Jump to content
hanna

hjælp, er der speciale regler for medlemskabet af a-kasse i sverige mens man studere?

Recommended Posts

hej jeg arbejder i danmark og studere samtidig i danmark men er flyttet til sverige jeg bliver nød til at stoppe fra mit arbejde og dermed skal jeg flytte min a-kasse fra dk til sverige men hvordan er reglerne når jeg studere stadig i danmark jeg ved at i danmark kan man studere samtidig med at beholde sin medlemskab i a-kassen og når man er færdig uddannet og ikke kan finde job så har man ret til at søge dagpenge men, har de den samme regel i sverige som vi har her i danmark håber at der er nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan IKKE få dagpenge i Sverige, når du bliver færdig med dine studier. Kravet er, at du har haft et arbejde (og medlemskab) i mindst 6 måneder, før du kan få dagpenge i Sverige. Så længe du studerer i Danmark, giver det derfor ikke rigtig nogen mening at være med i en svensk a-kasse. Hvis du deltidsarbejder i Danmark og har været grænsegænger, vil du dog kunne søge om svenske dagpenge som deltidsarbejdsløs. Men det forudsætter jo, at dine studier ikke er på heltid. Og det er langt de fleste studier jo...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan IKKE få dagpenge i Sverige, når du bliver færdig med dine studier. Kravet er, at du har haft et arbejde (og medlemskab) i mindst 6 måneder, før du kan få dagpenge i Sverige. Så længe du studerer i Danmark, giver det derfor ikke rigtig nogen mening at være med i en svensk a-kasse. Hvis du deltidsarbejder i Danmark og har været grænsegænger, vil du dog kunne søge om svenske dagpenge som deltidsarbejdsløs. Men det forudsætter jo, at dine studier ikke er på heltid. Og det er langt de fleste studier jo...
Hiver lige denne frem. Når nu jeg er blevet färdiguddannet (men ikke har fået papirer fra Universitetet endnu med bevis herpå) er der så nogen mening i at melde mig ind i en A-kasse nu? Jeg har ikke arbejdet imens jeg har läst eller väret medlem i en dansk A-kasse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da du har optjent ret til dagpenge i danmark , og dette er overför til svensk a-kasse. Så kan du godt få dagpenge efter studier, da det kan tälle som överhoppningsbar tid avslutad heltidsutbildning som har avslutats efter fyllda 25 år, eller som har föregåtts av sammanhängande arbete på heltid i minst 5 månader Dine dagpenge vil så blive beregnet på det du tjente inden studierne. Så du ska IKKE melde dig ud af a-kassen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hvis man arbejder fuld tid samtidigt med et fuldtidsstudie, og har været medlem af en A-kasse i Danmark i flere år, er man så sikret når studierne afsluttes, hvis man foreksempel ikke kan finde et job med det samme og er blevet opsagt i det gamle fuldtidsarbejde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad hvis man arbejder fuld tid samtidigt med et fuldtidsstudie' date=' og har været medlem af en A-kasse i Danmark i flere år, er man så sikret når studierne afsluttes, hvis man foreksempel ikke kan finde et job med det samme og er blevet opsagt i det gamle fuldtidsarbejde?[/quote'] Så vil du få dagpenge udfra dit job Du ska så havde overfört annicitet fra dansk a-kasse till svensk a-kasse. Du vil så havde ret til dagpenge, når studierne er afsluttet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites