Jump to content
Martin_M

Brons priser 2010

Recommended Posts

Så er der noget at glæde sig til...

Priser 2010 Fra den 1. december finder du Øresundsbrons priser for 2010 på hjemmesiden. Priserne gælder fra den 1. januar 2010. Som business-kunde modtager du en mail eller et brev med information om priserne. Vil du være helt sikker på at modtage priserne på mail den 30. november, kan du tjekke og opdatere din e-mail-adresse på Min Konto.
Mon juleaften falder tidligt i år? Jeg hælder dog til, at vi skal grave en smule dybere i lommerne til næste år :mad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så er der noget at glæde sig til... Mon juleaften falder tidligt i år? Jeg hælder dog til, at vi skal grave en smule dybere i lommerne til næste år :mad:
Med sådan et varsel lugter det af at der er en bæ af de helt store på vej til pendlerne...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
så er det åbent igen : Information fra Trafikcentret Starttid: 2009-11-18 20:52 Forventet sluttid: 2009-11-18 23:30 Placering: Øresundsbron Retning: Begge retninger Hændelse: Hårde vindstød Restriktion: Vindfølsomme kørtøjer frarådes at passere broen. Hastighed 50 km/t
scratchhead.gifofftopic.gifrepost.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke noget om, at når der er krise, så falder forbrugspriserne. Se på brændstofspriser, madpriser, etc. Broen har tidligere meddelt ved prisforhøjelser, at de følger den normale prisudvikling. Derfor burde alt tale for, at priserne sænkes. Jeg har desværre på fornemmelsen, at alt andet vil ske. Det er set før, at broens pripolitik absolut ikke følger det normale (jo flere varer du køber, des billigere). Nå, man har vel lov at håbe?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal blive spændende at se, hvad deres undskyldning er for at hæve priserne i år. Når der er økonomisk boom er undskyldningen åbenbart at "priserne på alt stiger så derfor sætter vi også prisen op". Selvom trafikken også var steget. Denne gang hvor der er MEGA kise bliver det vel at "trafikken er faldet, så derfor bliver vi nødt til at sætte prisen op for at sikre indtægterne". :rolleye: . Mine foreløbige odds er således: 90% for at priserne stiger 10% for at priserne holdes uforandrede (dog kun i DKK - stiger i SEK) 0% for at priserne sættes ned. Og jeg er glad for at jeg nu kan tage toget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mine foreløbige odds er således: 90% for at priserne stiger 10% for at priserne holdes uforandrede (dog kun i DKK - stiger i SEK) 0% for at priserne sættes ned.
Super med lidt optimisme omkring emnet :laugh: Mine odds er: 110% for at priserne stiger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nej nej, priserne stiger ikke men det antal dyre brobizz ture der skal til för at det blir billigt bliver sat op til 51 og derfter én billigtur og så forfra! Og hvis du körer over 52 ture om måneden stiger prisen til alm. brotakst for de näste 52 ture måneden efter.. :rolleyes::surprise:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt som bro-priser kan få skabs-standup'erne på banen :rolleyes: Som om Broen (udtalt ganske ærefrygtigt) nogensinde ville gøre noget positivt for integrationen i regionen, medmindre de blev tvunget til det (læs: pistol for panden) :( Finanskrise eller ej, så skal de nu nok finde en historie de kan bruge som undskyldning for årets stigning. Hvis der er flere der bruger broen, så er undskyldningen stigende vedligehold. Hvis der er færre brugere, så er undskyldningen manglende indtjening. Hvis der er status quo, så er undskyldningen stigende renteudgifter på lånene osv osv osv. Vi er stavnsbundne, medmindre vi flytter tilbage til DK hhv. Sverige igen. Ikke en optimal løsning - men dog en mulighed. Alternativet er selvfølgelig Helsingborg/Helsingør og færgerne - men ikke praktisk for mange. Ergo er vi tilbage på "så flyt dog hjem igen". Dén bro skulle have været betalt primært over skatten i de to lande, og sekundært via symbolsk brugerbetaling. Jeg synes også det er synd for de fattige, at de ikke skal opleve deres respektive nabolande. Men Broen er blevet for de velstillede og dem-uden-valg-medmindre-de-fedter-hjem-igen. *suk*

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Finanskrise eller ej' date=' så skal de nu nok finde en historie de kan bruge som undskyldning for årets stigning. Hvis der er flere der bruger broen, så er undskyldningen [b']stigende vedligehold. Hvis der er færre brugere, så er undskyldningen manglende indtjening. Hvis der er status quo, så er undskyldningen stigende renteudgifter på lånene osv osv osv.
Glem ikke udskiftning af lys på broen fordi ålen ikke kan sove om natten!
Dén bro skulle have været betalt primært over skatten i de to lande, og sekundært via symbolsk brugerbetaling. Jeg synes også det er synd for de fattige, at de ikke skal opleve deres respektive nabolande. Men Broen er blevet for de velstillede og dem-uden-valg-medmindre-de-fedter-hjem-igen.
Jeg tror både den danske og den svenske befolkning ville have brokket sig gevaldigt hvis at øresundsbroen var blevet betalt over skatten men f.eks. storebæltsbroen ikke blev :) Igen vil jeg gerne hive eksemplet fra SE-NO grænsen frem. På 30 dage betaler man fuld pris for 10 krydsninger, derefter er det gratis. Tal om integration! Denne løsning kunne man måske snyde med, men det er det en smal sag at fikse ved at binde ét reg.nr til én brobizz. Køb et hylde produkt fra England eller Norge, hvor man registerer nummerplader til at opkræve vejskat. Når en bil krydser betalingsanlæget så kontrolleres reg.nr mod brobizz, og hvis de ikke passer sammen så opkræves der bare normal eller bropas takst i stedet. Easy as pie (som man _ikke_ siger) ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det hele er mere politisk. Er det ikke primaert ikke KUN Malmo-Kommune som har fordele ved broen? Ka ikke forestille mig at DK er saa glad for at flere og flere flytter over paa den anden side, hvor DK er forpligtet til at betale til Malmo? De er selvfoelgelig glade for arbejdskraften, men saa maaa pendlere bare punge ud. Dermed saa er en Danske vilje til at goere det billigere meget meget lille,Og Sagen er ikke saa stor at Det Svenske stat skal laegge mere tid og kraefter i. Imellemtiden skal vi koere over hver dag og smile til kameraet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke primaert ikke KUN Malmo-Kommune som har fordele ved broen? Ka ikke forestille mig at DK er saa glad for at flere og flere flytter over paa den anden side, hvor DK er forpligtet til at betale til Malmo? De er selvfoelgelig glade for arbejdskraften, men saa maaa pendlere bare punge ud. Dermed saa er en Danske vilje til at goere det billigere meget meget lille,Og Sagen er ikke saa stor at Det Svenske stat skal laegge mere tid og kraefter i. Imellemtiden skal vi koere over hver dag og smile til kameraet.
Så vidt jeg forstår så for Malmø kommune som så ikke ret meget ud af danskerne. Folk der arbejder i DK (Svenskere og Danskere) betaler skat i DK (svarende til en gennemsnitskommune). Derefter afregner staterne med hinanden. Så vidt jeg har forstået så ender ganske få (hvis overhovedet nogen) af de kroner i Malmøs kommunekasse. DK er den store vinder fordi du har en stor del af Malmøs befolkning der er villige til at arbejde i DK. Derved har man en større arbejdsstyrke til rådighed hvilket skulle give bedre produktivitet. De danskere som flytter til SE, betaler jo stadig skat i DK, så statskassen mærker ikke den store forskel her. De svenske kommuner taber i mine øjne yderligere fordi dem som arbejder i DK ikke længere betaler skat til deres svenske kommune (så vidt jeg kan forstå).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er det ikke primaert ikke KUN Malmo-Kommune som har fordele ved broen?...
Jeg har på opfattelsen at det er primært Københavns kommune der har fordelen eftersom de får skattekronerne samt arbejdskraften, hvor Malmø kommune står med udgifterne til børnehave, læge/hospital og hvis man skulle blive arbejdsløs, bistand. Læge/hospital er ikke gratis at komme på, det ved jeg, men 150 SEK for hele behandlingsforløbet dække næppe meget mere end administrationen. Lidt læsestof som en hurtig gang googling fandt frem: http://abonnent.netmester.dk/emailpreview.aspx?id=2842017 http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2008/07/22/080226.htm Aftalen der refereres til: http://www.skm.dk/publikationer/notater/2204.html For slet ikke at tale om (som jeg engang overhørte en Svensker nævne det) at danskerne har presset boligpriserne i Malmø så meget i vejret at svenskere der ønsker at være bosat i Malmø næsten er tvunget til finde arbejde i Danmark, for at have en indtægt der er "stor nok". Og som Lolikken skrev, så har jeg ladet mig fortælle (jeg ved ikke hvor meget sandhed der er i det) at den pose penge der kommer fra Danmark til Sverige går til den Svenske stat som så deler det ud til der de mener de skal deles ud, som så åbenbart primært er Stockholm.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har på opfattelsen at det er primært Københavns kommune der har fordelen eftersom de får skattekronerne samt arbejdskraften, hvor Malmø kommune står med udgifterne til børnehave, læge/hospital og hvis man skulle blive arbejdsløs, bistand. Læge/hospital er ikke gratis at komme på, det ved jeg, men 150 SEK for hele behandlingsforløbet dække næppe meget mere end administrationen. Lidt læsestof som en hurtig gang googling fandt frem: http://abonnent.netmester.dk/emailpreview.aspx?id=2842017 http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2008/07/22/080226.htm Aftalen der refereres til: http://www.skm.dk/publikationer/notater/2204.html For slet ikke at tale om (som jeg engang overhørte en Svensker nævne det) at danskerne har presset boligpriserne i Malmø så meget i vejret at svenskere der ønsker at være bosat i Malmø næsten er tvunget til finde arbejde i Danmark, for at have en indtægt der er "stor nok". Og som Lolikken skrev, så har jeg ladet mig fortælle (jeg ved ikke hvor meget sandhed der er i det) at den pose penge der kommer fra Danmark til Sverige går til den Svenske stat som så deler det ud til der de mener de skal deles ud, som så åbenbart primært er Stockholm.
Ja ja... den er jeg med på, jeg ved nu ikke hvor meget Malmø (eller det svenske stat) får for hver dansker bosat i Malmø, men jeg mener at det er et fast beløb.(uden at vide det med sikkerhed) men dette skulle i hverfald dække for en gennemsnits udgift for en person som bor her.(de har nok en afregnings system som ligner fx. det hospitalererne har sammen! for exempel så afregner de pr diagnose og ikke pr behandlings art eller hvilket undersøgelser der er lavet etc.) igen, det er ikke noget som jeg ved med sikkerhed men rent logisk kan det kun vaere sådan ellers ville det være et helvede at administrerer. Hvis du bliver arbejdsløs er det vel din A-Kasse som skal dække dette, ikke så meget at gøre med Malmø kommune. Desuden så har du ret til at gå til læge, og på hospitalet i DK. Personligt så smutter jeg op til lægen i DK,når jeg alligevel skal til/fra arbejdet, ikke så meget fordi jeg ikke vil give de 150 SEK, men det er vel bare en vane sag. Nu er det bare et gæt, men jeg mener at det er ca. 40.000 mennesker som pendler til DK. Så hvis vi siger at ca. 10.000 DKK/person som bliver overført til Sverige hver måned til mad/drikke/husleje etc etc er ikke særligt usundt for Malmo.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det bare et gæt, men jeg mener at det er ca. 40.000 mennesker som pendler til DK. Så hvis vi siger at ca. 10.000 DKK/person som bliver overført til Sverige hver måned til mad/drikke/husleje etc etc er ikke særligt usundt for Malmo.
Helt så mange er det ikke.....endnu. I november 2007 var det knap 18.000, der pendlede fra SE til DK, jf. Danmaks Statistik. http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2009/NR278.pdf

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det bare et gæt' date=' men jeg mener at det er ca. 40.000 mennesker som pendler til DK. Så hvis vi siger at ca. 10.000 DKK/person som bliver overført til Sverige hver måned til mad/drikke/husleje etc etc er ikke særligt usundt for Malmo.[/quote'] Jeg (vi) siger jo heller ikke at pendlingen skader Malmö. Malmö får da nogle penge ud af det, men slet ikke så mange som hvis vi havde betalt skat i Sverige.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er de her. Desværre ikke de store overraskelser. ØresundPendleren 2010 Årsabonnement 240,00 Pris per enkelttur per kalendermåned DKK inkl moms Normal Weekend 1 - 16 142,00 99,00 17 - 50 29,00 21,00 51 - 142,00 99,00 Tillæg for anhænger/campingvogn og autocamper over 6 meter 142,00 99,00 BroPas 2010 Årsabonnement 240,00 Pris per enkelttur DKK inkl moms Normal Weekend Motorcykel 63,00 44,00 Bil op til 6 meter 142,00 99,00 Bil op til 6 meter med anhænger eller campingvogn, autocamper over 6 meter samt varebil/minibus 6-9 meter 284,00 198,00

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja sikke en fin og positiv mail de sender - der står intet om at priserne stiger, men kun at de bibeholder samme pris i weekenden :-/ Så det er igen storpendlerne der skal holde for mens dem der kun kører over i weekenden slipper fordi man jo gerne vil holde prisen under de "magiske" 100,- Man kan sige at stigningen er hvad man under normale forhold kunne forvente sig, men det er jo steget så rigeligt de senere år.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Genialt at mailen fra broen starter med: "En god nyhet för alla våra Pendlar-kunder är att helgpriset är oförändrat 2010"... :rolleye:Vi justerer, som vi plejer, prisen op på de sikre indkomster, så som årsgebyr og de 16 første overfarter, og så kan pendlerne få lov til at køre til DK, til samme pris som sidste år, på deres fridage i weekenden - hurraaaaaa vi klapper os selv på skulderen.....igen.....hilsen Jakob V og hans bande. :thumbdown

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er en noget kryptisk formulering på en pristigning - det virker lidt som om man prøver at camuflere at priserne stiger på den normale pendlerordning men vi skal være åh og ihh så glade for for de bibeholder weekendpriserne.....stram dog op på omkostningerne som alle andre virksomheder gør i øjeblikket!!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Genialt at mailen fra broen starter med: "En god nyhet för alla våra Pendlar-kunder är att helgpriset är oförändrat 2010"... :rolleye:Vi justerer, som vi plejer, prisen op på de sikre indkomster, så som årsgebyr og de 16 første overfarter, og så kan pendlerne få lov til at køre til DK, til samme pris som sidste år, på deres fridage i weekenden - hurraaaaaa vi klapper os selv på skulderen.....igen.....hilsen Jakob V og hans bande. :thumbdown

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...