Kim 10 Anmeld indhold Skrevet January 9, 2010 Hej Jeg faldt over en artikel i Sydsvenskan i dag, hvor en svensk journalist har været rundt og kontrolleret om danske biler på Mårtenstorget i Lund, havde vinterdæk på. Jeg kunne ikke lade være med at lave dette indlæg på min blog.:) Det er bare så typisk svensk og jeg kunne næsten forestille mig at Lasse selv ville stille op og være med ved en kontrol ved Øresundsbroen.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Jeps....jeg ser nu hellere at de bliver stoppet i Rødby.... Så slipper vi for at ha' al det kontrol omkring broen.....:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 og forbyd pig (dup) dæk i Danmark Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Jeg faldt over en artikel i Sydsvenskan i dag, hvor en svensk journalist har været rundt og kontrolleret om danske biler på Mårtenstorget i Lund, havde vinterdæk på. Det er bare så typisk svensk og jeg kunne næsten forestille mig at Lasse selv ville stille op og være med ved en kontrol ved Øresundsbroen.... Han nævner i aartiklen, at 6 ud af 10 danskere kører uden vinterdæk i S samt, at de optræder oftere i ulykkerne. Man forstår jo bare ikke, hvorfor fan de danske bilister ligger og kører rundt uden de rette dæk monterede Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Er i selv eller jeres danske besøgende i tvivl om hvorvidt bilens dæk er vinterdæk i svenske myndigheders øjne, så se om de er på denne her liste: http://www.stro.se/winter/vinter091001.pdf Er de mærket med et "M&S" eller tilsvarende, skulle man dog være sikker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Man forstår jo bare ikke, hvorfor fan de danske bilister ligger og kører rundt uden de rette dæk monterede Jeg forstår det nu godt men jeg bifalder det ikke, der er da mange i min bekedtskabskreds der betragter det som alt for dyrt og besværligt at skifte til vinterdæk om vinteren når fordelene og ulemperne herved i løbet af en normal typisk dansk vinter næsten går lige op. Jeg må med skam indrømme at jeg selv var lidt langsom til at få skiftet på en af bilerne denne vinter og nåede således at blive overrasket og få en enkelt køretur i glat vejr, og hold da op en stor forskel man kunne føle, selv endda med 4-hjulstræk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Nøgleordet er stadig køre efter forholdene (og det inkluderer at respektere at andre kører langsommere og derfor giver dem plads!). Det er da også først efter jeg er flyttet til SE at jeg har fået vinterdæk. Ellers har jeg kun haft 'helårsdæk' (M+S). Men hvis man har sommerdæk på bilen og der er risiko for glatte veje så ska' man sku holde sig hjemme :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Jeg triller rundt på sommerdæk i Audien....Hænger sku ikke fast ligesom dem med træk på 2 ruller. Fandme irreterende de ikke engang kan komme opad bakken.... Så er det bare med at ha' lidt længere bremseafstand når der er sne på vejen. Ellers er det omsonst med vinterdæk...Og de rydder rimeligt hurtigt, så det er ikke meget de har rørt sne i denne vinter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Jeg triller rundt på sommerdæk i AudienDet er noget af en chance at tage, rent forsikringsmæssigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Det er noget af en chance at tage' date=' rent forsikringsmæssigt.[/quote'] .... ja og i forhold til den dom man evt. vil få hvis man er impliceret i et trafikuheld med personskade Desuden så var der en dansker i en bil på sommerdæk der var impliceret i en dødsulykke i Sverige sidste år husker jeg, og her nærmede det sig lynch stemning mod ham i medierne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Jow...men hvis man har alternativer når der er meget sne på vejen. :) Tager Mercedes'en når det er slemt....er der fine veje, så er det i Audien. De kan ikke gøre en skid såfremt du kommer fra udlandet i en bil på sommerdæk og er på vej hjem. Ingen, ej heller den svenske polis, kan forlange du har vinterdæk liggende i udlandet til montering for at køre ind i Sverige. Så det er absolut intet problem....:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Jeg triller rundt på sommerdæk i Audien....Hænger sku ikke fast ligesom dem med træk på 2 ruller. Fandme irreterende de ikke engang kan komme opad bakken.... Så er det bare med at ha' lidt længere bremseafstand når der er sne på vejen. Ellers er det omsonst med vinterdæk...Og de rydder rimeligt hurtigt, så det er ikke meget de har rørt sne i denne vinter. 4x4 er ikke altid 'godt' nok - hvis man køre rundt i 'den forkerte bil' http://www.youtube.com/watch?v=_DuOztuZDiM Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Jow...men hvis man har alternativer når der er meget sne på vejen. :) Nu gælder reglen om vinterdæk jo ikke kun ved MEGET sne på vejen som du sikkert ved. Ligeledes formoder jeg at du udemærket er klar over den kolossale forskel der er på bremselængen på sommer- og vinderdæk i vintervejr. I tilfælde af skade på din egen og/eller en andens bil vil dit selskab formodentlig være endog meget hurtige til at sige forsikringen ikke dækker når du triller rundt i vintervejr på sommerdæk. Det kan fandeme blive en dyr fornøjelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 4x4 er ikke altid 'godt' nok - hvis man køre rundt i 'den forkerte bil' http://www.youtube.com/watch?v=_DuOztuZDiM LOL :D Det samme oplevede vi en dag på motorbanen, hvor "redningskøretøjet" var en BMW X5. Imidlertid kunne denne ikke trække folk ud af gruset, hvilket gik langt bedre med en Toyota VX100 ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Nej men en X6 er sgu ligeså overflødigt et køretøj som en Fiat Multipla.... :D Og....man skal bare køre efter forholdene.... Så kommer man sjældent galt afsted. Apropós... 4x4 er ikke altid 'godt' nok - hvis man køre rundt i 'den forkerte bil' http://www.youtube.com/watch?v=_DuOztuZDiM Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Apropós... Jaja...men nok ikke på sommerdæk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Nej....nok ikke :D Jaja...men nok ikke på sommerdæk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Vinterdäk Sådan var det sidste år. Men i år er det vist noget anderledes. Der gälder loven jo for alle. Incl. Danskere i transit. Så mon ikke at böden falder.Jow...men hvis man har alternativer når der er meget sne på vejen. :) Tager Mercedes'en når det er slemt....er der fine veje, så er det i Audien. De kan ikke gøre en skid såfremt du kommer fra udlandet i en bil på sommerdæk og er på vej hjem. Ingen, ej heller den svenske polis, kan forlange du har vinterdæk liggende i udlandet til montering for at køre ind i Sverige. Så det er absolut intet problem....:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Jeg er ikke i transit..... Se det sådan her. Er du i dk hvor der ikke er krav til vinterdæk, og det begynder at sne....Hvad gør man så??? Man tager nok ikke toget hjem og cykler til dk med sine vinterhjul ét ad gangen??? Så naturligvis er de obs på det. Men bliver man taget længere inde i Sverige end der man bor, så er jeg sikker på at hammeren falder... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Jeg er ikke i transit..... Se det sådan her. Er du i dk hvor der ikke er krav til vinterdæk, og det begynder at sne....Hvad gør man så??? Man tager nok ikke toget hjem og cykler til dk med sine vinterhjul ét ad gangen??? Så naturligvis er de obs på det. Men bliver man taget længere inde i Sverige end der man bor, så er jeg sikker på at hammeren falder... Jeg tror desværre, at du her er en smule naiv. Hvorfor tror du egentlig, at reglerne er blevet skærpet op til denne vinter. Du, som er svensk-boende, vil efter min bedste overbevisning blive behandlet som enhver anden svensker - og bedømt efter dine handlinger - eller mangel på samme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Jeg tror desværre, at du her er en smule naiv. Hvorfor tror du egentlig, at reglerne er blevet skærpet op til denne vinter. Du, som er svensk-boende, vil efter min bedste overbevisning blive behandlet som enhver anden svensker - og bedømt efter dine handlinger - eller mangel på samme. Enig....man kan vel heller ikke på en svensk motorvej sige: "øhh....må man ikke køre 130km/t det må vi da i DK"..... Anyway....helt enig med den X6: http://www.youtube.com/watch?v=IkxAd7Er-mQ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Vi ser på det.....:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Reglerne blev ændret den 22 oktober. Check denne fra Transportstyrelsen En af ændringerne er: Utländska och svenska personbilar på resa till och från utlandet ska omfattas av gällande svenska regler om vinterdäck. Det innebär i praktiken att även utländska personbilar och lätta lastbilar måste ha vinterdäck med minst 3 mm mönsterdjup under den tid då vinterdäckkravet råder' date=' det vill säga vid vinterväglag under perioden 1 december och 31 mars. För tunga fordon gäller krav på minst 5 mm mönsterdjup. Detta krav gäller även utländska tunga lastbilar och bussar under perioden 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag.[/quote'] Så nu skal alle biler, der kører i SE, overholde de svenske regler vedr. vinterdæk. Så der er ingen vej uden om - se at få vinterdæk på ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Ved det godt Martin.... Men læg mærke til den sætning hér....det vill säga vid vinterväglag under perioden 1 december och 31 mars Hvis der nu ikke er noget når man kører hjemmefra.... Så er det jo svært at bødefælde folk, såfremt de er på vej hjem..... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Ved det godt Martin.... Men læg mærke til den sætning hér.... Hvis der nu ikke er noget når man kører hjemmefra.... Så er det jo svært at bødefælde folk, såfremt de er på vej hjem..... ;) ...og nu har der så været vintervejr i over 3 uger - og din brobizz viser med al tydelighed du har kørt frem og tilbage adskillige gange. Naiv.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites