dannemare 21 Anmeld indhold Skrevet November 11, 2009 Der hersker jo stadig en del debat blandt også "de kloge hoveder", hvorvidt vaccinen er anbefalelsesværdig eller ej. Hvad er din personlige indstilling til vaccinen? http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2009/UFL_2009_43/UFL_2009_171_43_3122 http://www.dagensmedicin.dk//nyheder/2009/11/09/nils-strandberg-op-mod-450/index.xml http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6001249.ab Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Nej tak, så hellere nappe en omgang influenza A. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Nej tak' date=' så hellere nappe en omgang influenza A.[/quote'] Samme her. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Vi er også sprunget fra, og har forklaret ungerne lidt om de forholdsregler de skal tage. Det har været lidt et issue herhjemme med Victoria, da hun havde overhørt hendes lære svare JA på følgende spørgsmål fra en anden elev: dør man hvis man ikke for vaccinen. Så hun var meget ked af det, og tiggede og bad om at få den !!! Men faktum er at der dør flere af den alm. influ. hvert år, så her i huset er vi ikke nervøse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Vi er blevet tilbudt stikket og jeg tager det. Eneste bekymring er at det er fredag d. 13. jeg skal stikkes ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Du mangler et svar i poll'en : Har du haft svinet allerede Og det er så min grund for at droppe overvejelserne Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 uha. sidste år da vi alle blev tilbudt vaccine her på jobbet, blev vi alle stort set syge ... gik og "skræntede" i mange uger.... hvis det er en mulighed igen så nej tak Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Lukas er lidt mat i sokkerne pt og jeg er hjemme med ham.... Så den står på frisk luft ved stranden og cykling. Ud at røre sig.... Det går ikke hurtigere af at ligge i sengen og se syg ud... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Du mangler et svar i poll'en : Har du haft svinet allerede Og det er så min grund for at droppe overvejelserne oh ja, sandt nok. :o Du klikkede vel blot "nej tak" så i poll'en? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Klikkede ikke :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 nej, ingen her i huset skal have den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 uha. sidste år da vi alle blev tilbudt vaccine her på jobbet, blev vi alle stort set syge ... gik og "skræntede" i mange uger.... hvis det er en mulighed igen så nej tak Jeg har de sidste par år fået den almindelige influenzavaccine gennem jobbet, og aldrig haft negative effekter, og kun hørt om enkelte, der havde en dårlig dag lige efter. Men H1N1 vaccinen er netop IKKE som de almindelige årlige influenza vacciner. Der er foreløbigt 2 kendte og væsentlige forskelle: Producenten er helt usædvanligt komplet fritaget for produktansvar Et af hjælpestofferne er almindeligvis bandlyst fordi det opfattes som en sundhedsrisiko Og angående punkt 1, så er der ikke foretaget de normale test før en sådan vaccine frigives, og man kan derfor ikke sige at effekt og bivirkninger er kortlagt inden befolkningen får behandlingen. Og angående pkt. 2 så er det (som beskrevet i artiklen Dannmare linker til) samme hjælpestof, der blev brugt i anthrax-vaccinen som mange tusinde amerikanske soldater fik inden ørkenkrigen, og hvor man idag kan konstatere en del er blevet syge af bivirkninger fra netop det hjælpestof. Kort sagt, så er det et helt andet scenarie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Og præcis derfor synes jeg det er foragteligt at det gives til børn.....De er noget sartere end voksne! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Så tror jeg nok ikke vi skal vaccineres Modtog også en seddel i postkassen om hvorfor man ikke bør vaccinere sig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Men faktum er at der dør flere af den alm. influ. hvert år, så her i huset er vi ikke nervøse. Har du nogen tal på hvor mange friske relative unge mennesker der dør hvert år af almindelig influence? Eller er det bare noget du slynger ud? Jeg har forstået at dette er netop forskellen på H1N1 og almindelig influenca, altså at det ikke bare er gamle svage mennesker der dør af det. Det er også friske unge mennesker. Men ret mig endeligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Har du nogen tal på hvor mange friske relative unge mennesker der dør hvert år af almindelig influence? Eller er det bare noget du slynger ud? Jeg har forstået at dette er netop forskellen på H1N1 og almindelig influenca, altså at det ikke bare er gamle svage mennesker der dør af det. Det er også friske unge mennesker. Men ret mig endeligt. Netop! Man forventer at 'dødsraten' ligner en almindelig hård vinterinfluenza, men fordelingen er helt anderledes. Almindelig influenza slår ældre, syge og svækkede ihjel, mens denne typisk slår yngre/unge mennesker ihjel, som ikke normalt bliver opfattet, som i risikogruppen ved almindelig influenza. Man har identificeret en række nye risikogrupper, men kan samtidig se at nogle af de allerede døde IKKE falder indefor disse grupper. Den væsentlige fare ligger tilsyneladende i H1N1's effekt på luftvejene, og derfor er 'generel svækkelse' ikke så afgørende. Derudover så er H1N1 åbenbart beslægtet med en stor influenzaepidemi, som ramte danmark i 1955, så hvis man havde influenza dengang, så er man formentlig imun, og derfor vil en stor del af de ældre ikke blive smittet ;) For de særligt interesserede kan man følge udviklingen af epidimien i dk her http://www.ssi.dk/sw70848.asp Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Bare det at vaccinen er utestet, producenten fritaget for enhvert ansvar og at den indeholder skumle ingredienser.. Nej tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Netop! Man forventer at 'dødsraten' ligner en almindelig hård vinterinfluenza, men fordelingen er helt anderledes. Almindelig influenza slår ældre, syge og svækkede ihjel, mens denne typisk slår yngre/unge mennesker ihjel, som ikke normalt bliver opfattet, som i risikogruppen ved almindelig influenza. Man har identificeret en række nye risikogrupper, men kan samtidig se at nogle af de allerede døde IKKE falder indefor disse grupper. Den væsentlige fare ligger tilsyneladende i H1N1's effekt på luftvejene, og derfor er 'generel svækkelse' ikke så afgørende. Derudover så er H1N1 åbenbart beslægtet med en stor influenzaepidemi, som ramte danmark i 1955, så hvis man havde influenza dengang, så er man formentlig imun, og derfor vil en stor del af de ældre ikke blive smittet ;) For de særligt interesserede kan man følge udviklingen af epidimien i dk her http://www.ssi.dk/sw70848.asp MEN mange af dem som er døde har været ekstrem overvægtige (har jeg læst) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 MEN mange af dem som er døde har været ekstrem overvægtige (har jeg læst) Jeps, der er følgende identifikation af risikogrupperne (fra SSI): Personer med kroniske sygdomme som lungesygdom (herunder astma), hjertesygdom (ikke blot forhøjet blodtryk, men mere alvorlige), immundefekter (herunder induceret af lægemidler), neuromuskulære lidelser stofskiftesygdomme (herunder diabetes) gravide især sidst i svangerskabet har øget risiko for indlæggelse og alvorlig sygdom. svært overvægtige med BMI > 35, formentlig fordi overvægten påvirker lunger og hjerte. Og den sidste er netop som du siger, voldsomt overvægtige, men disse er netop allerede ramt af dårligt kredsløb og belastet vejrtrækning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Kan man lave sit klik om? Jeg havde ikke taget stilling endnu, men tenderede mest bare at få et stik. Men efter at have læst linket til ugeskrift for læger og set, at der er mistanke om at vaccinen pga. et bestemt stof (squalen), kan være trigger af auto-immune sygdomme, bliver det et helt klart nej tak!. Så hellere bare influenzaen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Det har været lidt et issue herhjemme med Victoria, da hun havde overhørt hendes lære svare JA på følgende spørgsmål fra en anden elev: dør man hvis man ikke for vaccinen. Så hun var meget ked af det, og tiggede og bad om at få den !!! Er det bare mig der finder denne udtagelse fra lægeren problematisk(mildt sagt). Det var da noget af en påstand at komme med til børn:scared: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Det irretere mig at jeg ikke ved om jeg har haft influenzaen allerede Havde 3-4 dage hvor jeg havde det rimeligt skidt med et par sygedage, som jeg normalt aldrig har, SST mente at det godt kunne være influenzaen, men intet sikkert..... Hvis man nu bare kunne blive testet :th2: Anyway, jeg har lsæt at der er udvilket vaccine uden brug af squalen samt kviksølv, men den er langt dyrere, fra baxter Personligt ville jeg både modtage denne samt betale for den Jeg synes det værste er at der kommer så meget information hvor noget ikke er korrekt så man bliver mere og mere i tvivl om hvad man skal gøre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Kan man lave sit klik om? nope. bordet fanger. :p (well, gio/steen kan sikkert rode manuelt i suppen, men ellers ikke mig bekendt) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 nope. bordet fanger. :p (well, gio/steen kan sikkert rode manuelt i suppen, men ellers ikke mig bekendt)Normalt går vi ikke ind og piller ved afstemninger - men som ren service, så er der nu flyttet én stemme i Bananas' favør :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2009 Normalt går vi ikke ind og piller ved afstemninger - men som ren service' date=' så er der nu flyttet én stemme i Bananas' favør :)[/quote'] :th2: ________________ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites