Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2009 Hvad er det der gør at dem der har bolig i Sverige er begrænset skattepligtige ? Er det fordi man betaler skat af sin ejendom i Sverige, eller har lån i Sverige ? Hvad med når man betaler renter af indestående i bank eller overskud ved salg af aktier ? Her betaler man også skat i Sverige Du er fuld skattepligtige til det land du bor i - som i vores tilfælde er Sverige. Når du så arbejder i DK er du ligeledes begrænset skattepligtige til DK - hvor vi bliver betragtet som grænsegængere. Det er så denne grænsegængere aftale som beskriver hvilke fradrag og skatter som DK og SE hver især 'opkræver' og/eller giver mulighed for beskatning af. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2009 Hvis du ikke er fuldt skattepligtig i Danmark, er du pr. 1/1-2010 fritaget for at betale pensionsafkastskat. For at få denne skattefritagelse skal du hente en blanket på SKAT.dk, som du skal udfylde og returnere til SKAT. Herefter vil SKAT sende en fritagelsesattest til dig, som du skal sende til pensionskassen. Bemærk, at du skal have en fritagelsesattest for hver pensionskasse du er medlem af. Du finder blanketten (07.058) på SKAT.dk/Borger/Blanketter/07 Skat; gaveafgift og pensioner EDIT: Sætningen "ikke betaler skat i Danmark" ændret til "ikke er fuldt skattepligtig i Danmark" EBL - du er altså kommet med i min liste over helte:rose:. Har lige futtet en lille blanket af til Maribo - det betyder at jeg måske får råd til at leve et par år mere end før du oplyste mig. Ihvertfald glæder det mig og resten af verden må så leve med det. Ta dig et glas godt rødvin til aftensmaden, har du ikke nogen på lager, så smut bare lige forbi!:th2: Hilsener Thage ps Min bank anede intet, måske derfor de hedder Forstædernes Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2009 Ta dig et glas godt rødvin til aftensmaden, har du ikke nogen på lager, så smut bare lige forbi!:th2: Hilsener Thage ps Min bank anede intet, måske derfor de hedder Forstædernes Tak, jeg har istedet snuppet mig en "Old Speckled Hen" til aftensmaden, den passede bedre til menuen :D ps Min bank anede intet, måske derfor de hedder Forstædernes Ja der er mange gode grunde til at vælge en stor bank fremfor en lille, går man til Danske Bank eller Nordea kan bankrådgiverne måske ikke svare på mere end de kan hos de små banker, men de store har til gengæld et bagland af eksperter som de kan spørge, en ressource som små banker ikke kan bryste sig af. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2009 EBL - du er altså kommet med i min liste over helte:rose:. Har lige futtet en lille blanket af til Maribo - det betyder at jeg måske får råd til at leve et par år mere end før du oplyste mig. Ihvertfald glæder det mig og resten af verden må så leve med det. Tak, jeg har istedet snuppet mig en "Old Speckled Hen" til aftensmaden, den passede bedre til menuen :D Ja der er mange gode grunde til at vælge en stor bank fremfor en lille, går man til Danske Bank eller Nordea kan bankrådgiverne måske ikke svare på mere end de kan hos de små banker, men de store har til gengæld et bagland af eksperter som de kan spørge, en ressource som små banker ikke kan bryste sig af. Satser i så bare på at skatteverket ikke opdager det eller hvad? Det er måske lidt optimistisk? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2009 Satser i så bare på at skatteverket ikke opdager det eller hvad? Det er måske lidt optimistisk? Jeg er faktisk lidt i tvivl om Svenkerne vil nedværdige sig til at snuppe penge fra en fattig pensionist, men i værste fald - som jeg læser det - er skatten her 15% for aktive pensionister - osse for inaktive. Så faren er jo ikke stor. Så vidt jeg kan læse mig til gælder fritagelsen kun for pensionister, men det er kryptisk formuleret. Der er altså ingen der bliver rigtig rige af fritagelsen, men det kan da give lidt rødvin et par år extra. Kan I forresten huske at det var Schlutter der indførte skatten, jeg meldte mig ud af partiet af den årsag. Den nuværende ledelse vil afholde mig fra at melde mig ind igen - på trods af skatte fritagelsen. Hilsener Den Partiløse Thage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2009 Kan I forresten huske at det var Schlutter der indførte skatten, jeg meldte mig ud af partiet af den årsag. Den nuværende ledelse vil afholde mig fra at melde mig ind igen - på trods af skatte fritagelsen. Hilsener Den Partiløse Thage :DJo jo, det er vi da et par stykker der husker, men tvivler på, at flertallet her inde kan huske indførselen af realrenteafgiften, som den hed den gang. Det var jo i Schlüters startfase i begyndelsen af 80´erne..... en tid, hvor renten liiige fik lov at komme op og vende de 20% samt en inflation, der heller ikke var til at spøge med:scared: Beskatningen er så blevet ændret undervejs i takt med den økonomiske udvikling og er vel knap så kradsbørstig som tidligere:rolleyes: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martin_–_grevie 0 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 Pas pÅ Den her tråd er da ved at løbe helt af sporet, eller er det bare mig ;-) Desuden er den et godt eksempel på at man skal læse efter en ekstra gang inden man følger et (er jeg helt sikker på velmenende) råd her på sitet. Fakta - vi taler om fritagelse fra PAL (Pensionsafgiftsloven), hvilket IKKE kun berøre pensionister (Thage) men alle der sparer op til pension i dag, om det så være sig i bank, pensionsselskab eller pensionskasse. Kapitalpension, ratepension, selvpension, livrenter etc. Småpenge ? - dont think so, vi taler beskatning i milliardklassen og som det er beskrevet længere oppe så har fritagelsen potentiale til at forøge din pension med adskillige hundrede tusinde. Eks. har du 1 mio. på din opsparing så var afkastet i en helt alm. pensionsselskab 6,47% i 2008 før PAL (kilde PFA), hvilket giver en PAL skat på 9.705. Hvilket igen over 20 år (med samme gns. rente) giver 399.670 kroner og så er der ikke taget hensyn til at opsparingen jo vokser og dermed skatten af afkastet. Min vurdering er at man ved at fritage sig fra PAL løber en stor risiko for at stå i en meget kedelig situation når man går på pension. Som Anton skriver længere nede så er den største risiko ikke at stå med en kæmpe bon på de 15% men i højere grad en mega bon på 27% til de svenske myndigheder (læs mit indlæg længere nede om tolkning af pensionstype) + en sigtelse for skatteunddragelse - sur måde at starte pensionist tilværelsen på mener jeg.... Så vi taler desværre ikke en jagt på fattige pensionister her, vi taler i høj grad om en mulighed for en skatte indtægt til Sverige på mange millioner kroner over de kommende år, som de bare ikke kan undgå at opdage. I sær ikke når Danmark finder ud af at deres nye lov, som de i øvrigt kun har lavet pga. en dom i EU om europæisk markedsforvridning påpensionsområdet med den kollektive PAL afregning i de danske pensionsinstitutter, er blevet udnyttet af nogle grænsegængere fordi de ikke lige har tænkt sig helt om i lovteksten. Jeg skal ikke kunne sige om man kan slippe afsted med det hvis man har en forholdvis lille pension i dag og den allerede er under udbetaling, så er det selvfølgelig mindre beløb vi taler om, alt efter typen af pension. Men igen det er en sgu en ærgelig situation at stå i når man skal nyde sit otium. Jeg er ked af at skulle være moralens vogter her, for jeg er selv fristet til at sende blanketten ind, men jeg tør simpelthen ikke. Martin Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
carbon-customs 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 det her glæder jeg mig tilat høre mere om Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 Efter at have tygget lidt på tingene, og læst de forskellige indlæg igennem indtil flere gange (Skatte-ting er ikke min stærke side!), så er jeg også endt ved ikke at kaste mig ud i at tage chancen. Risikoen ved at skulle betale 27% i Sverige istedet lugter jo langt væk af "bad deal", skulle den ikke gå. Og jeg har ikke lyst til at gamble med mine pensionspenge på dén måde, kort sagt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 Den her tråd er da ved at løbe helt af sporet, eller er det bare mig ;-) Desuden er den et godt eksempel på at man skal læse efter en ekstra gang inden man følger et (er jeg helt sikker på velmenende) råd her på sitet. Fakta - vi taler om fritagelse fra PAL (Pensionsafgiftsloven), hvilket IKKE kun berøre pensionister (Thage) men alle der sparer op til pension i dag, om det så være sig i bank, pensionsselskab eller pensionskasse. Kapitalpension, ratepension, selvpension, livrenter etc. Småpenge ? - dont think so, vi taler beskatning i milliardklassen og som det er beskrevet længere oppe så har fritagelsen potentiale til at forøge din pension med adskillige hundrede tusinde. Eks. har du 1 mio. på din opsparing så var afkastet i en helt alm. pensionsselskab 6,47% i 2008 før PAL (kilde PFA), hvilket giver en PAL skat på 9.705. Hvilket igen over 20 år (med samme gns. rente) giver 399.670 kroner og så er der ikke taget hensyn til at opsparingen jo vokser og dermed skatten af afkastet. Min vurdering er at man ved at fritage sig fra PAL løber en stor risiko for at stå i en meget kedelig situation når man går på pension. Som Anton skriver længere nede så er den største risiko ikke at stå med en kæmpe bon på de 15% men i højere grad en mega bon på 27% til de svenske myndigheder (læs mit indlæg længere nede om tolkning af pensionstype) + en sigtelse for skatteunddragelse - sur måde at starte pensionist tilværelsen på mener jeg.... Så vi taler desværre ikke en jagt på fattige pensionister her, vi taler i høj grad om en mulighed for en skatte indtægt til Sverige på mange millioner kroner over de kommende år, som de bare ikke kan undgå at opdage. I sær ikke når Danmark finder ud af at deres nye lov, som de i øvrigt kun har lavet pga. en dom i EU om europæisk markedsforvridning påpensionsområdet med den kollektive PAL afregning i de danske pensionsinstitutter, er blevet udnyttet af nogle grænsegængere fordi de ikke lige har tænkt sig helt om i lovteksten. Jeg skal ikke kunne sige om man kan slippe afsted med det hvis man har en forholdvis lille pension i dag og den allerede er under udbetaling, så er det selvfølgelig mindre beløb vi taler om, alt efter typen af pension. Men igen det er en sgu en ærgelig situation at stå i når man skal nyde sit otium. Jeg er ked af at skulle være moralens vogter her, for jeg er selv fristet til at sende blanketten ind, men jeg tør simpelthen ikke. Martin Helt enig med at nogen her i tråden ser ud til at have misforstået en del, og laver unødig "støj". Der er dog heldigvis også en del som har fattet hvad det drejer sig om. Er helt enig med dig om at der er tale om en lovgivningsbøf af rang. Hele pensionsområdet for grænsegængere er blevet rent hat og briller på det seneste efter at dobbeltbeskatningsaftalen er lavet om og nu disse regler er lavet om. Det hele må stamme fra en eller anden EU dom, som Danmark og Sverige har tabt mht arbejdskraftens fri bevægelighed og pension. Mht til om det var et godt råd at udfylde blanketten eller eller ej: Hvis det skulle ende med de 27% i skat af afkast på danske pensionsopsparinger, for folk bosat i Sverige, så slipper du jo ikke for de 27% bare fordi at du har undladt at udfylde en eller anden blanket i Danmark. Der er din bopæl i Sverige som udløser skattepligten. Jeg kan dog ikke forstille mig at det ender med 27%, men 15% til Sverige er nok ret sandynligt på langt sigt. Hvis Sverige de facto beskatter afkast på alle ikke-svenske pensionsordninger med 27% og deres egne med 15%, så ryger de for EU domstolen igen og taber (igen) med et brag! Som jeg ser det: Option 1: Undlad at udfylde blanket: Medfører: Betal med sikkerhed 15% i afkastskat (til Danmark). Måske kommer svenskerne senere og vil også have 15%. Måske vil de endda have 27%. I så fald kan man (formodentlig) modregne de 15% man har betalt i Danmark. Men det er ikke sikkert at man kan modregne. Se bare hvordan Svenskerne fandt en dårlig undskyldning mht. SP-pengene fordi noget hed "afgift" i stedet for "skat". Option 2: Udfyld Blanket : Medfører: Betal 0% i afkastskat (til Danmark). Måske kommer svenskerne senere og vil have 15%. Måske vil de endda have 27%. Som jeg ser det dominerer Option 2 strengt Option 1. Lige meget hvad der sker, er man stillet mindst lige så godt ved at have udfyldt blanketten, som hvis man ikke har - og formentlig bedre stillet - i hvert fald i en periode. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 Den her tråd er da ved at løbe helt af sporet, eller er det bare mig ;-) Desuden er den et godt eksempel på at man skal læse efter en ekstra gang inden man følger et (er jeg helt sikker på velmenende) råd her på sitet. Fakta - vi taler om fritagelse fra PAL (Pensionsafgiftsloven), hvilket IKKE kun berøre pensionister (Thage) men alle der sparer op til pension i dag, om det så være sig i bank, pensionsselskab eller pensionskasse. Kapitalpension, ratepension, selvpension, livrenter etc. Småpenge ? - dont think so, vi taler beskatning i milliardklassen og som det er beskrevet længere oppe så har fritagelsen potentiale til at forøge din pension med adskillige hundrede tusinde. Eks. har du 1 mio. på din opsparing så var afkastet i en helt alm. pensionsselskab 6,47% i 2008 før PAL (kilde PFA), hvilket giver en PAL skat på 9.705. Hvilket igen over 20 år (med samme gns. rente) giver 399.670 kroner og så er der ikke taget hensyn til at opsparingen jo vokser og dermed skatten af afkastet. Min vurdering er at man ved at fritage sig fra PAL løber en stor risiko for at stå i en meget kedelig situation når man går på pension. Som Anton skriver længere nede så er den største risiko ikke at stå med en kæmpe bon på de 15% men i højere grad en mega bon på 27% til de svenske myndigheder (læs mit indlæg længere nede om tolkning af pensionstype) + en sigtelse for skatteunddragelse - sur måde at starte pensionist tilværelsen på mener jeg.... Så vi taler desværre ikke en jagt på fattige pensionister her, vi taler i høj grad om en mulighed for en skatte indtægt til Sverige på mange millioner kroner over de kommende år, som de bare ikke kan undgå at opdage. I sær ikke når Danmark finder ud af at deres nye lov, som de i øvrigt kun har lavet pga. en dom i EU om europæisk markedsforvridning påpensionsområdet med den kollektive PAL afregning i de danske pensionsinstitutter, er blevet udnyttet af nogle grænsegængere fordi de ikke lige har tænkt sig helt om i lovteksten. Jeg skal ikke kunne sige om man kan slippe afsted med det hvis man har en forholdvis lille pension i dag og den allerede er under udbetaling, så er det selvfølgelig mindre beløb vi taler om, alt efter typen af pension. Men igen det er en sgu en ærgelig situation at stå i når man skal nyde sit otium. Jeg er ked af at skulle være moralens vogter her, for jeg er selv fristet til at sende blanketten ind, men jeg tør simpelthen ikke. Martin Gode synspunkter-incl den om at jeg har taget fejl! Men måske sagen er mere kompliceret end vi gør den til. Lad os fantasere lidt: Danmark og Sverige har en aftale om at det den ene beskatter, beskatter den anden ikke, sådan lidt firkantet sagt. Indtil 1.1.10 beskatter Danmark pensionsafkast gevinst PAL, altså Sverige holder nallerne væk. Fra 1.1.10 kan du undgå at blive PAL beskattet i Danmark hvis du sender et lille brev til Skattecenter Maribo og bliver dermed (måske) beskatbar i Sverige. Hvis du ikke sender det lille brev til Maribo ( dette er kun en formalitet der skal fastslå du ikke er beskatbar i Danmark) vil Danmark fortsat trække PAL fra din pension. Da du faktisk er fritaget for PAL i Danmark, men bare glemmer at udføre lidt beaurokratisk arbejde, kan Sverige snuppe skatten!! Altså uanset hvad du gør, kan Sverige snuppe PAL - hvis de vil. Follow me? Du bliver ikke fritaget for svensk skat ved at undlade at blive fritaget for Dansk skat. Hvis du bliver tvunget til at betale i Sverige, kan du da sikker få pengene tilbage fra Danmark efter årelang sagsbehandlin. Jeg har gjort op med mig selv, jeg sender skemaet til Maribo på mandag, det synes ret for mig. Mit reonement er hermed til nedskydning. Hilsener Thage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 Til de interesserede kan jeg oplyse, at standardskrivelsen som Skattecenter Maribo sender retur, jeg fik min i forgårs, efter indsendelse af blanket, lyder således: SKAT XX XXX XXX XXXX XXXX Sverige Fritagelseserklæring efter pensionsafkastbeskatningsloven (PAL) Du har til SKAT oplyst, at du ikke er fuldt skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens paragraf 1 Vi har godkendt, at dit penge- eller pensionsinstitut fra og med indkomståret 2010 ikke skal indeholde og indbetale PAL-skat af dine pensionsordninger, så længe du ikke er skattepligtig til Danmark. Du skal selv henvende dig til dit penge- eller pensionsselskab for at gøre opmærksom på PAL-fritagelsen, evt. i form af kopi af dette brev. Vi kan tilbagekalde fritagelsen, hvis betingelserne ikke længere er opfyldt, eller hvis du ikke imødekommer gentagene henvendelser om fornyet dokumentation for, at du er fuldt skattepligtig til et andet land. Du er forpligtet tila t fortælle dit penge- og/eller pensionsinstitut, hvis du igen bliver fuldt skattepligtig til Danmark. Fritagelsen gælder ikke indeholdelse af A-skat ved løbende udbetalinger fra ordningen, eller afgiftsberetigelse ved ophævelse eller anden dispensation over ordningen. Med venlig hilsen XXX XXXX Skattecenter Maribo Tlf. 72221818 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martin_–_grevie 0 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2009 Jeg kan godt følge jeres argumentation, i sær din Thage, men det ændrer jo bare ikke ved at vi som bosiddende i Sverige (og dermed også svensk skattepligtige af diverse) er forpligtet til at oplyse om forhold der skal beskattes i Sverige. Så kan man selvfølgelig sige at vi alle er lige skyldige (jf. din argumentation), uanset om vi har søgt fritagelse eller ej. Der tror jeg bare man står lidt bedre i en "det vidste jeg sgu ikke" argumentation, hvis man ikke har søgt skattefritagelsen.... who knows... Pas i øvrigt på med at blande skat af afkast (som vi taler om her) sammen med beskatning af pensionen ved udbetaling ala SP - det er en helt anden sag - (undskyld hvis jeg fejltolker dig her Bananas). De 15/27% handler ligeledes om afkastningsskatt og har intet med udbetalingen at gøre. Når vores pensioner en dag udbetales, vil der være 2 situationer. 1. Løbende udbetalinger (rate, livrenter, indekskontrakter etc.) beskattes med indkomstskat. Danmark har meldt klart ud (jf. sidste års tvekamp med dobbeltbeskatnings aftalerne med Frankrig og Spanien) - Danmark beskatter alle pensioner der har været fradragsberettiget i Danmark = fuld skat til DK uanset hvor du bor. Det store spørgsmål er så om Sverige også vil betragte det som indkomst og beskatte det, da man jo nu sidder hjemme foran kaminen i Sverige. Jeg har ikke dobbeltbeskatningsaftalen i hovedet, men jeg er 99% på at dette er vendt og at Sverige holder nallerne fra vores løbende pensioner. 2. Sum udbetalinger (Kapitalpension, selvpensioner, §53A skattefri opsparinger for folk der har været udstationeret). Det her er præcis samme regler som SP ordningen. Det er ikke en skat men en afgift og den er som bekendt 40% (eller 25% hvis man pænt gammel :-)Danmark tager den, det er helt sikkert. Hvad Sverige har tænkt sig ved jeg faktisk ikke. Men faktum er heldigvis at alle kapitalpensioner er konverterbare til en rate- eller livrente pension. Hvor om alting er det er en jungle og jeg overvejer stadig om jeg skal smide den blanket ind. En ting er helt sikkert det kan blive svært for Sverige at hive pengene hjem. Alt efter hvor lang tid de er om at opdage at der er noget at komme efter, kan man jo være flyttet retur til DK eller et helt andet land. Martin Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret April 22, 2010 Jeg har idag modtaget brev fra Danica Pension hvor de oplyser mig om at jeg er kvalificeret til at søge fritagelse for skat af pensionsafkast og at jeg når her fået fritagelseserklæring fra SKAT bare skal sende den ind til Danica hvorefter de vil sørge for at jeg ikke længere bliver opkrævet skat af min pensionsafkast. Dette brev fra Danica, som alt andet lige er et firma der har ganske godt styr på hvad de laver, og derfor helt sikkert har undersøgt forholdene i bund inden udsendelse af et sådant brev, fjerner al rest af tvivl for mit vedkommende, så nu ryger blanketten altså afsted....så ser vi hvad der sker. Har i andre sendt fritagelseserklæringen afsted til jeres pensionsselskaber? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret April 22, 2010 Jeg har idag modtaget brev fra Danica Pension hvor de oplyser mig om at jeg er kvalificeret til at søge fritagelse for skat af pensionsafkast og at jeg når her fået fritagelseserklæring fra SKAT bare skal sende den ind til Danica hvorefter de vil sørge for at jeg ikke længere bliver opkrævet skat af min pensionsafkast. Dette brev fra Danica, som alt andet lige er et firma der har ganske godt styr på hvad de laver, og derfor helt sikkert har undersøgt forholdene i bund inden udsendelse af et sådant brev, fjerner al rest af tvivl for mit vedkommende, så nu ryger blanketten altså afsted....så ser vi hvad der sker. Har i andre sendt fritagelseserklæringen afsted til jeres pensionsselskaber? Jeg er ikke i tvivl om, at Danica har styr på, hvem der er berettiget til PAL-fritagelse, men de kender sikkert ikke til de svenske beskatningsregler. Så derfor vil jeg stadig være skeptisk, så længe det ikke står bøjet i neon fra Skatteverkets side om, hvorvidt eller rettere hvordan og hvor meget de vil beskatte:scared: Og ikke mindst Sveriges fortolkning af den danske pension, som Martin også nævner længere oppe. Det giver da stof til eftertanke:rolleyes: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2010 Jeg har ligeledes modtaget et brev fra Danica pension, men der står jeg er berettiget til det hvis jeg ikke er skattepligtig i Danmark. Vi betaler jo skat til DK, er vi så ikke skattepigtige selvom vi er begrænset skattepligtige eller hur? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2010 Jeg har ligeledes modtaget et brev fra Danica pension' date=' men der står jeg er berettiget til det hvis jeg ikke er skattepligtig i Danmark. Vi betaler jo skat til DK, er vi så ikke skattepigtige selvom vi er begrænset skattepligtige eller hur?[/quote'] Ifølge SKAT er man berettiget hvis man er begrænset skattepligtig i Danmark. Denne præcise formulering står skrevet på den dokumentation som jeg har modtaget fra netop SKAT. Danica Pensions formulering om at man er berettiget hvis man 'ikke er skattepligtig' læner sig derfor op ad at være så unuanceret rent sprogligt, at den faktisk er ukorrekt. De fleste af os er jo skattepligtige til Danmark, bare ikke fuldt skattepligtige, ergo er vi begrænset skattepligtige. Det er i hvert fald sådan jeg tolker det :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
martin_–_grevie 0 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2010 Jeg har idag modtaget brev fra Danica Pension hvor de oplyser mig om at jeg er kvalificeret til at søge fritagelse for skat af pensionsafkast og at jeg når her fået fritagelseserklæring fra SKAT bare skal sende den ind til Danica hvorefter de vil sørge for at jeg ikke længere bliver opkrævet skat af min pensionsafkast. Dette brev fra Danica, som alt andet lige er et firma der har ganske godt styr på hvad de laver, og derfor helt sikkert har undersøgt forholdene i bund inden udsendelse af et sådant brev, fjerner al rest af tvivl for mit vedkommende, så nu ryger blanketten altså afsted....så ser vi hvad der sker. Har i andre sendt fritagelseserklæringen afsted til jeres pensionsselskaber? Det er alligevel morsomt, det eneste Danica har helt styr på er hvordan de får kørt flest mulige omkostninger af jeres pensioner over til danske bank... arg måske ikke helt fair :-), men synes det er tankevækkende at de udsender den information som en "service" uden at gå ind i de overvejelser som følger med.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2010 Det er alligevel morsomt' date=' det eneste Danica har helt styr på er hvordan de får kørt flest mulige omkostninger af jeres pensioner over til danske bank... arg måske ikke helt fair :-), men synes det er tankevækkende at de udsender den information som en "service" uden at gå ind i de overvejelser som følger med....[/quote'] Lol - måske heller ikke helt fair - men jeg har svært ved at være uenig med den påstand. Siden jeg arbejder for en anden pensionskasse (dog ikke-kommerciel) er der grænser for hvor meget jeg kan udtale mig. Jeg kan bare sige, at jeg ville være ked af, hvis min bundne pensionsopsparing var i Danica. Til spørgsmålet om fritagelse. Jeg har fået fritagelseserklæringer tilbage fra BankPension og fra E-trade. Fra ATP fik jeg et brev tilbage om at ordningen var kollektiv og derfor kunne jeg ikke fritages. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2010 Jeg har fået fritagelseserklæringer tilbage fra BankPension og fra E-trade. Fra ATP fik jeg et brev tilbage om at ordningen var kollektiv og derfor kunne jeg ikke fritages. Hvad mener du med at du har "fået tilbage", har de returneret din fremsendte kopi af fritagelseserklæring fra SKAT? - er det det du mener - og i så fald hvad skriver de da som begrundelse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret April 24, 2010 Lol - måske heller ikke helt fair - men jeg har svært ved at være uenig med den påstand. Siden jeg arbejder for en anden pensionskasse (dog ikke-kommerciel) er der grænser for hvor meget jeg kan udtale mig. Jeg kan bare sige, at jeg ville være ked af, hvis min bundne pensionsopsparing var i Danica. Til spørgsmålet om fritagelse. Jeg har fået fritagelseserklæringer tilbage fra BankPension og fra E-trade. Fra ATP fik jeg et brev tilbage om at ordningen var kollektiv og derfor kunne jeg ikke fritages. Jeg forespurgte hos PFA og fik at vide, at den også var god nok ifølge dem. Så nu overvejer jeg lige om jeg skal sende blanketten ind til Skat Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 24, 2010 Hvad mener du med at du har "fået tilbage"' date=' har de returneret din fremsendte kopi af fritagelseserklæring fra SKAT? - er det det du mener - og i så fald hvad skriver de da som begrundelse?[/quote'] Ja ok - min fomulering kunne misforstås. Jeg har fremsendt fritagelseserklæringen fra Skat til pensionskasserne. Og fået en bekræftelsesbrev tilbage fra pensionskasserne på at de nu har registreret at jeg ikke skal betale dansk PAL-skat fra og med 2010. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret April 24, 2010 Hva´ nu hvis? Jeg synes godt nok I er modige:scared: I må da have tænkt lidt frem i tiden og her tænker jeg på de fremtidige deklarationer:confused: I bedste fald vil det være 15%, men hvis Sverige tolker en kapital- og evt. ratepension, som værende en kapitalförsäkring, så hedder det 27% p.t. måske 30% i fremtiden:eek: Jeg læste i øvrigt et sted, at regeringen overvejer at ændre skattereglerne for kapitalförsäkring, så der skabes ensartethed uanset om man har aktier i en kapitalförsikring eller om man egenhændigt investerer i aktier. Som det er i dag slipper man med 27% i årlig afkastningsskat med en kapitalförsäkring, hvorimod der betales kapitalvinstskatt på 30%, når aktierne sælges. Det kunne måske give anledning til spekulation og det er vel på den baggrund de overvejer en ændring:rolleyes: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ibg001 10 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2010 Nej, Danica Pension ved ikke, hvordan andre udenlandske Skattemyndigheder stiller sig til dette. Danica kender de danske regler, men ikke alle de udenlandske. Jeg har selv talt med dem. Man må selv undersøge det i det land, hvor man bor, og det gælder også Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2010 Hvorfor bekymre sig om det hvis man regner med at flytte tibage til DK inden for en overskuelig årrække. Jeg mener, er det ikke kun hvis man planlægger at blive her til pensionsalderen at de svenske myndigheder ville begynde at stille spørgsmål? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites