3pac 10 Anmeld indhold Skrevet January 14, 2010 Hej Syntes ikke jeg kunne finde svar på dette, eller også kan jeg ikke finde ud af at søge Hvis man nu er blevet fyret til 30 april 2010. Hvordan forholder man sig så? Er det nu man søger om svensk a-kasse eller venter man og til hvornår? Hvad med ferie? Hvis man nu har planlagt noget ferie som er inde i 1-2uge af maj så man ikke er hjemme fra den dag man er ledig. Må man godt tage på ferie? Hvordan står man i Sverige, skal man igemmen en helt masse hjælp til at få et arbejde eller? Er man beder eller dårligere stille end i Danmark? Andre ting man skal være obs. på? Og ja så gælder det jo bare om at søge alle job som man kan søge nu... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Du skal registrere dig som ledig hos svensk AF som noget af det første. Du får nemlig ikke dagpenge fra Sverige, førend du registrerer dig. Og ja, du står økonomisk dårligere med svensk a-kasse end med dansk. Der er skrevet massevis af indlæg om emnet her på forum, tjek dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Det rent økonomisk er jeg klar over, at der skal spares noget mere... Det jeg mener med dårligere stille end i Danmark er ligeså meget om man bliver sendt ud i noget tosse arbejde, eller man får go' hjælp til at finde noget nyt, eller den køre i klar dig selv. Er det en ide at smutte til svensk AF idag? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Ikke AF idag Du kan først melde dig ledig den første arbejdsløse dag. Inden du møder op kan/skal du lave en registrering på nettet www.ams.se Det du kan gøre nu er at finde ud af hvilken A-kasse du tilhører herovre. Du skal regne med at det tager 3 mdr før du får penge. Du kan også kontakte din Danske A-kasse så de har styr på hvilken attester du skal bruge til overførslen. Du vil få 7 dages karentæne før du får penge. M.h.t hjælp til at finde arbejde er det nok ligesom i DK. Men jeg vil være meget klogere om en måneds tid. Jeg har nemlig sagt mit job op, så er på min første uge i "møllen" Det rent økonomisk er jeg klar over, at der skal spares noget mere... Det jeg mener med dårligere stille end i Danmark er ligeså meget om man bliver sendt ud i noget tosse arbejde, eller man får go' hjælp til at finde noget nyt, eller den køre i klar dig selv. Er det en ide at smutte til svensk AF idag? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Det rent økonomisk er jeg klar over, at der skal spares noget mere... Det jeg mener med dårligere stille end i Danmark er ligeså meget om man bliver sendt ud i noget tosse arbejde, eller man får go' hjælp til at finde noget nyt, eller den køre i klar dig selv. Er det en ide at smutte til svensk AF idag? Jeg antager du allerede er medlem af en dansk A-kasse? Hvis du er det, så kan du overveje at finde et tilfældigt job i DK på halv tid (f.eks. tosse arbejdet af eget valg) og så få supplerende dagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Du kan først melde dig ledig den første arbejdsløse dag. Inden du møder op kan/skal du lave en registrering på nettet www.ams.se Det du kan gøre nu er at finde ud af hvilken A-kasse du tilhører herovre. Du skal regne med at det tager 3 mdr før du får penge. Du kan også kontakte din Danske A-kasse så de har styr på hvilken attester du skal bruge til overførslen. Du vil få 7 dages karentæne før du får penge. M.h.t hjælp til at finde arbejde er det nok ligesom i DK. Men jeg vil være meget klogere om en måneds tid. Jeg har nemlig sagt mit job op' date= så er på min første uge i "møllen" Du kan finde ud af hvilken a-kasse, du skal ind i - ja! Men du kan ikke være sikker på, de vil have dig. Det har jeg oplevet. Det kan koste dyrt, dels ved at miste en måned, og dels ved at din optjente anciennitet fra dk ryger. (Nu har jeg dog reddet situationen). Derfor er den sikre metode at søge optagelse i Alfa-kassen, som SKAL tage dig. Derfra kan du så altid forsøge at skifte. Din danske a-kasse skal udfylde en E301, som du skal søge om hos dem. De har sikkert link til den, ellers kan jeg finde det frem. Af har ikke sendt mig ud i alt muligt arbejde. De mente fra starten, der var gode chancer for jeg selv fandt noget. Jeg var ret hurtig til at finde vikararbejde, men er ikke blevet fast - endnu. De sagde også, at man i starten kun behøver at søge inden for ens eget område jobmæssigt og kun inden for Skåne. Senere har de lov til at kræve, at man søger i hele landet. Så langt er jeg ikke kommet. Spørg, hvis du vil vide mere. Jeg er midt i det, så jeg har erfaringer, gode som dårlige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 okay tak for svaren ind til nu... flere input er meget velkommenden endnu... Vi må se hvad der sker nå det begynder at blive 1. maj Jep medlem af dansk a-kasse så måske noget dansk tosse arbejde også supplerende dagpenge kunne være en god ide... Er der noget problem med ferie? skal man stå til rådighed hvis man er ledig? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Er der noget problem med ferie? skal man stå til rådighed hvis man er ledig? Det ser ud til at man har lov til at holde ferie på almindelige vilkår. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miri 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Jeg har været igennem dette sidste år, der gik ca 14 uger før jeg kunne få nogen penge udbetalt af Alfa Kassan. Derfor skal du som de andre har skrevet kontakte dansk A-kasse få den E301 tror jeg hedder klar så du tager fat på ALFA kassan for at ordne resten. Mht ferie jeg havde ikke nogen problemer med at holde dette, ligesom i DK udfyldte bare dagpenge kortet at jeg havde Ferie. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Feriepenge Man behøver ikke at få underskrevet noget ferie kort. Man beder bare om pengene udbetalt hvis det er feriekonto. Jeg har været igennem dette sidste år, der gik ca 14 uger før jeg kunne få nogen penge udbetalt af Alfa Kassan. Derfor skal du som de andre har skrevet kontakte dansk A-kasse få den E301 tror jeg hedder klar så du tager fat på ALFA kassan for at ordne resten. Mht ferie jeg havde ikke nogen problemer med at holde dette, ligesom i DK udfyldte bare dagpenge kortet at jeg havde Ferie. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miri 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Feriepenge Rigtig nok, havde bare formuleret det forkert. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 30, 2011 Du kan først melde dig ledig den første arbejdsløse dag. Inden du møder op kan/skal du lave en registrering på nettet www.ams.se Møde op? - registrering på nettet er vel som i DK nok? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret April 30, 2011 Möde op Møde op? - registrering på nettet er vel som i DK nok? Lidt gammel tråd, men der er vel intet ändret:laugh: Man skal registrere sig på AMS hjemmeside för man möder op. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 30, 2011 Lidt gammel tråd' date=' men der er vel intet ändret:laugh: Man skal registrere sig på AMS hjemmeside för man möder op.[/quote'] Jeg læser ikke nogen steder, at man skal møde fysisk op - http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ny-pa-Arbetsformedlingen.html Og det samme gælder i DK jvf. www.hk.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret April 30, 2011 Jeg læser ikke nogen steder' date=' at man skal møde fysisk op - [url']http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ny-pa-Arbetsformedlingen.html Og det samme gælder i DK jvf. www.hk.dk "För att dina uppgifter ska registreras på rätt sätt, måste du besöka oss inom 14 dagar efter det att du skrivit in dig i förväg på arbetsformedlingen.se. Ju snabbare du besöker oss, desto snabbare kan du söka ersättning från a-kassan" Hvad tror du så, dette betyder? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 30, 2011 "För att dina uppgifter ska registreras på rätt sätt' date=' måste du besöka oss inom 14 dagar efter det att du skrivit in dig i förväg på arbetsformedlingen.se. Ju snabbare du besöker oss, desto snabbare kan du söka ersättning från a-kassan" Hvad tror du så, dette betyder?[/quote'] I første omgang har jeg faktisk læst det ganske anderledes (my bad), så det var trods dit nedledende tonefald ik så ringe endda :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jpc 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2011 I første omgang har jeg faktisk læst det ganske anderledes (my bad)' date=' så det var trods dit nedledende tonefald ik så ringe endda :)[/quote'] Det var nu ikke ment nedladende - sad og overvejede om jeg skulle lægge en ;) efter spørgsmålstegnet... Men det kan anbefales at checke alt - spørge nogen - og checke en gang til og i øvrigt gå med både livrem og seler. Så har man da 80 % chance for at få sine rettigheder opfyldt. Sådan er det desværre... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret May 2, 2011 Der står faktisk følgende, når registrerignsforløbet opstartes vha. "Skriv in dig" Obs! Ska du söka ersättning från arbetslöshetskassan är det viktigt att du besöker Arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag. Du kan få ersättning från den dagen du är arbetslös och besöker Arbetsförmedlingen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites