LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret October 15, 2009 ... PS, du kan få efterløn selv om du bor i SE - den blir bare beskattet efter danske forhold. Hvis jeg ikke tager meget fejl ? Ja, man kan sagtens få udbetalt efterløn med bopæl i SE, forudsat man ellers opfylder betingelserne for efterløn selvfølgelig:) kunne du dele hvilke a-kasser som godt vil udbetale danske dagpenge påtrods af bopæl i Sverige - det kunne jo være med til at danne præcedens :th2: eller man kunne vælge a-kasse efter det... mvh Alex Det er altid en individuel vurdering fra sag til sag i alle a-kasser:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 15, 2009 Det faglige hus og metal I Det faglige hus og metal kan man ikke, efter hvad de selv sigerJa, man kan sagtens få udbetalt efterløn med bopæl i SE, forudsat man ellers opfylder betingelserne for efterløn selvfølgelig:) Det er altid en individuel vurdering fra sag til sag i alle a-kasser:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 15, 2009 Din fagforenings skyld Jamen, så er det jo din fagforening der har et problem. I övrigt mener jeg da ikke at man bare skal äde alt, det gör jeg da bestemt ikke. Men jeg har valgt at bo her, at emigrere.Det var da en tosset holdning at have til tingene - at man bare skal æde det i sig, fordi sådan er det bare. Da jeg kontaktet min fagforening ifm. flytning, så kunne jeg godt få udbetalt DK a-kasse ved arbejdsløshed, og bopæl i SE. Efter jeg er flyttet sender de så en bunke papirer omkring EU/EØS mv. hvor man på en af siderne kan læse, at man overflyttes til svensk a-kasse. PS, du kan få efterløn selv om du bor i SE - den blir bare beskattet efter danske forhold. Hvis jeg ikke tager meget fejl ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret October 15, 2009 I Det faglige hus og metal kan man ikke' date=' efter hvad de selv siger[/quote'] *SUK* De ved så ikke, hvad de taler om:rolleyes: http://www.adir.dk/sw17095.asp Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 15, 2009 ?? Det kan man altså godt nu? Efter deres udsagn og hjemmeside for nogen år siden kunne man ikke.UOTE=LotteB;202856]*SUK* De ved så ikke, hvad de taler om:rolleyes: http://www.adir.dk/sw17095.asp Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ansyos 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Kan 3FA udbetale til danskere der bor i Sverige??? Jeg er Mega træt af at vente på svar både fra dem og HRAK (svensk a-kasse).. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Ja da..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Her er min egen lille research om emnet, har intresseret mig meget for det, men gik i stå på et tidspunkt. 1) ifl. arbejdsdirketoratet http://www.adir.dk/sw15083.asp Så har man mulighed for at overføre sin anciennitet ved at få udstedt blanket e301 Hvis du vælger at blive forsikret på fuld tid, skal du arbejde mindst 296 timer inden for 12 uger/3 måneder for at kunne overføre forsikringsperioder fra det andet EØS-land. Nu skal vi så have udstedt denne blanket, da en dansk a-kasse på foranstaltning af arbejdsdirektorartet vil kræve en såddan, nedenfor har jeg kopieret noget tekst fra den svenske e301 og det er klart og tydeligt at svenskerne har en anden def. end en danskerne - læg hele rumlen sammen med nye skrankepaver på arbejde i A-kasserne, ja kan det jo kun gå galt. När behövs intyg E 301? Intyg E 301 behövs när man söker arbetslöshetsersättning i ett annat EES-land än Sverige och inte har arbetat och/eller varit försäkrad i tillräcklig omfattning för att beviljas ersättning där. För att uppfylla villkoren för rätt till ersättning kan man tillgodogöra sig arbetad och försäkrad tid som har fullgjorts i Sverige. Arbetad och försäkrad tid som fullgjorts i Sverige bekräftas med intyg E 301. Vem utfärdar intyg E 301? Den arbetslöshetskassa där du är medlem (eller senast var medlem) utfärdar intyg E 301. Om du inte har varit medlem i någon a-kassa ska du vända dig till Alfa-kassan för att få intyget. Adress till a-kassorna finns på Arbetslöshetskassornas Samorganisations hemsida; www.samorg.org. OBSERVERA! Intyg E 301 ska endast begäras när du blivit arbetslös och söker arbetslöshetsersättning. Du ska inte begära intyget när du ska arbeta i ett annat EES-land. Det är endast tid som anställd som kan styrkas på intyg E 301. Tid med egen verksamhet kan inte styrkas på intyget. Det man bør kigge på er om ikke det er et-eller-andet EU organ som har stukket retningslinjerne ud til respektive landes A-kasser og det er da min klokkeklare overbevisning at problemet ligger i at et eller flere lande har skabt sine egen små fortolkninger af e301 og dets indhold, det kunne være rart at gå til kilden i EU og finde ud af præcis hvad de har stukket ud af retningslinjer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Elbilen - Den pågældende blanket bruges til at overføre ancienitet fra det ene land til det andet land - hvor er det lige, du mener, det går galt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Må indrømme jeg har svæt ved at tro på dem der hævder de selv eller nogen de kender får understøttelse fra DK efter at have mistet deres fuldtidsarbejde. Ud fra nedenstående vil de A-kasser i så fald bryde den lovgivning de er sat til at forvalte. Følgende er sakset fra arbejdsdirektoratet: 4. At være grænsearbejder i et EØS-land Du er grænsearbejder, hvis du som arbejdstager arbejder i ét EØS-land, men bor i et andet, og hvis du vender tilbage til din bopæl mindst 1 gang om ugen. Du skal som grænsearbejder arbejdsløshedsforsikres i det EØS-land, du arbejder i. Bliver du delvis eller periodisk arbejdsløs, fx. hvis du arbejder på deltid, eller hvis du er omfattet af en arbejdsfordeling, skal du have udbetalt dagpenge i det EØS-land, du arbejder i, efter dette lands regler. Bliver du helt arbejdsløs, det vil sige, at dit ansættelsesforhold ophører, skal du have udbetalt dagpenge i det land, du bor i, efter de regler, der gælder dér. Hvis du er vendt tilbage til din bopæl mindre end 1 gang om ugen, mens du var i arbejde, kan du i stedet vælge at få udbetalt dagpenge i det land, du har arbejdet i, hvis du stiller dig til rådighed for arbejdsmarkedet dér. http://www.adir.dk/graphics/informationsprodukter/pjecer/2005/02_arbejdsloeshedsforsikret_i_eos/html/full_publication.htm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Pede, så mener du måske også, at Arbejdsmarkedets Ankenævn bryder lovgivningen!? Og at Arbejdsdirektoratet også gør det ved at følge de afgørelser, der træffes i ankenævnet!? Sæt dig da ordentligt ind i sagerne, inden du skyder med spredehagl! Misinformation er der rigeligt af i forvejen på nettet! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Pede, så mener du måske også, at Arbejdsmarkedets Ankenævn bryder lovgivningen!? Og at Arbejdsdirektoratet også gør det ved at følge de afgørelser, der træffes i ankenævnet!? Sæt dig da ordentligt ind i sagerne, inden du skyder med spredehagl! Misinformation er der rigeligt af i forvejen på nettet! Har du et link til de afgørelser? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Må indrømme jeg har svæt ved at tro på dem der hævder de selv eller nogen de kender får understøttelse fra DK efter at have mistet deres fuldtidsarbejde. Ud fra nedenstående vil de A-kasser i så fald bryde den lovgivning de er sat til at forvalte. På en måde er du jo inde på noget, for alle den slags sager starter med at a-kassen giver afslag. Det afslag kan man så anke. Så det er i hvert fald ikke a-kassen, der bryder "loven". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 I mit tilfælde gav a-kassen mig nu medhold, men Arbejdsdirektoratet underkendte efterfølgende a-kassens afgørelse, så sagen blev indbragt for ankenævnet af a-kassen selv. Ankenævnet har i øvrigt lige skiftet navn til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, og er man interesseret, kan man jo søge i deres store database over principafgørelser på http://www.ast.dk/ Retskilder: Bekendtgørelse nr. 516 af 17. juni 2003 om rådighed, §§ 3-4. Forordning (EØF) nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændig erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet, artikel 71. Miethe-dommen, EF-domstolens afgørelse af 27. februar 1986 i sag C-1/85. ... Foruden min egen sag, har jeg kendskab til en afgørelse, hvor en dansk jurist bosat i Sverige fik anerkendt sin ret til at få dagpenge fra sin danske a-kasse. Den sag blev karakteriseret således: "Afgørelse: De kan anses for at være "anden arbejdstager end grænsearbejder". De kan derfor stå til rådighed for det danske arbejdsmarked. Begrundelse Det er en grundlæggende betingelse for at kunne modtage dagpenge under ledighed, at man står til rådighed for arbejdsmarkedet. Heri ligger bl.a., at man har bopæl og ophold i landet, jf. §§ 3 og 4 i direktoratets bekendtgørelse om rådighed nr. 516 af 17. juni 2003. Der findes dog undtagelser fra hovedreglen om ophold og bopæl i Danmark, hvis man er grænsearbejder. En grænsearbejder defineres som en person, der arbejder i ét land og bor i et andet, hvortil pågældende som hovedregel vender tilbage mindst én gang om ugen. En helt ledig grænsearbejder skal have udbetalt ydelser i bopælslandet. Det er udgangspunktet i artikel 71, stk. 1, litra a) ii), i forordning (EØF) nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet. En grænsearbejder, der ikke vender tilbage til sin bopæl mindst én gang om ugen er "anden arbejdstager end grænsearbejder". Sådanne har ved fuld ledighed ret til at vælge, om de vil stå til rådighed for arbejdsmarkedet i det tidligere beskæftigelsesland eller bopælslandet, jf. artikel 71, stk. 1, litra b), i) og ii), i forordningen. Det følger af EF-domstolens dom af 27. februar 1986, sag 1/85 ("Miethe-sagen"), at en helt arbejdsløs grænsearbejder skal anses for at være omfattet af begrebet "andre arbejdstagere end grænsearbejdere", hvis personen har opretholdt en personlig og faglig tilknytning til det tidligere beskæftigelsesland af en sådan art, der gør, at pågældende må anses for at have størst mulighed for på ny at opnå beskæftigelse dér. Direktoratet træffer afgørelse som 1. instans, om den fornødne tilknytning foreligger i en konkret sag. De vendte dagligt tilbage til Deres bopæl i Sverige, da De arbejdede i Danmark. De er således grænsearbejder. Dette betyder, at De som udgangspunkt skal have udbetalt ydelser i Sverige, hvis De er ledig. Direktoratet har ved vurderingen af, om De kan anses for "anden arbejdstager end grænsearbejder", lagt vægt på, - at De har boet i Sverige siden marts 2006, - at De aldrig har arbejdet i Sverige, - at De ikke taler svensk, - at Deres familie og venner alle bor i Danmark, - at De er uddannet jurist og har arbejdet som jurist, og - at De ikke har kendskab til svensk ret. På denne baggrund er det direktoratets opfattelse, at De har opretholdt en særlig stærk tilknytning - såvel faglig som personlig - til Danmark, som gør, at De må anses for væsentlig nemmere at kunne finde arbejde i Danmark end i Sverige. De kan derfor efter omstændighederne fortsat stille Dem til rådighed for arbejdsmarkedet i Danmark." Endvidere kan jeg naturligvis kort gengive min egen sag, hvor jeg ligeledes blev tilkendt retten til "at stå til rådighed for arbejdsmarkedet i Danmark" og således få danske dagpenge: - Jeg har boet i Sverige i mere end 6 år - Jeg har aldrig arbejdet i Sverige, - Jeg taler ikke svensk, - Min familie og mine venner bor alle i Danmark, - Jeg er uddannet journalist og har arbejdet som journalist for danske medier og har ikke mulighed for at finde et tilsvarende job i Sverige, da jeg ikke taler og skriver svensk og ikke har nogen særlig viden om svenske samfundsforhold. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 I mit tilfælde gav a-kassen mig nu medhold' date=' men Arbejdsdirektoratet underkendte efterfølgende a-kassens afgørelse, så sagen blev indbragt for ankenævnet af a-kassen selv.[/quote'] Nå såen. Beklager misinformationen så, men hvorfor blev det en sag for Arbejdsdirektoratet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Nå såen. Beklager misinformationen så' date=' men hvorfor blev det en sag for Arbejdsdirektoratet?[/quote'] A-kassen træffer altid en forhåndsafgørelse, som så efterfølgende skal tiltrædes af Arbejdsdirektoratet. I mit tilfælde mente direktoratet, at jeg havde boet så længe i Sverige, at jeg måtte have størst tilknytning til Sverige. Det mente hverken jeg selv eller min a-kasse, og altså heller ikke ankenævnet, da sagen endte hos dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret October 18, 2009 Min a-kasse hedder i øvrigt AJKS (A-kassen for Journalistik, Kommunikation & Sprog), www.ajks.dk, men det er nok en af landets mindste a-kasser, så det er altså langtfra alle og enhver der kan blive medlem der. Men de ved i hvert fald, hvad det handler om derinde, og de har haft flere sager om grænsegængere end bare mig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2009 Elbilen - Den pågældende blanket bruges til at overføre ancienitet fra det ene land til det andet land - hvor er det lige' date=' du mener, det går galt?[/quote'] Hej Nils. Blanket e301 bruges til at overføre anciennitet fra det ene land til det andet - det er ihvertfald det som de danske A-kasser siger og ligeledes det som vi går rund og tror. (dog først efter 296 arbejds timer som det fremgår på http://www.adir.dk/sw15083.asp ) På samme tid med at de danske A-kasser siger at vi skal have en blanket e301 udstedt af den svenske A-kasse vi kommer fra, for at kunne overfører ancienniteten, så kan man læse teksten på e301 eller rettere sagt det svenske ansøgningsskema om blanket e301 Her er der altså en tydelig, entydig formulering af hvornår blanket e301 skal tages i brug nemlig med følgende. OBSERVERA! Intyg E 301 ska endast begäras när du blivit arbetslös och söker arbetslöshetsersättning. Her er der altså IKKE tale om en proces, hvor du skifter fra svensk til dansk A-kasse, det er slet ikke samme proces, der er udelukkende tale en proces der du allerede bor i et land men arbejder i et andet og bliver arbejdsløs og søger dagpenge. Forvirringen gøres total når der på ansøgningsskemaet fremgår følgende: Vem utfärdar intyg E 301? Den arbetslöshetskassa där du är medlem (eller senast var medlem) utfärdar intyg E 301. Om du inte har varit medlem i någon a-kassa ska du vända dig till Alfa-kassan för att få intyget. Adress till a-kassorna finns på Arbetslöshetskassornas Samorganisations hemsida; www.samorg.org. Spørgsmålet 'Vem utfärdar intyg E 301 ?' er jo totalt tvetydigt og kan på ingen måde tolkes som en klar retningslinje. Iøvrigt har jeg den engelsk-skrevet ansøgning om udstedelse af e301 og den er komplet oversættelse af den svenske, det kunne være enormt intressandt at se en dansk-skrevet muligvis som en slags dokumenteret dansk fortolkning af blanket e301. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2009 Nils. Problet opstår jo så i praksis. Der hvor du søger dagpenge, for nu skal du jo bruge din anciennitet dokumenteret og hvis man i første omgang ikke kunne overfører ancienniteten så kan det jo kun gå helt galt, eftersom der ikke vil være noget at fører tilbage når du skal bruge den Jeg er medlem hos HK og de har indbildt mig at hvis jeg bliver arbejdsløs så vil de gerne dokumentere min tid i deres A-kasse det bliver dog ikke med en e301. - her kommer status quo, for nu vil den svenske tidligere A-kasse jo have blanket e301 efter som deres retningslinje er at den skal dokumentere ancienniteten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2009 E301 Jeg blev flyttet frem og tilbage på en E 301Nils. Problet opstår jo så i praksis. Der hvor du søger dagpenge, for nu skal du jo bruge din anciennitet dokumenteret og hvis man i første omgang ikke kunne overfører ancienniteten så kan det jo kun gå helt galt, eftersom der ikke vil være noget at fører tilbage når du skal bruge den Jeg er medlem hos HK og de har indbildt mig at hvis jeg bliver arbejdsløs så vil de gerne dokumentere min tid i deres A-kasse det bliver dog ikke med en e301. - her kommer status quo, for nu vil den svenske tidligere A-kasse jo have blanket e301 efter som deres retningslinje er at den skal dokumentere ancienniteten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret October 20, 2009 Jeg blev flyttet frem og tilbage på en E 301 Det lyder sgu spænnende, nuvel! her diskutere vi ikke A-kassernes succeshistorier, men deres fiasko - og dog det kunne jo være at vi kunne bruge det til noget ? ellers kalder jeg det begynderheld Jeg har hørt meget få succeshistorier, det var primært da da man flyttede fra DK, men succes i det her game er jo langt fra virklighedden hos de fleste. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret October 20, 2009 Jeg har hørt meget få succeshistorier... Spørgsmålet er vel om dem der bliver arbejdsløse muligvis bare skynder sig at flytte til Danmark - problem solved - for ikke fuldstændig at miste tilknytning til det danske arbejdsmarked. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2009 Det er en hypotese, men personligt tror jeg ikke på det. Muligvis fordi jeg ikke selv havde løst det på den måde. Spørgsmålet er vel om dem der bliver arbejdsløse muligvis bare skynder sig at flytte til Danmark - problem solved - for ikke fuldstændig at miste tilknytning til det danske arbejdsmarked. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Solveig 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2009 Dagpenge DK med bopæl i S Hej Jakriborg Jeg har med stor interesse læst dit indlæg omkring muligheden for at få danske dagpenge med bopæl i Sverige. Lige nu er jeg i præcis samme situation som dig. Uddannet journalist fra DJH, boet i Sverige i 2 år, har aldrig arbejdet i Sverige, kan ikke optages i svensk A-kasse og søger på grund af sproget kun job i Danmark. Hvilke tilknytningsmæssige esser gjorde, at du fik din sag igennem? Jeg har mand og to børn her i Sverige. Hvad er din vurdering? Jeg vil meget gerne høre lidt mere om, hvordan du har grebet sagen an. Er du medlem af DJ? Hvis du vil, må du gerne ringe til mig på +45 46 99 64 29. Eller måske bare hjælpe mig lidt på vej i dette forum. Tak. Hilsen Solveig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2009 Hvis din mand er svensk, kan udfaldet naturligvis blive, at man mener, at du har størst tilknytning til Sverige, men du kan i hvert fald gøre forsøget, for der er da en chance for, at du får medhold. Men du skal være forberedt på at skulle argumentere for din sag - udpensle dit professionelle og private netværk, dit journalistiske speciale, hele din karriere, hvor ofte du er i Danmark og overnatter der, også efter at du er blevet arbejdsløs, osv., osv. Selv har jeg ingen familie i Sverige, og 95% af mit netværk af kolleger og venner er enten danske eller bor i Danmark. Hvor stor en betydning det har, at du har en mand i Sverige, skal jeg derfor ikke kunne sige. Men hvis din mand oven i købet er svensk, kunne det godt have en afgørende betydning. Det er svært at sige, hvad de lægger mest vægt på. Du har jo heller ikke boet i Sverige så længe, så det tæller jo også på plus-siden i forhold til, hvor rodfæstet du er i Sverige. Men ring ind til AJKS og bed om at snakke med Inger Nilsson, også selv om hun ikke er "din" sagsbehandler, for hun er specialist i de sager og god til at rådgive om, hvordan man skal forholde sig, hvis man søger om dispensation til at blive i den danske a-kasse. Det er rigtigt, at du ikke kan blive medlem af den svenske Journalisternas A-kassa, men du vil godt kunne blive medlem af Alfa-kassan og dermed kunne få svenske dagpenge. Ja, jeg er medlem af DJ, men det har sådan set ingen betydning, da det jo netop handler om a-kassen. Du kan godt være medlem af en a-kasse uden også at være medlem af dens fagforening. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites