RAG 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Jeg synes at den interessante problemstilling er faldet lidt i baggrunden til fordel for nogle personers trang til at trampe på det de ikke lige synes om. Mærkelig trang iøvrigt ! Tilbage til det oprindelige emne: Hvad sker der, når SAAB-Spyker får det lidt sværere end de har det i dag, og Volvo's nye ejer vil flytte produktionen til et lavlønsområde ? Så mister Sverige sin bilindustri, og derved også incitamentet til ikke at have samme bilafgifter som nabolandene Norge, Danmark og Finland. Disse lande har jo ikke nogen bilindustri, og derved går de ikke glip af eksport, såfremt andre lande satte tilsvarende toldsatser på biler producerede i Norge, Danmark og Finland. Det ser ud til at Sverige kan blive et kedeligt bil-land. Så er Volvo'en måske ikke helt så dum alligevel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Jeg synes at den interessante problemstilling er faldet lidt i baggrunden til fordel for nogle personers trang til at trampe på det de ikke lige synes om. Mærkelig trang iøvrigt ! Tilbage til det oprindelige emne: Hvad sker der, når SAAB-Spyker får det lidt sværere end de har det i dag, og Volvo's nye ejer vil flytte produktionen til et lavlønsområde ? Så mister Sverige sin bilindustri, og derved også incitamentet til ikke at have samme bilafgifter som nabolandene Norge, Danmark og Finland. Disse lande har jo ikke nogen bilindustri, og derved går de ikke glip af eksport, såfremt andre lande satte tilsvarende toldsatser på biler producerede i Norge, Danmark og Finland. Det ser ud til at Sverige kan blive et kedeligt bil-land. Så er Volvo'en måske ikke helt så dum alligevel. Der er næppe belæg for din påstand om, at lande der ikke producerer biler har højere registreringsafgift end ikke-bilproducerende lande :) http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Registreringsafgiften_i_europa.jpg Med alle de Volvoer og SAAB'er på vejene i Sverige ER det allerede et kedeligt bil-land :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Der er næppe belæg for din påstand om' date=' at lande der ikke producerer biler har højere registreringsafgift end ikke-bilproducerende lande :) [url']http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Registreringsafgiften_i_europa.jpg Med alle de Volvoer og SAAB'er på vejene i Sverige ER der allerede et kedeligt bil-land :D Det var nu heller ikke det jeg sagde. Jeg pegede specifikt på Norge, Danmark og Finland. Og at disse lande ikke har en bilindustri, som ville være sårbar ved høje toldsatser på importedere biler. Hvorvidt Sverige er et kedeligt bil-land med de mange Saab og Volvoer er jo en vurderingssag. Jeg tror ikke at Danmark er så voldsomt meget mere spændende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
leon 0 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Der er næppe belæg for din påstand om' date=' at lande der ikke producerer biler har højere registreringsafgift end ikke-bilproducerende lande :) [url']http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Registreringsafgiften_i_europa.jpg Med alle de Volvoer og SAAB'er på vejene i Sverige ER det allerede et kedeligt bil-land :D Samt selvfølgelig audier og folkevogne.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 @RAG: Import og Eksport i statsøkonomien er ikke et hit herinde :) Jeg har også prøvet, men desværre uden megen held. @Homer: Vi mangler stadig data fra Norge, hvor jeg mindes at priserne der, er ca. de samme som i DK. Det er dog en meget slående graf, spørgsmålet er dog bare om de lande som har lave bil afgifter, så henter pengene andre steder, eller generelt har lavere standarder på andre områder end i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Pas på med den graf. Grafen er lavet med et specifikt eksempel og kan se helt anderledes ud for andre biler. Se gerne side 7 og 8 i denne præsentation: http://www.ecocouncil.dk/download/230908_transportoekonomiskforening.pdf Derudover ligger finske reservedelspriser på stort set samme niveau som de danske. Visse lande lader jo bilens motor og/eller forbrug afgøre toldsatsen. De danske afgiftsregler kan bedst beskrives som "Lex Max Tax". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Et EU-land kan jo ikke pludselig begynde at bygge toldgrænser. Hvis Sverige aldrig havde haft en bilindustri, så ville de formentlig have haft højere afgifter. Det danske afgiftsniveau blev til efter krigen, hvor man skulle beskytte valutareserverne, og hvor det viste sig, at man kunne beholde det ekstremt høje niveau uden at befolkningen gjorde vrøvl - for det ramte jo kun de rige svin - som der så er blevet en del flere af efterhånden. Svenskerne ville have gjort det samme, hvis de ikke havde kunnet dække bilefterspørgslen med Saab og Volvo, men nu er det for sent, for politisk vil det være helt umuligt at indføre en afgift, der bare ligner, hvad man har i andre lande. Det ville nemlig være et brutalt kølleslag mod alle med små indtægter, der er afhængige af bilen for overhovedet at kunne bo der, hvor de bor - altså i ødemarkerne nord for Eslöv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RAG 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Der har været sager i f.eks. Finland, hvor tilflyttere mente at den finske stat ikke kunne tage afgift af en brugt bil, sålænge den flyttes rundt indenfor EU. Og den dommen går tilflytteren imod, da det ikke er en afgift der er på selve bilen, men derimod på brugen af bilen i Finland, dvs. registreringen af bilen. Jeg tror ikke at der skal udelukkes noget i disse dage. Der er mange hellige køer der enten har fået eller står til at få kappet hovedet af. F.eks. pension - snart er det et formuereguleret tilskud til din egen opsparing. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Jeg tror ikke at der skal udelukkes noget i disse dage. Der er mange hellige køer der enten har fået eller står til at få kappet hovedet af. F.eks. pension - snart er det et formuereguleret tilskud til din egen opsparing. Jeg udelukker ikke noget, mne konstaterer bare, at svensk registreringsafgift som vi kender det er en politisk umulighed p.t. Politiske realiteter er også en slags realiteter. :) At folkepensionen bliver en mindre og mindre del af pensionen er jo en trend, som har været i gang i mange år, og det er ikke så mærkværdigt, hvis den trend fortsætter. Det er så også en trend, at biler beskattes på forskellig vis med miljø og så videre som påskud, og den trend vil jo nok også fortsætte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites