Jump to content
Hvalen

Byggetilladelse for drivhus eller swimmingpool påkrævet?

Recommended Posts

Hej alle! Jeg går og kigger på hus i småland (på landet) og ville høre, om der er nogen herinde, der ved, om den svenske lovgivning påkræver at man ansøger om tilladelse til at udgrave hhv. swimmingpool/svømmesø og drivhus, hvilket er noget jeg overvejer at lave... Er der nogen, der har haft erfaringer med hvor lang tid ansøgningsprocessen tager - altså hvis det ikke er omfattende ændringer af fredede huse etc men bare ændringer i haven og småbygninger. Mvh. Hvalen, som er ny:new: PS. Jeg har søgt på byggetilladelse herinde, men ku kun finde spørgsmål om ombygninger af huse, og det er ikke det jeg skal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

nej/ja og ja drivhuset kommer an på störrelse og placering i forhold til naboer, om det er med stöbt fundament osv spörg kommunen swimmingpool kravär bygglov detaljer og tider kan ingen her gi dig det får du snakke med pågäldende kommune om ... for at fremskynde processen kan du indhente samtykke fra naboer altså hvor de skriver under på at de absolut intet har imod dine om/tilbygninger og husk tegninger af alt når du henvender dig på kommunen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det bare er en almindelig svømmepøl i ikke-"detaljreglerat" område, kræver det næppe "bygglov". Samme gælder for et drivhus. Du kan jo bygge en "friggebod" - eller to -på 15 kvadratmeter uden hverken "bygglov" eller "anmälan", så hvis drivhuset holder sig inden for de gældende begrænsninger, er der ingen grund til at blande kommunen ind. "Anmälan" er blot en meddelelse til kommunen om bygningen, mens "bygglov" er en mere omfattende og dyr proces. Men send en mail til den pågældende kommunes tekniske forvaltning og spørg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres hurtige svar! Ja drivhuset skal ikke være mere end 15 m2. Er lidt i tvivl om, hvad en friggebod er.... ? Når jeg googler det, får jeg billeder af små huse. Svarer det til, hvad vi på dansk kalder et anneks? Eller et skur? Legehus? Udehus? Lystpavillon?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En friggebod kan bedst defineres som en fritliggende bygning, der ikke kræver byggetilladelse. Til gengæld er størrelsen begrænset til 15 kvadratmeter og taghøjden fra jorden må ikke overstige tre meter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis det bare er en almindelig svømmepøl i ikke-"detaljreglerat" område, kræver det næppe "bygglov". Samme gælder for et drivhus. Du kan jo bygge en "friggebod" - eller to -på 15 kvadratmeter uden hverken "bygglov" eller "anmälan", så hvis drivhuset holder sig inden for de gældende begrænsninger, er der ingen grund til at blande kommunen ind. "Anmälan" er blot en meddelelse til kommunen om bygningen, mens "bygglov" er en mere omfattende og dyr proces. Men send en mail til den pågældende kommunes tekniske forvaltning og spørg.
nu er det sådan at i sverige ejer du kun 50cm nedaf på din grund og derfor skal du ha bygglov på alt som graves dybere end det ... jeg har väret med til at lave 3 pools i år og jo de kräver bygglov nej hvis du holder dig indenfor friggebods reglerne så kräver det ikk ebygglov derfor skrev jeg at det kom an på störrelse placering osv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En friggebod kan bedst defineres som en fritliggende bygning' date=' der ikke kræver byggetilladelse. Til gengæld er størrelsen begrænset til 15 kvadratmeter og taghøjden fra jorden må ikke overstige tre meter.[/quote'] ja og minimum 3 meter fra evt naboer osv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nu er det sådan at i sverige ejer du kun 50cm nedaf på din grund og derfor skal du ha bygglov på alt som graves dybere end det ... jeg har väret med til at lave 3 pools i år og jo de kräver bygglov nej hvis du holder dig indenfor friggebods reglerne så kräver det ikk ebygglov derfor skrev jeg at det kom an på störrelse placering osv
Sjovt med de 50cm. Så man skal i princippet have tilladelse til at grave et hul på ens egen jord. Sådan er det vist ikke i dk. Gad vide om det handler om, at undergrunden er af klippe i Sverige. Anyway, tak for info. Jeg må have fat på den kommune så og forhøre mig:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sjovt med de 50cm. Så man skal i princippet have tilladelse til at grave et hul på ens egen jord. Sådan er det vist ikke i dk. Gad vide om det handler om' date=' at undergrunden er af klippe i Sverige. Anyway, tak for info. Jeg må have fat på den kommune så og forhøre mig:)[/quote'] det er nok det letteste :) men de vil altid ha tegninger ellers siger de bare de ikke kan sige noget uden de har tegningerne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det er nok det letteste :) men de vil altid ha tegninger ellers siger de bare de ikke kan sige noget uden de har tegningerne
OK. Så langt er jeg slet ikke endnu. Så må jeg hellere vente... Men rart at høre at det i hvert fald kan lade sig gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OK. Så langt er jeg slet ikke endnu. Så må jeg hellere vente... Men rart at høre at det i hvert fald kan lade sig gøre.
det meste kan lade sig göre herovre... 8 ud af 10 mennesker söger slet ikke bygglov ved om og udbygninger de skider på det .. man skal bara vide at i allervärste fald kan de tvinge en til at rive ned igen .. men har endnu ikke hört om at det er blevet gjort i praksis med andet end nybyg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites