Jump to content
DR TV

Fra DR Nyheder: Arbejdsløs i Sverige

Recommended Posts

Tusind tak for dit hurtige svar og gode råd. Jeg vil tage kontakt til Inger med det samme. Min mand er i øvrigt dansk, og vi er ret ofte i DK, så jeg tror, at jeg vil give det en chance. Hvor ærgerligt, at det skal være så bøvlet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I snakker meget om papirarbejdet og bureaukratiet i det.. For mig er det største problem sg at HVIS man en dag bliver arbedsløs, så er beløbet man får her i Sverige så lavt at vi i hvert fald ikke har råd til at bo her/leve her.. Dét er sg det største problem..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I snakker meget om papirarbejdet og bureaukratiet i det.. For mig er det største problem sg at HVIS man en dag bliver arbedsløs' date=' så er beløbet man får her i Sverige så lavt at vi i hvert fald ikke har råd til at bo her/leve her.. Dét er sg det største problem..[/quote'] Men har man så ikke sat sig selv for hårdt? Man må vel regne ud så man kan blive boende hvis man bliver arbejdsløs eller syg eller andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En Svensker Det er så det dine naboer klarer sig på!

I snakker meget om papirarbejdet og bureaukratiet i det.. For mig er det største problem sg at HVIS man en dag bliver arbedsløs' date=' så er beløbet man får her i Sverige så lavt at vi i hvert fald ikke har råd til at bo her/leve her.. Dét er sg det største problem..[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh, jeg synes ikke at vi sidder for hårdt og vi kan også klare os i en kortere perode, men hvis man skal være ude for en længere periode, har vi ikke råd til at være 8000 kr "fattigere" pr måned.. Hvis I andre har det, jamen så har I da FOR mange penge, he he.. Og Hr. Skallstorp, jeg kunne ikke være mere ligeglad med, hvad mine "naboer" klarer sig for. Lam kommentar..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hr. Skallstorp her Måske var min kommentar möntet på at det er den understöttelse der bliver givet i det land at du har valgt at bosätte dig i.

Næh, jeg synes ikke at vi sidder for hårdt og vi kan også klare os i en kortere perode, men hvis man skal være ude for en længere periode, har vi ikke råd til at være 8000 kr "fattigere" pr måned.. Hvis I andre har det, jamen så har I da FOR mange penge, he he.. Og Hr. Skallstorp, jeg kunne ikke være mere ligeglad med, hvad mine "naboer" klarer sig for. Lam kommentar..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

HVOR lavt er det? Desværre er Sandra kommet i den situation pga. krisen, arbejdsløs fra dansk job og dansk a-kasse, men svensker og bosat i sverige - og hun kan ikke finde job. Hun har skrevet til arbejdsformidlingen her og spurgt hvilken procedure hun skal følge, og de svarede at... "vi anbefaler at du søger jobs".... (!) Det er sgu godt at samarbejde med professionelle! Den tanke var slet ikke faldet os ind. Så selvfølgelig er vi nervøse. Vi er førstegangs husejere, og flyttede herover i Marts. Kunne ikke være mere uheldigt. Og.. ja, Sandra søger masser af jobs. Jobs hun er suverænt kvalificeret for, og de svarer alle "tak, men vi har valgt at gå videre med en ansøger der modsvarer vores krav..." *suk*... det er ikke nemt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er surt Ja, det er surt at blive arbejdlös. Det man gör er vel at overflytte sin Danske A-kasse til en Svensk. Men arbejdsformidlingen er förste skridt til at blive registreret som arbejdssögende

HVOR lavt er det? Desværre er Sandra kommet i den situation pga. krisen, arbejdsløs fra dansk job og dansk a-kasse, men svensker og bosat i sverige - og hun kan ikke finde job. Hun har skrevet til arbejdsformidlingen her og spurgt hvilken procedure hun skal følge, og de svarede at... "vi anbefaler at du søger jobs".... (!) Det er sgu godt at samarbejde med professionelle! Den tanke var slet ikke faldet os ind. Så selvfølgelig er vi nervøse. Vi er førstegangs husejere, og flyttede herover i Marts. Kunne ikke være mere uheldigt. Og.. ja, Sandra søger masser af jobs. Jobs hun er suverænt kvalificeret for, og de svarer alle "tak, men vi har valgt at gå videre med en ansøger der modsvarer vores krav..." *suk*... det er ikke nemt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HVOR lavt er det?
Så vidt jeg husker, er det noget med 680 SEK pr. dag før skat, hvis man altså er berettiget til den højeste sats i det svenske system. Hun skal naturligvis overføres fra den danske a-kasse til en svensk og så søge om dagpenge der. Man allerførst skal hun jo hen på den lokale AF og registreres som ledig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det passer meget godt med, at det er nogenlunde samme beløb, man får udbetalt i Sverige og Danmark, forskellen er bare om det er 10.000 svenske kronor eller 10.000 danske man står med i hånden efter skat. Alle arbejdsløse kan i øvrigt få gratis frokost hos Arbetsförnedringen i Malmö nu på mandag, http://www.arbetsfornedringen.se/index.php?sida=nyhet&id=85

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er jo også fuldstænidgt-inde-i-hjernen alt alt for lidt!!!! Det kunne vi ikke klare os for...
Hehe er fuldstændig enig... Uden at historien skal være alt for lang så stod kæresten uden job her pr. 1 dec og det som hun kan få (under 25) er halv sats... Hmm, jamen det er jo ca. SU - det lyder jo som fantastisk luksus.. :fight: Der er altså massere af jobs derude - hun har fundet et pr. 1 jan og et her til dec. md... Ja, det kræver du ikke nøjes med at søge 1 om md, meeeeeen.... Det ærgelige vedr. denne dagpenge mv. sag er at det ikke er muligt at få mulighed for at forsikre sin løn (løngaranti el. hvad det hedder...). Sådan var udmeldingen fra a-kassen i hvert fald...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det nemmeste egentlig ikke bare at finde et vikar/deltids arbejde i DK indtil man igen finder et job man gerne vil beholde? Er selv blevet opsagt for nyligt, og kunne forstå på min a-kasse at jeg kunne tage arbejde i DK og derefter få supplerende dagpenge. Dette kan være fra 1 time om ugen til 30 om ugen. Så det åbner vel muligheden for at få dagpenge til dansk sats, eller har jeg misforstået noget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man ikke kan klare sig på dagpenge, så har man helt åbenlyst sat sig for dyrt i det - villa, Volvo og vovse bør man jo kun købe, hvis økonomien kan bære. Ideen med deltidsarbejde er god nok - problemet er bare, at det kun holder i 30 uger. Derefter må man enten sige jobbet op og søge om dispensation for at blive i den danske a-kasse, eller man må opgive at få dagpenge og klare sig for den løn, man faktisk får for deltidsarbejdet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man ikke kan klare sig på dagpenge, så har man helt åbenlyst sat sig for dyrt i det - villa, Volvo og vovse bør man jo kun købe, hvis økonomien kan bære.
Jeg tror ikke der er mange familier der kan klare at begge mister deres job. At de har sat sig for dyrt er sikkert rigtigt nok, men nu er markedet sådan. Jeg synes at det er fint at man køber villa, volvo og vovse for lånte penge. Man skal så være klar over at der er en risiko for at man skal sælge det, hvis man mister arbejdet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er det nemmeste egentlig ikke bare at finde et vikar/deltids arbejde i DK indtil man igen finder et job man gerne vil beholde? Er selv blevet opsagt for nyligt' date=' og kunne forstå på min a-kasse at jeg kunne tage arbejde i DK og derefter få supplerende dagpenge. Dette kan være fra 1 time om ugen til 30 om ugen. Så det åbner vel muligheden for at få dagpenge til dansk sats, eller har jeg misforstået noget?[/quote'] du kan heller ikke få supp. dagpenge når du bor i SE, fra en dansk Akasse. jeg HAR været arbejdsløs. og flyttede bare min adresse til DK. så var den ged barberet. men stadig er danske dagpenge jo heller ikke lige til at feste over.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
du kan heller ikke få supp. dagpenge når du bor i SE, fra en dansk Akasse. jeg HAR været arbejdsløs. og flyttede bare min adresse til DK. så var den ged barberet. men stadig er danske dagpenge jo heller ikke lige til at feste over.
Man kan altså godt få supplerende dagpenge fra en dansk akasse når man bor i Sverige. Det er slået fast nogle gange herinde og det står jo også sort på hvidt hi reglerne fra arbejdsdirektoratet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan altså godt få supplerende dagpenge fra en dansk akasse når man bor i Sverige. Det er slået fast nogle gange herinde og det står jo også sort på hvidt hi reglerne fra arbejdsdirektoratet.
fedt det fik jeg et klart nej til da jeg forespurgte hos min akasse, da jeg nemlig overvejede det samme for at få de danske dagpenge. altså inden jeg så bare rykkede min adr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fedt det fik jeg et klart nej til da jeg forespurgte hos min akasse, da jeg nemlig overvejede det samme for at få de danske dagpenge. altså inden jeg så bare rykkede min adr.
OK, men det er a-kassen der ikke har været nok inde i reglerne. Men det er også nemmere at "flytte" tilbage til DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik vi besked. Og den er katastrofal. A-kassen her siger at Sandra kan få 290 kr. om dagen i understøttelse - før skat. Hvordan I alverden kan de lande på sådan et tal når hun tjente langt over 25.000 om måneden inden hun blev arbejdsløs? Hvordan forventer de at nogen kan leve af sådan et beløb? Er der nogen steder man kan se deres tariffer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OK' date=' men det er a-kassen der ikke har været nok inde i reglerne. Men det er også nemmere at "flytte" tilbage til DK.[/quote'] Jeg har flere gange snakket med min a-kasse og det står også på deres hjemmeside. Nu har jeg valgt at gøre sådan i stedet for at "flytte" tilbage til DK, hvilket jo umiddelbart lyder nemt, men jeg kunne forestille mig alt det bøvl der følger med sådan et valg, derfor undlod jeg, og har nu fundet et deltids job i KBH som jeg må tage til takke med indtil noget bedre dukker op...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites