Jump to content
capse

Den Svenske narkotikalovgivning - Til skræk og advarsel!

Recommended Posts

De fleste danske tilflyttere til Sverige, kender den svenske lovgivning vedr. alkohol og bilkørsel = nultolerence. Men det er de færreste der kender den svenske narkotikalovgivning, som er mange gange hårdere end den danske og som hører til en af de strengeste i verden! Til dette har jeg et eksempel på hvordan ekstremt galt det kan gå, hvis man ikke er klar over dette. Tråden her er oprettet til advarsel for alle danskere med den indfødte danske retsopfattelse, der flytter til Sverige og som benytter sig af et eller flere kontrollerede substanser underliggende særlige lovkrav = narkotika i alle dets former fra hamp til hårde stoffer. Jeg har haft sagen tæt på kroppen da det er min egen bror der er hovedpersonen... Han har været bosiddende i Malmø i en årrække og flyttede tilbage til DK og har som de fleste herinde pendlet mange hundrede gange over sundet. Han er en ganske almindelig dansker, med en god uddannelse og eget firma gennem 10 år. I øvrigt meget lovlydig og har ikke tidligere været straffet. Han har, som mange andre, ved udvalgte lejligheder indtaget stoffer. En dag for ca. 3 år siden skal han til en fest hos nogle venner i Malmø og bliver overtalt af en tæt kammerat til at medbringe 2 gram coke, af den slags i pulver. Han passerer Lernacken en sen aften og bliver stoppet, da der er fuld bemanding på værket grundet en forventet buskolonne med Svenske turister ligeledes er på vej hjem. Bilen bliver gennemsøgt og tolderne finder de 2 poser. I Danmark udløser besiddelse af 2 gram kokain en bøde på 6000kr. I Sverige takserer man det samme således 1 gram= 1 måneds fængsel, 2 gram= 2 måneders fængsel osv. Han ryger i detentionen og bliver løsladt 1,5 døgn senere, da han ikke er tidligere straffet og da han i øvrigt kan bevise han har et vigtigt virke i sin virksomhed. Desuden har han svensk CPR som formentlig også har hjulpet. Og så starter møllen... Der skal gå 6 måneder før han hører noget. Han bliver kaldt til "huvedförhandling" i Mälmö tingsrett, men i virkeligheden var der ingen forhandling. Han bliver idømt 2 måneders ubetinget fængsel (anklagerens krav var et halvt år) Indholdet af de 2 poser var i alt 1,87 gram. Om ikke andet, så fortæller advokaten at dommen kan afsones med fodlænke i eget hjem og man har haft denne ordning i snart 11 år i Sverige og at den svenske lovgivning i øvrigt er indrettet herefter. Der skal gå 2 år hvorefter han modtager en skrivelse fra det danske Justitsministerium for Kriminalforsorgen om at man har modtaget anmodning om overførsel af fængselstraf på 2 måneder til DK og at denne skal afsones i statsfængsel i midtjylland jf. aftalen om fri afsoning i mellem de nordiske lande. I Danmark har man først indenfor de sidste 4 år indført fodlænkeordning og denne ville han ikke kunne afsone under, grundet datoen for afsigelsen af dommen. (der ikke på pågældende tidspunkt kvalificerede ham til det) Så det korte og lange er at en lovovertrædelse, som ville "indbringe" den danske stat 6000kr., kommer til at koste ca. 100.000,- og ufatteligt hårde konsekvenser min bror og hans virksomhed, tilværelse, samt deraf tilsvarende for den danske statskasse. Besiddelse af 1 gram hash i sverige giver dagsbøder på i alt ca. 8000,- SEK Ved andengangs tilfælde, op til 1 måneds fængsel. 5 gram hash = 1 måneds fængsel. Kokain, Amfetamin, ectasy etc. = 1 gram/pille = 1 måneds fængsel, 2 gram= 2 måneder, 3 gram = 3 måneder etc. etc. For alle ovenstående tilfælde er der i Sverige retslige sanktioner, dvs. anholdelse>detention>hägtningsförhandling (grundlovsforhør) og retssag. Så alle jer danskere der hver dag pendler over sundet, tænk jer om! Danmark er et meget frisindet land og vi har en ligeledes ret frisindet og liberal lovgivning. Man skal selvfølgelig straffes når man dummer sig. Men begrebet "straffe" er langt fra det samme hos vores naboer, der vælger bruge fængselstraf et godt stykke længere nede i straffeskalaen. Håber denne tråd måske kan redde nogen fra at havne i samme "helvede" og jeg kan fortæller min bror nu sidder i jylland, i samme rum som en voldsmand, en indbrudstyv og en pusher (der skal sidde i 4 måneder for salg af 8 gram kokain) Han har i øvrigt afviklet sit firma, da han naturligvis ikke kunne opretholde sine forretningkontrakter:sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld Capse, hvad er det du vil have fra os. På den ene side forsøger du at give udtryk for at dette blot er en advarsel, og på den anden side hælder du vand ud af ørerne over at straffen er meget strengere i Sverige end i Danmark og at det er dybt urimeligt at narkokriminalitet giver fængselsstraf og ikke bare fodlænke.... jeg synes dit ene ærinde er prisværdigt, men det andet har jeg faktisk kun foragt overfor. Det er sku lidt som at høre på de fuldstændige uskyldige stakler, der er blevet taget i Thailand kun med nogle få gram i tasken - udelukkende til eget brug - klage over at fængslerne er meget værre end feriekolonierne i Danmark. Generelt har jeg meget lidt til overs for afsoning af volds domme, narkotika domme etc. med fodlænke i eget hjem/arbejde. Er der nogen her der kan forklare mig hvori straffen består?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for historien. Jeg synes at man skal tage sin straf og det er jo også det Capse skriver. Men det er da rart at vide at forseelser man tror er relativt uskyldige kan få alvorlige konskvenser alt efter hvilken side af broen man begår dem. At det så iøvrigt er snotdumt at tage knark er en anden ting... Vagn

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for oplysningen Rart at vide:sick: Hvor der det dog synd at han bliver buret inde sammen med nogen kriminelle. Han må da kunne klage et eller andet sted. Det er da og tarveligt at sätte ekstra toldere ud lige når din bror skal til en fest.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kom jeg til at tænke på den sag der var i Danmark for ikke så længe sidne med en "40-årig dansk erhverskvinde", som pga. navneforbud ikke længere må nævnes ved navn - på trods af at hendes navn blev udbasuneret i pressen før navneforbudet fik effekt :rolleyes:. Hvor mange gram var det, at hun blev taget med, og hvor mange måneders fængsel ville det have givet, hvis hun lige havde taget "sine fest-forsyninger" med på et visit over broen?? Bare nysgerrig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

1. Synd, tja 2. Tak for oplysningen om straffe rammen. 3. Har på ingen måde noget til overs for folk der tager og sælger det lort. De kan frit gøre det når jeg ikke ser det, men bliver de taget så gør jeg ikke noget for at de ikke bliver straffet. Og nogen at klage til?? hvorfor. han er blevet snuppet og så må han sgu tage straffen. Lige som mig da jeg fik lov at tage mit kørekort om. Skulle jeg så også have haft kunne klage på det punkt, og sagt jeg er da ellers en lovlydig borger. :sick: no fucking way

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Klage Det er da ikke fair at folk skal sidde sammen med kriminelle bare fordi de skal have det sjovt til en fest. Og det var jo heller ikke hans, så klart at man må kunne klage:lol:

1. Synd, tja 2. Tak for oplysningen om straffe rammen. 3. Har på ingen måde noget til overs for folk der tager og sælger det lort. De kan frit gøre det når jeg ikke ser det, men bliver de taget så gør jeg ikke noget for at de ikke bliver straffet. Og nogen at klage til?? hvorfor. han er blevet snuppet og så må han sgu tage straffen. Lige som mig da jeg fik lov at tage mit kørekort om. Skulle jeg så også have haft kunne klage på det punkt, og sagt jeg er da ellers en lovlydig borger. :sick: no fucking way

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er da ikke fair at folk skal sidde sammen med kriminelle bare fordi de skal have det sjovt til en fest. Og det var jo heller ikke hans' date=' så klart at man må kunne klage:lol:[/quote'] hvad sker der. har du været frosset ned:) Hvis han har det på sig = det er hans coke. Så skulle jeg have sagt. undskyld betjent, jeg kørte for stærkt for en anden så lad mig gå???? nix nix. det holder ikke vel. og han så skal sidde mellem seriemordere eller andre "lovlydige" det er jo så det. Han skulle nok anbringes et sted hvor de hårdkogte ikke sidder, det kan vi godt blive enige om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hvad sker der. har du været frosset ned:) Hvis han har det på sig = det er hans coke. Så skulle jeg have sagt. undskyld betjent, jeg kørte for stærkt for en anden så lad mig gå???? nix nix. det holder ikke vel. og han så skal sidde mellem seriemordere eller andre "lovlydige" det er jo så det. Han skulle nok anbringes et sted hvor de hårdkogte ikke sidder, det kan vi godt blive enige om.
Tror (uden at være 100) du skal lægge lidt større vægt på den smiley skallstorp har efter sine indlæg :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Smileys Undskyld, jeg troede at alle forstod smileys:scared: ER man i spældet har man som oftest gjort noget i strid med loven, og så kan man sidde og rådne op med de værste af slagsen. Har man noget med narko at gøre er man i mine øjne lige så kriminel som alle andre. Jeg har ikke en skid tilovers for det. Jeg har set hvordan mange fra barndommen og ungdommen er røget ned på det lort. Det gik bare op for folk for sent at folk var for langt ude. Narko hører nemlig ikke til i Dragør forældres øjne, åh nej. Det er jo folk fra byen det går galt for. Så man har set folk komme ganske langt ud og så er det forsent. Så høj straffene til ALLE der har med narko at gøre. Ingen undskyldning, ingen "rabatter" uanset om man hedder Zobel eller Jensen. Er man ikke Dansk eller Svensk statsborger så er det bare et spark bagi og ud!

Kan være ja. Ikke altid til at finde ud af de smil. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor mange gram var det, at hun blev taget med, og hvor mange måneders fængsel ville det have givet, hvis hun lige havde taget "sine fest-forsyninger" med på et visit over broen?? Bare nysgerrig.
Fandt svaret selv: 140 gram = 140 måneder = 11 år og 8 måneders fængsel :scared:http://jp.dk/indland/krimi/article1771759.ece Er der "mængderabat" i den højere ende? Det er jo længere straf end for mord :confused: Jeg vil trods alt anse mord for at være en langt værre forbrydelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Indsmugling kontra besiddelse til eget brug?! Sikke en stakkel… Jeg har utrolig svært ved at finde medlidenhed med din bror. Han bliver anholdt i tolden i et forsøg på indsmugling af euf. Stoffer, det er jo ikke kun besiddelse, og takseres vel derfor hårdere??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er noget/nogen som jeg ikke har sympati for... Saa er det f****** hyklere og deres hellig BS.:sick::sick: Manden har gjort noget forkert, han hyggede sig med lidt Coke i ny og nae han taenkt sig ikke om og istedet dummede sig ved at tage det med over graensen. TIL EGET BRUG! Hvem fanden har bedt om jeres moralske gylle og opstoed??? Manden beder ikke om jeres sympati, starter en indsamling eller soeger opbakning for hans bror, han advarer blot brugerne herinde om konsekvensen ved at vaere lidt "for frisk" naar man nu krydser graensen hver dag. Det kan jo vaere der var nogen herinde som ikke kendte konsekvenserne, netop fordi de er "dansk indstillet" og forhaabentlig med den "Advarsel" vil de taenke sig om. Laes nu traaden som den er skrevet istedet for at gi jere LIGEGYLDIGE meninger at kende. Sympati my ass, taenk lige paa alle de "kriminelle" danskere der fyrer en fed i ny og nae. Har de heller ikke jeres sympati??? voreherre bevares!:thumbdown:thumbdown

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ingen undskyldning' date=' ingen "rabatter" uanset om man hedder Zobel eller Jensen. Er man ikke Dansk eller Svensk statsborger så er det bare et spark bagi og ud![/quote'] JAJA, og DF forever. Sikke en Hill-billy Har boet i DK se sidste 23 aar, Jeg er ikke DK statsborger eller Svensk. Skal jeg smides ud af Dk fordi jeg render rundt med en klump Hash i lommen iflg dig? Er sgu da glad for at du/din slags ikke sidder ved magten, selvom 15% stemmer er sgu skraemmende alligevel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Saa er det f****** hyklere og deres hellig BS.:sick::sick:
Kald mig bare hellig, det rører mig ikke en disse. Men tro endelig ikke jeg hykler noget som helst. For min skyld kunne han alle narkosmuglere rådne op i fængsel.
Manden har gjort noget forkert, han hyggede sig med lidt Coke i ny og nae han taenkt sig ikke om og istedet dummede sig ved at tage det med over graensen. TIL EGET BRUG!
Who cares om det er til hans eget brug, til hans kæreste, hans hund whatever. Faktum er at når du krydser en grænse med narkotika på dig, så er den korrekte betegnelse 'narkotikasmugling'
Hvem fanden har bedt om jeres moralske gylle og opstoed???
Hvem fanden har bedt dig om dit sure moraliserende opstød!
Manden beder ikke om jeres sympati, starter en indsamling eller soeger opbakning for hans bror, han advarer blot brugerne herinde om konsekvensen ved at vaere lidt "for frisk" naar man nu krydser graensen hver dag.
Ja det gør han også, men samtidig så vander hans høns bigtime. Kan godt ske at det ville fænge på nationen eller lignende steder. Men synes du selv det fænger her?
Det kan jo vaere der var nogen herinde som ikke kendte konsekvenserne, netop fordi de er "dansk indstillet" og forhaabentlig med den "Advarsel" vil de taenke sig om.
Uvidenhed er ingen undskyldning for loven. Uanset din nationalitet.
Laes nu traaden som den er skrevet istedet for at gi jere LIGEGYLDIGE meninger at kende.
Det samme kunne jeg sige til dig!
Sympati my ass, taenk lige paa alle de "kriminelle" danskere der fyrer en fed i ny og nae. Har de heller ikke jeres sympati???
Hvad er det lige der får dig til at tro at folk der ryger fjolletobak ønsker min sympati?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JAJA, og DF forever. Sikke en Hill-billy Har boet i DK se sidste 23 aar, Jeg er ikke DK statsborger eller Svensk. Skal jeg smides ud af Dk fordi jeg render rundt med en klump Hash i lommen iflg dig? Er sgu da glad for at du/din slags ikke sidder ved magten, selvom 15% stemmer er sgu skraemmende alligevel.
Hvorfor bor du i Danmark (23 år ) hvis du er så sur over hvad danskere stemmer? Det er let at brokke sig når min ikke tager medansvar (statborgerskab):fight: Hilsener Thage ps Jeg bor en del af året i Tyrkiet uden at blande mig i tyrkiske partiers ind- og udfald. Simpelthen fordi jeg ikke er tyrkisk statsborger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor bor du i Danmark (23 år ) hvis du er så sur over hvad danskere stemmer? Det er let at brokke sig når min ikke tager medansvar (statborgerskab):fight: Hilsener Thage ps Jeg bor en del af året i Tyrkiet uden at blande mig i tyrkiske partiers ind- og udfald. Simpelthen fordi jeg ikke er tyrkisk statsborger.
Bravo og Hurra for dig! Som sagt DF forever! Lad mig lige forstaa dig ret, iflg dig saa skal ALLE dem som bor i Dk og ikke er Dk statsborgere blande sig udenom alting i samfundet. Altsaa bo i ghettoer, lad vaere at laere dansk og skelle sig fra alt hvad der bevaeger sig i samfundet! Har du flere gode ideer Einstein?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Undskyld' date=' jeg troede at alle forstod smileys:scared: ER man i spældet har man som oftest gjort noget i strid med loven[/quote'] tydeligt at se at du ved en hel del om hvad der foregår i det danske retssystem.. eller nåh nej det var så tydeligt at det forholdte sig modsat.. ved du hvor mange der hvert år får erstatning for uretmässig fängsling ? det tal ligger en god del over 2000 personer... det er ret så forbandet mange når man tænker på at danske fängsler kun kan rumme ca 4000 så nej mange havner i fängsel uden at ha gjort noget....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ved du hvor mange der hvert år får erstatning for uretmässig fängsling ? det tal ligger en god del over 2000 personer... det er ret så forbandet mange når man tænker på at danske fängsler kun kan rumme ca 4000 så nej mange havner i fängsel uden at ha gjort noget....
Eller så er der mange som havner i fængsel uden at det kan bevises, at de har gjort noget. Og derudover tror jeg du mistolker skallstorp. Han sigte med sætningen er sikkert ikke alle fængslinger, men nok nærmere dømte fængslede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bravo og Hurra for dig! Som sagt DF forever! Lad mig lige forstaa dig ret, iflg dig saa skal ALLE dem som bor i Dk og ikke er Dk statsborgere blande sig udenom alting i samfundet. Altsaa bo i ghettoer, lad vaere at laere dansk og skelle sig fra alt hvad der bevaeger sig i samfundet! Har du flere gode ideer Einstein?
Tja, hvis du mener det skal være sådant, skal jeg da ikke modsige dig. Både Danmark og sverige er jo demokratier, hvor man kan vælge at brokke sig eller gøre sin indflydelse gældende via stemmeret. Det jeg mener er " Lov er lov og lov skal følges" eller måske " Skik følge eller land fly", du kan selv vælge. Den smuglende bror vidste godt han brød loven, og må derfor tage den straf demokratiet har fastlagt. Så er den ikke længere. Hyg jer Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites