Jump to content
MBP

Danske tv-kanaler...? Har desperat brug for hjælp!

Recommended Posts

Vi har indtil den 01.11.09 taget de danske tv-kanaler via alm. antenne (ovenpå huset). De svenske har vi taget via digital box. Efter den 1. nov. har vi lavet en ny søgning på digitalboksen, hvilket betyder, at DR og TV2 nu kan ses via denne på MEGET gode dage. Mange dage er billedet MEGET pixelleret og de fleste dage er der slet intet signal, og det duer jo ikke, når man bare MÅ se Vild med Dans... ;-) Vi bor på landet og har derfor ikke mulighed for kabel-tv. Parabol og lignende er vi ikke interesserede i - så meget tv ser vi heller ikke.. Jeg har hørt nogen tale om, at man skal dreje sin antenne nogle grader (eller noget i den stil), men hvordan i alverden kommer man op og gør det? Eller hvem kan man evt. få til at gøre det mod betaling? Jeg har hørt andre tale om, at man skal have en antenneforstærker, en ekstra antenne eller en anden slags antenne. Investerer gerne i dette, men har ikke lyst til at prøve mig tilfældigt frem med alle mulige halvdyre løsninger, som alligevel ikke virker. Hvordan ved man, om det er det, der skal til? Der må da være nogen, der ved, præcis hvad jeg skal gøre?? Noget helt andet (måske) er, at de svenske kanaler ofte er i sort/ hvid (de står ellers fint skarpt). Er det min digitalboks, der er i stykker/ for dårlig? Eller er det mon også noget med antennens retning? Håber nogen kan hjælpe. Overvejer at udlodde dusør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du ikke selv vil på taget!! Vi droppede efter adskillige store procentuelle forhøjelser Canal Digitals tilbud på kabel og fik disse til at komme og hjælpe os med at sætte en digital markbaseret antenne op. Den tager fint de gratis kanaler fra Danmark og Sverige. Billedet står knivskarpt. http://www.antenn-bolaget.se/Kontakta%20oss.html De kom 2 personer og var der det meste af en dag...samtidigt fik de lavet lidt om på antenne systemmet så vi også kunne se satelit over hele huset. Prisen var rimelig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Prisen Hvad er rimeligt?

Vi droppede efter adskillige store procentuelle forhøjelser Canal Digitals tilbud på kabel og fik disse til at komme og hjælpe os med at sætte en digital markbaseret antenne op. Den tager fint de gratis kanaler fra Danmark og Sverige. Billedet står knivskarpt. http://www.antenn-bolaget.se/Kontakta%20oss.html De kom 2 personer og var der det meste af en dag...samtidigt fik de lavet lidt om på antenne systemmet så vi også kunne se satelit over hele huset. Prisen var rimelig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hele kostede 6.000 SEK men det var med en hel ny antenne på taget samt om organisering af et allerede etableret antennesystem. Jeg tror, at du som har antenne kun skal have drejet den og måske som Sune fortæller have en antenne forstærker. Mvh Ole

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dine kanaler er pixellerede kan det ofte hjælpe med en antenneforstærker - forudsat der ikke sidder en på i forvejen (de kan sagtens ligge på loftet og hygge sig). Tjek også om jeres digitalboks evt. ikke kan sende +5V ud på antenneindgangen, og på denne måde føde en evt. forstærker på kæden. Det skader ikke at prøve. Hvis jeres antenne ellers rettes rigtigt ind, og i får forstærket signalet en smule, så burde i ikke få problemer med at modtage DVB-T fra DK. Den s/h problematik kan jeg ikke umiddelbart svare på - men det er ihvertfald ikke antennens skyld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
@Sune: Vi har faktisk været oppe på taget' date=' men man kan ikke nå antennen derfra, hvor man kan stå.. :-([/quote'] Vil det sige at den sidder på en metalstang... kan I evt. komme til at dreje hele stangen? Optimalt er naturligvis en ny antenne rettet den helt rigtige retning, men jeg klarede det selv ved at dreje den gamle UHF (tidl. TV2) antenne i retning mod det jeg nu skønnede var stik vest, uden kompas eller noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

>Noget helt andet (måske) er, at de svenske kanaler ofte er i sort/ hvid (de >står ellers fint skarpt). Er det min digitalboks, der er i stykker/ for dårlig? >Eller er det mon også noget med antennens retning? Hej, det kan sagtens være def. i tvbox eller scartkabel - er det et ældre tv, kan det også være at boxen står til fx. at køre svhs ud på scart, hvilket ældre tv ikke kan finde ud af, og så bliver det s/h. Er der tale om s/h også hvis du går i menuen på boxen ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites