Mange der flytter over har flyttet fra et problem, men nissen flytter jo med. Så ofte har vi ikke orket at se dem. Også en Svensker negativ indstilning har vi mödt en del gennem årene, desvärre. Npr vi holder noget er det en stor sammenblanding af både Svenskere og Danskere. Jeg syntes at de Danske traditioner er meget vigtige hvis man har börn. De er ikke Svenskere og bliver det ALDRIG. Vi kommer fra Dragör hvor der er en del traditioner i byen. Vi deltager stort set i dem alle stadigväk. Det er meget vigtigt for både vores voksne og ikke voksne börn (Og for os også) Det vil vi aldrig ändre på selvom vi er så intregrede som vi er. Vi har vennepar der er Dansk / Svenske. Der kan vi se at deres og vores börn finder en anden samhörighed med vores börn. Selvom vennernes börn aldrig har boet i DK eller taler ordentligt Dansk. Så jeg syntes at det er meget vigtigt at se Danskere også.[/quote'] :rolleyes: så må os uden aber mødes ;) jeg forstår hvad du mener, jeg takker for et godt indlæg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke på tide vi holder noget socialt ikke kun i denne by (Oxie), en del flytter tilbage fordi det sociale ikke gik mht. deres børn eller dem selv. :cry: Rigtig mange skriver på Øresunds Debatten men mødes de ?, jeg opfordrer ikke til, at man skal være social med hele skåne, men vi skal være bedre til, at tage imod dem der kommer. :th2: Derfor er der nogle som er frisk på, at få Ø-Debattens eventen gruppe op at stå, den kunne eventuelt dække hele skåne området, hvis der er opbagning for det. :D Eksempler på events kunne være fastelavn - Grildage - hyggebold - Gokart ja det er kun fantasien der sætter grænser. :rolleyes: Kvinder: Homeparty - Dildo party - tøse tur Mand: Poker - Fodbold - herre tur
Dit initiativ er som sådan udemærket, men du skulle nok havet givet dit indlæg en anden overskrift. Hvis det ikke virker for folk i Sverige, og de vil flytte tilbage, så vil et grillparty nok ikke få dem til at blive. Hvis du læser i debatten, så er der tiltag i gang til at man mødes, men de mennesker har måske andre interesser end dig. Lige nu er det gåtur med hunde, der diskuteres og planlægges. Så er der diverse mødregrupper. MC folket arrangerer ture om sommeren. Bilræs på Sturup. Der har også været tale om, at arrangere "boksekamp" imellem debattens brugere. Der har været arrangeret "herretur" i Malmø. Så folk mødes da med hinanden. Men det vil jo altid være til noget der har deres interesse, som man vil deltage i, og måske også helst i ens nærhed.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Eksempelvis arrangementer for børnene ...Vi var med til en bowlingtur i Malmö hvilket var meget hyggeligt bortset fra at børnene først skulle "parkeres" et andet sted med overnatning, og det er ikke så ligetil for os ihvertfald at få arrangeret. At bowle med andre danskere syntes vi var hyggeligt da det var en enkelt gang, men havde måske ønsket os noget hvor børnene kunne være med ikke mindst fordi de engang imellem kan føle sig lidt splittede mellem det at de ikke er 100% svenske eller 100% danske - men et sted midt imellem. I forhold til det med at have danskere som vennepar, så har både min kone og jeg det nok sådan, at behovet, for at være sammen med andre af samme nationalitet som vennepar, dækkes i det daglige gennem arbejdet, hvor vi begge arbejder på fuldtid med danskere i DK. Derfor er det ikke noget vi søger, da familie og de svenskere vi har kontakt med dækker behovet. Men det er et godt initiativ Kim Andersen tager og vi følger spændt med i debatten for at se om der bliver arrangeret noget eller der kommer nogle ideer hvor børnene indrages - så er vi ihvertfald med på den :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mange der flytter over har flyttet fra et problem' date=' men nissen flytter jo med. [/quote'] Passer det virkelig? Jeg synes din formulering er ret morsom, på den gode måde, "nissen flytter med" <-- er det mest griner-udtryk. Hvorfor skulle folk dog flytte fra et problem? Handler det ikke ofte om at få en større eller billigere lejlighed? Alle har jo problemer med det ene eller andet, tror ikke der er nogen sammenhæng med at folk der flytter til sverige har specielle problemer, i hvert fald er der nok en del her på debatten som vil være uenige?.. Men en anden ting som måske gør sig gældende for danskere som flytter til Sverige, er at der er nogle udfordinger i forhold til at integrere sig. Personligt synes jeg da der kan være nogle sprogbarrierer, som jeg ikke lige havde kalkuleret med da jeg tog beslutningen om at flytte over. Men altså det er jo på den anden side hvad man kan forvente, når man flytter til et andet land. Mht initiativet med at lave sociale grupper/arrangementer for danskere: synes jeg da er en god ide, nu bor vi dog ikke i Oxie, men midt i Malmö og det alene, vil nok afholde os fra at deltage.. desuden er vi endnu mere multi-kulturelle end dansk/svenske par, idet min kone er fra Brasilien.... Jeg undrer mig over at det kan være så svært at integrere sig med svenskere, når jeg selv til daglig omgås en række forskellige nationaliteter, herunder selvfølgelig mest min brasilianske kone.. men altså foreksempel i Dagis er der mange nationaliteter. Vores sociale netværk består også af mange nationaliteter, med dertil hørende glæder og besværligheder.. men COME ON, hvor stor forskel er der lige på dansk og svensk kultur.??:rose: Anyway vi er da klar på sociale arrangementer i Malmö, såfremt folk er klar på at vi dansk/brasilianere :tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nissen flytter med Nu er udtrykket "nissen flytter med" ikke lige et udtryk jeg har fundet på. Det er da et alm kendt udtryk. Var lige nødt til at Google det: http://da.wikipedia.org/wiki/Nisse Det står nederst på siden. Og du har helt misforstået noget. Der findes faktisk folk der ikke flytter på grund af udenlandske koner/mænd, eller får at få en større lejlighed eller bil. Vi har mødt en del af de andre. Dom der flytter med børn der har store problemer, dem der flytter på grund af ex-mænd (Har ikke mødt nogen der flytter på grund af ex-koner) Eller flytter med en MEGET dårlig økonomi. Men det er bare sådan at banken, ex-manden og ungernes dæmoner, de er der stadig. Jeg syntes at Oxie gruppen er et rigtig godt. Har man lyst kan man jo deltage. Oxie er jo en forstad til Malmø, så det kan vel ikke afholde nogen fra at deltage. Lige til sidst, det er svært at lære Svenskere at kende, der er mega kultur forskel og de har ikke samme behov som folk der skal starte "forfra" med en vennekreds. Men det er da helt klart lettere at lære andre udlænginge at kende. De har jo også et socialt behov de ikke kan få opfyldt i et andet land.

Passer det virkelig? Jeg synes din formulering er ret morsom, på den gode måde, "nissen flytter med" <-- er det mest griner-udtryk. Hvorfor skulle folk dog flytte fra et problem? Handler det ikke ofte om at få en større eller billigere lejlighed? Alle har jo problemer med det ene eller andet, tror ikke der er nogen sammenhæng med at folk der flytter til sverige har specielle problemer, i hvert fald er der nok en del her på debatten som vil være uenige?.. Men en anden ting som måske gør sig gældende for danskere som flytter til Sverige, er at der er nogle udfordinger i forhold til at integrere sig. Personligt synes jeg da der kan være nogle sprogbarrierer, som jeg ikke lige havde kalkuleret med da jeg tog beslutningen om at flytte over. Men altså det er jo på den anden side hvad man kan forvente, når man flytter til et andet land. Mht initiativet med at lave sociale grupper/arrangementer for danskere: synes jeg da er en god ide, nu bor vi dog ikke i Oxie, men midt i Malmö og det alene, vil nok afholde os fra at deltage.. desuden er vi endnu mere multi-kulturelle end dansk/svenske par, idet min kone er fra Brasilien.... Jeg undrer mig over at det kan være så svært at integrere sig med svenskere, når jeg selv til daglig omgås en række forskellige nationaliteter, herunder selvfølgelig mest min brasilianske kone.. men altså foreksempel i Dagis er der mange nationaliteter. Vores sociale netværk består også af mange nationaliteter, med dertil hørende glæder og besværligheder.. men COME ON, hvor stor forskel er der lige på dansk og svensk kultur.??:rose: Anyway vi er da klar på sociale arrangementer i Malmö, såfremt folk er klar på at vi dansk/brasilianere :tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige til sidst' date=' det er svært at lære Svenskere at kende, der er mega kultur forskel [/quote'] Jeg har slet ikke de erfaringer. Ja, kulturen er forskellig, men jeg synes det har gået over al forventning med at lære svenskere at kende. Jeg bor alene og har meldt mig i rideklub og kor her i Helsingborg. Svenskerne har været enormt åbne og lette at lære at kende. Flere af dem er blevet rigtig gode venner. De hjalp også med at finde arbejde herovre :th2: Nu skal det tilføjes, at jeg snakker svensk. Det havde jeg besluttet fra starten, da jeg flyttede herover og det har vist sig positivt. Så mit billede er helt anderledes! Måske er det sværere i og omkring Malmø...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Super godt initiativ Nu bor jeg ikke i Sverige endnu (først den 1.marts) men ville helt klart gerne dukke op til sådanne arragementer, såfremt jeg har tid. Jeg synes det lyder som en rigtig god ide:th2:...dog kunne man også lave disse ting sammen med de "rigtige" svenskere, så man kunne integrere sig endnu bedre

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites