larscph 18 Anmeld indhold Skrevet January 1, 2010 Jeg hørte kort i nyhederne i går en indslag hvor det blev nævnt at man mente at der skulle indføres krav om brandalarmer i eksisterende boliger (og altså ikke kun ved nybyggeri) - og at der allerede var krav om det i f.ex. Sverige. Syntes dog ikke lige jeg kan hitte noget om det på nettet, og mener heller ikke der står noget om det i f.ex. min husforsikring - er der nogen der ved noget konkret om det? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jensren 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2010 jo her iRigsbyggen 22-23 Almvik er det et krav.ved den nyeligen kontrol blev det under sögt.om man havde brand alarm. Godt nytår til jer alle. Jens-ren. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2010 Jeg hørte kort i nyhederne i går en indslag hvor det blev nævnt at man mente at der skulle indføres krav om brandalarmer i eksisterende boliger (og altså ikke kun ved nybyggeri) - og at der allerede var krav om det i f.ex. Sverige. Syntes dog ikke lige jeg kan hitte noget om det på nettet, og mener heller ikke der står noget om det i f.ex. min husforsikring - er der nogen der ved noget konkret om det? :)Er det ikke fuldstændig ligegyldigt om det er lovpligtigt eller ej??? Det burde være almindelig sund fornuft at have de brandalarmer oppe!;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2010 Eh - nej - for hvis det er lovpligtigt så er der vel også lovgivet om hvor i huset, hvordan de må side, hvor mange man skal have, osv? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2010 Eh - nej - for hvis det er lovpligtigt så er der vel også lovgivet om hvor i huset' date=' hvordan de må side, hvor mange man skal have, osv?[/quote']Tvivler jeg på... Efter at have søgt lidt, fandt jeg frem til loven "Skydd mot olyckor", som der henvises til i div. salgsannoncer for "brandvarnare": 2 kap. Enskildas skyldigheter Skyldigheter för ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader och andra anläggningar 2 § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand. 3 § Ägare av byggnader eller andra anläggningar, där det med hänsyn till risken för brand eller konsekvenserna av brand bör ställas särskilda krav på en kontroll av brandskyddet, skall i skriftlig form lämna en redogörelse för brandskyddet. En nyttjanderättshavare skall ge ägaren de uppgifter som behövs för att denne skall kunna fullgöra sin skyldighet. http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20030778.HTM Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2010 Og denne artikel;): http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inget-lagkrav-pa-brandvarnare-i-svenska-hem_3863167.svd Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Oki - tak for detektivarbejdet! Så bliver det til én per etage og så er den vist i vinkel :) Det var også bare fordi de i den danske radioavis nævnte at der var regler for at man skulle have dem i Sverige - og så slog det mig bare at der kunne være specifikke regler for hvordan og hvor mange osv.... Men godt så - det er der altså ikke. Uanset ja, det er en rigtig god og livreddende idé! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Der er noget med at brandmyndigheten kommer ud og besöger samtlige husholdninger i Malmö her i 2010 og giver gode råd samt kontrollerer, at man har brandalarmer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Der er noget med at brandmyndigheten kommer ud og besöger samtlige husholdninger i Malmö her i 2010 og giver gode råd samt kontrollerer' date=' at man har brandalarmer.[/quote']Huh? Har du et link til mere info om dette? I fald de gør, så får de da pænt travlt :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Storken 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Når I siger "brandalarmer" er det så røgalarmer I tænker på? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2010 Når I siger "brandalarmer" er det så røgalarmer I tænker på?For mit vedkommende -ikke bare tænker på:p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2010 Jeps - nemlig - sådan en der laver en aller h******* larm hvis der er røg i huset... Selv om man måske egentlig burde overveje sådan noget sprinkler halløj hvis det skal være rigtig godt - http://www.homesafegroup.se/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2010 Jeps - nemlig - sådan en der laver en aller h******* larm hvis der er røg i huset... Selv om man måske egentlig burde overveje sådan noget sprinkler halløj hvis det skal være rigtig godt - http://www.homesafegroup.se/ Vi havde fornøjelsen af et anticimex besøg i forbindelse med vores forsikring, og han lagde vægt på røgalarmer og brandslukkere. I forhold til forsikringen kunne vi spare en anelse ved at have en brandslukker på hver etage, udover strategisk placerede alarmer. Han testede endda alarmerne og fandt en med udløbet batteri, samt foreslog en ny placering til en extra alarm. Kort sagt, så var det alene rådgivning i forhold til forsikringen, ikke lovkrav. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2010 Huh? Har du et link til mere info om dette? I fald de gør' date=' så får de da pænt travlt :D[/quote'] Jeg kan ikke finde noget på nettet, men jeg fandt vores sidste "stadsdelsnytt" frem og der står: Det kan da godt väre, at det kun er her, at de kommer med hele udstyret, men der skal åbenbart väre noget större i gang i hele Malmö. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2010 Jeg kan ikke finde noget på nettet, men jeg fandt vores sidste "stadsdelsnytt" frem og der står: Det kan da godt väre, at det kun er her, at de kommer med hele udstyret, men der skal åbenbart väre noget större i gang i hele Malmö.Fair nok - hatten af for deres engagement Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites