Juliana 10 Anmeld indhold Skrevet January 11, 2010 Jeg har lige noget jeg ikke forstår. Er flyttet til sverige i maj hvor jeg så skrev mig og börnene ind i försäkringskassan. Nu får jeg at vide at vores indmelding kom ind i oktober. Jeg fik lov til at tage min barselsdagpenge med fra dk og har sidste barselsdag den 26.januar plus derefter 25 dages ferie. Inden jeg blev gravid fik jeg penge fra kommunen for tabt arbejdsfortjeneste og derfor kom min barselsdagpenge også fra dk under hele forlöbet. Men fra d.2. marts har jeg ingen indkomst og er gravid igen med forventet nedkomst den 19.maj. Fik at vide fra Försäkringskassan at der går 6 måneder för vores registrering er på plads. Så det er april ... og hvor får jeg så penge fra i den ene måned faar jeg ingen penge nogensteder fra? Plus hvor meget er satsen her i sverige? Samt sidste spörgsmål ... får börnepenge fra dk (eller burde faa), nu er det 9 måneder siden jeg sagde jeg skulle flytte til sverige, men har först fået et eller anden skema jeg skulle udfylde fra försäkringskassan i december. Hvor lang tid kan det tag? Synes det er for dårligt nu. Er der noget der kan svare på det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2010 Info Jeg har lige noget jeg ikke forstår. Er flyttet til sverige i maj hvor jeg så skrev mig og börnene ind i försäkringskassan. Nu får jeg at vide at vores indmelding kom ind i oktober. Jeg fik lov til at tage min barselsdagpenge med fra dk og har sidste barselsdag den 26.januar plus derefter 25 dages ferie. Inden jeg blev gravid fik jeg penge fra kommunen for tabt arbejdsfortjeneste og derfor kom min barselsdagpenge også fra dk under hele forlöbet. Men fra d.2. marts har jeg ingen indkomst og er gravid igen med forventet nedkomst den 19.maj. Fik at vide fra Försäkringskassan at der går 6 måneder för vores registrering er på plads. Så det er april ... og hvor får jeg så penge fra i den ene måned faar jeg ingen penge nogensteder fra? Plus hvor meget er satsen her i sverige? Samt sidste spörgsmål ... får börnepenge fra dk (eller burde faa), nu er det 9 måneder siden jeg sagde jeg skulle flytte til sverige, men har först fået et eller anden skema jeg skulle udfylde fra försäkringskassan i december. Hvor lang tid kan det tag? Synes det er for dårligt nu. Er der noget der kan svare på det Hej, det er jo beklageligt at indmeldelsen ikke er kommet ind før. Men den skal jo egentlig bare fungere til når du skal på barsel igen. Den måned hvor du ikke kan få barsel er det vel socialhjælp der gælder. Men måske ingenting. Det kommer vel an på din mands indkomst. Ang. børnepengene så kommer det an på hvor din mand arbejder. Eller der er også noget skummelt noget. Det hedder sig at arbejder den ene i Sverige skal man have fra Sverige. Men min Svigerinde har fået at vide at de kan vølge selv, trods min bror arbejder i Sverige. Så de får fra DK. Hvor meget du får i barselspenge kommer an på din tidligere indkomst. Du skal nok starte en kontakt med dem allerede nu. Det bliver nok et helvede at få dem til at godkende tabt arbejds fortjeneste som indtægt. De ved nemlig ikke hvad det er herovre. Ellers bliver det på minimumssatsen, tror det er 180 kr pr dag. Har du ikke været i kontakt med "systemet" herovre omkring dit handicappede barn? Der må du have opdaget at du ikke er med i forsikrings kassen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juliana 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2010 Tak for svaret Nej det har jeg nemlig ikke for min datter fungerer nu nästen son alle andre börn og gå i normal skole. :) Har snakket med ekonomisk bistand modt. og har fået at vide at i mellem min gammel barsel og den nye kommer jeg til at modtage penge fra dem, skal som i dk udfylde en masse papir. Blev spurgt om en hel masse i tlf. bla. om mit uddannelse, samt hvad jeg har arbejdet med, om vi ejer en bil, om mine börn osv. Har også snakket med försäkringskassan og her er de gået i gang med at undersöge min registrering, og vender tilbage i näste uge. Også må vi tagt det derfra når jeg bliver registreret. Skulle hente en mödre... intyg fra MVC. Plus skal skrive på at mens jeg få barselsdagpenge vil jeg ikke arbejde i dk eller andre lande. Det samme gäldte da jeg skulle have min dansk barselsdagpenge med. Så det er jeg vant til. :) Min mand kom til sverige i juli sidste år og i dec. (efter lang vente tid) kom han i gang med sfi. Han kunne ikke få nogen form for penge fra indvandrerservice da min indkomst var ikke lav. Men nu da min barsel stopper og efter afholdte ferie kommer han til at modtage penge fra indvandreservice. Derfra kunne jeg ikke få da jeg er fra EU (har dansk medborgskab). Nu må vi tag det som det kommer ... er lidt mere rolig at vi bliver ikke efterladt uden nogle penge. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites