Jump to content
EBL

Regler for kælderbeboelse . og hvad koster den slags?

Recommended Posts

Er der nogen der kender, eller kan fortælle mig hvor jeg kan få at vide, hvad de svenske regler er for hvornår en kælder må anvendes som (lovlig) beboelse. Er reglerne ligesom i DK hvor gulvet skal være over jordniveau? - og hvor der skal være to ind-/udgange før det er lovligt? og i så fald tæller en trappe op til stueniveau, som iøvrigt er lige ved siden af den egentlige kælderudgang, så som én eller to "udgange"? Et fornuftigt bud på hvad det ca. ville koste at indrette ca. 50 kvm traditionel svensk gildesalskælder til 2-3 værelser, er også meget velkommen (m. ekstra isolering af væge og gulv, nyt trægulv, og vægge og døre, samt varmekilde). Er DKK 75 000 realistisk?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Samme her... Jeg leder efter akkurat samme oplysninger... De eneste oplysninger jeg er kommet frem til er: - der skal være 2 vinduer - der skal være brandsikret - ventilation - 2 udgangsveje (hvoraf en af dem kan være et vindue) Men jeg mangler mål - Jeg mangler f.eks minimunshøjden fra gulv til loft osv... Synes selv jeg har ledt alle vegne... Nogen der kan hjælpe?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Synes selv jeg har ledt alle vegne... Nogen der kan hjælpe?
Ja jeg leder også stadig efter svarene desværre :o De oplysninger du har fundet frem til rejser jo også i sig selv yderligere spørgsmål.... - "der skal være 2 vinduer" - ja men hvad hvis vinduet går ud i en lyskasse eller det ikke er stort nok til at kravle igennem? - "der skal være brandsikret" - hvad er brandsikret, er det materialerne der menes eller skal der bare være en brandslukker? - "ventilation" - igen et vidt begreb, en propel i et vindue er vel næppe nok. - "2 udgangsveje (hvoraf en af dem kan være et vindue)" - hvad med trappen op til stuen, er det defineret som en udgangsvej? Er der ikke nogen der kender en svensk brandmand, de må da vide den slags?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey Mål kan jeg INTET finde af på de svenske sider... mht. hvor højt oppe vinduet max på sidde - højde på loft etc. - Vinduet, så vidt jeg har forstået skal være et vindue der kan åbnes fuldt indad, så der er nem udgang ved brand. - Efter hvad jeg har læst, står der bare 2 udgange - så en trappe ovenpå til en dør, burde også gælde som en udgang. Men jeg er jo ikke til meget hjælp, da jeg ikke ved det med sikkerhed ;-) - Brandsikret gælder f.eks. gipsvægge, brandalarm etc. Desuden foreslår man klinker i kælderummet og ikke noget med linoleum. Nogle taler for gulvvarme da varme er lig med tørt - andre er imod. Det er jo en jungle :-) - Så skal der jo sikres mod fugt (f.eks. gulvvarmen) + på flere svenske sider foreslår de silikatfärg, (silikone-maling? - mit svenske er ikke så stærkt endnu) for at fugten skal kunne trænge igennem? - Ventilation - ingen anelse om hvad der kræves, for nej man skulle jo ikke tro en propel i vinduet skulle være nok. Så er der jo yderligere ansøgning om "bygglov" osv. Men ja - der må da være en fagmand - håndværker, brandmand etc. der ved noget om det her. Din tråd har jo lagt længe... Sanne Mai

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hur kan golvet i en källare vara över jordnivå?
Der menes at gulvet skal være over eller lig med grunden uden for. Facaderne skal altså være fri og kælderen skal være fri så den kan ses udefra, som en del af huset. Källaren er altså ikke bygget I jorden, men "ovenpå". Mener reglerne i DK siger at det kun er en side der skal være synlig "over" jorden og hvor gulvet er i jordniveau, med mindre huset ligger på en "bakket" grund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sanne Jeg har faktisk været inde og kigge på siden - men jeg kan simpelthen ikke finde det... Muligvis fordi mit svenske bestemt ikke er specielt godt endnu... Jeg kan ikke rigtig finde rundt i det :-( Har forsøgt at søge på källare, bygg och konstruktionsregler etc... Men finder bare paragraffer...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Brandsikret gælder f.eks. gipsvægge, brandalarm etc. Desuden foreslår man klinker i kælderummet og ikke noget med linoleum. Nogle taler for gulvvarme da varme er lig med tørt - andre er imod. Det er jo en jungle :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Sanne Jeg har faktisk været inde og kigge på siden - men jeg kan simpelthen ikke finde det... Muligvis fordi mit svenske bestemt ikke er specielt godt endnu... Jeg kan ikke rigtig finde rundt i det :-( Har forsøgt at søge på källare, bygg och konstruktionsregler etc... Men finder bare paragraffer...
Ok, jeg forsøger at læse lidt -ellers spørger mine kolleger i morgen (de underviser fx. de kommende bygningsingeniører, så nogen af dem må vel vide noget...:))

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men jeg mangler mål - Jeg mangler f.eks minimunshøjden fra gulv til loft osv...
Nå, nåede endelig frem til relevante sider og så lukkede min computer ned!:mad: Gider ikke finde mere i dag, men frit fra hukommelsen stod der, at i alm. ejendomme skal højden være 2,4m, dog i visse rum (kælder, sutterräng (på dansk =?) og... kan man nøjes med 2,3 m. Jeg burde kunne finde oplysninger om def. på kælder og hvornår det er tilladt med beboelse også, jeg vender tilbage...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om jeg kan være til hjælp, men jeg prøvede at undersøge reglerne ligesom jer for 2 år siden i forbindelse med, at vi skulle til at leje vores kælderrum ud. Jeg kontaktede hvad der svarer til lejernes LO her i Sverige, og spurgte dem om der var nogle problemer med at leje et kælderrum ud. Deres svar var ligesom en af jer skriver angående brandveje m.m. men ikke noget der mindede om de danske regler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites