NG010 10 Anmeld indhold Skrevet November 14, 2009 Hey! Jeg har planer om at flytte over sundet fra Danmark i begyndelsen af 2010. Jeg havde kigget på kvarteret nær stationen Svågertorp, men fandt så ud af at stationens fremtid er lidt uklar pga. citytunnelen. Det er vigtigt at; Transporttiden er <1 time til Hovedbanegården DK Det er til at betale som studerende - maks 3000SEK/måneden Det er et område hvor man også kan være udendørs og gå en tur. Da jeg ingen bekendskab har med det sydlige Sverige ville jeg høre hvilke boligkvartere I kunne anbefale? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2009 En skal jo sige det Ja, en skal jo sige det, pröv sögefunktionen. Eller se de forskellige tråde igennem. 3000 Sek gör at det bliver lidt svärt at finde en permanent bolig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2009 Hey! Jeg har planer om at flytte over sundet fra Danmark i begyndelsen af 2010. Jeg havde kigget på kvarteret nær stationen Svågertorp, men fandt så ud af at stationens fremtid er lidt uklar pga. citytunnelen. Det er vigtigt at; Transporttiden er <1 time til Hovedbanegården DK Det er til at betale som studerende - maks 3000SEK/måneden Det er et område hvor man også kan være udendørs og gå en tur. Da jeg ingen bekendskab har med det sydlige Sverige ville jeg høre hvilke boligkvartere I kunne anbefale? malmö og max 3000sek passer ikke sammen .. for at finde noget til den pris skal du en del udenfor malmö.. men 1 time til hovedbanen så kan du ta en del udenfor malmö ,, du skal nok ud i nogle af de mnindre byer for at komme ned i hyre... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NG010 10 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2009 Jeg kender nada til Sverige, men læste lidt en anden tråd her på forummet om afstande fra København, hvor langt skal jeg væk fra Malmø før jeg er nede omkring de 3000sek og stadig inden for ca. 1 time til Dk? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2009 Husleje og boligens störrelse, standard og beliggenhed hänger jo sammen, så du må hellere uddybe, hvilken slags bolig du önsker til den pris. Du vil i hvert fald snildt kunne leje et värelse til under 3000 SEK i Malmö. En etvärelses lejlighed er noget svärere til den pris - de ligger snarere på omkring 3500 SEK og opefter. Inden for en times afstand til Hovedbanegården med tog har du jo også en del at välge imellem - fra broen og til Lund. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2009 Hvis du går på hemnet.se og vælger "udvidet" søgning så kan du vælge skåne - malmø - bostadsrat - under 3000sek og vupti kommer alle de frem som er i malmø (270 i skrivende stund) og du kan enda trykke på "list som kort" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NG010 10 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2009 Takker mange gange for svarene, jeg kigger lige lidt på den side Menace, det gør det jo en hel del mere overskueligt:th2: Men for lige at præcisere hvad jeg er på udkig efter, så et det egentlig bare et billigt værelse i omegnen af 12-30 m2 alt efter om der er delt eller fælles køkken/toilet. Jeg har intet imod at dele køkken, men toilet vil jeg gerne have for mig selv, men er ikke et absolut krav. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2009 Hvis du går på hemnet.se og vælger "udvidet" søgning så kan du vælge skåne - malmø - bostadsrat - under 3000sek og vupti kommer alle de frem som er i malmø (270 i skrivende stund) og du kan enda trykke på "list som kort" Ja bostadsrätter. Ud over hyren skal man også lige lægge 500K+ SEK. Det er jo ikke Bostadsrätter spørgeren er ude efter hvis det ikke må koste mere end ca. 3000 SEK om måneden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret November 14, 2009 Prøv Blocket.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NG010 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Takker endnu engang, fandt hurtigt ud af at de Bostadsrätter nemt kostede et par 100k oveni. Jeg er mere på udkig efter et værelse i nærheden af en station, så jeg nemt kan pendle mellem DK og SE. Kigger lidt mere på de link Jacobe. EDIT: Når jeg taster beliggenhederne ind på rejseplanen, fra SE til DK, så får jeg rejsetider over 1½ time. Kan det have sin rigtighed, for så skal jeg en del tættere på DK, rent transporttidsmæssigt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Takker endnu engang, fandt hurtigt ud af at de Bostadsrätter nemt kostede et par 100k oveni. Jeg er mere på udkig efter et værelse i nærheden af en station, så jeg nemt kan pendle mellem DK og SE. Kigger lidt mere på de link Jacobe. EDIT: Når jeg taster beliggenhederne ind på rejseplanen, fra SE til DK, så får jeg rejsetider over 1½ time. Kan det have sin rigtighed, for så skal jeg en del tættere på DK, rent transporttidsmæssigt? Bostadsratter kan godt komme under 3K inkl alt, jeg fandt 8 i malmø Dem der ligger bedst, er selvfølgelig meget små, dem der er større ligger dårligere i forhold til station samt område, men det kan lade sig gøre Mht transport, tager selve turen fra malmø syd til kbh hovedbane 25 min, fra malmø central til kbh hovedbane mener jeg det er 35 så kan du regne resten på skanetrafiken.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 EDIT: Når jeg taster beliggenhederne ind på rejseplanen, fra SE til DK, så får jeg rejsetider over 1½ time. Kan det have sin rigtighed, for så skal jeg en del tættere på DK, rent transporttidsmæssigt?Det kommer jo an på hvilke beliggenheder du har kigget på;) Du skal heller ikke bruge rejseplanen. Brug www.skanetrafiken.se Min umiddelbare opfattelse af dit projekt er drop det! Du skal selvfølgelig gøre dine egne erfaringer, men tror du bliver meget hurtigt træt af at bo herovre. Du skal være meget heldig hvis du finder noget til den pris og derudover får du så en stor udgift til transport. Og hvis du skal være sikker på at komme frem i tide, skal du jo næsten tage et tog tidligere en beregnet -det skal du så lægge oveni transporttiden. Og det virker ikke som om at du er interesseret i landet, du vil bare bo her fordi det er billigere (!?). Vil tro at over 95% af dem der har gjort det, er flyttet hurtigt tilbage til DK. Men det er jo selvfølgelig ikke så nemt, når økonomien ikke er overvældende... Du skal desuden ikke tro, at dine venner kommer og besøger dig, det er dig der skal komme til dem! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Dette er en liste med værelser mv. under 3.000 SEK; http://www.blocket.se/malmo?q=&cg=3020&w=0&st=u&mre=6&ros=&roe=&ss=&se=&ca=23_11&md=th Hvis du kikker på dem der står noget med syd så er der en god chance for at du enten er eller kommer i nærheden af Trianglen og Hyllie, som er de nye kommende stationer - for ja, Svågertorp er en saga blot om et år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NG010 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Jeg er ikke interesseret i landet Sverige som sådan, men jeg er interesseret i at flytte et stykke væk fra mine forældre og 3 yngre søskende. Jeg har også kigget på et kollegieværelse i Kgs. Lyngby, som dækker mine behov til fuldest, men så har jeg bare en rejsetid på 50 min og skal skifte transportmiddel 3 gange. Grunden til jeg overvejer at flytte til Sverige er at jeg har 2 gode gymnasievenner derovre allerede, som også studerer i kbh. Desuden er da lidt økonomisk at komme efter? Synes at priserne på sådan et værelse ligger omkring 2500 SEK+750SEK til transport, men så får man også udbetalt 5000DKR ved bolig i Sverige. I Danmark får jeg udbetalt 4300 DKR, har udgift på 250DKR til månedskort og 2200 DKR/måneden til kollegieværelse. Firkantet set har jeg 500dkr ekstra om måneden ved at bo i sverige og der rækker pengene lidt længere end i Danmark. Jeg læste lidt om de danskere som er flyttet til sverige og efterfølgende er flyttet tilbage til Danmark igen, og der lød det som om at grunden som oftest var mangel på kontakt til venner og familie, som du også siger. Synes dog stadig jeg får rejsetider på 1½ time selvom jeg bruger skånetrafikkens hjemmeside. F.eks. fra Grönbetesvägen til Universitetsparken, de er ca. 1½ time fra dør til dør, eller har jeg bare valgt en dårlig beliggende adresse? Mange tak for svarene, det er rart lige at få lidt modspil, så man egentlig tænker over; Hvorfor er det lige jeg vil det her? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Dette er en liste med værelser mv. under 3.000 SEK; http://www.blocket.se/malmo?q=&cg=3020&w=0&st=u&mre=6&ros=&roe=&ss=&se=&ca=23_11&md=th Som du kan se er det så som så med hvor kræsen man kan være, i det prisleje du har sat. Hvis du kikker på dem der står noget med syd så er der en god chance for at du enten er i nærheden af Trianglen og Hyllie, som er de nye kommende stationer - for ja, Svågertorp er en saga blot om et år. Så er det bare at ringe og finde mere præcise beliggenheder for at kunne vurdere din pendler tid. En del af din vurdering kunne jo også være kombination af cykel/tog. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Desuden er da lidt økonomisk at komme efter? Synes at priserne på sådan et værelse ligger omkring 2500 SEK+750SEK til transport, men så får man også udbetalt 5000DKR ved bolig i Sverige. I Danmark får jeg udbetalt 4300 DKR, har udgift på 250DKR til månedskort og 2200 DKR/måneden til kollegieværelse. Firkantet set har jeg 500dkr ekstra om måneden ved at bo i sverige og der rækker pengene lidt længere end i Danmark. Prøv at regne ud hvor meget du kunne tjene ved at arbejde i den tids du kommer til at bruge på at rejse over broen. Det er skuda langt mere end 500 DKK om måneden, nærmere 500 DKK om ugen. For de penge kan du næsten have råd til at købe en lille studenterbil i DK og reducere dine rejsetider yderligere, eller købe en god cykel og eliminere en eller to transportskift. Husk også at den billigeste vej over broen koster 750 DKK (med SU rabat) med toget hver måned på strækningen KBH-Malmö. Bor du længere ude end Malmö zonen eller studerere længere ude end zone 1 i KBH, så koster det ekstra (op til 1230 DKK for et alle zoners kort, med SU rabat) Kom til SE når du har en masse penge at brænde af, men indtil da så få dog et billigt kollegieværelse i DK. Det bliver ikke billigere eller lettere end det :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NG010 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Du har en pointe med hensyn til økonomien og så alligevel ikke, jeg skal bruge ca. 1 time mere om dagen på transport, men i det tidsrum jeg rejser vil jeg alligevel ikke kunne arbejde fuldt ud, da det enten ligger kl 7 om morgenen eller kl 16 om eftermiddagen, og så er vi nede på 30 min dagen. I mit hoved giver det ca. samme økonomi forudsat jeg kunne arbejde de 30 min. 5 dage om ugen, 52 uger om året. Men vil lige få skrevet en liste over hvad der trækker i den ene retning og i den anden retning og så kigge på det igen. Tak for tankerne so far. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Mht. til rejsetid tror jeg også du undervurderer togenes evne til at være forsinkede Men seriøst. Det tager længere tid end du regner med. 35 min ml. malmø og kbh ja. (hvis toget er pinligt rettidigt) Men hvad med transport til malmø c/svågertorp og fra kbh H? Medmindre du bor klods op af centralen og læser klods op af hovedbanen, så kommer det til at tage mindst så lang tid som du nævnte det ville tage, hvis du boede i Lyngby. Min mor bor på amager, nærmere betegnet 2300 kbhs. Det tager mig 1½ time med offentlig transport at komme hjem fra jeg går ud af hendes dør til jeg er hjemme i Malmø. (Bor ikke langt fra Södervärn busstation). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NG010 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Yeps, jeg har fundet ud af at jeg får ca. 1 time mere transport om dagen ved at bo i sverige ift kgs. lyngby når mit studie ligger på østerbro. Skrev lige mine tanker ned med pros og cons ift bolig i hhv. sverige og danmark. Bolig i Danmark Tæt på familie og venner Transport til uddannelse - 50 min dør til dør hver vej Transportomkostninger 250kr/måneden Dyrere husleje – 2300kr/måneden SU 4300kr udbetalt Arbejde forholdsvis tæt på Forholdsvis stabil boligsituation (Kollegium) Bolig i Sverige Langt fra familie og venner Opleve en anden kultur (Ny begyndelse) Ny natur nye muligheder Transport til uddannelse - 1 time dør til dør hver vej Transportomkostninger 750kr/måneden Billig husleje – 1900 kr/måneden Mere ustabil boligsituation, da jeg ikke er ”berettiget” til kollegium(??) Bolig skal ligge i nærheden af station, skal vel nå Ø1021 toget fra malmø(?) SU 5000 kr udbetalt Skifte arbejde eller lægge det efter skole Det at Sverige er et helt andet land med en anden kultur og så at 2 venner bor derover og stadig studere i Danmark er nok det der trækker mest. Kan jeg bo på kollegie i sverige? Kravet er at man studere, men går ud fra at det kun gælder svenske studerende, så hvis jeg flytter skal jeg finde et privatværelse eller kollektiv. Det er morgentoget 1021 man skal fange for at være på nørreport omkring 7.40 ikke sandt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Yeps, jeg har fundet ud af at jeg får ca. 1 time mere transport om dagen ved at bo i sverige ift kgs. lyngby når mit studie ligger på østerbro. Skrev lige mine tanker ned med pros og cons ift bolig i hhv. sverige og danmark. Bolig i Danmark Tæt på familie og venner Transport til uddannelse - 50 min dør til dør hver vej Transportomkostninger 250kr/måneden Dyrere husleje – 2300kr/måneden SU 4300kr udbetalt Arbejde forholdsvis tæt på Forholdsvis stabil boligsituation (Kollegium) Bolig i Sverige Langt fra familie og venner Opleve en anden kultur (Ny begyndelse) Ny natur nye muligheder Transport til uddannelse - 1 time dør til dør hver vej Transportomkostninger 750kr/måneden Billig husleje – 1900 kr/måneden Mere ustabil boligsituation, da jeg ikke er ”berettiget” til kollegium(??) Bolig skal ligge i nærheden af station, skal vel nå Ø1021 toget fra malmø(?) SU 5000 kr udbetalt Skifte arbejde eller lægge det efter skole Det at Sverige er et helt andet land med en anden kultur og så at 2 venner bor derover og stadig studere i Danmark er nok det der trækker mest. Kan jeg bo på kollegie i sverige? Kravet er at man studere, men går ud fra at det kun gælder svenske studerende, så hvis jeg flytter skal jeg finde et privatværelse eller kollektiv. Det er morgentoget 1021 man skal fange for at være på nørreport omkring 7.40 ikke sandt? Ved ikke hvad 1021 er - men togene kører i minuttal 11 31 51 fra Svågertorp. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NG010 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Det hed toget der afgår 7.11 fra Svågertorp inde på rejseplanen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 "Det er morgentoget 1021 man skal fange for at være på nørreport omkring 7.40 ikke sandt?" (Dvs tåget 7.11 från Svågertorp.) Good luck! säger jag bara. Jag har pendlat från Sverige till Köpenhamn, och nu från Høje-Taastrup till Köpenhamn, och det är konstant signalfel, köer in til Köpenhamn H, stopp, förseningar, trasiga tåg osv osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Skulle jeg begynde at studere igen, så ville jeg bo så tæt på uddannelsesinst. som muligt....Alene pga. det sociale aspekt. Det er fandme bøvlet og tage det offentlige fra Sverige.....Kører som vinden blæser... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
NG010 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Vil den nye citytunnel have nogen som helst indflydelse på togproblemerne? Der er vel mange der pendler over øresund hver dag, så enten kan de klare sig med forsinkelserne eller også tager de bilen, det kunne man jo lige kigge lidt på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 ...Det at Sverige er et helt andet land med en anden kultur...(KLIP)... er nok det der trækker mest. Jaerh okay... det er altså ikke Syditalien du flytter til :D Hvis du regner med et mindre kulturchok bliver du nok skuffet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites