lorup 10 Anmeld indhold Skrevet October 22, 2009 Artikel fra Sydsvenskan d.d. http://sydsvenskan.se/danmark/article560105/Hemma-pa-Amager-igen.html Hemma på Amager igen De hade en villa på 180 kvadratmeter, stor tomt, två bilar, låg skatt, låga priser på nästan allt, dagis som kostade en bråkdel av vad de var vana vid. Men vännerna och det sociala livet fanns i Köpehamn. Familjen Nemmeø gjorde som allt fler danskar i Sverige: de flyttade hem. KÖPENHAMN. Nu har de sålt bilarna och villan och köpt två cyklar och, snart, en andelslägenhet på 95 kvadratmeter på Amagerbrogade, en av de mest trafikerade gatorna på Amager. Köpenhamns city är inte långt borta. Att cykla till Rådhusplatsen tar en kvart. – Vi var inte fyllda 30 år och hade allt det materiella som många drömmer om. Men det blev för ensamt, säger Jess Nemmeø. – Det är svårt att upprätthålla kontakterna med sina vänner när man aldrig kan ses spontant utan allt måste planeras och planläggas, säger Pernille Nemmeø. Paret har två barn, Victor fyra år och Ines, nio månader. När de flyttade fanns bara Victor. Det var mycket för hans skulle som de beslutade att bosätta sig i Skurup. De ville att han och hans kommande syskon skulle kunna växa upp i en lugn miljö och i ett eget hus med egen trädgård. Allt det hittade de i Skurup. Där bodde redan Jess Nemmeøs föräldrar sedan några år. Huset kostade 1,6 miljoner svenska kronor. Ett liknande i Köpenhamn hade kostat tre–fyra miljoner danska kronor. – Den första tiden trivdes vi verkligen jättebra. Det var så lugnt och skönt som vi hade hoppats och det var långt från allt larm och alla fester i Köpenhamn, säger Jess Nemmeø. Och billigt. De förbluffades över hur stora skillnaderna var. Maten var nästan halva priset. Dagmamman kostade 800 svenska kronor i månaden mot 3 000 danska i Köpenhamnsstadsdelen Frederiksberg, där Nemmeøs bodde innan Sverigeflytten. De köpte två begagnade bilar, en SAAB 9-5 för 160 000 kronor och en Volkswagen för 70 000 kronor. I Danmark hade de kostat dubbelt så mycket på grund av höga bilskatterna. Pernille studerar juridik på Köpenhamns universitet och Jess arbetar på ett renhållningsföretag på Amager. De kunde leva gott på Jess lön. Ekonomin var så god att de hoppades kunna locka några av sina kompisar att flytta efter. Men det lyckades de inte med. Och de lyckades inte få några svenska vänner. De bjöd in Skurupsgrannarna några gånger men alla hade alltid något förhinder. Och så började jobbpendlandet slita på krafterna. Jess Nemmeøs arbetsdag börjar klockan 6 på morgonen och han var tvungen att lämna Skurup innan fem. Pernille Nemmeø varvar studierna med jobb hos polisen i Hilleröd, på norra Själland. Hennes resor kunde ta mer än tre timmar om dagen. – Jag gjorde 30–35 arbetsresor över Bron i månaden. Det var dyrt och när jag kom hem på kvällen var det dags att fixa något med huset. Jag visste inte att det nästan är ett heltidsjobb att vara husägare. Livet blev väldigt stressigt, säger Jess Nemmeø. Det räckte inte med villan och bilarna, bättre ekonomi och att de hade en fantastisk dagmamma, att personalen på Coop i Skurup var mycket trevligare och gladare än vad dansk butikspersonal brukar vara, att svenska myndigheter ger en tio gånger bättre och snabbare service än de danska, att de kunde sova för öppen dörr. De saknade vänner och släkt och att kunna gå i Parken och se favoritlaget FC Köpenhamn spela. Idag har de fått tillbaka mycket av sitt gamla liv. Jess Nemmeø har tio minuters cykelväg till jobbet, Pernille har inte mycket längre till universitetet och Victor talar danska. Därför flyttar danskarna hem Bostadspriserna har fallit i Köpenhamnsregionen de senaste åren. Lägenhetspriserna har minskat med över 20 procent sedan toppåret 2006. Fortfarande är det billigare att bo i Sverige men den disponibla inkomsten i Danmark har ökat de senaste åren genom skattelättnader och lägre räntor. Många av de danskar som flyttade över för ett par år sedan har nu barn i skolåldern och flyttar tillbaks därför att de vill att barnen ska gå i dansk skola. Sociala skäl: man saknar vänner och familj. Danskar som flyttar hem År 2008 blev det ett trendbrott för flyttströmmarna över Öresund. För första gången sedan invigningen av Öresundsbron år 2000 har antalet flyttningar från Danmark till Sverige minskat samtidigt som antalet danskar som flyttar tillbaks till Danmark från Skåne har ökat. Studser lidt over bemærkningen om "låg skatt" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2009 Studser mere over de 2 artiklen handler om... 1) De håbede at kunne lokke venner med over! 2) Vidste ikke hvad prisen (både tidsmæssigt og økonomisk) var mht. pendling 3) Vidste ikke at de skulle vedligeholde deres hus 4) Fik ingen svenske venner... 5) Flyttede tilbage for at komme nærmere venner og familie - hmm, noget af familien bor jo i Skurip... De virker som nogen der impulsflyttede til Sverige for at spare penge Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2009 Hehe... Men det er da lav skat på visse ting herovre. Skatten på fast ejendom mindes jeg er en del mindre end hvad jeg betale i Danmark. Skatten hvad biler angår er meget meget mindre osv. Indkomstskatten hvis man tjener sine penge i Danmark er vel også "fornuftig" alt efter hvilken kommune man ville bo i i Danmark... Og man slipper for kirkeskat uden at melde sig ud af den! Men derudover er det vel meget logisk - hvis man gerne vil bo i København, ja så skal man jo ikke vælge at bosætte sig i Malmö og da slet ikke Skurup bare for at spare penge. Hvis man prioiterer højest at være tæt på arbejde og venner så er det jo i København man skal være hvis det er der arbejde og vennerne findes. Jeg syntes dog ikke det er noget specielt ved lige præcist Malmö området, det samme gør sig vel gældende for de der vælger at flytte til Næstved, Vordingborg, Sorø og alle de andre spændende steder ude på Sjælland - nogen falder til og bliver i provinsen andre savner København og bylivet og vennerne der bor der og flytter tilbage. Præcist som her fra Malmö. Det 'ekstra' der er i Sverige er jo så sprog og kultur - og hvis man ikke bryder sig om de udfordringer og forskelle som det giver - ja så er Malmö området nok et dårligt valg... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cici_Barn 10 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2009 Jeg tror, hvis bilerne i DK kostede det samme som i SE, så ville jeg bo i DK Er så træt af svenskernes dovnhed...i banken, på posthuset...alle steder....:thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2009 Er så træt af svenskernes dovnhed...i banken' date=' på posthuset...alle steder....:thumbdown[/quote'] De er ikke dovne ... de er bare knap så stressede... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2009 Jeg tror, hvis bilerne i DK kostede det samme som i SE, så ville jeg bo i DK Er så træt af svenskernes dovnhed...i banken, på posthuset...alle steder....:thumbdown Ting tager tid, hvoraf den ekstra service også kommer fra. Og den er du sikkert glad for når det blir din tur jo :D Artiklen derimod er bare endnu en "skæbne artikkel" istedet for at skrive om nogle der tager hjem af andre årsager, end de ikke har undersøgt forholdene ordentlig inden de flyttede. Og så er det sq ikke helt klogt at flytte til Skurup, hvis man har job mv. i Hillerød hehe. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor impulsiviteten forsvinder fra deres liv - om det tager 10 min eller 40 min at komme ud til vennerne, så skal der jo stadig aftales om de er hjemme ? griner. med mindre man self. tager chancen og tager afsted alligevel. Ohh well, Sverige er ikke for alle - hvis ens 1. prioritet er tæt på job og famillie - og den famille og job ikke er i sverige, så skal man sq nok holde sig fra at flytte :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2009 Artiklen er vel som alle andre tidligere lignende artikler, sådan en man lige skal tage med et gran salt og et nåh... Den dag flere danskere flytter tilbage til Danmark end danskere der flytter her til Sverige, det er den dag jeg klapper i mine hænder :th2: .......yes you know what I mean. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2009 Jeg kan sagtens forstå at man ikke gider at pendle i 3 timer om dagen, men artiklens dansker-hjem-til-Danmark vinkling er plat. Situationen havde været fuldstændig den samme hvis de var flyttet til Holbæk, bortset fra at de med stor sandsynlighed havde været teknisk insolvente i dag og dermed stavnsbundet i meget lang tid fremover. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
teddygr 10 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2009 Jeg har aldrig kunne se den store forskel på at bo i kbh og så bo i Malmø. Det hele fungerer mere eller mindre på samme måde. Der er de samme problemer og samme goder. De væsentlige områder der er forskelle er lige på prisniveauet og sproget. En gang i mellem hører jeg danskere som bor her klage over nogle problemer de har og så er det 'typisk svensk' eller 'tsk svenskere'... min opfattelse er bare, at de glemmer at de også kunne have problemer i danmark men der var det bare 'typisk det offenlige' eller 'tsk paveskranker' osv. Mht. venner... så må man indstille sig på at finde sig nogle venner herovre. At have venner der udelukkende bor langt væk det holder bare ikke. Man skal have venner tæt på sig om det så er venner som er danske, svenske eller whatever det betyder vel ikke det store? Det er jo ikke lige danskere vi mangler i Malmø bare spørg Sverige Demokraterne og Ilmar. Jeg elsker sgu at bo i Malmø.. hvorfor? Det ved jeg ikke... måske fordi det er der jeg bor :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret October 22, 2009 Jeg kan sagtens forstå at man ikke gider at pendle i 3 timer om dagen' date=' men artiklens dansker-hjem-til-Danmark vinkling er plat. Situationen havde været fuldstændig den samme hvis de var flyttet til Holbæk, bortset fra at de med stor sandsynlighed havde været teknisk insolvente i dag og dermed stavnsbundet i meget lang tid fremover.[/quote'] Jeps dig og Lars har fat i noget der. Har 2 forskellige vennepar hvor filmen knak (stavekontrol Lolland) pga. de flyttede ud fra byen og ufrivilligt isolerede sig selv. At Nemmeøerne så kan flytte tilbage igen uden videre gæld er jo godt for dem :) Nu var det jo ikke bare KBH vs. Malmø det var KBH vs Skurup/landet. Som en anden sagde, hvis det er bylivet man savner så flytter man da ikke til Haslev eller Stevns =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret October 23, 2009 Synes nu godt nok det par i artiklen har været naive og noget dobbeltmoralske. At komme med en udtalelse om, at man ikke vidste, at man skulle vedligeholde sit hus, den er da uheldig. Samtidigt, så ønskede de at flytte til Sverige for at slippe for larmen og festerne i KBH. Hvad har de så gjort nu, flyttet tilbage til Amagerbrogade med tilhørende larm Dernæst: "De ville att han och hans kommande syskon skulle kunna växa upp i en lugn miljö och i ett eget hus med egen trädgård. " Det finder man vist ikke i en 95 kvm. andelslejlighed på Amagerbrogade eller ;) Så er der lige den sidste kommentar i artiklen "och Victor talar danska" Okay, er det så slemt, at han også kunne snakke svensk...? Nåh men farvel til det par, de får det forhåbenligt hyggeligt i København igen :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 23, 2009 Årh giv dem lige en chance, Credde. Jeg synes også det mest er en historie om en lille familie, der flyttede på landet, ikke faldt til, og så flyttede til byen igen. Det fremgår helt klart, at journalisten selv har helt klare forestillinger om verdens indretning - jeg ville hellere læse deres egen beretning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret October 23, 2009 At komme med en udtalelse om' date=' at man ikke vidste, at man skulle vedligeholde sit hus, den er da uheldig.[/quote'] Det forstår jeg ikke du siger - det er da almen viden at man i Sverige har gratis håndværkere og kommunen sørger for at dit hus bliver vedligeholdt? :p Alternativt kunne man jo også lade være med at købe noget gammel bras som kræver at man "skruer på det" hver eneste aften.. Men alt i alt så syntes jeg det lyder som en eller anden gang "forårskuller" hos det unge par og græsset er jo altid dejlig grønt på den anden side - og der er endda billigt - let's go... Og så sidder man dér... Uden at have overvejet at man i realiteten satte mere pris på mange af de goder byen giver end at ungerne får have, der er stille om natten, osv, osv. Det kan ske alle steder - også inden for det danske kongeriges grænser - at Sydsvenskan så får det til at blive til en artikel om at danskerne flygter hjem til Danmark - tja... Det tror jeg i ligeså høj grad vi skal give journalisten skylden for - jeg tror da også jeg kunne stille spørgsmål der i nogen grad ville kunne give de udtalelser som er citeret i avisen. Hmm.. Godt man ikke er journalist... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 23, 2009 Der er en landegrænse og et sprog involveret i denne historie. Ellers kunne den lige så godt være bragt i Store Ubbehage Stift (læs: dansk scenarie). Dog er landegrænsen bevogtet af Den Store Stygge Bro, som kræver uhørte mængder mammon og sjæle-salg for at lade dig passere over noget vand. Uden at lægge for meget uld i munden på fåret, så er jeg sikker på det slet ikke havde været sådan et helvede "helt derude i Skurup", hvis omtalte instans ikke blokerede så meget som den gør. Men dét er jo lidt en anden historie, som vi vist har vendt andetsteds nogle gange. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret October 23, 2009 Rødt kort til bron, den begår obstruction og blokerer din vej imellem Kbh&Malm. nå, men den artikkel er sgu da det rene crap. Men en anden side af sagen er at jeg godt kan se profitten i at turboetablere sig tilbage i Danmark inden næste højkonjuktur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret October 23, 2009 Det der med at flytte "på landet" væk fra storbyen og så have svært ved at finde lokale venner er et helt normalt problem, og jeg tror jeg hellere ikke nødvendigvis at den problemstilling har meget at gøre med at det netop er i Sverige i forhold til i Danmark det foregik. I en by som Skurup, eller Ringsted for den sags skyld, er de fleste af de lokale indfødte der allerede har hvad de skal have af venner rundt om hjørnet, dels fordi de fleste er opvokset i det lokale men også fordi de både arbejder og bor samme sted. Det er nu engang ikke let at få nye venner når man er kommet i stifte-familie-alderen og det bliver absolut ikke lettere af at man gate-crasher et lille sammentømret landsbysammenhold og det er uanset om man flytter på landet fra København til en dansk eller en svensk landsby. Jeg har iøvrigt prøvet det samme men til en landsby i den fransktalende del af Belgien, og her skal jeg hilse og sige at det var fuldstændigt umuligt at få lokale venner, så er det trods alt nemmere her i Skurup og de hindringer der er har ikke noget at gøre med hvilket pas vi har eller sprog vi taler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thenicegirl 10 Anmeld indhold Besvaret October 24, 2009 Jeg tror, hvis bilerne i DK kostede det samme som i SE, så ville jeg bo i DK Er så træt af svenskernes dovnhed...i banken, på posthuset...alle steder....:thumbdown Kan kun sige én ting: Uintegreret, kapitalistisk brokrøv :) If you hate it so much, move back "home" - og lad din bil stå her. - L. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 24, 2009 Kan kun sige én ting: Uintegreret, kapitalistisk brokrøv :) If you hate it so much, move back "home" - og lad din bil stå her. - L.Svenskerne er ikke meget for at tale engelsk... :D (eller skulle jeg sige skåneboerne) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret October 24, 2009 Svenskerne er ikke meget for at tale engelsk... :D (eller skulle jeg sige skåneboerne) Det forstår jeg ikke Gio, syns altid de slår frivilligt over på engelsk, hver gang jeg taler "svensk" til dem Og til the nice girl - tror en ekstrem stor del af danskerne ville flytte tilbage til DK, hvis bilerne kom til at koste det samme :-) Og boligmarked var som det er nu i Danmark f.eks. Kapitalist eller ej, så er det de 2 største investeringer i dit liv, og ligger man broen,kultur og afstand oven i regnestykket - så er det sq nemt. :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2009 Og til the nice girl - tror en ekstrem stor del af danskerne ville flytte tilbage til DK, hvis bilerne kom til at koste det samme :-) Og boligmarked var som det er nu i Danmark f.eks. Kapitalist eller ej, så er det de 2 største investeringer i dit liv, og ligger man broen,kultur og afstand oven i regnestykket - så er det sq nemt. :-) Bestemt ikke enig! Men der kunne da laves en afstemning (Gio?) for sjov for at se hvad Debattens brugere ville gøre i ovenstående tilfælde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2009 Bestemt ikke enig! Helt enig med Mette! Det må som helhed være trist at bo i Skåne, hvis man kun er flyttet herover pga man kan køre i en bil man ikke ville have råd til i DK. Jeg tror ikke at ligefrem EKSTREMT mange ville flytte tilbage til DK hvis bilerne kostede det samme i DK som i SE. Men til gengæld vil rigtig mange danskere undlade at flytte herover (heldigvis), hvis de kunne købe deres Audi i DK En ting er sikkert, jeg er ikke flyttet herover pga bil, og jeg flytter heller ikke tilbage til DK hvis bilerne en dag koster det halve der, end hvad de koster i SE :) Faktisk flytter jeg slet ikke tilbage til DK :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2009 I forhold til afstemningen så vil jeg nok sige at jeg flytter fra Malmø under de samme forhold som jeg ville flytte i DK. For at komme tættere på min arbejdsplads. Så længe det er i KBH er Malmø fint, men hvis jeg skal rejse meget længere, så flytter jeg skam. Dog hvis arbejdet ligger i nordsjælland / helsingør så ville jeg heller ikke have noget problem med at overveje Helsingborg og omegn på højde med resten af nordsjælland. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2009 Bestemt ikke enig! Men der kunne da laves en afstemning (Gio?) for sjov for at se hvad Debattens brugere ville gøre i ovenstående tilfælde. Der skal være to afstemninger: En hvor man svarer, og en hvor man svarer ærligt. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2009 Hvis biler var ligeså billige, boligerne kostede det samme, der var ligeså "højt" til loftet som herovre, daginstitutioner lige så billige og go'e og åbningstiderne i butikkerne var ligeså fleksible, så kunne vi godt overveje det. Men den ENESTE grund til at gøre det, var broen. Jeg er så træt af den bro.....ikke af udsigten, trafiktætheden eller de selvbestaltede politier der kører derude, men selve broen....folkene bag den, på den, styringen af den og ikke mindst prisen på den. Det var den ENESTE årsag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret October 25, 2009 Der skal være to afstemninger: En hvor man svarer' date=' og en hvor man svarer ærligt. :D[/quote']Tjo - jeg kunne have lavet afstemningen offentlig, så folk kunne se hvem der har stemt hvad...men jeg tror desværre bare det ville være et incitament til yderligere kaffeogkage-sandhed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites