Jump to content
terrapin

Bil i SE, bopæl i et ikke-EU land?

Recommended Posts

Jeg bor pt. hverken i DK eller SE, men er i DK/SE 4 til 6 gange om året. Til dette formål har jeg en bil til at stå i DK, men det er jo halv dyrt, både i forsikring, vægtafgift og selve bilens værdi. Er der nogen herinde der skulle tænkes at vide om man kan eje en bil i SE uden bopæl i landet? Man kan jo eje et hus i SE uden at have bopæl der. (Så vidt jeg er informeret) Mvh. Kasper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen herinde der skulle tænkes at vide om man kan eje en bil i SE uden bopæl i landet?
Det kan du sagtens. En del ødegårds-ejere har biler stående til brug i Sverige. Som danske statsborgere må de så bare ikke føre bilen i Danmark. Ganske nemt. EDIT: Tilsyneladende har jeg gjort regning uden vært. Se længere nede i tråden vedr. detaljer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ved du hvordan man så skal forholde sig ang. forsikring og vægtafgift?
Som enhver anden svensker. Bilen skal' date=' som minimum, være trafikforsikret. Men det er jo helt op til dit eget temperament og ønske, i så fald der skal forsikres yderligere. Vejskatten kommer helt af sig selv, når din bil sættes i trafik (læs mere på [url']www.transportstyrelsen.se) I Sverige kan du sætte forsikringen i bero i de perioder du ikke bruger bilen, og derved spare en bas-øre. Dette emne er der sikkert andre herinde der kan kaste en del mere lys over.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
man må vel endelig godt bruge den svenske bil i Danmark, bare man ikke bor i Danmark ?. Dvs bor man i fx. Tyskland, må man vel godt have en Svensk bil og køre iden i DK også eller ?
Sikkert. Jeg kender kun reglerne DK<->SE, og nævnte derfor kun forholdene i dén retning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bor som bekendt i Indien nu, men har stadig hus og bil i sverige - ikke noget problem - tager til bilsyn i ferierne, har forsikring etc.. Om det er muligt hvis man ikke har været registreret som boende i SE dvs. har et svensk person nummer er måske en anden sag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har lige talt med transportstyrelsen. Man kan ikke få indregistreret en bil i Sverige uden en svensk adresse og personnummer.
Hmm... I "ødegårds-tilfældene" er der jo en adresse at hæfte ved - men stadig ikke noget cpr-nummer. Istedet kan det svenske system oprette dig under et samordningsnummer (mener jeg det hedder), og på dén måde hitte dig i systemet, og give de muligheder et cpr-nummer giver. Men adressen....hmm igen.:o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Samordningsnummer kan man heller få uden adresse i SE' date=' ifølge transportstyrelsen.[/quote']Der kan man bare se - så bliver vi alle lige pludselig så meget klogere :th2: Det giver jo egentlig også mening, når man lige tænker det firkantet igennem. Så jeg var en tand for hurtig, da jeg tidligere svarede "ja" til dit oprindelige spørgsmål. Det skal jeg beklage. :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg modtaget et skriftlig svar fra Transportstyrelsen: Hej Kasper! Du kan ha ett fordon registrerat i Sverige även om du bor i Kina. I samband med att du skickar in en anmälan om ägarbyte ska du också skicka med en kopia på ditt pass samt en svensk adress. Vi skickar inga handlingar till utlandet därför måste du ha en giltlig adress här i Sverige som vi kan skicka handlingar till som hör till ditt fordon. Vi rekvirerar då ett samordningsnumer från Skatteverket. När du fått det samordningsnumret kan du också teckna försäkring med hjälp av det numret. Så hvordan får man en c/o adresse i Sverige? Mvh. Kasper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så har jeg modtaget et skriftlig svar fra Transportstyrelsen: Hej Kasper! Du kan ha ett fordon registrerat i Sverige även om du bor i Kina. I samband med att du skickar in en anmälan om ägarbyte ska du också skicka med en kopia på ditt pass samt en svensk adress. Vi skickar inga handlingar till utlandet därför måste du ha en giltlig adress här i Sverige som vi kan skicka handlingar till som hör till ditt fordon. Vi rekvirerar då ett samordningsnumer från Skatteverket. När du fått det samordningsnumret kan du också teckna försäkring med hjälp av det numret.
Nu bliver jeg sgu snart forvirret.... Nu har styrelsen jo lige pludselig skiftet mening i forhold til deres tidligere udmelding til dig!? :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg svar fra trafikstyrelsen (Læs fra bunden og op): Hej! För den som inte är folkbokförd kan vi registrera annan adress i Sverige. Adressändringar ska anmälas till Skatteverket eller till Posten. Enklast anmäler du din nya adress hos Svensk Adressändring (www.adressandring.se eller telefon 020-97 98 99), som i sin tur meddelar Skatteverket och Posten. När Skatteverket har registrerat din nya adress, kommer Transportstyrelsen per automatik att få meddelande om detta och först då kan den nya adressen registreras i vägtrafikregistret. Om du inte kan nås med post på din vanliga bostadsadress kan du anmäla en särskild postadress i Sverige till Skatteverket, om den gäller för minst sex månader. Även sådana adresser registreras i vägtrafikregistret. Vi kan däremot inte registrera adresser i utlandet. Med vänliga hälsningar ------------------------------------------------------------------- Hej igen, Så hvis jeg får en c/o adresse hos et posthotel, skulle der ikke være nogle problemer? Mvh. Kasper Hansen ------------------------------------------------------------------- Hej Vi kan bara registrera svenska adresser i Vägtrafikregistret. Så om det går att ordna så att Posten eftersänder post från din svenska adress är det OK. Med vänlig hälsning ------------------------------------------------------------------- Hej ...., Vil det sige at det er nok at have en postadresse I Sverige, hvorfra alt post videresendes til min kinesiske adresse? Mvh. Kasper Hansen ------------------------------------------------------------------- Hej Kasper! Du kan ha ett fordon registrerat i Sverige även om du bor i Kina. I samband med att du skickar in en anmälan om ägarbyte ska du också skicka med en kopia på ditt pass samt en svensk adress. Vi skickar inga handlingar till utlandet därför måste du ha en giltlig adress här i Sverige som vi kan skicka handlingar till som hör till ditt fordon. Vi rekvirerar då ett samordningsnumer från Skatteverket. När du fått det samordningsnumret kan du också teckna försäkring med hjälp av det numret. Med vänlig hälsning -------------------------------------------------------------------- Fråga: Til rette vedkommende, Jeg vil gerne vide om det er muligt at købe og få indregistreret en bil i Sverige, når man har bopæl i Kina? Jeg bor i Kina, men er i Danmark og Sverige 3-4 gange om året. Med venlig hilsen, Kasper Hansen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tak til Terrapin, du har jo gjort et stort stykke arbejde - for mig, ihvertfald. Men - kloge hoveder - jeg har et tillægsspørgsmål i forlængelse af bilspørgsmålet. Kan man være folkebogført i Sverige kun med en postadresse og så bo i udlandet? Sagen er: Jeg vil gerne tilbage til Tyrkiet efter 2 år i det svenske klima. Jeg har en lejlighed, men kan ikke umiddelbart - eller uden omkostninger, som jeg helst ikke vil betale- få opholdstilladelse i Tyrkiet. Det klares så med at være ude af landet hver 3 måned - altså opholde sig i Tyrkiet på turistvisum. Tidligere var jeg bogført i Danmark som vagabond, altså uden fast adresse. Det hedder "Højt gade nr". Jeg var tilknyttet Fanø, da reglerne siger at kommunen skal acceptere vagabonder, når de kan bevise at de har sovet på en bænk i kommunen i mere end 1 nat. Jeg skal have et tilknytningsforhold til et land, ellers kan skattevæsnet ikke finde ud af at bogføre den skat jeg fortsat betaler. Sverige ville være dejlig, kan holde øsen uden at blive plukket og yde en skærv til der Danske Skattevæsen. Ku´måske spørge Skatteværket om de vil acceptere mig som vagabond, men ved af erfaring fra Danmark at det kan blive bøvlet. Vil gerne vide om folk på dette forum har erfaringer med at være folkebogført uden fast adresse, men med en postadresse. Erfaringen siger mig at man helst skal kende det rigtige svar før man spørger en myndighed. Takker på forhånd - og udnskylder at jeg udvider denne tråd - men det hænger da lidt sammen. Hilsener Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites