Hvalen 10 Anmeld indhold Skrevet November 17, 2009 REDIGERET da jeg fandt svarene på nogle af spørgsmålene i Nils Pendlerguide! Kære Alle Så har jeg nogle flere spørgsmål, denne gang af den økonomiske slags. Jeg har prøvet at læse en stor del af de tidligere tråde om dette emne og er kommet frem til følgende (jeg håber i vil rette eventuelle misforståelser der skulle være sneget sig ind): I Sverige har man ikke realkreditlån som vi kender i Danmark, men kun banklån, som til gengæld er en del billigere end danske banklån og realkreditlån. Banklånene er også med pant i ejendommen (hvis man køber/ejer hus), men de kan generelt kun fås med fast rente i op til 10 år. Lånene består af et bundlån og et toplån. Bundlånet kan udgøre op til 75% af boligens værdi, og toplånet kan udgøre 15% af resten. Man får endvidere ikke noget skattefradrag i Sverige for at have belånt sit hus (er stadig i tvivl om dette). Og endelig findes der skat på gevinst af salg af svensk bolig (er også i tvivl om dette). Ting jeg ikke har forstået: 1) Hvis man har en dansk indkomst, bor i dk men har et svensk boliglån til et fritidshus i Sverige, kan man så stadig ikke få et skattefradrag i Danmark for at betale af på et svensk lån? 2) Hvis man har en dansk indkomst, bor i dk og har et DANSK boliglån til et fritidshus i Sverige, kan man så stadig ikke få et skattefradrag i Danmark for at betale af på et Dansk lån? (ved godt at dette ikke anbefales, men er det muligt?) 3) Det virker som om at man har kunnet få rørlige lån i mange år i Sverige og at det bare er noget nyt i dk. Er det rigtig forstået? Jeg beklager meget, hvis der er nogle ting jeg ikke har fanget i mine søgninger, som allerede er blevet forklaret tidligere, men jeg har faktisk allerede brugt flere (lærerige) aftener på at læse om det her og søge på forummet... Tak for jeres hjælp! Mvh. Hvalen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Hvis man har renteudgifter, kan man trække dem fra. Det er samme system i Danmark og Sverige og virkningen på skatten er den samme, så en fradragskrone er et par og tredive kroner værd afhængig af kommuneskatteniveauet. Hvorfor skulle man ikke kunne trække renter på et svensk lån fra i Danmark? Lån med variabel rente har man altid haft i Sverige eller i hvert fald i de otte år, jeg kender til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 I Sverige har man ikke realkreditlån som vi kender i Danmark' date=' men kun banklån, som til gengæld er en del billigere end danske banklån og realkreditlån. Banklånene er også med pant i ejendommen (hvis man køber/ejer hus), men de kan generelt kun fås med fast rente i op til 10 år. [/quote'] Det er det eneste der eksisterer listepriser på. Du kan ved forhandling godt få længere perioder. Som regel skal du gennem erhvervsafdelinger i stedet. Men det er ikke et standardprodukt til private, så prisen er ganske givet derefter derefter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Tak for jeres svar! Jeg synes ellers jeg havde læst at man ikke kunne få fradrag, men det var måske i Sverige? Men nu siger du Nils at man også kan få fradrag for renteudgifter i Sverige. Mener du, hvis man f.eks. har en svensk indtægt? Eller har fradraget kun noget med kommuneskatten at gøre? Derudover læste jeg også en, der skrev, at man skulle betale ejendomsværdiskat i danmark, hvis man havde et svensk fritidshus, men boede i dk. Kan det passe? I så fald bliver det da ligepludselig et dyrt fritidshus. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Banklånene er også med pant i ejendommen (hvis man køber/ejer hus), men de kan generelt kun fås med fast rente i op til 10 år. Ja eller også skal man være kunde i Nordea: http://www.nordea.se/Privat/Boende/K%c3%b6pa+bostad/Bor%c3%a4ntor/201844.html?lnkid=portal-fp%7cd-area%7cshortcut-home-interest-rates%7cse%7c16mar09 Der er 15- og 20års fast rente Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Man skal være OBS på én ting med fastrente lånene - og det er at hvis man siger dem op før tid risikerer man at skulle betale banken for deres tab. Det skal lige regnes med nok inden man binder sig i så mange år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Ja, hvis man har en svensk indtægt, kan man også trække renteudgifter fra i den. Rentefradrag nedbringer i både DK og SE kun kommune/regionskatten. Man skal betale ejendomsværdiskat af en svensk fritidsejendom, når man bor i Danmark. Variabel rente er biligst i længden. Foreningen Danske Torpare har mange gode ressourcer for badegæster, ;) men det kræver medlemskab. 300 kr. om året, tror jeg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Man skal være OBS på én ting med fastrente lånene - og det er at hvis man siger dem op før tid risikerer man at skulle betale banken for deres tab. Det skal lige regnes med nok inden man binder sig i så mange år. Ikke hvis man forbliver kunde i samme bank, og optager et nyt størrer lån - så kan det gamle lån gå videre med den gamle bundet rente, til bindingen løber ud og resten af lånet får så markeds renten som den er på låne tidspunktet. Når bindingen så løber ud, bliver renten på det gamle lån udlagt til markedsrenten på tidspunktet hvor bindingen ophører. Men hvis man sælger og betaler sit lån ud, eller ikke vil sidde i rentebinding mere - ja så skal man betale rentererstatning til banken. Den udgør i de fleste tilfælde den totale rente du skulle have betalt, havde du beholdt bindingen tiden ud. Fandt jeg lige ud af i tirsdags, da jeg havde en lille snak med min bankrådgivere - ganske lækkert at kunne beholde sin friværdi i lejligheden, når man køber nyt. Dog koster det nye lån lidt mere indtil min binding løber ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Så vidt jeg kan se på Nordeas webside har de faktisk også et produkt hvor man kan slippe for at betale renterne hvis man siger lånet op. Men det er nok ikke gratis at købe sig den mulighed. Og pyh.. Den totale rente.. Det er godt nok - mmmm - ja man skal godt nok lige tænke sig om inden man indgår sådan en aftale da! Specielt for danskere, er der måske en øget trisiko for at man ønsker at sælge og flytte tilbage til DK. Og så er der skilsmisser, fx.... Jeg kører med 3 mdrs rörlig :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Men hvis man sælger og betaler sit lån ud, eller ikke vil sidde i rentebinding mere - ja så skal man betale rentererstatning til banken. Den udgør i de fleste tilfælde den totale rente du skulle have betalt, havde du beholdt bindingen tiden ud. QUOTE] Det passer ikke.......så ville der jo ikke være nogen idé i at lægge lånet om. Vi lagde et lån om fra 9 års fast rente til variabel rente her i sommer. Var vi fortsat med lånet ville vi skulle lægge 232.000 i rente indtil det var udløbet. Vi skulle betale 28.000 i "strafrente" (ränteskillnadsersätning), det er da trods alt "kun" 12% i straf. Beløbet svinger selvfølgelig fra lån til lån og bank til bank, men du kommer aldrig til at betale den fulde rente. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Har i også Nordea ? - kan jo være det er anderledes i jeres bank. Fik vidst så heller ikke skrevet at hele renten er renten i bindingsperioden - dvs hvis har bundet i 5 år og opsiger efter 1 år, så skal der betales renteerstatning for de 4 år, til banken. Sådan fungerer det i Nordea. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Nej vi har Danske Bank (Skånes Provinsbank). Ja, de 232.000 var også "resterne" af de 9 år (på det tidspunkt 7,5 år) der var tilbage af lånet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Her er et par steder hvor der står noget om hvordan den beregnes. http://www.skurupssparbank.se/index.php?id=180 http://www.finansportalen.se/foertidsloesen.htm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Eske 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Renteerstatning til banken Inden at Basse og Mette bliver uvenner vil jeg lige kommer med en kommentar: Det er formentligt forskellen ml. hvad banken ville have modtaget i renteindtægter på det lån, der ønskes førtidsindfriet og hvad banken mener at kunne "reinvestere" pengene til (referencerenten, interbankrenter f. eks.). Det vil således være dyrere at komme ud af et lån med en rente, der ligger væsentligt højere end referencesrenterne på indfrielsestidspunktet. Der må som udgangspunkt være 3 faktorer: Hovedstol, resterende bindingsperiode og den referencerente banken benytter. Hvis referencerenten er højere eller lig med renten på det førtidsindløste lån, ja, så bliver der ingen renteerstatning. Jeg håber ikke at det kun er for mig selv, at ovenstående giver mening. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Inden at Basse og Mette bliver uvenner vil jeg lige kommer med en kommentar: Det er formentligt forskellen ml. hvad banken ville have modtaget i renteindtægter på det lån, der ønskes førtidsindfriet og hvad banken mener at kunne "reinvestere" pengene til (referencerenten, interbankrenter f. eks.). Det vil således være dyrere at komme ud af et lån med en rente, der ligger væsentligt højere end referencesrenterne på indfrielsestidspunktet. Der må som udgangspunkt være 3 faktorer: Hovedstol, resterende bindingsperiode og den referencerente banken benytter. Hvis referencerenten er højere eller lig med renten på det førtidsindløste lån, ja, så bliver der ingen renteerstatning. Jeg håber ikke at det kun er for mig selv, at ovenstående giver mening. Noget i den retning, som jeg opfattede det i Nordea :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Hvis man vil havde sikkerheden med fast-rente over en større overrække vil nordea nok være bedste valg som jeg ser det: Dina fördelar med Flexibel fast ränta 15 och 20 år •Räntan är oförändrad under bindningstiden, även om den allmänna räntenivån skulle stiga. •Du vet exakt hur stor din lånekostnad är under bindningstiden. •Med Kostnadsfri lösenrätt kan du när som helst delbetala eller lösa bolånet i förtid, utan att du behöver betala någon ränteskillnadsersättning till banken. Uppskjuten kostnadsfri lösenrätt ger samma villkor men först efter 3 år. http://www.nordea.se/Privat/Boende/K%c3%b6pa+bostad/Flexibel+fast+r%c3%a4nta+15+och+20+%c3%a5r/1020962.html bonusinfo: Möjlighet att få ränteersättning från banken Om marknadsräntorna har stigit vid den tidpunkten du ska lösa eller betala en del av lånet i förväg har du möjlighet att få en skattefri ränteersättning från banken. Förutsättningen är att räntan för ett nytt lån med fast ränta och med motsvarande återstående bindningstid, är högre än räntan på lånet som ska delbetalas eller lösas. Så er det bare om man er til nordea eller ej, jeg syntes ikke om nordea dk, men syntes at de er okay nordea se hvis bare man ikke finder en rådgiver med "nordea-syge" Skriver ham der har rörlig rente hos nordea til 2% i stedet for at vælge 3 mån til 1,49% Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Skriver ham der har rörlig rente hos nordea til 2% i stedet for at vælge 3 mån til 1' date='49%[/quote'] Hvorfor ikke lave det om? ;) 0,51 % af 2 mio = 10.200 sek.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Det er vel renteforskellen mellem den nuværende rente og den fastlåsterente som man skal betale, det er jo så et lidt kompliceret regnestykke og nok lidt svært at gøre sig klog på, med mindre man har den pågældende banks nøjagtige formel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2009 Ja, hvis man har en svensk indtægt, kan man også trække renteudgifter fra i den. Rentefradrag nedbringer i både DK og SE kun kommune/regionskatten. Man skal betale ejendomsværdiskat af en svensk fritidsejendom, når man bor i Danmark. Variabel rente er biligst i længden. Foreningen Danske Torpare har mange gode ressourcer for badegæster, ;) men det kræver medlemskab. 300 kr. om året, tror jeg. Tak for jeres svar:) Utroligt at man skal betale ejendomsværdiskat til danmark af ejendomme man har i udlandet:eek: Det virker helt vanvittigt. Ved du om det bliver beregnet som om ejendommen lå i danmark, eller er der formildende omstændigheder? Dog fedt med rentefradraget:th2: Jeg vil kigge på danske torpare... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
3pac 10 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2009 Hvorfor ikke lave det om? ;) 0,51 % af 2 mio = 10.200 sek.... Kan man kalde det dovenskab hmm ved ikke hvad man kan kalde det, har bare ikke fået sendt den blanket ind, man skal jo først udfylde den også udskrive den også skal man finde en postkasse, problemer er store Eller også skal man ringe... Ja dumme undskylderinger er der nok af... men det skal også gøres... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2009 Utroligt at man skal betale ejendomsværdiskat til danmark af ejendomme man har i udlandet:eek: Det virker helt vanvittigt. Yep, men det er der nu mange ting som gør i det danske skattesystem. Ved du om det bliver beregnet som om ejendommen lå i danmark' date=' eller er der formildende omstændigheder?[/quote'] Det er den svenske taxeringsvärde der er gældende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2009 Utroligt at man skal betale ejendomsværdiskat til danmark af ejendomme man har i udlandet:eek: Det virker helt vanvittigt. Sådan er det.. Hvis men ejer hus i Danmark og sælger det mens jeg bor i Sverige er man for eksempel også skattepligtig af fortjenesten ved salgt i Sverige helt som hvis det havde været et svensk hus... Ejendomsværdiskatten må vel alt andet lige være af ejendommens værdi, det vil sige det den er vurderet til hvor den ligger i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2009 Eller også skal man ringe... Ja dumme undskylderinger er der nok af... men det skal også gøres... Ja for der gik også noget tid før jeg gjorde det. Men ja - man skal bare ringe til dem. Hvis du har den der "personlig kod" som de engang har sendt til dig med posten kan du ændre det via telefonbanken. Der er ingen papirer der skal udfyldes eller underskrives og ændringen træder i kraft med det samme hvis du ønsker det. Det koster ingenting at ændre. Det var ret let at gøre må jeg sige :) Eneste minus var at jeg selvfølgelig havde fået smidt den der personlig kod væk så der gik lige et par dage med at vente på en ny. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2009 Det er den svenske taxeringsvärde der er gældende. Og det må så være taxeringsvärdet fra 2001 eller 2002 da skattestoppet også gælder udenlandske ejendomme. Så det bliver nok ikke til de store beløb Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2009 Utroligt at man skal betale ejendomsværdiskat til danmark af ejendomme man har i udlandet:eek: Det virker helt vanvittigt. Ved du om det bliver beregnet som om ejendommen lå i danmark, eller er der formildende omstændigheder? Den måde, man opkræver denne skat, adskiller sig ikke væsentligt fra tidligere tiders brandskatning, hvor skatteopkræverne kom om natten og forlangte sølvtøjet, hestene og datteren udleveret mod til gengæld ikke at nedbrænde gården. Princippet er det samme: Man tager, hvad man kan få. Efter noget EU-fnidder er det endt med, at Skat nu nøjes med datteren, havde jeg nær sagt, med "taxeringsvärdet" i begyndelsen af 2001 med et tillæg af 33 procent. Hvorfor lige 33? Ja, det skal man ikke spørge om. Men det er en konsekvens af skattestoppet, som også skal gælde i Sverige. I praksis betaler man "ikke noget", da man jo også kan modregne den svenske ejendomsskat på ca. 6.000 SEK, så det er da altid noget. :) Tilføjelse: Dette er den hurtige udgave. Der er vistnok flere metoder og andre fiktive tal, der kan ganges med og trækkes fra og lægges til. Men i hvert fald ender det med, at beløbet forsvinder og det er jo hovedsagen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites