Jump to content
Heidi81

Sovetider dagis

Recommended Posts

Vores dreng på 13 måneder er begyndt i dagis for en lille måneds tid siden, herhjemme sover han stadig 2 gange om dagen. fra kl 9.30-10.30 ca og fra 14 - 16 ca det svinger lidt, alt ud fra hvornår han vågner. I hverdagene når han skal i dagis kommer han op ca kl 5.45-6.00, og bliver afleveret i dagis kl 6.45. Her spiser de kl 11 og sover til middag ca 11.30 - 13.30, det kommer an på hvornår børnene vågner. De sover i et rum på ca 20 km (ca 12-14 børn) og der er tit nogen der ikke vil sove, eller vågner hurtigt igen og vækker de andre inklusiv vores dreng Vores søn er tit så træt at han falder i søvn midt i middags maden og i dag faldt han i søvn ude på legepladsen i sandkassen, det synes jeg ikke er fair at han skal være så træt at han dejser om alle mulige steder. Jeg har snakket med personalet om der ikke er mulighed for at han kan få en lille lur om formiddagen, men de har ikke pladsen til det og han må ikke sove i sin barnevogn udenfor. vil lige høre jer her i malmø om det er normalt? mvh Heidi

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De erfaringer, jeg har, er at börnene netop sover middagslur fra ca 11,30 til 13,30 eller 12-14. Hvis de er meget trätte plejede personalet i vores "gamle" dagis at råde foräldrene til at lägge börnene tidligere i seng. Er det en "blandet" afdeling? altså med börn fra 1-5 år? Så plejer der nemlig at väre mere uro end når de er aldersopdelt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja - jeg tror det er ret almindeligt. På den dagis vi har, sætter de dog indimellem de mindste børn i en klapvogn om formiddagen, når de er ude og lege, men det er ikke meget de for sovet, hvis ikke de har ualmindelig gode sovehjerter.... I det hele taget er institutionerne ikke særlig godt forberedt på 1-årige, og langt de fleste svenske børn der starter i dagis er også en del ældre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har haft børn i institution i både DK og SV, og jeg tror altid der er noget tilvænning i sovetider, når man starter i vuggestue/dagis. De fleste institutioner har kun børnene til at sove 1 gang, både i DK og SV (det er ihvertfald min erfaring). Problemet kan være, netop som du beskriver at børnene sover mange sammen i samme rum indenfor, så de mindste vågner meget tidligere end det der er godt for deres søvnbehøv. Det blev taget op som et problem i vores dagis, og det er faktisk endt med, at de har fået vogne til de mindste af børnene. Dvs de nu sover udenfor, og ikke bliver vækket af de større som vågner tidligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vores søn startede i dagis, kunne der nogle dage også være lidt problemer med kun at sove én enkelt gang, så de lod ham sove ekstraordinært om formiddagen også, hvis han var dødtræt. Efter et par måneder havde han helt og holdent vænnet sig til kun at sove én gang i løbet af dagen, men ja, nogle dage bliver det kun lige til knapt 1 times søvn, fordi der netop er nogle af de andre børn, som måske forstyrrer/græder/whatever, hvorved han (og andre) vågner "før tid". Når det sker, er han normalt så træt, at vi smider ham i seng allerede før kl. 18.00. Normalt kommer han i seng kl. 19.00 (og sover igennem til kl. 06.00, måske endda 07.00).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeres første, ikke? Slap af, nyd livet og væn jer til at lægge ham lidt tidligere. Så kan han måske være frisk på det ukristelige tidspunkt i afleverer ham, og samtidig kan han sikkert klare en hel dag med kun en lur.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Personale De plejer ikke at have personale til at have sovebørn uden for tiderne. Det var også et ønske fra nogen Danske forældre på min søns gamle dagis. Problemet var at de afleverede deres barn som den første og hentede barnet som den sidste. Og der er slet ikke personale til at have sovebørn i ydertimerne. Så I må vist bare leve med det indtil at jeres barn har vænnet sig til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De plejer ikke at have personale til at have sovebørn uden for tiderne. Det var også et ønske fra nogen Danske forældre på min søns gamle dagis. Problemet var at de afleverede deres barn som den første og hentede barnet som den sidste. Og der er slet ikke personale til at have sovebørn i ydertimerne. Så I må vist bare leve med det indtil at jeres barn har vænnet sig til det.
Lidt sjovt at det kræver ekstra personale, når barnet skal sove -der passer barnet da sig selv, ville mere tro det var omvendt:o Og hvorfor må barnet ikke sove i barnevogn...? Nå, men jeg bliver nok klogere om 3 mdr:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Regler om opsyn Det er noget med nogen regler om opsyn ganske enkelt. Og sove ude, ja det er ikke så brugt i det Svenske. Jeg kender meget få Svenskere der lader ungerne sove ude. De glodede noget da jeg børstede sne af barnevognen og pille Joachim op en gang jeg have mødregruppe hjemme. Så soveude børn og mangel på undertrøjer skiller de Danske og Svenske børn meget ad.

Lidt sjovt at det kræver ekstra personale' date=' når barnet skal sove -der passer barnet da sig selv, ville mere tro det var omvendt:o Og hvorfor må barnet ikke sove i barnevogn...? Nå, men jeg bliver nok klogere om 3 mdr:)[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er noget med nogen regler om opsyn ganske enkelt. Og sove ude' date=' ja det er ikke så brugt i det Svenske. Jeg kender meget få Svenskere der lader ungerne sove ude. De glodede noget da jeg børstede sne af barnevognen og pille Joachim op en gang jeg have mødregruppe hjemme. Så soveude børn og mangel på undertrøjer skiller de Danske og Svenske børn meget ad.[/quote']Ja, det er rigtigt! Undertrøjer -det tænkte jeg faktisk på i tirsdags til mødregruppe. Alle mødrende gik og trak ned i deres børns bluser, fordi de kravlede rundt med mave/ryggen bar -hvorfor har de ikke en bodyting på tænkte jeg... Men de lader nu deres børn sove ude dem jeg har snakket med, så tænker det måske begynder at komme med de nyere generationer herovre også:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' det er rigtigt! Undertrøjer -det tænkte jeg faktisk på i tirsdags til mødregruppe. Alle mødrende gik og trak ned i deres børns bluser, fordi de kravlede rundt med mave/ryggen bar -hvorfor har de ikke en bodyting på tænkte jeg... Men de lader nu deres børn sove ude dem jeg har snakket med, så tænker det måske begynder at komme med de nyere generationer herovre også:)[/quote'] Hvis vores barn får noget vand eller andet på tøjet så det skal skiftes, så giver de ham heller ikke en body på, selvom han han en på i forvejen inde under tøjet og der ligger ekstra i hans skab

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist bare sådan det er - men det bliver bedre Hej Heidi, Alle de danske forældre jeg kender har samme oplevelse som jer, inklusive os selv. Den sidste måned af min barsel brugte jeg en del tid på at vænne vores søn til kun at sove én gang om dagen, fordi jeg kendte flere som skulle vænne sig til det efter de var begyndt, hvilket var lidt hårdt for nogen af dem. Vores søn startede i dagis et par dage efter sin et års fødselsdag, så det var også lidt hårdt for ham. Har godt nok ikke oplevet at han er faldet i søvn i sandkassen, men han var også rigtig træt og faldt flere gange i søvn midt i aftensmaden:-) Nu har han gået der en god måned og han er ved at have vænnet sig til det, men har sover allerede kl. 19 om aftenen, så det er ikke alverden vi ser til ham. Men det skal nok blive bedre. Der er jo typisk ikke så mange små i en svensk dagis, så derfor tror jeg det er indrettet lidt mere på de større børn. Jeg tror dog ikke der er meget i kan gøre andet end at lade den lille vænne sig til det. Det kommer, det har det gjort for alle de børn vi kender der er startet som 1-årige i dagis. Jeg tror for øvrigt også de fleste efterhånden vænner sig til at sove igennem de andres larm, gråd etc. Men det er selvfølgelig rart hvis pædagogerne er lidt hurtige til at hive vågne børn ud så de andre kan sove videre. Det tror jeg egentlig nok de gør i vores dagis. vh Andreas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Undertröjer Nej, det er en märkelig ide` Jeg havde uldne undertröjer på min dag han var lille, de var ved at dö. De mente at det var direkte farligt, om jeg ikke have hört at börn kunne dö ad varme:scared: Den eneste der var positiv til det var en sundhedsplejerske fra Island der tog ham op og sagde: ÅH. Hun sagde at det kunne Svenskerne läre meget af. Det er da dejligt hvis folk er ved at läre at lade deres börn sove ude. Men et generations spörgsmål vil jeg måske ikke kalde det, min sön er 12:laugh:

Ja' date=' det er rigtigt! Undertrøjer -det tænkte jeg faktisk på i tirsdags til mødregruppe. Alle mødrende gik og trak ned i deres børns bluser, fordi de kravlede rundt med mave/ryggen bar -hvorfor har de ikke en bodyting på tænkte jeg... Men de lader nu deres børn sove ude dem jeg har snakket med, så tænker det måske begynder at komme med de nyere generationer herovre også:)[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I vores dagis sover alle da ude. Der er bygget en overdækket terasse, hvor de sover i deres soverposer. De sover normalt 12-14, men hvis enkelte ikke kan sover, eller vågner tidligt kommer de op og leger andetsteds. Da det jo er udefor og der jo også er en legeplads vil der jo være en del larm, men det har ikke været et problem. Det er klart at den lille vil være træt efter en hel dag i dagis. Især efter at have gået hjemme i et år, hvor de måske for lov at sove når det passer dem, og hvor aktiviteten måske er højere omkring dem, med alle de andre børn. De små skal lige vænne sig til den rytme som er i dagis, så klare han nok et par timer hjemme også.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan læse mig frem til at de vender sig til det. blev bare lidt ked af det på min søns vegne, da de sagde i går at han var faldet i søvn i sandkassen, og havde været ked af det det meste af dagen, fordi han var træt. Da jeg hentede ham i dag, var han i godt humør og havde sovet fra 11.20-14.00 så allerede i dag er det blevet bedre :) Men tak for svar allesammen, rart at høre at vi ikke er alene om det :) Mvh Heidi

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites