Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 det med de 3 år, står i det materiale vi har fået fra skolen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 Vi har valgt at takke nej til vores børn, og Victorias lære fortalte mig at der er ca 20% der takker nej til den i skolen. . Vi takker også nej. Det er sjovt at 20% takker NEJ til den i Sverige, mens at en hos Nykredit i Danmark som tilbyder den til alle sine medarbejdere siger kun 16 % JA. Det siger måske lidt om de forskelle der trods alt er på dansk og svensk mentalitet (læs: autoritetstro) :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 også rigtigt nok, vores datter på 5½ har fået tilbudet.....dog siger vi nej men vores anden datter på 2½ får ikke tilbudet, så grænsen er på de 3 år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 Har du en kilde? CDC (Center for Diseace Control i USA) har skrevet følgende Kilde: http://www.cdc.gov/media/pressrel/2009/r090729b.htm Nu er jeg på arbejde så ummidelbart har jeg ingen kilde men mindes at have læst et sted at grunden til de starter med at vaccinere fra 3 år og op er at de SVENSKE MYNDIGHEDER ikke har godkendt skidtet endnu til børn u/ 3 år. Hvad de amerikanske myndigheder end måtte mene om vaccinen er jo ret irellevant når man snakker om godkendelse i SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 Jeg har väret meget i tvivl Jeg har väret meget i tvivl, men jeg måtte ändre beslutning idag. Min kollega der også har väret i tvivl har talt med sin söster der er läge. Hun har fortalt at man kan väre smittebärer i lang tid uden at vide det. Det vil jeg så ikke risikerer at väre. Så jeg tager den, selvom jeg er MEGET bange for spröjter:sick: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 Nu er jeg på arbejde så ummidelbart har jeg ingen kilde men mindes at have læst et sted at grunden til de starter med at vaccinere fra 3 år og op er at de SVENSKE MYNDIGHEDER ikke har godkendt skidtet endnu til børn u/ 3 år. Hvad de amerikanske myndigheder end måtte mene om vaccinen er jo ret irellevant når man snakker om godkendelse i SE. Det er selvfølgeligt meget relevant at kigge på hva' svenskerne roder med også :) Jeg er bare vant til at kigge over på den anden side af dammen. I sverige kan jeg umiddelbart finde denne side som er en opsamlingsside lidt ala flu.gov bare for svenskere =) http://www.krisinformation.se Den har forbindelse til det svenske lægemiddelsstyrelse og andre gode steder. Her har de en udemærket FAQ - Ofte stillet spørgsmål. http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqsByGroup____31296.aspx Om Kvicksilver skriver de: Varför innehåller vaccinet Pandemrix kvicksilver, och vilka fördelar respektive nackdelar innebär det? Pandemrix innehåller kvicksilverföreningen tiomersal som konserveringsmedel. Varje injektionsflaska innehåller flera doser och eftersom det finns risk att vaccinet förorenas av bakterier vid hantering har konserveringsmedel tillsatts. Pandemrix innehåller endast en mycket liten mängd tiomersal, 5 mikrogram per dos, av vilket 2,5 mikrogram utgör kvicksilver och det bedöms därför inte finnas risk för andra biverkningar än överkänslighetsreaktioner. Det har förekommit misstankar om att kvicksilver i vacciner skulle kunna orsaka störningar i utvecklingen av nervsystemet. Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA:s bedömning från 2004 är dock att omfattande studier inte har visat något samband mellan vaccinering med vacciner som innehåller tiomersal och störningar i utvecklingen av nervsystemet. http://www.emea.europa.eu/pdfs/human/press/pus/119404en.pdf WHO publicerade 2006 en bedömning av de risker som användningen av tiomersal i vacciner skulle kunna medföra och har inte funnit några bevis för ogynnsam inverkan på spädbarn, barn eller vuxna. http://www.who.int/vaccine_safety/topics/thiomersal/statement_jul2006/en/index.html. #268 Källa: Läkemedelsverket Frågan uppdaterad: 2009-09-29 13:49 Kilde: http://www.krisinformation.se/web/Pages/Faq/ShowFaqWithLeftMenu____31553.aspx?FaqId=2178 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 Vi takker også nej. Det er sjovt at 20% takker NEJ til den i Sverige, mens at en hos Nykredit i Danmark som tilbyder den til alle sine medarbejdere siger kun 16 % JA. Det siger måske lidt om de forskelle der trods alt er på dansk og svensk mentalitet (læs: autoritetstro) :D Det med de 20% det var på vores søns skole. Jeg har en veninden som er skole sygeplejeske inde i Malmö og på deres skole er det 50/50 .. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest PeterK Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 Influenza A er årets mest oppustet historie!! Den har allerede "hærget" i Australien og her var LANGT færre dødsfald end ved en normal epidemi!! Det eneste unormale er at nogle enkelte "tilsyneladende" helt raske er døde!! Men vi taler stadigvæk "one in a million"!!! Groft sagt er der større chance for at komme galt afsted i bilen på vej ned til lægen!!!! Vi har valgt at takke nej til vores 5-årige datter, men vil tilgengæld være yderst opmærksomme på om hun bliver bare en lille smule syg og tager helt klart til læge i alle tilfælde!! Kendetegnende for dem som er døde er at de først sent kom til lægen og de fleste havde slet ikke mulighed for lægebesøg!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Okroner 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 Vi har takket ja Vores søn og datter på henholdsvis 5 og 3 år er blevet vacineret i dag. Og når vi voksne får tilbudet takker vi ja. Vi tror på den ene side ikke at det er en farlig influenza - men den er meget smitsom og hvis vi ikke gør noget risikerer vi der med glæde benytter de fine svenske børneinstitutioner at smitte de andre. Det ønsker vi ikke...og så sjovt er det altså ikke at være syg med influenza. Bivirkninger og testning. Her har vi valgt at have tiltro til såvel det danske og svenske sundhedssystem, som har tilladt vaccinen. Mvh Ole & Christina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tim_pedersen_ 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 Jeg tager den også. Jeg vil også vælge at blive vaccineret når jeg får muligheden. Dette selv om jeg ikke umiddelbart er i risikogruppen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2009 Synes under det baconpest er opreklameret, men sønnike er specielt i risikogruppen pga en svær start. Så vi smutter ind på UMAS i morgen tidlig og får det overstået. Der har ingen diskussion været. Men vil aldrig bruge tid på selv at få en sprøjte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret October 14, 2009 Hmm, blev sku lidt i tvivl om vi havde fået den tilbudt eller ej Vi havde fået et brev hjem til vores søn som er 1 år om at han kunne blive vaccineret på torsdag (imorgen) hvis vi gerne ville have det Nu når jeg nærlæser det, kan jeg godt se at man skal være fyldt 3 år (det står 1 sted i teksten som fylder 1 hel A4 side), men hvorfor så sende det til en dreng på 1 år.... :thumbdown så dejligt at vi ikke skal vaccineres imorgen, men kan vente til den er godkendt og yderligere afprøvet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
kjhg 10 Anmeld indhold Besvaret October 14, 2009 Vi har også vlagt at takke ja til vores døtre på 5 og 7 år, netop kommet hjem efter at den yngste har overstået det idag. Men ja, jeg har også været i tvivl - det har været meget op til en selv at finde fakta om emnet, og selv efter at have læst div artikler var jeg i tvivl. Får jeg den selv tilbudt den, vælger jeg også at tage imod. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret October 14, 2009 Har man tidligere vaccineret helt ned til 3 år på den måde? Jeg synes stadig, at det er alt for opreklameret. Det er "bare" en influenza. Jeg har lige talt med en i dag, som sagde, at en kollega til hende havde fölt sig lidt slöv og havde lidt feber. Hun havde ringet til lägen, og havde fået konsteret, at det var svineinfluenza'en. Men hun havde det ikke lige så slemt som ved en "normal" influenza. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gika1234 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2009 Jeg har Sarah på 5 år, som er født 15 uger for tidligt - men som i dag er sund og frisk. Jeg har takket nej til vaccinen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2009 Hun havde ringet til lägen' date=' og havde fået konsteret, at det var svineinfluenza'en. [/quote'] må sige de er kommet langt de læger hvis de kan konstatere det over telefonen !!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2009 Jeg ringede til SST for at høre om hvordan man fandt ud af om man havde haft den da jeg ikke gider have en vaccine hvis jeg havde været smittet.... De sagde at man ikke kunne få konstanteret om man havde haft h1n1 i danmark hos lægen Det kræver hospitalsindlæggelse og blodprøve samt et par ventedage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2009 Jeg ringede til SST for at høre om hvordan man fandt ud af om man havde haft den da jeg ikke gider have en vaccine hvis jeg havde været smittet.... De sagde at man ikke kunne få konstanteret om man havde haft h1n1 i danmark hos lægen Det kræver hospitalsindlæggelse og blodprøve samt et par ventedage lige præsis har en kammerat der "har" det nu, og han har bare fået af vide at det nok var det, da symptomerne lød som det, men at man ikke kunne vide det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2009 Der er vel kun en måde at identificere svineinfluenza og det er via blodprøver og efterfølgende kig på overfladeproteinerne i et immunoassay eller lign. Alternativt kan svineinfluenzaen nok sandsynliggøres ved dødsfald under influenza lignende forhold. Hvis jeg var smittet ville jeg nok foretrække den første identifikationsmetode =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2009 SST fortalte at man kunne lave en podning hvis den var igangværende (dog ikke hos en læge) Hvis man havde haft den, var det en blodprøve Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret October 16, 2009 må sige de er kommet langt de læger hvis de kan konstatere det over telefonen !!! jaja :) nogle gange går det hurtigt med at få skrevet... Hun havde först ringet, dernäst havde hun fået taget pröver og bingo. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2009 lige præsis har en kammerat der "har" det nu' date=' og han har bare fået af vide at det nok var det, da symptomerne lød som det, men at man ikke kunne vide det[/quote'] Sønnike (17 mdr) har det også lige nu, vurderer det lokale lægehus her i Staffanstorp, som dog heller ikke tog blodprøver m.v. Kort fortalt har han haft HØJ feber ("rekorden" er 40,8 fredag aften) siden fredag middag (og sover MEGET døgnet rundt), men ellers ingen andre symptomer, som man vel ellers normalt forbinder med vanlig influenza (forkølet, ondt i halsen, fryseture, osv). Han har så også haft kramper 3 gange fredag/lørdag. Det varede kun lige 5-10 sekunder hver gang, så der er formentligt ikke tale om "normale" feberkramper, som vist nok normalt varer et par minutter eller mere, men han gik fuldstændig i baglås og rystede voldsomt over hele kroppen, mens det stod på (og græd voldsomst efterfølgende). Vi har - når feberen har været værst - givet ham flydende panodil. Well, nu var vi jo også i Jylland i weekenden, og jeg kan ikke 100% afvise, at han måske har slikket på en enkelt gris eller to. :D Vagtlægen i Aalborg vurderede for øvrigt også, at der meget vel kunne være tale om influenza A. Edit/tilføjelse: Enig i, at det da er irriterende for dem, som overvejer vaccinen, at det kræver så meget besvær endegyldigt at konkludere, hvorvidt der er tale om influenza A eller ikke. Vi springer selv vaccinen over, så for os er det underordnet, om det er den ene eller anden type influenza, han har. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anina 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2009 Dertil overvej at det amerikanske FDA har godkendt vaccinen. FDA er omtrendt det mest rigide og fascistiske kontrol organ som medicinal industrien kender til og de nærmest frygter et announceret FDA kontrol besøg. Hvis de har godkendt det' date=' så er det ikke mere farligt at tage den vaccine end det er at spise en Ibuprofen.[/quote'] Det er en stor misforståelse, at FDA har godkendt den samme PandemRix, som vi tilbydes i Skandinavien og i resten i verden undtagen i USA. Det er ikke den samme vaccine, selv om den har samme produktnavn. Ingen vacciner godkendte til brug i USA må indeholde squalen. Kilden findes i mit indlæg (123) i tråden H1N1-vaccine. I min bog er squalen mindst lige så risikabelt som kviksølv. Jeg forstår ikke, at forældre kan end overveje denne løsning til deres børn, når amerikanerne end ikke tillader stoffet i vacciner til deres egne borgere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anina 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2009 Jeg har väret meget i tvivl' date=' men jeg måtte ändre beslutning idag. Min kollega der også har väret i tvivl har talt med sin söster der er läge. Hun har fortalt at man kan väre smittebärer i lang tid uden at vide det. Det vil jeg så ikke risikerer at väre. Så jeg tager den, selvom jeg er MEGET bange for spröjter:sick:[/quote'] Man er kun smittebærer et døgn inden man selv får symptomer. Beskyttelsen (mod at udvikle sygdommen når man er smittet med den) indtræder cirka en uge efter, at man er blevet vaccineret. Yngre raske mennesker kan regne med at være beskyttet i 70-90 procent af de tilfælde, hvor de bliver udsat for smitte. Ældre er kun beskyttet i cirka 60 procent af tilfældene, men beskyttelsen mod alvorlige følgesygdomme, hospitalsindlæggelse og dødsfald er noget højere. Man kender ikke beskyttelsesgraden for raske gravide, for børn og for kronisk syge. Lige som man heller ikke kan estimere langtids-bi-virkninger for alle grupper generelt. Kilde... Det er ikke sandt, at man ikke kan være smittebærer når man er vaccineret. En vaccineret person kan sagtens blive smittet alligevel. Og smitte andre. Det betyder, at den vaccinerede kan gå med sygdommen i så mildt et forløb, at vedkommende ikke selv er klar over at vedkommende er smittet/syg. Det kan også betyde, at den vaccinerede smittet oplever sygdommen mildt og uden større drama. Desuden er der 10-30% af de vaccinerede, som ikke opnår beskyttelse mod udvikling af sygdommen. For de ældres vedkommende er tallet 40%. Man kan ikke på forhånd vide, hvem er beskyttet af vaccinen, og hvem ikke er det. At man er vaccineret betyder ikke at man er beskyttet mod smitte og dermed ikke udsætter andre for smittefare i tilfælde at at man selv bliver smittet. Her findes det største oplysnings-"bedrag" man har udsat offentligheden for. Sagesløse, vaccinerede borgere med symptomer tror nu på, at de ikke er smittefarlige - hvis deres eget motiv til at lade sig vaccinere var deres social ansvarlighed. Hvis de tror på, at de ikke kan smitte andre, bare fordi de selv er vaccineret - kommer de til netop at udsætte andre for fare idet de evt. ser bort, helt eller delvis fra sikkerhedsforskrifterne i den tro at der ikke er nogen smittefare (fra dem) på færd. Det er det! De smittede vaccinerede med symptomer, og de de smittede ikke-vaccinerede er lige så "smitsomme" når de først har symptomer, uanset om symptomerne er milde eller voldsomme. Der er ingen forskel. Ej heller er der forskel mellem de vaccinerede og de ikke-vaccinerede mht. hvor længe de bør anbringe dem selv i "karantæne" når de har grund til at formode, at de er smittet. For at begrænse spredningen af smitte burde man holde sig hjemme mindst 10 dage. Her er eksperterne uenige, men i min bog burde man blive hjemme i mindst 3 dage efter den sidste dag med symptomer. Både for at sikre sig at det ikke er en midlertidig bedring og - for ikke at udsætte sit udmattede immunsystem for andre udfordringer. Avisartikler som f.eks. Lars Henrik Aagaards Vaccine... for & imod i Berlingske Tidende - er direkte misvisende og vil bidrage til, netop en større spredning af H1N1-smitte idet artiklen forsikrer om, at man ikke kan smitte andre når man er vaccineret. Smittede mennesker får symptomer i løbet af 5-9 dage eller deromkring. De er smittebærere fra dagen før de første symptomer og til symptomerne er væk. Små børn kan være smittebærere i længere tid. Generelt for voksne (dog ikke alle udviser symptomer efter dag 9): Dag 1: Infektion Dag 2: ingen symptomer! Dag 3: ingen symptomer! Dag 4 ingen symptomer! Dag 5: ingen symptomer! Men smitsom!! (inkubationstiden kan være op til 10 dage) Dag 6: influenzasymptomer - og smittende! Dag 7: influenzasymptomer - og smittende! Dag 8: influenzasymptomer - og smittende! Dag 9: influenzasymptomer - og smittende! Dag 10: influenzasymptomer - og smittende! Dag 11: influenzasymptomer - og smittende! Dag 12-13-14-15 - influenzasymptomer - og smittende! Denne oversigt gælder voksne. Små børn kan være smittebærere i længere tid end voksne. Ovenstående gælder for sygdommen i almindelighed - men kan variere. Typisk antages inkubationstiden at være 5-10 dage. Kilde: http://www.bionyt.dk/svineinfluenza/swineflu.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2009 Nej.............. Husk også at hvis jeres børn har fået 1½ års vaccinationen, så kan de ikke få h1n1 vaccinen. Vores datter fik nemlig 1½ års vaccination tirsdag, men blev tilbud h1n1 vaccinationen i stedet (fra uge 49)... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites