Guest PeterK Anmeld indhold Skrevet January 1, 2010 ER der problemer med moderne dieselbiler i kulde (20-25 minus?) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2010 ER der problemer med moderne dieselbiler i kulde (20-25 minus?) Det er ikke dieselbilerne som er problemet, det er dieselbrændstoffet som klumper ved lave temperaturer. Du skal sørge for at dieselen du hælder på bilen er kuldesikret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2010 Det er ikke dieselbilerne som er problemet' date=' det er dieselbrændstoffet som klumper ved lave temperaturer. Du skal sørge for at dieselen du hælder på bilen er kuldesikret.[/quote'] og det må man gå udfra at den er de steder i verden hvor der er -25 grader Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2010 og det må man gå udfra at den er de steder i verden hvor der er -25 grader Næ nej, ikke hvis du er så generel i din betragtning. Tager du til Sibirien eller Antarktis skal du nok ikke regne med det. ;) I Norden... så, ja. Minus 24 grader plejer at være standard for kuldesikring af diesel i vintersæsonen (december til marts). Bliver det koldere kan man også selv kuldesikre med petroleum. Man kan iblande op til en 25% for at forhindre at dieselen vokser til, men husk endelig at gøre det inden temperaturen falder til under det kritiske - hvis ikke koster det med værkstedsbesøg og udskiftning af brændstoffilteret. (edit) Det er ikke meget der findes på nettet, men det lykkedes mig at finde noget hér om diesel og petroleum: Olieproblemer, diesel - forebyggelse (side 10). Har iøvrigt selv prøvet ovenstående, godt nok i vinteren 1987/88 og uden turbo, men det virker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ralle 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2010 Har aldrig haft problemer - hverken hos svigerforældrene i Hudiksvall eller i fjällstugan i Ljungdalen ved temperature i det lag og lavere..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Har aldrig haft problemer - hverken hos svigerforældrene i Hudiksvall eller i fjällstugan i Ljungdalen ved temperature i det lag og lavere..... Tjae... jeg ville nu heller ikke bekymre mig om det nordlige Sverige. Dér er luften tørrere end hér på grund af højden og i dalene blæser det sjældent i længere tid af gangen. Næh nej... minus 25 grader i København i stiv kuling - det trækker tænder ud. Heldigvis længe siden vi har prøvet det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Eg Egemarke 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Du skal ihvertfald IKKE blande petroleum i en moderne Diesel bil, så slagter du pumpen. trykket i en moderne commonrail diesel er væsentligt højere end i en gammel pumpedyse diesel. de gamle typer diesel biler (golf II, mercedes osv fra ´80 erne mm) kan køre på friture olie, mens en ny siger BUM næsten med det samme:scared: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Du skal ihvertfald IKKE blande petroleum i en moderne Diesel bil' date=' så slagter du pumpen. trykket i en moderne commonrail diesel er væsentligt højere end i en gammel pumpedyse diesel. de gamle typer diesel biler (golf II, mercedes osv fra ´80 erne mm) kan køre på friture olie, mens en ny siger BUM næsten med det samme:scared:[/quote'] Hmm, okay... så blev jeg lidt klogere. Det lader ikke til at alle moderne dieselbiler kører med common rail dieselmotorer. F.eks. benytter VW unit injector på mange af TDI motorerne. Så man kan ikke generalisere og sige, at man ikke skal blande petroleum i en moderne dieselbil - men, man kan naturligvis godt sige, at man absolut ikke skal blande petroleum i en common rail dieselbil. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Skal "bare" op til Sälen og så at der for tiden er -20 om dagen lidt koldere om natten!! Har det nogen betydning at jeg har oliefyr i bilen og starter den op 20-30 min för jeg starter?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Har det nogen betydning at jeg har oliefyr i bilen og starter den op 20-30 min för jeg starter?? Ja da, dog ikke for dieselens temperatur... et oliefyr gør livet lettere for motoren, da koldstarter altid slider på en dieselbil. De fleste oliefyr er også tilsluttet bilens kabinevarmer og blæser (husk at stille styrken), så du behøver ikke at skrabe frost af ruderne og fryse bollerne af det første stykke tid i bilen. Udover det... har man elektrisk motorvarmer på bilen, så er det ofte muligt at leje en stikkontakt ved mange af de typiske skisportssteder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Ja da, dog ikke for dieselens temperatur... et oliefyr gør livet lettere for motoren, da koldstarter altid slider på en dieselbil. De fleste oliefyr er også tilsluttet bilens kabinevarmer og blæser (husk at stille styrken), så du behøver ikke at skrabe frost af ruderne og fryse bollerne af det første stykke tid i bilen. Udover det... har man elektrisk motorvarmer på bilen, så er det ofte muligt at leje en stikkontakt ved mange af de typiske skisportssteder. Ok - Dog mente jeg i forhold til diesel og de mange minusgrader. Måske oliefyret varmer motor/rör/ledninger etc op så det hele "glider" lettere:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
cbpwr 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 noget helt andet..... oplever i andre også en nedgang i brändstof ökonomien, altså at jeres bil brugere mere diesel end normalt.... Efter kulden har sat ind oplever jeg at jeg bruger 20% mere diesel i forhold til i sommers (sidst på sommeren) Nogle mener at benzinselskaberne tilsätter noget om vinteren for at dieselen ikke skal klumpe som du skriver her i tråden. En anden årsag kan også väre man körer mere med bläseren, evt elbagrude og selvfölgelig längere tid för motoren bliver varm. den koldeste temp. jeg har kört i år i flg. körecomputeren er -13c, men märkede ingen problemer med motoren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Ok - Dog mente jeg i forhold til diesel og de mange minusgrader. Måske oliefyret varmer motor/rör/ledninger etc op så det hele "glider" lettere:) Normalt varmer et oliefyr på en dieselbil kun motoren og evt. brændstofpumpen, det kommer jo an på hvad standarden er hvis oliefyret er fabriksmonteret. Jeg har aldrig hørt om at brændstoftanken er opvarmet... men hvad ved jeg, alt kan vel lade sig gøre for den fingernemme pilfinger? ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Nogle mener at benzinselskaberne tilsätter noget om vinteren for at dieselen ikke skal klumpe som du skriver her i tråden. Dobbelt jackpot i den sætning. :p Ja, de tilsætter bestemt noget om vinteren i dieselen, ellers ville bilerne ikke køre ved lave temperaturer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites