PJKB 10 Anmeld indhold Skrevet November 29, 2009 Efter et besøg i en gårdbutik, bakker jeg ud fra en grus P-plads og bliver ramt af en bil der bakker ned igennem en grusvej. Jeg mener ikke han orienterer sig ordentligt og mest kigger over venstre skulder da han skal vende bilen venstre rundt for at kunne komme ud. Ingen vil vedkende sig skylden, men jeg kan mærke han ihvertfald ikke vil anklage mig. Han siger at når 2 bakker ind i hinanden får begge skylden altid!?! Området er anlagt med grus, så der er ikke skilte, streger på vej/p-plads etc.... Desværre har jeg ikke vidner og han havde konen med som så forløbet ude fra, men hun må være inhabil!? Hvad gør jeg? Er det spild af tid og gå hårdnakket efter at det er ham som bakker "mest forkert" (han bakker ned af en vej og jeg bakker trods alt ud fra en P-plads). Skal jeg gå til Politiet eller er det en ren forsikringssag?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Breznew 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 Efter et besøg i en gårdbutik, bakker jeg ud fra en grus P-plads og bliver ramt af en bil der bakker ned igennem en grusvej. Jeg mener ikke han orienterer sig ordentligt og mest kigger over venstre skulder da han skal vende bilen venstre rundt for at kunne komme ud. Ingen vil vedkende sig skylden, men jeg kan mærke han ihvertfald ikke vil anklage mig. Han siger at når 2 bakker ind i hinanden får begge skylden altid!?! Området er anlagt med grus, så der er ikke skilte, streger på vej/p-plads etc.... Desværre har jeg ikke vidner og han havde konen med som så forløbet ude fra, men hun må være inhabil!? Hvad gør jeg? Er det spild af tid og gå hårdnakket efter at det er ham som bakker "mest forkert" (han bakker ned af en vej og jeg bakker trods alt ud fra en P-plads). Skal jeg gå til Politiet eller er det en ren forsikringssag?? 50/50 skyld, i har begge ubetinget vigepligt, ved bakning, hvis dog hans eller dit forsikringsbolag, har registreret mange lignende sager hos en af jer, kan de godt finde på at lave dette om til 100% til en af jer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 50/50 skyld' date=' i har begge ubetinget vigepligt, ved bakning, hvis dog hans eller dit forsikringsbolag, har registreret mange lignende sager hos en af jer, kan de godt finde på at lave dette om til 100% til en af jer.[/quote'] Jeg vil mene at det er dig som bakker ud der har skylden, eftersom du kører ud fra en p-plads og ind i hans vognbane. Og så er det vel ligemeget hvilken vej han kigger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 Jeg vil også mene det er påstand mod påstand og derfor 50/50. Hvis der havde været flere (uvildige) vidner kunne det måske være anderledes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Breznew 10 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2009 Jeg vil mene at det er dig som bakker ud der har skylden' date=' eftersom du kører ud fra en p-plads og ind i hans vognbane. Og så er det vel ligemeget hvilken vej han kigger.[/quote'] ..og hvis begge bakker? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2009 50/50 skyld' date=' i har begge ubetinget vigepligt, ved bakning, hvis dog hans eller dit forsikringsbolag, har registreret mange lignende sager hos en af jer, kan de godt finde på at lave dette om til 100% til en af jer.[/quote'] Det skrev du jo også at i gjorde. Du skriver at du holder på en p- plads, ergo har du vigepligt. Så bakker du ud i ham, er det din skyld. Uanset om han bakker eller ej. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miri 10 Anmeld indhold Besvaret December 2, 2009 Jeg er på den samme situation lige nu. Mit forsikring siger at modpartens forsikring kræver 50/50 da begge kan være skyldige i uheldet. Jeg havde en med i bilen som vidne og de har bedt vedkommende sende ind sin version af sagen, om det fører til at jeg for dækket det hele 100% skal jeg ikke kunne sige. Skal nok komme med mere info når det hele er afslutet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dkrath 10 Anmeld indhold Besvaret December 2, 2009 Desværre har jeg ikke vidner og han havde konen med som så forløbet ude fra' date=' men hun må være inhabil!?[/quote'] :D:D:D:D:th2: God humor!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alexzuz 10 Anmeld indhold Besvaret December 2, 2009 Vigepligt Du har ubetinget vigepligt når du forlader en parkeringsbås, eller anden markeret p-plads, om dette så er forlæns eller baglæns. Så afhængigt af de fysiske rammer, har du faktisk 100 % skylden Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jazz 10 Anmeld indhold Besvaret December 2, 2009 louis poulsen, 2 for én, kan du se pointen....:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ednob 10 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2009 Hvorfor diskutere skyld ! Med mindre en af jer påtager sig 100% skyld, så ryger selvrisikoen for begge og en evt præmiestigning til næste forsikringsperiode.. Så I mine øjene er delt skyld spørgsmålet fuldkommen ligegyldig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Breznew 10 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2009 Med mindre en af jer påtager sig 100% skyld, så ryger selvrisikoen for begge og en evt præmiestigning til næste forsikringsperiode.. Så I mine øjene er delt skyld spørgsmålet fuldkommen ligegyldig... 1 hvis den ene eller anden bliver "dømt" til at betale det hele, så egentlig ja 2 man kan stadig godt selv betale for sine skader "kontant" foruden forsikringen. 3 mange forsikrings selskaber har "fri skader" dvs. du må lave en eller 2 om året uden at stige i årlig præmie men nu blev der spurgt om hvem som havde skylden :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2009 2 bakkende køretøjer har begge ubetinget vigepligt (uanset de bakkende køretøjers omstædnigheder, som fx. at den ene kommer fra en bås), og der vil mellem selskaberne, forudsat at i anmelder det, blive aftalt ligedeling af ansvaret. Det betyder at du mister præmietrin og opkræves selvrisiko, da du dermed har en belastende skade. (dit selskab betaler iøvrigt halvdelen af modpartens skade) Modpartenr ske det samme for. Vidner i de involverede køretøjer er inhabile i forsikringsmæssig forstand og deres udsagn vil derfor ikke blive lagt til grund. Indbringes en sag for retten vil alle vidner, incl personer i køretøjerne, være habile, da man i retten taler under ed og derfor jo per definition ikke lyver. I retten ville denne sag dog også ende med ligedeling af ansvar, da der jo netop gælder ubetinget vigepligt, og det modsætter ingen af parterne sig (sådan som jeg læser hændelsesforløbet). I særlige tilfælde hvor ens forsikringsselskab "tror" på ens forklaring, fx. fordi modpartens forklaring virker usandsynlig, kan man mellem kunde og selskab aftale at der ikke sker fald i præmietrin og opkrævning af selvrisiko, selvom selskabet overfor modpartens selskab anerkender ligedeling af ansvaret. I dette tilfælde hvor skylds spørgsmålet og hændelses forløbet er så klart, vil ingen af selskaberne dog gøre dette - efter min overbevisning. Vurder skadens størrelse contra din præmiestigning/selvrisiko og tag en snak med modparten om det samme, og vurder så begge om den skal over forsikringsselskabet eller i bare skriver under på at nuppe jeres egne skader selv. Held og lykke med det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites