Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Svenskere er fine nok. De skal bare holde sig indendørs, holde deres kæft og iøvrigt ikke ytre meninger om noget som helst, samt ledende stillinger med personale ansvar burde være lukket land for dem. Svenskere er ligesom leverpostej! Intetsigende og skide kedelig uden at være prangende og inspirerende. Smider man lige lidt danske gener samt italiensk temperament, svarer det til at smide rugbrød med kerner under postejen, samt rødbeder på toppen. Dét gør dem væsentligt mere spiselige og de siger jo selv at "normale" svenskere er idioter efter at ha' arbejdet i DK i nogle år. De kan jo ikke holde dem selv ud længere.....de har jo et kraftigt identifikationsproblem. :)

Kan ikke helt se, hvad det har med kurs 100 at gøre. Man bør vel se på, hvordan den reelle købekraft er. Da jeg flyttede til SE i 2007, lå kursen og dansede rundt om de 80 - men varene i SE kostede lidt mere i SEK end de kostede i DK i DKR (generelt selvfølgelig. Bilpriser og lign. var og er uden sammenligning, men så lad os sige dagligdagsvarer). Efter kursen faldt til 63, begyndte en hel del butikker at hæve priserne med begrundelse i, at deres råvarer var blevet dyrere. Sjovt nok har de samme butikker ikke sænket priserne igen nu hvor kursen er steget fra 63 til 83 (mere end før den begyndte at falde). Så selv ved kurs 80 er det dyrere at arbejde i DK og bo i SE end det var ved kurs 80 for tre år siden. Så er der selvfølgelig kursgevinst ved boligsalg for dem med DK lån at tænke på oveni. Sjovt - det som mange af jer skriver med at bo, hvor det bedst kan betale sig, får mig til at tænke på det, som vi i DK for 20 års siden beskrev som den vel værst tænkelige form for invandring: Bekvemmelighedsflygtninge <http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=bekvemmelighedsflygtning&query=bekymringssamtale>. Det er det økonomiske - så er der jo de mere sociale ting. Nogle skriver, at de ikke kan lide svenskerne. Det vil jeg i så fald mene er en oplagt årsag til at flytte tilbage. Jeg har selv mødt nogle besynderlige svenskere, bl.a. husker jeg en episode, hvor jeg som kunde blev belært, at hvis man bor i Sverige, så taler man svensk, så jeg har bare at lære svensk. Det får mig ikke til at synes at alle svenskere er idioter. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
... så er der jo de mere sociale ting. Nogle skriver' date=' at de ikke kan lide svenskerne. Det vil jeg i så fald mene er en oplagt årsag til at flytte tilbage.[/quote'] Enig. Det minder mig iøvrigt om dengang jeg flyttede hjemmefra. Vi boede i det der i dag bærer etiketten "en ghetto" på Københavns Vestegn, og da både jeg og min bror flyttede hjemmefra samtidig blev lejligheden for dyr for min mor, og hun flyttede også nogle måneder efter. En nabo spurgte ind til hvorfor vi flyttede, og jeg svarede, at det var både af økonomiske årsager samt fordi vi brødre flyttede hjemmefra. Naboen svarede: "Ja, jeg synes også hér er for mange perkere" - og det blev så vort eftermæle, udbredt af en nævenyttig nabo. Han bor der iøvrigt stadigvæk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
(...) og de siger jo selv at "normale" svenskere er idioter efter at ha' arbejdet i DK i nogle år. De kan jo ikke holde dem selv ud længere.....de har jo et kraftigt identifikationsproblem.
Det er vist sandt for alle skandinaver, og ikke bare de svenske. Der er sikkert også nogen, som har været ude og dernæst hjemme, som har svært ved at holde dig og andre spændende leverpostej-med-rødbede-og-kernerugbrød danskere ud. Men det kan du jo sætte dig og tænke lidt over :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vist sandt for alle skandinaver' date=' og ikke bare de svenske. Der er sikkert også nogen, som har været ude og dernæst hjemme, som har svært ved at holde dig og andre spændende leverpostej-med-rødbede-og-kernerugbrød danskere ud. Men det kan du jo sætte dig og tænke lidt over :)[/quote'] hehe såddan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vist sandt for alle skandinaver' date=' og ikke bare de svenske. Der er sikkert også nogen, som har været ude og dernæst hjemme, som har svært ved at holde dig og andre spændende leverpostej-med-rødbede-og-kernerugbrød danskere ud. Men det kan du jo sætte dig og tænke lidt over :)[/quote'] Efter 2år i US, 1år i Australien og 4 i Ukraine kan jeg kun være enig, i at der er nogen der har svært at se ud af brillerne for leverpostej(uanset om de har briller eller ej).....og en masse andre ting man undrer sig over.....og glæder sig over. Ved jo faktisk ikke om Rikke Rost spiser leverpostej!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Stik imod vane for debatten så har en samtale om valutakurser udviklet sig til en samfundskritisk analyse ... det er jo smukt ;-) Hvis vi skal flytte så bliver det kun for at komme tættere på arbejdspladsen, og det er for mig ligegyldigt om det betød at flytte dybere ind i Sverige, eller et sted i DK. Jeg ser ingen større personlig forskel mellem svenskere og danskere, blot enkelte kulturelle forskelle med udgangspunkt i forskellig historiske udviklinger. Skåninge og Sjællændere er lige kloge og lige tossede, det er dog mit indtryk at dem som har deres hverdag i København og omegn, opfører sig en kende mere selvoptagent. ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

SEK ligeså stærk som CHF Svenskerne er nu nogle sjove nogen. Nu, hvor SEK er tilbage på niveauet fra før finanskrisen (og pt. endda lidt over), så tror man straks, at SEK er en verdensvaluta. Det seneste, man mener er, at den svenske krone er en lige så stærk valuta som Schweizer francen http://di.se/Default.aspx?pid=224053__ArticlePageProvider&epslanguage=sv :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det siger jo lidt om graden af komplekser svensken går rundt med....

Svenskerne er nu nogle sjove nogen. Nu, hvor SEK er tilbage på niveauet fra før finanskrisen (og pt. endda lidt over), så tror man straks, at SEK er en verdensvaluta. Det seneste, man mener er, at den svenske krone er en lige så stærk valuta som Schweizer francen http://di.se/Default.aspx?pid=224053__ArticlePageProvider&epslanguage=sv :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - der er åbenbart igen ret stor forskel på hvad svensken mener officielt, og hvad der skrives under artikelen i kommentarerne af privatpersoner, der kan skrive anonymt. Jeg kan bedst lide følgende kommentar, der også er en af de højest ratede: Tack för ett gott skratt! Kaffe över hela dataskärmen tyvärr. Men det här var ju så fantastiskt roligt så man bara exploderade i skratt. Tack! Clownen Beppo Men valutakurser er i øjeblikket ikke et spørgsmål om, hvilken valuta der er stærkest - det handler om hvilken valuta, der er mindst svag!. Beklageligvis er der noget uro i gæring igen i Euro-zonen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men valutakurser er i øjeblikket ikke et spørgsmål om, hvilken valuta der er stærkest - det handler om hvilken valuta, der er mindst svag!. Beklageligvis er der noget uro i gæring igen i Euro-zonen.
Har de gravet noget mere skidt frem, eller er det PIS landene som igen står bag?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har de gravet noget mere skidt frem' date=' eller er det PIS landene som igen står bag?[/quote'] Ingen præcis årsags forklaring p.t., og det er heller ikke slemt på nogen måde endnu. Men priserne på Credit Default Swaps (i.e. basalt set en forsikring mod default) er stigende på stort set alle euro-landenes stater. Det er selvfølgelig PIGS landene, hvor det er mest udtalt, men som noget relativt nyt stiger CDS-priserne også på fx Belgien, og lidt på Frankring - selv CDS på Tyskland stiger en smule. Dette er formentlig markedet fortolkning af at Tyskland kan rissikere at få sig selv i problemer ved at garantere for alle de andre euro-lande. Tyklands har trods alt selv en statsgæld på 70% af BNP.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som kom der ordre tal fra november måned. Sæson renset for volumen, så faldt ordreindgangen indenrigs med 2.5% mens eksportordreindgangen faldt med 1.6%. http://di.se/Artiklar/2011/1/10/224177/SCB-INDUSTRINS-ORDERINGANG--20-NOVEMBER-JMF-OKTOBER-NY/ Er det mon begyndelsen på problemet med en stærk svensk krone kombineret med krise i resten af verden (på nær i Sverige, hvis man spørger svensken), man ser nu?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej Credde.....svensken ser kun vækst og en tigerøkonomi! Svenskere er bedst i hele verden og alt andet bliver fejet under gulvtæppet!

Som kom der ordre tal fra november måned. Sæson renset for volumen, så faldt ordreindgangen indenrigs med 2.5% mens eksportordreindgangen faldt med 1.6%. http://di.se/Artiklar/2011/1/10/224177/SCB-INDUSTRINS-ORDERINGANG--20-NOVEMBER-JMF-OKTOBER-NY/ Er det mon begyndelsen på problemet med en stærk svensk krone kombineret med krise i resten af verden (på nær i Sverige, hvis man spørger svensken), man ser nu?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Danska kronan på tioårslägsta

....svensken ser kun vækst og en tigerøkonomi! Svenskere er bedst i hele verden og alt andet bliver fejet under gulvtæppet!
"Dansk ekonomi är inte riktigt så stark som de norska, svenska och finländska”, säger han." http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=283056&rlt=0&pid=224225__ArticlePageProvider&epslanguage=sv

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom der en ny artikel om den svenske krone, denne gang sammenlignet med den danske. http://di.se/Artiklar/2011/1/10/224225/Danska-kronan-pa-tioarslagsta/ Citat: "Claes Måhlén, chefsstrateg på Handelsbanken Capital Markets, betvivlar att den danska kronan hade varit starkare om den inte varit knuten till euron. ”De hade en husbubbla som sprack och de dras fortfarande med sviterna från det. Dansk ekonomi är inte riktigt så stark som de norska, svenska och finländska”, säger han." Dansk økonomi er ganske rigtigt ikke så bomstærk lige nu, men jeg vil stadig mene, at til slut, så vil den danske økonomi være mindst lige så stærk som den svenske. Danmark har jo haft en hus-bobbel, men det har Sverige ikke endnu - og den kommer i Stockholm! Indtil videre lapper man jo bare på med løsninger for at holde boblen fra at briste (at det så bare bliver en endnu større bobbel er vel til at forstå). Kvadratmeterpriserne på lejligheder i Stockholm nærmer jo sig kritiske beløb. Man skal jo huske på, at udover købet af bostadsrätten, så har bostadsrätt-foreningen jo også gæld og den skal man jo faktisk lægge oven i kvadratmeter prisen. 2011 kan blive et interessant år...!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så kom der en ny artikel om den svenske krone, denne gang sammenlignet med den danske. http://di.se/Artiklar/2011/1/10/224225/Danska-kronan-pa-tioarslagsta/ Citat: "Claes Måhlén, chefsstrateg på Handelsbanken Capital Markets, betvivlar att den danska kronan hade varit starkare om den inte varit knuten till euron. ”De hade en husbubbla som sprack och de dras fortfarande med sviterna från det. Dansk ekonomi är inte riktigt så stark som de norska, svenska och finländska”, säger han." Dansk økonomi er ganske rigtigt ikke så bomstærk lige nu, men jeg vil stadig mene, at til slut, så vil den danske økonomi være mindst lige så stærk som den svenske. Danmark har jo haft en hus-bobbel, men det har Sverige ikke endnu - og den kommer i Stockholm! Indtil videre lapper man jo bare på med løsninger for at holde boblen fra at briste (at det så bare bliver en endnu større bobbel er vel til at forstå). Kvadratmeterpriserne på lejligheder i Stockholm nærmer jo sig kritiske beløb. Man skal jo huske på, at udover købet af bostadsrätten, så har bostadsrätt-foreningen jo også gæld og den skal man jo faktisk lægge oven i kvadratmeter prisen. 2011 kan blive et interessant år...!
Hvorfor skulle boblen blive større af at man forsøger gradvist at udjævne/påvirke huspriserne?? Set med mine øjne er det vel det helt rigtige den svenske stat forsøger at gøre! Selv om den svenske eksport falder lidt er der jo, set med mine øjne, fint styr på de offentlige finanser!? Ikke? Der er ingen der mere end jeg håber på at den boble brister (bor tilleje, og skal købe hus indenfor de næste 2år), men jeg tror snart ikke på det længere.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor skulle boblen blive større af at man forsøger gradvist at udjævne/påvirke huspriserne?? Set med mine øjne er det vel det helt rigtige den svenske stat forsøger at gøre! Selv om den svenske eksport falder lidt er der jo, set med mine øjne, fint styr på de offentlige finanser!? Ikke? Der er ingen der mere end jeg håber på at den boble brister (bor tilleje, og skal købe hus indenfor de næste 2år), men jeg tror snart ikke på det længere.....
Hemnet's statistik viser, at udbuddet af boliger til salg er faldet http://www.one.com/sv/webbhotells-nyheter/hemsida/statistik-frn-hemnet.se-visar-p-fallande-bostadsutbud$800295741.htm "I Stockholms län är minskningen störst, sedan årets toppnoteringar i maj har antalet bostadsrätter till försäljning minskat med 41 procent och villor med 47 procent. Det fallande utbudet märks på utgångspriserna på bostadsrätter i Stockholm som sedan maj har stigit med 13 procent" Hvis det fortsætter trods "låne-tag", så vil priserne jo blive ved med at stige - såfremt efterspørgslen er den samme / stigende. Men jo, jeg synes da, umiddelbart det ser ud som om, der er fint styr på de offentlige finanser - hvad man kender til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hemnet's statistik viser, at udbuddet af boliger til salg er faldet http://www.one.com/sv/webbhotells-nyheter/hemsida/statistik-frn-hemnet.se-visar-p-fallande-bostadsutbud$800295741.htm "I Stockholms län är minskningen störst, sedan årets toppnoteringar i maj har antalet bostadsrätter till försäljning minskat med 41 procent och villor med 47 procent. Det fallande utbudet märks på utgångspriserna på bostadsrätter i Stockholm som sedan maj har stigit med 13 procent" Hvis det fortsætter trods "låne-tag", så vil priserne jo blive ved med at stige - såfremt efterspørgslen er den samme / stigende. Men jo, jeg synes da, umiddelbart det ser ud som om, der er fint styr på de offentlige finanser - hvad man kender til.
Udbuddet af boliger i København i år 2005 var også meget lavt - det fik også priserne til at gallopere op i en boble - og de offentlige finanser I Danmark så fine ud under opbygningen. Jeg synes at det virker som den samme film, som kører mht hvad der sker i Stockholm lige nu. Vi mangler bare at en minister går ud og siger "at vi kan snart købe hele verden" (Thor Pedersens berømte, nu berygtede, kommentar som finansminister). Sverige har p.t. fået de offentlige budgetter til at balancere igen, og statsgælden er "kun" på ca. 1100 milliarder SEK svarende til ca. 35% af BNP, hvilket er lavt i forhold til de fleste europæiske lande. Men Sverige har jo endnu ikke rigtigt haft en indenlandsk bankkrise endnu. De svenske husholdningers gæld er på ca. 2500 milliarder, hvoraf ca. 2000 millarder er bostadslån - størstedelen variabelt forrentet. Hvis der kommer en større bolignedtur i Sverige, og deraf følgende bankkrise, så kan jeg godt love at statsgælden kommer til at stige voldsomt. Jeg kan igen anbefale bogen "This time is different" (dog kun for økonomisk interesserede) . I følge den har der gennem historien været talrige bankkriser verden over, som eftertiden har gjort meget for at skjule. I gennemsnit fører en bankkrise til at statens gæld stiger voldsomt pga. bail-out pakker, den økonomiske nedtur, stigende udgifter til arbejdsløse, ekspansiv finanspolitik og eller lign.. I gennemsnit har statsgælden steget med hele 86% i løbet af de efterfølgende 3 år i forbindelse med de hidtige events. http://www.amazon.co.uk/This-Time-Different-Centuries-Financial/dp/0691142165/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1294779742&sr=8-1 Men det tager noget tid førend en egentlig eventuel bolignedtur kan manifestere sig. Og i mellemtiden har vi desværre alle problemerne i eurozonens PIIGS-lande, der desværre har rodet sig alt for langt ud. Og dem er den danske krone linket op på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det tager noget tid førend en egentlig eventuel bolignedtur kan manifestere sig. Og i mellemtiden har vi desværre alle problemerne i eurozonens PIIGS-lande, der desværre har rodet sig alt for langt ud. Og dem er den danske krone linket op på.
Ja - Portugal har det heller ikke godt http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article2301603.ece, så EURO'en får nok snart et hak igen... og vi har nok lange udsigter til at kunne slippe for at være klistret til den... og når den svenske optimisme ser så godt ud... Havde ikke troet (håbet), at SEK'en ville nå op bare i nærheden af kurs 100, men nu er jeg skisme ret sikker på, at den kommer til at passere. Skulle have vekslet langt mere til SEK for et års tid siden )-: Nå... men hvis man flytter tilbage (hvilket jeg ikke har planer om lige nu), så kan det jo være, at man kan få en klækkelig sum for sin bil, når man nu sælger i svenske dollars! Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår sprækker ballonen? Spørgsmålet er så bare, hvornår sprækker den svenske ballon? Grunden til at SEK stiger er vel at den ikke hænger på EUROen - og vel udelukkende derfor, eller hyr? Kan vi se SEK falde igen når der kommer ro om EUROen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vilde er jo at Sveriges export hænger på følgende lande : Norway 10.61%, Germany 10.2%, UK 7.45%, Denmark 7.35%, Finland 6.44%, US 6.36%, France 5.05%, Netherlands 4.67% (2009) De fleste er med i Euroen(eurosamarbejdet) og derfor betyder det ekstremt meget for Sverige. Lige pt falder Euro overfor SEK og det vil påvirke den svenske eksport i stor grad. Anders Borg sidder og skruer på alle de knapper han kender. De siger priserne er steget og derfor sætter de renten op...det er sku kun fortjenesten til firmaerne der er stigende....for at polstre dem bedst muligt til den krise der kommer i Sverige. Ligeså med bankerne.....de skal lige nå at tjene så meget som muligt på folks bolån, at de kan imødegå en krise med høj cigarføring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - kursen er over 0,84 - forbistret høj. Nu har svenskerne selv opdaget at det kan true deres egen eksport: http://di.se/Artiklar/2011/1/10/224228/Starkt-krona/?sr=6&tr=283089&rlt=0 En af de højest ratede kommentarer til artiklen er følgende gut, der faktisk har fattet ret godt, hvad det handler om: Åk på semester nu för i maj sommar är du utan jobb Under en lång tid har DI upmuntrat en närmast pubertal yra och glädje, på redaktionen och i delar av läsekretysen, över "världens starkaste valuta!, "nu stärks kronan igen!" etc. Det har kanske varit i linje med inställningen att det ALLTD är bra att börsen stiger. Snabba pengar är allt så höj bara räntan, så går börsen upp och det MÅSTE ju vara riktigt, tycker delar av läsekretsen. Så är det nu inte, men kunnandet om makroekonomi är ganska dålig. Vad vi nu ser är att vi, pga räntehöjningarna, inte bara dragit åt oss utländskt spekulativt kapital i allmänhet, utan även nu håller på att bli en huvudmotagare av FED:s QE2. Vad som kommer att hända nu blir riktigt läskigt. Brasilien har infört regler som minskar avkastningen på QE2-pengar, Australiendollarn sjunker som en sten bla pga översvämningarna, Schweiz regering hade krismöte i förrgår med exportföretag och turistnäring som håller på att gå över styr pga den övervärderade CHF och med det landets riksbanks vana att intervenera, så har marknaden börjat gå ur CHF och igår så gick många finansiella instutitioner in med långa SEK-positioner mot USD och Euro. Svensk industri kommer att krascha inom kort, men vad betyder det för DI. Inte mycket. Olle De fleste lande rundt omkring i verden gør for tiden en aktiv indsats for at holde deres valutakurs nede - Sverige gør nærmest det modsatte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites