Jeppesen 10 Anmeld indhold Skrevet December 28, 2009 Hej, Jeg flyttede i 2006 til Sverige og i den forbindelse overførte jeg ca. 1,6 MDKK til Sverige i forbindelse med et huskøb. Kursen var på daværende tidspunkt ca. 80. I samme forbindelse blev jeg så begrænset skattepligtig i DK, hvor jeg stadig arbejdede. I 2009 flyttede jeg så tilbage til DK, solgte huset og overførte så ca. 1,7 MSVK til DK - nu til kurs 72. Og blev fuld skattepligtig i DK igen. Det har jo påført os et kurstab og jeg vil nu høre jer om I ved om dette kan trækkes fra i SKAT? Jeg har skrevet flere gange til SKAT men de svarer ikke.. (Og jeg orker ikke lige at ringe til dem) Min bank mener at jeg er skattepligtig for den stigning der har været i kursen siden jeg igen blev fuldskattepligtig i DK (kursen er steget fra 65-72) og ikke at det er relevant at jeg samlet set har lidt et kurstab.... Nogen der VED hvad der er rigtig, og hvordan jeg selvangiver dette? Julehilsner Jeppesen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2009 Hvad er kurstabet på? Ejendommen eller lånet? Har du lånt pengene i Danmark som et lån i danske kroner? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jeppesen 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2009 Jeg har lånt penge yderligere i Sverige for at kunne betale de 4 mill Sv kr. det kostede, men det er vel ligegyldigt? Jeg har tabt lidt på ejendommen, men det gik jeg ud fra ikke kunne trækkes fra? Mit spørgsmål går mest på den finansielle transaktion hvor jeg overfører penge til Sverige til en kurs og fører dem tilbage til en lavere kurs to år senere, men hvis der er andre ting jeg kan trække fra i DK vil jeg da gerne høre om dette. Mvh Jeppesen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2009 Det er vigtigt om dit lån er i danske kroner eller ej. Det er vigtigt hvordan kurstabet opstår, da det kan være reguleret af forskellige lovgivninger. Spørgsmålet her er om dit kurstab er omfattet af kursgevinstloven. Du evt. kan læse mere her: http://www.grantthornton.dk/kompetencer/skatteraadgivning/skattepublikationer/kursgevinstloven Generelt er der aldrig et nemt svar på den slags og derfor er halve oplysninger aldrig nok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jeppesen 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2009 Ok, jeg takker for den tid du allerede har brugt. Jeg spørger egentlig ikke til lånet, for det har jeg styr på - mit spørgsmål går udelukkende på om man kan trække et valutakurstab fra i Skat der er opstået ved at jeg har investeret penge i en ejendom i Sverige (til kurs 80). Altså "blot" overført penge fra DK til Sverige til kurs 80. 2 år senere fører jeg pengene tilbage til Danmark men nu til kurs 72, hvilket indebærer et kurstab på 10% eller 150.000 kr. Beklager hvis jeg har forklaret mig uklart, og tak for hjælpen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2009 Uden at have noget at have det i, så vil jeg mene at det er "bad luck" for dig. Omvendt har du jo også nydt godt af den lave svenske kurs, som os andre, i den tid den har ligget lavere end kurs 80, hver gang DK-lønnen er vekslet om til SEK. Som sagt er jeg ikke paragraf-nørd, men min logik siger mig at hvis du skulle kunne trække noget fra, fordi du har vekslet fra DKK til SEK til kurs 80, og tre år senere veksler fra SEK til DKK til kurs 72 - ja så bør vi vel alle også skulle betale skat af vores "kurs-gevinster" de seneste 14 måneder hvor SEK har ligget markant lavere end kurs 80, og vi dermed får flere SEK ud af vores DKK. Det giver ingen mening. Men som sagt kan jeg ikke give dig et 100% korrekt svar, dette er bare hvad min logik siger mig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jeppesen 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2009 Nej, det du siger giver ingen mening... :-) Du fører jo ikke penge tilbage til DK igen, efter de har været i Sverige. Derfor har du hverken en kursgevinst eller et kurstab - men det har jeg, da min valuta-investering har tabt 10%. Kan man ikke se det som en valuta-investering? Jeg har investeret i Sv. kr og på tre år har de tabt 10% i værdi - giver det et fradrag? I følge linket posted af MRODE så læser jeg det som om jeg har ret til et fradrag - eneste jeg ikke kan finde ud af er om det har betydning at jeg har været begrænset skattepligtig i DK i perioden hvor jeg har oppearbejdet kurstabet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2009 Ok, jeg takker for den tid du allerede har brugt. Jeg spørger egentlig ikke til lånet, for det har jeg styr på - mit spørgsmål går udelukkende på om man kan trække et valutakurstab fra i Skat der er opstået ved at jeg har investeret penge i en ejendom i Sverige (til kurs 80). Altså "blot" overført penge fra DK til Sverige til kurs 80. 2 år senere fører jeg pengene tilbage til Danmark men nu til kurs 72, hvilket indebærer et kurstab på 10% eller 150.000 kr. Beklager hvis jeg har forklaret mig uklart, og tak for hjælpen. Det er bare ærgeligt.. det giver desværre ingen fradrag. KGL giver fradrag ved valutalån, men EBL giver ingen fradrag for kurstab for en bolig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jeppesen 10 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2010 Hvad er EBL? I princippet har jeg vel optaget et valutalån i Sverige som har tabt 10%, eller? Mvh Jeppesen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2010 Hvad er EBL? I princippet har jeg vel optaget et valutalån i Sverige som har tabt 10%, eller? Mvh Jeppesen EBL=Ejendomsavancebeskatningsloven. Man kan ikke i "princippet have optaget et valutalån". Enten har man et valutalån eller også har man ikke. At købe en bolig i udlandet giver ikke fradrag ved valutatab, men nu gentager jeg vist mig selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 i samme situation med en lille tvist Interessant læsning. Jeg er lidt i samme situation: fik i 2008 solgt min lejlighd -> overskydende SEK på min svenske konto -> fik ikke overført pengene til DKK før finanskrisen og har derfor stadig pengene i SEK (de er dog overført til en dansk bank på en valutakonto for nemheds skyld). Som jeg læser http://www.tax.dk/lv/lva/A_D_2_4.htm - så burde jeg godt kunne afdrage det tab i SEK/DKK kurs jeg har haft siden mit salgstidspunkt, hvis jeg idag overfører pengene til DKK (lavere kurs idag end der var på salgstidpunktet) - er i enige i den tolkning? -> eller går min situation stadig ind under ejendomsavancebeskatningen da det jo reelt er en avance jeg har ladet stå i den udenlandske valuta (også selv jeg har haft lån-delen i svenske kroner)?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvist 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Interessant læsning. Jeg er lidt i samme situation: fik i 2008 solgt min lejlighd -> overskydende SEK på min svenske konto -> fik ikke overført pengene til DKK før finanskrisen og har derfor stadig pengene i SEK (de er dog overført til en dansk bank på en valutakonto for nemheds skyld). Som jeg læser http://www.tax.dk/lv/lva/A_D_2_4.htm - så burde jeg godt kunne afdrage det tab i SEK/DKK kurs jeg har haft siden mit salgstidspunkt, hvis jeg idag overfører pengene til DKK (lavere kurs idag end der var på salgstidpunktet) - er i enige i den tolkning? -> eller går min situation stadig ind under ejendomsavancebeskatningen da det jo reelt er en avance jeg har ladet stå i den udenlandske valuta (også selv jeg har haft lån-delen i svenske kroner)?? Du henviser til: Gevinst og tab på fordringer i fremmed valuta - KGL § 16 Dine penge stående på en svensk konto eller en dansk valutakonto har ikke noget med en fordring at gøre :thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Du henviser til: Gevinst og tab på fordringer i fremmed valuta - KGL § 16 Dine penge stående på en svensk konto eller en dansk valutakonto har ikke noget med en fordring at gøre :thumbdown Tak for svaret Dvs. en fordring betegner ikke penge stående på bankkonto - men kun når en anden er i den anden ende (a la en obligation?) Kan du også give en forklaring på hvorfor jeppesens bank henviser til, at han er skattepligtig for den stigning der har været i kursen siden han igen blev fuldskattepligtig i DK (kursen er steget fra 65-72) - såfremt dette er korrekt så må der også være et tilsvarende fradrag i skattepligt ved det omvendt scenarie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvist 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Tak for svaret Dvs. en fordring betegner ikke penge stående på bankkonto - men kun når en anden er i den anden ende (a la en obligation?) Kan du også give en forklaring på hvorfor jeppesens bank henviser til, at han er skattepligtig for den stigning der har været i kursen siden han igen blev fuldskattepligtig i DK (kursen er steget fra 65-72) - såfremt dette er korrekt så må der også være et tilsvarende fradrag i skattepligt ved det omvendt scenarie Her er en definition på en fordring: http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Obligationsret/fordring Jeg ved ikke, hvad Jeppesens bank henviser til Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merkur 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2010 Svar fra SKAT SVAR FRA SKAT (Mit spørgsmål er nederst) Tak for henvendelsen. Når man sætter udenlandsk valuta ind på en valutakonto i banken, så opstår der en fordring, som du så vil have på banken. Kursgevinster/-tab på fordringer i udenlandsk valuta er skattepligtige/fradragsberettigede, såfremt gevinsten/tabet overstiger 1.000 kr. og dette er iflg. Kursgevinstlovens § 16. Hvis pengene derimod var lagt i en bankboks, så ville fortjenesten være skattefri og et tab ville ikke være fradragsberettiget. Håber dette er svar nok ellers er du velkommen til at vende tilbage. Med venlig hilsen SKAT ------------------------------------------------------------------------ Sprøgsmål: Hej Jeg vil gerne høre om man som privatperson skal betale skat af en kursgevinst som er fremkommet på følgende vis: Man sælger en vare udenlands og for betaling i USD -> man lader være med at veksle pengene til DKK men sætter dem i stedet på en USD-valutakonto i en dansk bank -> når man så senere veksler pengene til DKK (og kursen på USD er steget i forhold til DKK siden salgstidspunktet) har man opnået en kursgevinst. Skal man betale skat af denne kursgevinst? - og omvendt kan man fradrage ved tab? M.v.h. og tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2010 Sprøgsmål: Hej Jeg vil gerne høre om man som privatperson skal betale skat af en kursgevinst som er fremkommet på følgende vis: Man sælger en vare udenlands og for betaling i USD -> man lader være med at veksle pengene til DKK men sætter dem i stedet på en USD-valutakonto i en dansk bank -> når man så senere veksler pengene til DKK (og kursen på USD er steget i forhold til DKK siden salgstidspunktet) har man opnået en kursgevinst. Skal man betale skat af denne kursgevinst? - og omvendt kan man fradrage ved tab? M.v.h. og tak Ja, det skal man. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites