Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Nogen der har spurgt broen om de sænker prisen på turpasset på SEK igen??? Sidste år steg den med faldende svensk krone som undskyldning.
Nej nu er det en faldene dansk krone der gør at priserne i danske kroner skal sættes op :-/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej nu er det en faldene dansk krone der gør at priserne i danske kroner skal sættes op :-/
Selvfølgelig vil de gøre det. Men de skal da mindes om deres begrundelse fra sidste år. Sad lige med lidt hovedregning. Veksler man 20K dkk over om måneden, er der over 1000 dkk mindre at gøre godt med nu sammenlignet med sidste måned. Alt sammen på grund af en flok luddovne og bundkorrupte olivenfarmere, der nu også giver nazisterne skylden for deres dårlige finanser. http://borsen.dk/okonomi/nyhed/177569/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Verdensøkonomisk set har dette vel også nogle ret store konsekvenser for alle eurolandenes købekraft er jo blevet forringet ift resten af verden. Jeg tænker bare på om euroen ikke kommer på ret kurs igen, eller om det er realistisk at den pludselig dykker og holder sig på det niveau. Skrækscenariet er vel at spanien eller italien eller også eksploderer fordi så bliver det sgu dyrt at bo i sverige for os danskere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skrækscenariet er vel at spanien eller italien eller også eksploderer fordi så bliver det sgu dyrt at bo i sverige for os danskere.
Du er ikke den eneste der ser det skrækscenarie. Og det er vel også derfor at euroen får så mange tæv for tiden. Meget spekulation - hvem det går ud over svinger bare. Men klart sjovere for privatøkonomien, når det er Baltikum der er ved at gå fallit.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har gået og ventet med at veksle, fordi jeg har forventet, nej håbet, at kursen ville falde igen. Men nej. Tror nok snarere, at man skal skynde sig at veksle en hel del nu og at det kun kan gå for langsomt. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

JUBII så er kursen oppe i 76,52. Ja kan jo godt se at mange herinde gerne vil have den til at falde igen, men det sker desværre ikke. Alle banker i Skandinavien har helt siden den begyndte at falde haft spået at den kom op i 81 igen inden 18 måneder. Nu har det så kun taget den halve tid at nå til 76,52 og det er jo herligt. Nå ja, jeg skylder måske lige at sige at vi lagde lånet til DK fra Sverige ved kurs 67 (øv, jeg nåede det ikke da den var i 63) og altså nu haler en fortjeneste på omkring 650.000 SEk når den rammer kurs 80 ved at tage lånet tilbage til Sverige. Og ja - så må det hele gerne gå op i røg og kursen styrtdykke pga Baltikum og meget andet - for så smutter vi lige til DK med lånet en gang til - og snart er huset betalt ud :-) Tillykke til jer der lagde lånene om

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JUBII så er kursen oppe i 76,52. Ja kan jo godt se at mange herinde gerne vil have den til at falde igen, men det sker desværre ikke. Alle banker i Skandinavien har helt siden den begyndte at falde haft spået at den kom op i 81 igen inden 18 måneder. Nu har det så kun taget den halve tid at nå til 76,52 og det er jo herligt. Nå ja, jeg skylder måske lige at sige at vi lagde lånet til DK fra Sverige ved kurs 67 (øv, jeg nåede det ikke da den var i 63) og altså nu haler en fortjeneste på omkring 650.000 SEk når den rammer kurs 80 ved at tage lånet tilbage til Sverige. Og ja - så må det hele gerne gå op i røg og kursen styrtdykke pga Baltikum og meget andet - for så smutter vi lige til DK med lånet en gang til - og snart er huset betalt ud :-) Tillykke til jer der lagde lånene om
Ha ha !! Good for you.... :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Godt tænkt - men også ret risky.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er nogle her der har boliglån i dkk og er i gang med at sælge sin bolig...skal tilbage til DK eller købe noget andet i SE. De glæder sig for at sek stiger endnu mere :)
Regner med at sælge og rykke til Dk inden længe....så passer mig fint med stigende SEK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vil gerne flytte min lån fra DK til S så det passer også mig fint.
Så er det da netop ikke tidspunktet at gøre det på nu! Medmindre du forventer yderligere ekstreme stigninger i SEK kontra DKK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har tænkt lidt over denne model, men kan ikke greje detaljerne. Hvis man ikke har det vilde friværdi og stadig betaler af, er der vel mindre fidus i at konverter fra dkk til sek ved lav svenskerkurs, ikke?!?!?! Den løbende "gevinst" i at veksle over til billige sek hver måned og betale mindre for at afdrage det samme, skal jo også regnes med. Hvad er omkostningerne ved at konvertere typisk?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg også har sagt, så skyldes det nok svenskernes tro på egen styrke, samt ufejlbarlighed.... Ingen af delene passer på noget som helst og derfor kommer den svenske krone til at falde markant om ikke sålænge. Og det hele bliver startet af de europæiske storbanker og deres sats på Credit Default Swaps overfor Grækenland. Jeg har sagt det før og nu tror jeg mere på det end nogensinde. Euro falder eller brækker over i flere dele... Tror ikke på at euroland vil samle Grækenland, Portugal, Spanien og Italien op fra gulvet....Ej heller tror jeg slet ikke de kan hvis de ville... Derfor er den svenske krone styrket. Men den kommer dobbelt tilbage med baltikum og Grækenland...

Lidt "gode" nyheder for os som helst ser at den svenske krone ikke bliver for vild http://borsen.dk/investor/nyhed/177737/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk nu - det er stort set umuligt at forudsige valutakurser Det er i hvert fald på kort sigt rent tilfældigt. I morges læste jeg denne her på Bloomberg: http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=a5eTmhZT_68M&pos=7 Med bl.a. en Currency hedge fund manager, som ævler løs om at den svenske krone skal helt op i skyerne. Kunne det mon tænkes at han selv er lang i Svenske kroner og Short i Euro, og forsøger at tale markedet op??:rolleyes: Historien kommer ud stort set lige før Sveriges BNP-tal hvorefter der sker stort set det præcist modsatte af hvad der blev ævlet om. I øjeblikket ser SEK/EUR kursen (og dermed også SEK/DKK kursen) ud til at være en konkurrence om hvilken økonomi, som er mest fucked up: Sveriges eller Eurozonens. Den mindst elendige kommer til at sætte renten op først - og den valuta hvor det ser ud til at ske først vil stige. Grunden til at SEK falder i dag er at det nu kan se ud som om der alligevel går længere tid inden at Riksbanken sætter rente op i forhold til for et par dage siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tillykke med gevinsten. Som jeg ser det svarer det til at have spillet rød/sort på rouletten og vundet. Den slags gevinster skal man heller ikke kimse af - men før man går i gang med at "spille" bør man dog gøre sig klart, om man i gennemsnit står til at vinde eller tabe. Der er et ordsprog omkring de finansielle markeder der hedder: "The early bird catches the worm" Og det passer såmand også. Men før man begiver sig derud for alvor bør man dog lige være klar over om man er orm eller fugl!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad siger I til de forskellige danske bankers valutaprognoser omkring SEKs udvikling i løbet af året?
Ingen bankfolk forudså de finansielle kriser i hverken Grækenland, Dubai eller Baltikum. Prognoser som disse er kun beregnet ud fra faste variable såsom vækst, arbejdsløshed og forventninger til renteniveau. Disse faktorer spiller i sidste ende den mindste rolle i valutaudsvingene. Nej, så tror jeg mere på Bettina Bjerrings femdøgnsudsigt. Den er skudt ved siden af 4 af 5 gange, men som med alle slags prognoser hopper folk i med begge ben uden den fjerneste konsekvens for afsenderen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad siger I til de forskellige danske bankers valutaprognoser omkring SEKs udvikling i løbet af året?
Det er en anelse bedre end at bruge pollental og/eller Tarot-kort som estimator! Men også kun en ganske lille anelse! :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites