Rikke Rost 11 Anmeld indhold Skrevet December 3, 2009 http://www.berlingske.dk/klima/al-gore-aflyser-foredrag-under-cop15 Berlingske Media må med beklagelse meddele, at Al Gore har aflyst sit arrangement. De over 3.000 læsere, der har købt billet, får pengene retur. Torsdag den 3. december 2009, 15:06 Al Gore har denne morgen til Berlingske Medias store ærgrelse har aflyst sit planlagte store klimaforedrag for danskerne 16. december i Tap 1 på den gamle Carlsberg grund under titlen ”Klimakonklusion”. Aflysningen kommer med henvisning til uforudsete ændringer i Al Gores program for klimatopmødet, COP15. Efter planen skulle Al Gore have vist sit nye multimedieshow, der tager udgangspunkt i hans netop udkomne bog ”Our Choice”, som kommer med løsninger på klodens globale klimaproblemer. Berlingske Media er ualmindeligt skuffede Omkring 3.000 danskere havde allerede sikret sig billet til Berlingske Medias arrangement, som har været planlagt siden august og skulle have fundet sted blot to dage før, at klimatopmødet, COP15, slutter. - Vi har haft en klokkeklar aftale, og det er med ualmindelig stor skuffelse, at vi er nødt til at meddele, at Al Gore aflyser. Vi har glædet os og haft en enorm forventning til arrangementet. Vi har sat stor pris på, at vi har kunnet give danskerne mulighed for at komme helt tæt på klimatopmødet gennem Al Gore. Vi kender endnu ikke de nærmere årsager til aflysningen, siger Lisbeth Knudsen, koncernchef for Berlingske Media. Alle, der har købt billetter, vil få deres penge refunderet via Billetlugen, som har stået for salget. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening om hans klimakampagne.... Min egen holdning er at han er rejsende i varm luft og han løber en klimaindustris ærinde ved at skræmme med ikke underbyggede fakta. Han tager reelt set ikke fat om roden på problemet, men mener vi skal betale os ud af tingene.....men det bliver klimaet ikke bedre af. Hvad siger i?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2009 Mit problem med alle politikerne som vil redde klimaet er at der ikke er noget at redde. Klimaet har altid ændret sig og vil fortsætte med at ændre sig. Det er fakta. Mennesket har også altid tilpasset sig klimaet, så der er heller ikke noget nyt under solen på det område. At han kan rejse rundt og vise nogle grafer og tjene milioner er der i princippet ikke noget galt i. Det største/eneste problem jeg ser, er miljøkatastroferne skabt af mennesket. Miljøet er noget vi som mennesker virkeligt har ændret, mens klimaet mere eller mindre har gået sin egen vej. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2009 Det er et udemærket spørgsmål, som jeg vil besvare med et spørgsmål: Hvad er egentligt problemet? Er det CO2, temperatur stigninger, partikler og/eller miljøet?? Personligt mener jeg ligeså meget at det er et spørgsmål om at vi mennesker har travlt med at forbruge uden ansvar. Vi bruger Olie uden at vide hvor meget der er tilbage, bilpendlere i den vestlige verden kører oftest 1 person i en 4 personers bil (Danny undtaget),vi lader lyset stå tændt og lader vandet løbe bare fordi vi har lyst og fordi vi kan. Når det er sagt, så er det ikke meningen at vi skal rende rundt med kollektiv dårlig samvittighed. Vi forbrugere bør respektere og værdsætte de forhold vi har, men der skal være en velvilje hos enhver siddende regering for at lade det rigtige valg være det lette valg. Men ang. CO2 så er der jo ikke noget entydigt bevis på at det er den eneste årsag til opvarmning, det kan lige så vel være 'naturligt'. Hmm det her kan blive et langt indlæg ... så jeg vil bare slutte af med at sige jeg er enig med Frakkelen om at miljø påvirkning er mindst lige så vigtigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2009 Uanset hvad man læser af kloge værker, er et klart KLIMAET HAR ALTID ÆNDRET SIG. Hvad årsagen er, er nok en tanke værd. PT er det CO2 der udråbes som synderen og mennesket som CO2 producenten - direkte eller inddirekte. Vel producerer vor livstil med overforbrug, transport af vare og mennesker, el produceret på fossile brændstoffer osv osv. MEN... Det kan kun være årsagen ca 100 år baglæns. Før forbrugte vi jo knapt noget der kunne forurene. Så det kan ikke være os der er skyld i klimaforandringerne længere tilbage i tiden. Men den var der jo alligevel og må altså være skabt af naturen selv, vulkanudbrud og andre naturomstændigheder. Selvfølgelig skal vi ændre adfærd og begrænse vores forbrug af ikke vedvarende energikilder og dermed reducere forurening- ellers dør vi sgu for tid. Personlig tror jeg ikke særlig meget på de nuværende former for vedvarende energi, især ikke på vindkraft - virkningsgraden er simpelthen for lille.Jeg undrer mig over hvorfor vi ikke kigger lidt mere på energiceller, solenergi og - nå nu får jeg nok på nakken - nukclear energi. Der kan skaffes bedre virkningsgrader og bedre forhold mellem energiproduktion og investering. Og det kan gøres med minimal forurening i konstruktions-produktions og driftsfasen. Klima ændringerne er der og har altid været der. Lad os koncentrere os om miljøet, det er muligt at skaffe forbedringer på en økonomisk forsvarlig måde. OG så kunne vi komme over broen i december i fred Hilsener Thage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2009 Selv prøver jeg at være så miljøvenlig som muligt, uden større ekstreme håndsving - jeg mener at det er bedre om alle bidrager en lille smule (og JA, det kan alle klare uden psykiske mén). Og til dem som så elsker at være kritiske til miljøvenlighedden kan jeg bare sige: Æv bæv bøh, elbiler, kontrolleret/regulleret forbrug bliver en reallitet, uanset om du vil eller ej . Og Al Gore, det er jo bare en ud af flere mulige veje mod målet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2009 Al Gore er efter min mening en skandale. En endnu større skandale er, at manden har fået Nobels Fredspris. Hans film er bestemt ikke fejlfri: http://www.newparty.co.uk/articles/inaccuracies-gore.html Men hans ord sælger desværre Manden er i mine øjne rejsende i varm og kold luft! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2009 Præcis Credde...... Desværre er det en klima lobby der ikke løser de værste problemer, men bare skovler til sig med penge til ting der ikke har en skid effekt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2009 Præcis Credde...... Desværre er det en klima lobby der ikke løser de værste problemer' date=' men bare skovler til sig med penge til ting der ikke har en skid effekt.[/quote'] Ligesom alle andre skovler penge til sig på andre områder. Ligesom at olie & kul industrien kan tillade sig at dumpe priserne i "krisetider" og derved fjerne det økonomiske incitamentet til at udvikle fornuftige alternativer. Ligesom bil industrien har favoriseret forbrændingsmotoroen fordi det er det som de kan :) Ligesom medicinal industrien laver nye stoffer som vi bare ikke kan leve uden. Ligesom at tobaksfirmaerne fortsætter med deres produkt til trods for at det er velkendt at det er overordenligt skadeligt for bruger og omgivelser. Hvis klimalobbyen gør at vi får emissionsfrie biler i byerne så kan jeg leve med de 'skovler' penge ind, på niveau med at klimalobbyen har presset bilproducenterne til at lave mere effektive biler (til f.eks. pendlere). Bare se på hvor mange afdankede kendte og ukendte der rejser rundt og laver penge på kurser der basalt går ud på at de fortæller deres livshistorie ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2009 Eller er det bare et fupnummer Svensk TV havde igår et indslag om http://www.theclimatescam.se/ her kan man sikkert finde en del modvægt til Al Gore og hans meninger. Ligeledes igår var der et indslag om en svensk "solforsker", som antyde at stigningen i temperaturen kunne henføres til ændringer i solaktiviten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2009 Ligeledes igår var der et indslag om en svensk "solforsker"' date=' som antyde at stigningen i temperaturen kunne henføres til ændringer i solaktiviten.[/quote'] Vi danskere har også Henrik Svensmark, og jeg synes hans teorier er uhyre interessante. Kort fortalt forbinder han jordens temperatur med dannelsen af skyer, og skyernes dannelse menes at være forbundet med den kosmiske stråling som trænger igennem solens heliossfære (solens magnetfelt). Styrken af solens magnetfelt svinger periodisk og det passer fint overens med data fra f.eks. isboringer. Det sjove er at denne teori sagtens kan være sideløbende med teorien om menneskeskabt klima katastrofe, men 'seriøse klimaforskere' afviser sådanne teorier prompte =( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2010 Ja...... http://www.berlingske.dk/verden/sneen-falder-tungt-over-europa Store snemængder og frysende temperaturer lammer store dele af Europa. Alt fra fly-, tog- og biltraffik er ramt. Også flere sportsbegivenheder er aflyst af sne. Lørdag den 9. januar 2010, 13:49 Europa stod i weekenden ansigt til ansigt med vejrkaos. I Tyskland opfordrede myndighederne indbyggerne til at hamstre mad og drikkevand, mens Storbritannien og Frankrig kæmpede mod heftige snefald. Tyskerne blev opfordret til at hamstre nok mad og medicin til op til fire dage. Den tyske regering sagde samtidig, at alle unødvendige rejser bør undgås. Trafikken på A5 landevejen mellem Tyskland og Frankrig var lammet lørdag, efter at fransk politi lukkede grænsevejen på grund af store snemængder, oplyste det tyske færdselspoliti. Storbritannien, der er ramt af det værste vintervejr i tre årtier, så sig nødsaget til at rationere gasleverancerne til industrien for at spare på de stærkt reducerede forsyninger. Store dele af landet oplever allerede frysende temperaturer, og mere snevejr er i vente i weekenden. Måske op til 20 centimeter. Vejret fik også konsekvenser for weekendens sportskampe. Fem kampe i den engelske Premier League blev aflyst. Det samme gjorde fem ud af seks rugbykampe. I London blev den udendørs svømmehal i Hyde Park lukket for første gang i 140 år. Også flytrafikken blev ramt. I Londons Heathrow lufthavn arbejdede de ansatte i døgndrift for at holde landingsbanerne fri for sne og is, men forsinkelser og aflysninger kunne ikke undgås. Jernbaneforbindelsen mellem Storbritannien og Europa under Den Engelske Kanal kørte kun på to tredjedel af kapaciteten i weekenden på grund af det dårlige vejr. I Frankrig forårsagede massive snemængder store forsinkelser i togdriften, og i det sydlige Frankrig oplevede mange strømsvigt. Med udsigt til mere snevejr bad myndighederne luftfartsselskaberne om at reducere antallet af flyafgange fra Paris' Charles de Gaulle lufthavn med en fjerdedel. Irland, der gennemlever den værste vinter siden 1963, blev ramt af kraftigt snefald igen lørdag, og lufthavnen i Dublin aflyste alle flyvninger. Global opvarmning.......:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 http://www.berlingske.dk/verden/sneen-falder-tungt-over-europa Global opvarmning.......:D Det er den hårdeste vinter i DK i 14 år og det fryser -3 til -5 grader .... Global opvarmning findes, statistiskt, og det bør man acceptere. Det er årsagen vi kan diskutere i langdrag ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Det kommer vel an på om man sløjfer de data fra målestationer der står inde midt i byerne osv... NASA har målt faldende globale temperaturer det sidste årti såvidt jeg erindrer at ha' læst et eller andet sted.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Global opvarmning eller ny global istid? Same same! Eneste forskel: Nye höjere "miljö" skatter.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Global opvarmning eller ny global istid? Same same! Eneste forskel: Nye höjere "miljö" skatter.. Jeps, det er bare et spørgsmål om tilpasning :) Og lad os så håbe at DSBFirst ikke vinder udbydet som tilpasningskonsulent ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 NASA har målt faldende globale temperaturer det sidste årti såvidt jeg erindrer at ha' læst et eller andet sted.... På Wikipedia har de følgende graf, som citerer NASA som kilde: Trenden har tydeligvis været opadgående, men om den er fortsættende eller brudt er for tidligt at sige. Det ser i hvert fald ud til at der er en lille pause p.t. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 http://www.geocraft.com/WVFossils/ice_ages.html Ja....Nok bare mig der husker forkert... Spændende side ellers fra Geocraft. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 På Wikipedia har de følgende graf, som citerer NASA som kilde: Trenden har tydeligvis været opadgående, men om den er fortsættende eller brudt er for tidligt at sige. Det ser i hvert fald ud til at der er en lille pause p.t. Tag et kig på Darwin Zero: http://wattsupwiththat.com/2009/12/08/the-smoking-gun-at-darwin-zero/ Rådata er blevet korrigeret, måske pga. nyt måleudstyr etc. Men, netop for denne målestation, ser det ud til at temperaturstigningen skyldes korrektionen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2010 Var det ikke det de blev beskyldt for på UEA??? At manipulere med rådata, således det passede ind i gældende klimamodeller??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2010 Jeg er rimeligt overbevist om at det er enighed blandt global opvarmnings forskere (både fortalere og kritikere) at temperaturen er stigende. Hvor meget, hvorfor og alle de andre detajler er der dog ikke megen enighed om. Men global opvarmning skal jo også have sin "Loose change" :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites