Jump to content
Hvalen

Kolonihavehus i Sverige?

Recommended Posts

Snerydning Man skal bare väre opmärksom på at det ikke er alle steder der bliver ryddet sne og hentet skrald

Hvis ikke andet er nævnt for området huset ligger i' date=' så er det bare at bo løs 24/7/365. Svenskerne har ikke de samme skøre regler vedr. helårsbeboelse som Danmark.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har stuga i Almaasa.Det er forbudt at bo hele året.Der er ingen vand fra ca.15 Oktober.Ca.15 April åbnes der igen.Mig bekendt er der ingen steder der er helårs vand.Vi har ikke kloakeret,det er der nogle steder.Men jeg kan anbefale Almåsa.det er en god tid at köbe stuga. mvh.Jensren.:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar! Jeg skal lige forstå, stuga betyder fritidshus eller kolonihavehus? Jensren mente vel at han havde et kolonihavehus ikke, hvor man ikke kunne bo hele året? I Danmark er kolonihavehuse tit et andelsfænomen, ved I om kolonihavehuse er noget man ejer i Sverige, på samme måde som villa/fritidshuse?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Stuga" er vel alment fritidshus/sommerhus. Paphus på 60m2 jord med køkkenhave skulle kunne gå for "trädgårdsstuga" i Sverige - efter min ydmyge mening. Som Michael også skriver, så vil annoncen afspejle om det er egnet til helårsbeboelse (læs: isoleret, strøm, vand, kloak m.m.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

stuga er nok bare mest som hytte på dansk det kan betegne flere forskellige hustyper... men i en salgsannonce vil et fritidshus stå som "fritidshus" måske de kalder det sommarstuga i beskrivelsen men overskriften og det du skal lede efter på hemnet/blocket/bovision er fritidshus og skal det väre helår så er der vinterbonat fritidshus

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Köloni stuga er kolonistuga.fritidshus er en helt anden sag.Vinter bonat altså hels års isoleret.Og det har intet med kolonistuga at göre.For övrigt skal man väre skrevet i Skåne.For at köbe kolonistuga i bl.andet Almåsa Man skal godkendes af Styrelsen i stugbyen.Ja der er meget at läre men jeg har suget en del viden til mig igennen 7 år i SV.Har en god ven som har väret mägler i sv.I over 35 år .Der af min viden.Husk man kan kun lave fejl hvis man gör noget. MVH.Jensren.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Köloni stuga er kolonistuga.fritidshus er en helt anden sag.Vinter bonat altså hels års isoleret.Og det har intet med kolonistuga at göre.For övrigt skal man väre skrevet i Skåne.For at köbe kolonistuga i bl.andet Almåsa Man skal godkendes af Styrelsen i stugbyen.Ja der er meget at läre men jeg har suget en del viden til mig igennen 7 år i SV.Har en god ven som har väret mägler i sv.I over 35 år .Der af min viden.Husk man kan kun lave fejl hvis man gör noget. MVH.Jensren.
wow... så en kolonistuga er ikke et fritidshus? det er da det värste volapyk jeg nogensinde har hört kolonistuga og sommerhus er ganske givet ikke det samme men de er begge fritidshuse... og begge kan fås i vinterbonat tilstand... bla er 9 ud af 10 kolonitugarne i sjöbo sommarby helårsboende .. og mange andre er det også det ville du finde ud af efter 2 minutters läseri på hemnet .. og påstår din mäglerven andet så resten af mäglerne i sverige uenige med ham og så er jeg glad for at jeg ikke skal köbe hus af ham

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som bonus-info, så er der faktisk svenske kommuner som ikke tillader helårsbeboelse i kolonistugar. Mener bl.a. Landskrona er én af dem. Med andre ord, så skal man undersøge sagerne til bunds, inden man kaster (mange) penge efter en kolonilott med et "hus" på, hvis man påtænker at leve der året rundt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, det lyder som om at man altså skal tjekke i hvert tilfælde om det er muligt at bo der helårs, men at der i hvert fald ikke på nationalt plan er nogen lov, der forbyder en i at bo i et svensk kolonihavethus hele året rundt. Så er det bare en anden ting om man kan holde ud at bo så småt og tæt til andre. Måske får man bare kuller af det...:sick::love2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Google Pröv at söge på : kolonilott permanentboende. Det er normalt ikke tilladt at bo i en koloni

Ok' date=' det lyder som om at man altså skal tjekke i hvert tilfælde om det er muligt at bo der helårs, men at der i hvert fald ikke på nationalt plan er nogen lov, der forbyder en i at bo i et svensk kolonihavethus hele året rundt. Så er det bare en anden ting om man kan holde ud at bo så småt og tæt til andre. Måske får man bare kuller af det...:sick::love2:[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok' date=' det lyder som om at man altså skal tjekke i hvert tilfælde om det er muligt at bo der helårs, men at der i hvert fald ikke på nationalt plan er nogen lov, der forbyder en i at bo i et svensk kolonihavethus hele året rundt. Så er det bare en anden ting om man kan holde ud at bo så småt og tæt til andre. Måske får man bare kuller af det...:sick::love2:[/quote'] men hvorfor köpe kolonihavehus? du kan jo ofte finde fine huse lidt på landet som er ligeså billige men meget större, finere og bedre .. det er ikke mere end en måned siden der blev solgt en lille gård her ved mig for 80000sek ganske givet skulle der laves nye gulve men det er jo intet stort projekt og så skulle der en form for varmekilde ind så var det fuldt beboeligt , ret stort og ret fint og endda med små 1400m2 grund med eget vand og eget avlöb godkendt og det hele .. der var bad, toilet, kökken og alt .. 2 sekunders sögen gav feks dette http://www.hemnet.se/beskrivning/518419?r=3 sådan noget er da klart at foreträkke fremfor et lille koloniskur... men smag og behag jo... dog er der ikke aflöb der men det er jo nemt fixet med en septitank eller grave en brönd med filterbädd...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Beliggenhed Det handler jo ofte om beliggenhed. Man kan bo billigt när byen. Man vil måske ikke have så meget have at ordne. Man kan ikke sammenligne med et hus i Huaröd. Det er jo ikke et sted man kan bo hvis man skal pendle hver dag. Der er en grund til at det er billigt også.

men hvorfor köpe kolonihavehus? du kan jo ofte finde fine huse lidt på landet som er ligeså billige men meget större, finere og bedre .. det er ikke mere end en måned siden der blev solgt en lille gård her ved mig for 80000sek ganske givet skulle der laves nye gulve men det er jo intet stort projekt og så skulle der en form for varmekilde ind så var det fuldt beboeligt , ret stort og ret fint og endda med små 1400m2 grund med eget vand og eget avlöb godkendt og det hele .. der var bad, toilet, kökken og alt .. 2 sekunders sögen gav feks dette http://www.hemnet.se/beskrivning/518419?r=3 sådan noget er da klart at foreträkke fremfor et lille koloniskur... men smag og behag jo... dog er der ikke aflöb der men det er jo nemt fixet med en septitank eller grave en brönd med filterbädd...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg giver dig ikke ret.kolonistuga erpå lejet jord.men de fleste er da helsårs isoleret.fritids huse har vand hele året.det er der ikke i kolonistugaer.det er kummunen som ejer jorden.Ved godt det lyder dumt men sådan er det.Vi betaler 5900sv,kr i leje med fri vand.Håber du fatter det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
men hvorfor köpe kolonihavehus? du kan jo ofte finde fine huse lidt på landet som er ligeså billige men meget större, finere og bedre .. det er ikke mere end en måned siden der blev solgt en lille gård her ved mig for 80000sek ganske givet skulle der laves nye gulve men det er jo intet stort projekt og så skulle der en form for varmekilde ind så var det fuldt beboeligt , ret stort og ret fint og endda med små 1400m2 grund med eget vand og eget avlöb godkendt og det hele .. der var bad, toilet, kökken og alt .. 2 sekunders sögen gav feks dette http://www.hemnet.se/beskrivning/518419?r=3 sådan noget er da klart at foreträkke fremfor et lille koloniskur... men smag og behag jo... dog er der ikke aflöb der men det er jo nemt fixet med en septitank eller grave en brönd med filterbädd...
Det er virkelig også bare for at undersøge mulighederne. Jeg havde bare set nogle ret billige kolonihavehuse i malmö og tænkte at det var smart, fordi de lå så tæt på byen. Tror dog som sagt også at jeg nok ville blive træt af at bo i kolonihave hele året rundt. SÅ sjovt er det nok ikke. Ang. det hus du linkede til: Indtil videre har jeg lidt undgået huse, der ser ud som om de skal totalrenoveres. Mener du ikke det er tilfældet med dette? Synes det er ret sigende, at det ikke er billeder inde fra huset. Men det skal man måske ikke lægge så meget i?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er virkelig også bare for at undersøge mulighederne. Jeg havde bare set nogle ret billige kolonihavehuse i malmö og tænkte at det var smart, fordi de lå så tæt på byen. Tror dog som sagt også at jeg nok ville blive træt af at bo i kolonihave hele året rundt. SÅ sjovt er det nok ikke. Ang. det hus du linkede til: Indtil videre har jeg lidt undgået huse, der ser ud som om de skal totalrenoveres. Mener du ikke det er tilfældet med dette? Synes det er ret sigende, at det ikke er billeder inde fra huset. Men det skal man måske ikke lægge så meget i?
det er klart at er nok skal laves en del men for at få det op på kolonihavehusstandard er det nok ikke meget der skal laves .. og nu var det bare et eksempel og et forslag til et alternativ det går at finde fine huse hvor der ikke skal laves så meget för at de er perfekte men det er klart at man ikke finder sådan noget i malmö til den pris.. men herude hvor jeg bor er det let at finde den slags og som sagt tager det mig under 1 time så er jeg i kbh

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jeg giver dig ikke ret.kolonistuga erpå lejet jord.men de fleste er da helsårs isoleret.fritids huse har vand hele året.det er der ikke i kolonistugaer.det er kummunen som ejer jorden.Ved godt det lyder dumt men sådan er det.Vi betaler 5900sv' date='kr i leje med fri vand.Håber du fatter det.[/quote'] mange kolonistugar har både vand, el osv hele året bare fordi din ikke har betyder det ikke at alle ikke har

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites