dk-se-borger 10 Anmeld indhold Skrevet November 3, 2009 Jeg prøver at få overblik over reglerne for skat og rentefradrag af renteudgifter og renteindtægter i Danmark og Sverige. Hvis jeg har renteudgifter i Danmark som fradrages i min danske indkomst og renteindtægter i Sverige som jeg betaler skat i Sverige, kan disse så på en eller anden måde udlignes? Eller hvordan? Er der en venlig sjæl der kan forklare? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2009 ganske simpelt. Du trækker bare renteudgifter fra i begge lande. helt lovligt :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
peter_k 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2010 Jeg sidder selv og overvejer om jeg kan trække renteudgifter fra i 2 lande. Jeg arbejder i DK, og har ikke nogen lønindkomst SE. Men jeg skal betale ejendomsskat af mit svenske hus. Jeg har herudover solgt nogle anparter, og jeg skal beskattes af gevinsten i sverige. Derfor bliver det pludseligt meget interessant for mig om jeg må trække renteudgifter fra i både DK og SE på samme tid. I mine øjne er alle 3 ting jo kapitalbeskatning, og de burde jo kunne modregnes i hinanden. Og eftersom jeg er kapital skattepligtig i sverige, bør jeg også have "fradrag" for negativ kapitalindkomst, herunder renter. Jeg har dog fundet denne passage: Som grænsegænger trækker man jo sine renter fra i Danmark, så hvis der er fortrykt renteudgifter på den svenske deklaration, skal man ændre til 0. Det er især vigtigt, hvis man har svensk indtægt, for renterne må kun trækkes fra en gang. Kilde: http://pendler.scanianet.dk/skat/#SJ%C4LVDEKLARATION Og så denne:En grænsegænger har samme fradragsmuligheder som enhver anden dansk lønmodtager. Også svenske renteudgifter kan fratrækkes, og man kan nu også fratrække indbetalinger til visse svenske pensionsordninger. I Sverige vil man kunne trække leje af grund såkaldt "tomträttsavgäld" fra på linje med renter Kilde: http://pendler.scanianet.dk/skat/#GR%C6NSEG%C6NGER Hvad er nu rigtigt ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2010 Angående de citater fra pendlerguiden, så er det bare at konstatere, at vi er blevet klogere. Der er ingen regler imod at fratræke renteudgifter mere end en gang. En søndag eftermiddag, hvor det regner, vil jeg gå ind og rette det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret March 29, 2010 Nils, Har du fået rettet det? For min bankkontakt i Nordea vil rigtigt gerne have de "rigtige" citater og paragraffer, især til nytilflyttere. Edit.... har lige søgt i guiden, og det ser ikke sådan ud: "Som grænsegænger trækker man jo sine renter fra i Danmark, så hvis der er fortrykt renteudgifter på den svenske deklaration, skal man ændre til 0. Det er især vigtigt, hvis man har svensk indtægt, for renterne må kun trækkes fra en gang." Jeg har søgt her på forumet, men roden til hvad det præcist var der forårsagede ændringen kan jeg ikke finde - der er simpelthen for mange hits på skat, sp, fradrag etc, og jeg får "død side" når jeg prøver at klikke frem til 2.søgeside. Var det et brev fra "skatteverket" der sparkede rentefradrags-ændringen i gang? Kan nogen huske citatet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 Der en ingen ændring. Det har været sådan hele tiden, vi har bare ikke vidst det. Der findes ingen bestemt paragraf at henvise til, for det er fraværet af en paragraf, der gør det muligt at trække renterne fra to gange, hvis man har indkomst i to lande. Det eneste, man kan henvise til, er de generelle regler i de to lande, der siger, at hvis man har renteudgifter, kan man trække dem fra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 Jeg fandt dog denne besked fra Skatteverket, postet af Anton: Jeg skrev til Skatteverket: SP-udbetaling: 14.000 SEK Renteudgifter: 30.000 SEK Hvad bliver min svenske skat? Svar: Ingen skat svensk skat af SP-udbetalingen Ændrede mit spørgsmål lidt: Hvis jeg nu ikke har renteudgifter, men fortsat 14.000 SEK i SP-udbetalingen, skal jeg så betale svensk skat? Svar: Ingen svensk skat af SP-udbetalingen, da den er under grundavdraget (personfradraget). Yderligere spurgte jeg om det var muligt at trække renteudgifter fra i DK og i Sverige på samme tid? Svar: 'Du har rätt att dra dina ränteutgifter i Sverige eftersom du är obegränsat skattskyldig här. Har du möjlighet att dra av dina utgiftsräntor även i Danmark, påverkar det inte din avdragsrätt i Sverige. Det är fullt möjligt att dra av samma utgiftsränta i två länder.' Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2010 Jeg har også lige haft fat i det svenske skattevæsen (eller de i mig nærmere), og her brugt lejligheden til at få verificeret ovenstående. Man trækker simpelthen sine renteudgifter fra i begge lande. Og det er muligt at gøre dette med tilbagevirkende kraft ved at henvende sig til svensk skattefar. Nice! /T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites