Jump to content
EBL

Ingen skat af pensionsafkast f.o.m 1/1-10 (?)

Recommended Posts

Hvis du ikke er fuldt skattepligtig i Danmark, er du pr. 1/1-2010 fritaget for at betale pensionsafkastskat. For at få denne skattefritagelse skal du hente en blanket på SKAT.dk, som du skal udfylde og returnere til SKAT. Herefter vil SKAT sende en fritagelsesattest til dig, som du skal sende til pensionskassen. Bemærk, at du skal have en fritagelsesattest for hver pensionskasse du er medlem af. Du finder blanketten (07.058) på SKAT.dk/Borger/Blanketter/07 Skat; gaveafgift og pensioner EDIT: Sætningen "ikke betaler skat i Danmark" ændret til "ikke er fuldt skattepligtig i Danmark"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad?, hvordan? og for hvem? Hmmmm ... Kan nogen kort forklare hvad der her er tale om? Hvordan er man "kvalificeret" til fritagelse? Hvem gælder det for - dækkes måske af svar på foregående spørgsmål :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skriver "Hvis du ikke betaler skat i Danmark"' date=' men du også begrænsede skattepligtige?[/quote'] På blanketten, ser det ud til at være alle som ikke længere er fuldt skattepligtige, der kan slippe for PAL- skat. Dermed også begrænsede skattepligtige dvs, os.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ser det også ud til at omfatte privattegnede pensionsordninger i banker. Har du en rate- eller kapitalpension i banken er det 15% af løbende afkast, som du sparer. Ikke så tosset. Svar skyldig ved pensionskasserne, men mon ikke der gælder samme regler. Afsted med den blanket og det i en fart.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad med skatteverket - kan det tænkes at de skal have nogle penge via dobbeltbeskatningsaftalen?
Det lader til at være en udelukkende dansk lovændring, som har været trigger. Så umiddelbart ville jeg mene at det var business as usual mht svensk skat - dvs. ingen svensk skat. Men det kunne ligne bæsterne at prøve at grave nogen obskure love frem til lejligheden. Hvis de altså bliver opmærksomme på det. Til allesammen derude: LAD NU VÆRE MED AT SPØRGE SKATTEVERKET OM NOGET SOM HELST MHT DETTE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der ikke en talkyndig person der evt. kunne være frisk på at lave en beregning på hvad det kan betyde af sparede kroner ved en eksempelvis pension....?
Det kommer an på hvor mange år man sparer op uden skatten - på det afkast man får undervejs, infaltionen og hvor store indebetalinger man laver undervejs. Jeg lavede et hurtigt ark med som er vedhæftet - så kan folk selv leje rundt med tallene hvis de har lyst. Er man inde i en pensionskasse, som har lave omkostninger hvilket resulterer i et højt afkast, og man indebetaler en pæn andel af sin løn og starter tidligt, kan det blive til rigtigt mange penge. Tag følgende grundforudsætninger:
årsløn300.000,00
pension16,000%
indbetaling pa 1.år48.000,00
afkast over inflation5%
Afkast p.a.7%
Skat15%
årlig lønstigning4%
Inflation2%
Starter man som 25 årig vil man når man når 65 år have fået samlet 7,6 mio sammen på sit depot hvis der ikke er PAL-skat og kun 6,0 mio. sammen hvis man betaler PAL-skat (begge dele målt i nutidskroner). Dvs. at man kan få knap 25,5% mere i pension.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor finder man afkastet henne? Er det i den årlige "bunke" med papirer man får fra sin pensionskasse?
Haha, ja det kan også være svært at få øje på somme tider. Typisk får du en årlig opgørelse fra din pensionskasse, hvor der nederst står et afkast efter skat - sikkert i omegnen af 4-5 %. Som jeg forstår det, er det denne fætter der bliver en smule højere, da man slipper for skatten på afkastet. Udfyld blanketten, send den ind til SKAT, send den fritagelsesattest du får fra SKAT ind til dit pensionsselskab og hold øje med din opgørelse for 2010, når den engang kommer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det lader til at være en udelukkende dansk lovændring, som har været trigger. Så umiddelbart ville jeg mene at det var business as usual mht svensk skat - dvs. ingen svensk skat. Men det kunne ligne bæsterne at prøve at grave nogen obskure love frem til lejligheden. Hvis de altså bliver opmærksomme på det. Til allesammen derude: LAD NU VÆRE MED AT SPØRGE SKATTEVERKET OM NOGET SOM HELST MHT DETTE.
Fra Skatteverkets SKV 330 Skatteregler för privatpersoner: Fra afsnittet om avkastningsskatt, side 55: Skatten är 27 % av skatteunderlaget för kapitalförsäkringar och 15 % för försäkringar som anses som pensionsförsäkringar, trots att de tecknats utomlands. Skatten er flad, dvs. der er ikke mulighed for at bruge personfradrag til at nedsætte skatten. Idé: Behold den danske skat. Selvangiv pensionsafkast i Sverige. Bed om nedslag i den svenske avkastningsskatt for den dansk betalte afkastskat. Svensk skat dermed nul. Bed derefter om fritagelse for dansk pensionsafkastskat. Dansk skat dermed nul. Risiko for dansk/svensk kommunikation: stor! Når man slipper for skat ét sted, er det vel i nogenlunde civiliserede dele af verden naturligt at man lige tjekker om det er skattepligtigt det andet sted. Der er en overenskomst mellem de to lande, og indkomsten er sikkert omfattet af en artikel, der siger, at DK 'kan' beskatte, men Sverige kan derfor også beskatte. At DK så undlader beskatning er underordnet. Alternativt er indkomsten omfattet af en 'kan kun beskattes i bopælsstaten'-sætning, og så er sagen om muligt endnu mere klar. Samlet set er det vel en fordel at slippe for den danske pensionsafkastskat i en periode, og så kan man få lov til at betale den svenske skat på et senere tidspunkt. Pensionen har gavn af det, men tidspunktet hvor man skal betale skat forskubbes bare en anelse. Det er vel et spørgsmål om tid, inden der er nogen i SKAT, der får den idé, at der på baggrund af 3.000 fritagelser for pensionsafkastskat til svensk bosiddende skal sendes en underretning til Skatteverket. Skatteverket får navn og dansk CPR-nummer, der hurtigt kan kobles til et svensk personnummer. Men jeg lover: Jeg spørger ikke Skatteverket om det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
... Dvs. at man kan få knap 25,5% mere i pension.
Det må jeg sige, det er godt nok en forskel der vil noget :th2: for mit eget vedkommende betyder det så åbenbart adskillige millioner i ekstra pension skulle man blive så gammel, det lyder jo næste for godt til at være sandt :rolleye: men jeg klager ikke... Tusinde tak for regnearket :love2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt nok en tanketorsk af dimensioner fra lovgivernes side - men jeg har alligevel lidt svært ved at se fordelen, når Sverige beskatter uden mulighed for fradrag jf. Antons indlæg. mm. man altså vil løbe risikoen og gøre sig skyldig i skatteundragelse. Derudover ser jeg en mulighed for at få lov til at betale en endnu højere skat da Sverige tager 27% på afkast af kapitalforsikringer. Husk at det Svenske pensionsystem er anderledes end det danske og når Sverige tænker pension så taler vi livsvarige ydelser ala vores folkepension. De fleste danskere har i dag en kapitalpension eller ratepension - det første er uden tvivl en kapitalforsikring. Raten er op til diskussion men da det er et garanteret opsparingsprodukt og ikke et forsikringsteknisk produkt, så ville jeg frygte at det også ville blive tolket som en kapitalforsikring. Pludselig er det måske ikke så fedt at risikere en regning på 27% af 30 års afkast på sin danske pension.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skær det lige ud i pap, tak Undskyld men fatter nada. Er det ikke først noget at man skal anvende når man går på pension!!

Det er godt nok en tanketorsk af dimensioner fra lovgivernes side - men jeg har alligevel lidt svært ved at se skal anvende når fordelen, når Sverige beskatter uden mulighed for fradrag jf. Antons indlæg. mm. man altså vil løbe risikoen og gøre sig skyldig i skatteundragelse. Derudover ser jeg en mulighed for at få lov til at betale en endnu højere skat da Sverige tager 27% på afkast af kapitalforsikringer. Husk at det Svenske pensionsystem er anderledes end det danske og når Sverige tænker pension så taler vi livsvarige ydelser ala vores folkepension. De fleste danskere har i dag en kapitalpension eller ratepension - det første er uden tvivl en kapitalforsikring. Raten er op til diskussion men da det er et garanteret opsparingsprodukt og ikke et forsikringsteknisk produkt, så ville jeg frygte at det også ville blive tolket som en kapitalforsikring. Pludselig er det måske ikke så fedt at risikere en regning på 27% af 30 års afkast på sin danske pension.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er for dem der er pensionsberettiget.. Det vil sige at det kun hvis man går på pension nu at man skal indsende ansøgningen??
Nogen der kan skære det ud i pap så en 4 årig kan forstå det?
Jeg vil forsøge at svare.... i andre må lige rette mig hvis der er noget jeg har misforstået: Pensionsafkastskatten er en skat, du skal betale af den rente og de kursgevinster, du opnår på din pensionsopsparing mellem den 1. december og den 30. november det efterfølgende år. Denne lov gælder uanset, om du har opsparingen stående i kontanter, eller om de er investeret. Man skal betale afgiften hvis man har en pensionsopsparing, og det er dig, der er den afgiftspligtige men det er bankens/pensionskassens ansvar at beregne og indbetale afgiften. Man skal betale afgift af kapitalpension, ratepension, selvpension og indekskontrakter. Pensionsafkastskat opkræves med en fast sats på 15%. Når du får den årlige opgørelse fra din bank(er)/pensionskasse®, står der nederst et afkast efter skat, men når man slipper for skatten på afkastet, bliver de penge du får i hånden så naturligvis afkast uden skat, altså 15% højere end du har været vant til. Har du 1 million kroner stående på en pension hos eksempelvis Danica Pension, og får du et afkast på 1,5 % et givent år, er det altså en fortjeneste på 15000 kr før skat, men kun 12750 kr efter pensionsafkastskatten er trukket fra. Du sparer altså 2250 kr det pågældende år, når du nu ikke længere skal betale denne skat. Adderer du dette op i alle de år din pension kommer til at løbe, så er det temmelig mange penge du "sparer" over et langt arbejdsliv. I Bananas eksempel ovenfor bevirker det at du ialt får ca. 25% mere udbetalt i pension end du ville have fået som bosat i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det der gør at dem der har bolig i Sverige er begrænset skattepligtige ? Er det fordi man betaler skat af sin ejendom i Sverige, eller har lån i Sverige ? Hvad med når man betaler renter af indestående i bank eller overskud ved salg af aktier ? Her betaler man også skat i Sverige

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites