lovebuine 10 Anmeld indhold Skrevet November 4, 2009 igår blev jeg stoppet i dk i min svenske bil, som jeg plejer viser jeg dem mit svenske kørekort og de skriver så min adresse ned i Sverige og sender bøden, men igår ville han have mit sygesikring, jeg fortæller ham, hallo jeg bor i SE, jeg har ikke noget sygesikring, ja men det var ulovligt osv osv, langt ude. har i haft ligende problemer? eller viser i også bare jeres svenske kørekort uden problemer? måske nye regler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kasper 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Ja, i værste fald kan de hive dig med på stationen. Dog var der ingen problem, da jeg fik en højresvings bøde i sommers. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Sygesikring Jeg tror nu ikke at de har ret til at hive nogen med på stationen. Har man Svensk körekort er det gyldig leg. Jeg har ingen sygesikring og ingen mulighed for at få det. Det kan de ikke forlangeJa, i værste fald kan de hive dig med på stationen. Dog var der ingen problem, da jeg fik en højresvings bøde i sommers. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Jeg tror nu ikke at de har ret til at hive nogen med på stationen. Har man Svensk körekort er det gyldig leg. Jeg har ingen sygesikring og ingen mulighed for at få det. Det kan de ikke forlangeDu skal adlyde ordensmagten, medmindre du vil anholdes for at modsætte dig samme. Så må du tage sagen op bagefter. At fortælle Hr. Betjent at han kan stikke sine krav op et vist sted får dig kun ét sted hen. Bagefter kan betjenten blive irettesat, og du kan få en evt. erstatning, hvis du får medhold i din sag. Thats the way it works. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Du skal adlyde ordensmagten, medmindre du vil anholdes for at modsætte dig samme. Så må du tage sagen op bagefter. At fortælle Hr. Betjent at han kan stikke sine krav op et vist sted får dig kun ét sted hen. Bagefter kan betjenten blive irettesat, og du kan få en evt. erstatning, hvis du får medhold i din sag. Thats the way it works. Hvor læser du at der er nogen der har bedt betjenten om at stikke noget...op?? Man skal altid tale til ordensmagten på en pæn og høflig måde. De er også mennesker, som indimellem roder rundt i deres beføjelser, så hvis du vil undgå en tur på stationen skal man tage en høflig snak om situationen. Ja man kan sikkert få erstatning, efter 300 breve, og venten i 12-18 måneder får man sikkert 200kr, regn en timeløn ud på den..... Men man har vel ret til at argumentere, og forklare situationen, fordi man taler dansk betyder ikke at man arbejder i DK. Og et kørekort skal være dokumentation nok overfor politiet! Tror bare du har været uheldig.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 ja jeg har nok være uheldig, jeg bedte ham heller ik stikke noget op. men de kan vidst ikke slå det svenske personnummer op, måske han var ny, men normalt plejer de at spørge efter ens adresse i SE og så køre man videre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Hvor læser du at der er nogen der har bedt betjenten om at stikke noget...op?? Tror bare du har været uheldig....Jeg quotede Skallstorp's indlæg - ikke dit . Og jeg har ingen (negative) erfaringer med pågældende scenarie. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Jeg quotede Skallstorp's indlæg - ikke dit . Skallstorp har da heller ikke udtrykt sig negativt, og snakket i retning af at stikke noget op et vist sted Skallstorp arbejder i SE, og har dermed ingen mulighed for at få et dansk sygesikringsbevis. Selv har jeg boet over 6 år i SE, og aldrig har jeg gidet at eje et dansk sygesikringsbevis, så jeg kan heller ikke fremvise noget hvis jeg en dag stoppes af samme emsige politimand. Hvad fanden skal politimanden med et sygesikringsbevis? Han kunne lige så godt bede om se ens bibliotekskort til Skive bibliotek Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Skallstorp har da heller ikke udtrykt sig negativt, og snakket i retning af at stikke noget op et vist sted Skallstorp arbejder i SE, og har dermed ingen mulighed for at få et dansk sygesikringsbevis. Selv har jeg boet over 6 år i SE, og aldrig har jeg gidet at eje et dansk sygesikringsbevis, så jeg kan heller ikke fremvise noget hvis jeg en dag stoppes af samme emsige politimand. Hvad fanden skal politimanden med et sygesikringsbevis? Han kunne lige så godt bede om se ens bibliotekskort til Skive bibliotek Vi prøver lige igen: Jeg tror nu ikke at de har ret til at hive nogen med på stationen. Har man Svensk körekort er det gyldig leg. Jeg har ingen sygesikring og ingen mulighed for at få det. Det kan de ikke forlangeHvis en betjent mener du skal med på stationen, så skal du med på stationen. Om han har ret eller ej. Det sidste kan så blive hans problem i sidste ende. Men hvis du ikke gør som betjenten siger, så kan du såmænd forvente en masse unødig problematik. Ja - vi er meget enige om at han ikke har haft ret i hans udgydelser, og vi er enige om ingen har skrevet, at panseren skulle stikke noget op et vist sted - men betragt dét som en fri omskrivning af en ophidset dialog mellem trafikant og betjent. Beklager jeg skal spilde din tid :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Der er vel også noget som hedder retsikkerhed. Politiet kan stoppe dig og de kan bede om ID, som oftest kørekortet. Hvis de beder dig om at følge med på stationen skal de da enten overbevise dig om at det er til alles bedste, eller fremføre en eller anden form for anklage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret November 5, 2009 Der er vel også noget som hedder retsikkerhed. Politiet kan stoppe dig og de kan bede om ID, som oftest kørekortet. Hvis de beder dig om at følge med på stationen skal de da enten overbevise dig om at det er til alles bedste, eller fremføre en eller anden form for anklage. japp de skal sigte dig for en lovoverträdelse.. NORMALT men når det gälder identifikationsspörgsmål har politiet ALTID ret til at tage dig med på stationen for at fastslå din identitet... uden en evt sigtelse.. hvis du så ikke fölger politiets anvisninger ja så blir du bare sigtet for det og hevet med for det også... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Du skal adlyde ordensmagten, medmindre du vil anholdes for at modsætte dig samme. Så må du tage sagen op bagefter. At fortælle Hr. Betjent at han kan stikke sine krav op et vist sted får dig kun ét sted hen. QUOTE] Nå? Også blandt de unge på Nørrebro? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 öööh ja? de blev også anholdt .. endda flere hundrede personer ad gangen netop fordi de bedte herr betjent at stikke noget skråt op Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Ja - det er tilsyneladende et ømtåleligt emne, sådan at opfriske hvad Politiet er for en størrelse, samt hvad de egentlig har beføjelser til. Politiet er en myndighed - og en myndighed kan udstede påbud. Hvis man synes dette er forkert, så burde man blive politiker og arbejde for at ændre mekanikken bag Politiet. Omend dette nok vil blive noget af en livsopgave. I et moderne samfund er der brug for et udøvende magtmiddel - ellers ville vi hurtigt ende op med helt uudholdelige tilstande, hvor Nørrebro-optøjer og bande-skyderier ville blive hverdag, og vi selv hver især ville opbygge et regelsæt for overlevelse. Så har vi anarki - og så ville snak om daginstitutionspladser og bro-afgifter være ganske irelevante, og hele vore nuværende eksistensgrundlag borte som dug for solen. Det er at sætte mulighederne på højkant, ja - men rigtig mange har fået et forkert reaktions-mønster, så snart Politiet kommer i nærheden af dem - og så er de selv ude om problemerne der følger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Hvis de beder dig om at følge med på stationen skal de da enten overbevise dig om at det er til alles bedste' date=' eller fremføre en eller anden form for anklage. Sigtelse ikke anklage. Anklagen kommer først senere i rettergangsprocessen efter at anklagemyndigheden har taget stilling til sigtelsen og politiets bevismateriale og derved har besluttet om sigtelsen skal frafaldes eller om den skal ændres til en anklage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Patrykdk 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Hej, jeg kan ligesom læse mig til, at mange af jer har svensk kørekort? Er der en grund til det? Jeg har fortsat mit danske kørekort Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Hej' date=' jeg kan ligesom læse mig til, at mange af jer har svensk kørekort? Er der en grund til det? Jeg har fortsat mit danske kørekort[/quote'] Jeg kan naturligvis kun svare for mig selv, men for mit vedkommende skyldes det udelukkende at jeg ofte manglede muligheden for at kunne identificere mig i Sverige, og på daværende tidspunkt var det ikke så let at få svensk ID andet end ved at konvertere sit kørekort. At jeg så siden har fået et klip ved kørsel i DK, som ikke rigtigt får nogen betydning andet end hvis jeg måtte beslutte at re-konverterer kørekortet til et dansk inden for de næste 5 år, er så bare en behagelig sidegevinst :) Men da jeg ikke har for vane at lave bevidste overtrædelser af færdselsloven hverken i DK eller S, har og er dette ikke årsagen til at jeg skiftede kortet til et svensk. Omvendt kan man jo også sige, at det er lettere at miste et svensk end et dansk kørekort så man skal tænke sig lidt om inden man evt. ombytter for at undgå danske klip. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Don A 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 Jeg kan naturligvis kun svare for mig selv, men for mit vedkommende skyldes det udelukkende at jeg ofte manglede muligheden for at kunne identificere mig i Sverige, og på daværende tidspunkt var det ikke så let at få svensk ID andet end ved at konvertere sit kørekort. At jeg så siden har fået et klip ved kørsel i DK, som ikke rigtigt får nogen betydning andet end hvis jeg måtte beslutte at re-konverterer kørekortet til et dansk inden for de næste 5 år, er så bare en behagelig sidegevinst :) Men da jeg ikke har for vane at lave bevidste overtrædelser af færdselsloven hverken i DK eller S, har og er dette ikke årsagen til at jeg skiftede kortet til et svensk. Omvendt kan man jo også sige, at det er lettere at miste et svensk end et dansk kørekort så man skal tænke sig lidt om inden man evt. ombytter for at undgå danske klip. hvorfor er det nemmer at miste? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret November 15, 2009 hvorfor er det nemmer at miste? intet klipsystem, 30kmt over tilladt farvel kort, regler som at du hvis du laver anden ikke trafikrelateret kriminalitet kan det koste dig kortet, hvis du bliver antastet i byen lidt for höjlydt lidt for mange gange af polisen kan de påstå du har et nykterhedsproblem og derved kan du miste kortet ... osv osv Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Patrykdk 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2009 Tja, så beholder jeg mit danske kørekort. Jeg kom pludseligt i tvivl om, hvor vidt man SKULLE ombytte dk-kørekort til svensk når man nu bor i S (I sin tid, da jeg var udstationeret i tyskland, skulle jeg nemlig ombytte kørekortet efter 3 mdr.) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2009 Tja' date=' så beholder jeg mit danske kørekort. Jeg kom pludseligt i tvivl om, hvor vidt man SKULLE ombytte dk-kørekort til svensk når man nu bor i S (I sin tid, da jeg var udstationeret i tyskland, skulle jeg nemlig ombytte kørekortet efter 3 mdr.)[/quote'] Det må være længe siden? Et EU kørekort (som er det alle EU-lande idag udsteder) er gyldigt i hele EU. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Patrykdk 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2009 Ja, det er et par dage siden:-) i starten af 90-erne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites