sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret February 11, 2015 Her er så en af de sjældne holdninger imod fastkursen: Professor: Fastkurspolitik har skadet os http://www.business.dk/oekonomi/professor-fastkurspolitik-har-skadet-os Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 11, 2015 Først og fremmest tak for at du tager dig tid til at skrive nogle gode og forklarende indlæg Bananas. Jeg er på ingen måde økonom, men følger lidt med i hvad der foregår rundt om i verden. Der er nogle ting som undre mig, og jeg håber at du måske kan kaste lidt lys over det. 1. Er det sådan af dem der spekulere i knæk af den Danske fastkurs politik sover i timen og ikke har indsigt i hvad de investere i, eller er kronepresset bare en sideeffekt af andre investeringer der giver mening, det er jo trods alt nogle store spillere der har været ude og udtale sig. 2. Hvis man ved at Danmark kan lave så mange kroner som man ønsker, og at man kan bruge alle andre midler, så er det eneste der kan knække fastkurs politikken vel at det får for store konsekvenser for indlandsk økonomi. (negative renter, stigende boligpriser, risiko for for mange kroner i omløb, og derved mistet tiltro) 3. Hvad sker der hvis presset foresætter i 6 måneder, og så stopper fra dag til dag.. kan vi så holde kronen den anden vej, med alle de nye kroner, og den lave rente. Vil vi så se en chokhøjning af renter, og dyk i kursen eller kan det håndteres. ad 1) Der er også nogen der har spekuleret i at Nationalbanken ville blive nødt til at sætte renten ned. De har jo så fået ret. Generelt er det lidt svært at finde ud af, hvilke pengestrømme der stammer fra vilde spekulanter og hvilke, der stammer fra danske investorer, som pludselig er blevet bange for tab på valuta og som nu vil sikre sig. David Bentow (en meget erfaren børsjournalist har skrevet om "spillet"): http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2015/02/09/073618.htm (originalartikel på Finanswatch er desværre kun for abonnenter) ad 2) Det som skete i Schweiz var faktisk at der kom politisk mumleri i krogene blandt befolkningen (der var bl.a. en folkeafstemning om guldstandard), og det var nok medvirkende til at den schweiziske Nationalbank valgte at slippe det loft mod euroen, da det stod klart at ECB ville annoncere massive Quantitative Easing programmer, hvilket ville hive euroen nedaf. I Danmark kan Nationalbanken ikke bare selv slippe båndet - det skal ind og vende omkring Christiansborg. Foreløbig er der ikke mange af politikerne, der fatter særlig meget omkring fordele og ulemper på lang sigt ved at føre fastkurspolitik eller ej - det er bare blevet et halvreligiøst dogme, at det gør vi bare!. Men de fatter dog, at der til at starte med vil komme masser af arbejdsløse hvis fastkursen slippes lige nu, og hvem vil dog være ansvarlig for det i et valgår? ad 3) Jeg formoder at grunden til at Nationalbanken primært vælger at forhøje valutareserven i stedet for andre instrumenter, er fordi at det er nemt kan tænkes, at når spekulanterne engang giver op, så skal de have nogen euro tilbage for alle de kroner de har købt. At det decideret skulle vende til en nedafgående trussel, kan jeg ikke se. Hvis presset forsætter kan Nationalbanken jo gå i gang med andre deflationsbekæmpende tiltag. Quantitative Easing (opkøb af statsobligationer for nytrykte penge) er et, som de delvist er gået i gang med, i og med at de har stoppet udstedelsen af statsobligationer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2015 Riksbanken slap en bombe - Laveste kurs længe: 77,4 Riksbanken tog fusen på alle og annoncerede at de sænker renten til MINUS 0,1%, og at de samtidigt laver Quantitative Easing for 10 milliarder svenske kroner. Ok 10 mia. er ikke så meget, men nu har de ligesom åbnet pandoras boks, hvor man indtil i dag sagtens kunne være i tvil om hvorvidt de ville være for forstokkede til at kunne bruge et sådant instrument. Den svenske krone faldt omkring 1% på beskeden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mortimer 11 Anmeld indhold Besvaret March 4, 2015 Riksbanken tog fusen på alle og annoncerede at de sænker renten til MINUS 0,1%, og at de samtidigt laver Quantitative Easing for 10 milliarder svenske kroner. Ok 10 mia. er ikke så meget, men nu har de ligesom åbnet pandoras boks, hvor man indtil i dag sagtens kunne være i tvil om hvorvidt de ville være for forstokkede til at kunne bruge et sådant instrument. Den svenske krone faldt omkring 1% på beskeden. Nu er den oppe på 80+ igen. Er markedet kommet sig over "chokket"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2015 Nu er den oppe på 80+ igen. Er markedet kommet sig over "chokket"? Det er nu mere tale om at DKK og EUR er faldet i forhold til SEK, hvilket jeg har læst et sted skulle skyldes ECB's quantative easing. Hvis man sammenholder med USD, ser den vinkel ud til at være ok. Det som er så hamrende lamt ved EU konstruktionen er at stort set hele det sydlige Europa bløder, pga. manglende produktivitet pr. medarbejder, mens det forholder sig fuldstændig omvendt i det nordlige Europa. Hele generationer går tabt i Sydeuropa. Mennesker der aldrig bliver det bedste de kunne være, for sig selv og deres familier, fordi vi heroppe tromler frem med vores tårnhøje produktivitet. Paradoksalt nok skaber usikkerheden i syd og QE en lavere EUR kurs, hvilket gør at Tyskland sikkert får endnu mere gang i deres eksport og enorme valutaoverskud. Samtidig kan de brøste sig af 12 millioner fattige og ca. 1,5 millioner der er afhængig af almisser i form af næsten udløbet mad, fra Die Tafeln, en organisation der lindrer armod, i en enorm rig stat, der burde kunne bekæmpe selvsamme armod. I gamle dage ville Sydeuropa blot have devalueret. Det kan de ikke i dag. Nogle siger at euroen derfor er et dødfødt fantast projekt, men det behøver ikke at være sådan! Man kunne rette op på megen ulykke ved inflationsjusteringer. Dette betyder at Sydeuropa skal holde for, og sørge for lav inflation, mens vi i det nordlige Europa skal (SKAL) have en højere inflation bl.a. gennem lønstigninger. Det er den eneste måde Sydeuropa kan blive mere produktiv på - set over den korte bane. På den lange bane skal de selvfølgelig forsætte deres reformprogrammer. Forsætter vi som nu, må millioner af mennesker indstille sig på en tilværelse mere kummerlig end den burde være. Med hensyn til justering af inflation i Europa, forholder det sig i dag sådan at strenge mor Merkel, i ledtog med sine nordiske allierede, prædiker et nærmest religiøst mådehold, der dikterer en meget lav inflation for de mest produktive lande i EU. Dette betyder at Sydeuropas inflation næsten kun kan blive negativ, hvis de skal kunne øge deres egen produktivitet, med de perverse økonomiske incitamenter dette giver. Alt i alt meget skidt - og en økonomisk politik der lige så godt kunne være udtænkt af fjender af det Europæiske projekt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2015 Riksbankens direktionsmedlemmer har åbenbart nu besluttet at de skal tale den svenske krone nedaf. Men de har kludret i det - formentlig fordi deres underbevidste moralske overlegenhed slår igennem på forskellig vis - bl.a. i deres forskellige prognoser og øvrige udtalelser. Så markedet har fortolket det omvendt af hensigten: http://www.di.se/artiklar/2015/3/5/stefan-ingves-lyckades-inte-sanka-kronan/ Stefan Ingves sa bland annat att ”kronan är ganska svag” och Cecilia Skingsley visade grafer över hur Riksbanken räknar med att kronan ska stärkas. Tolkningen på valutamarknaden tycks ha blivit att Riksbanken accepterar en starkare krona. Pär Magnusson, analytiker på Royal Bank of Scotland tror att det handlar om ett kommunikationsmisstag. ”Jag fick mängder av samtal från utländska kunder som undrade vad som pågick.” Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2015 @Bananas - udemærket indlæg, som sædvanligt Men hvad med ECB's QE? EUR falder ifht USD, og derfor er det vel naturligt at SEK stiger ifht. EUR, påtrods af Riksbankens negative repo rente på -0.1%. Artiklen, du linker til, i DI nævner ikke ECB og QE. Jeg undrer mig over, hvorfor dette ikke er vigtigt at nævne i sammenhæng med styrkelsen af SEK/EUR? Både angrebet på CHF og DKK fik eftersigende lidt medvind som følge af ECB's udmelding om et stort QE program. Jeg kan ikke rigtigt se at SEK ikke skulle påvirkes også... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2015 [uSER=674]bananas[/uSER] - forklaringen artiklen giver virker noget søgt. Det er næppe Ingves der taler kronen stærk, men mere at SEK følger USD i forhold til EUR. I de senere dage er EUR faldet over for USD, noget som mange bl.a. tilskriver ECB's QE og styrkelsen af USAs økonomi. Nu virker det ikke som om du vil kommentere på ECB's QE, og det forstår jeg egentlig godt. Jo mere jeg læser om det, jo mere virker det som et stort kompromis mellem Draghi og Berlin. Man ønsker ikke at opkøbsprogrammet skal fordele risikoen, og man vil undgå at de rige lande i nord kommer til at tage risikoen ved at købe Sydeuropæiske statsobligationer. Den primære konstruktion er opbygget således at hver nationalbank køber deres egne landes statsobligationer, efter en fordeling der følger ECB's såkaldte capital key. Dette betyder at Tyskland får det største program, men hvad skal de købe? Deres kortere statsobligationer handler allerede med negativ effektiv rente (yield), hvilket indikerer at der mangler gæld af høj kvalitet at handle med. De nordiske lande sparer simpelthen alt for meget og vores inflation er for lav. EU er i den største krise i øjeblikket. Der er et braindrain uden sidestykke fra syd til nord, hvor resourcestærke individer flytter for at få en bedre tilværelse, væk fra den enorme arbejdsløshed der er i Sydeuropa, især blandt de unge. Man kan let forestille sig at tingenes tilstand kan udvikle sig til vrede mod os - for ikke at sige et latent had. Er dette virkelig hvad EU går ud på? At Sydeuropa betaler enorme renter, mens vi nærmest får penge for at låne? I Nordeuropa er der ingen vilje til at lade sine egne borgere få del i vores arbejdsstyrkers meget store produktivitet. Folk på gulvet får ikke en passende del i samfundets fremskridt. Hvis vi gjorde, ville vores inflation være højere, og dette ville i sig selv hjælpe Sydeuropa. I stedet er vi i Norden som spartanske munke, der glædeligt sender den sande gevinst videre til direktionsgangen, virksomhederne og investorerne. Vi er flittige, arbejdssomme og også en smule dumme. Det ses slet ikke som en umulighed at Euroen bliver brudt op. Den græske default, det såkaldte greekexit, vil måske være det bedste der kan ske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2015 Og nu kurs 82. Heldigvis fik jeg denne gang vekslet en del i kurs 78. Bør vi veksle endnu mere inden den måske passerer 100? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2015 Holy sweet mother of jeebus - hvad sker der med SEK kursen!? Bananas skrev om koks i kommunikationen fra Riksbanken, men det er næppe den eneste årsag. SEK ser ud til at følge USD, men dette skyldes også at EUR falder imod stort set alle toneangivne valutaer. Times of trouble... Der er noget der absolut ikke fungerer her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2015 Svenskerne kan heller ikke lide udviklingen - bliver spændende at se hvordan de reagerer : http://www.di.se/artiklar/2015/3/12/valutaintervention-ett-alternativ-for-riksbanken/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2015 Er det bare mig der ikke kan se dem eller mangler der ikke en masse indlæg i den her trÃ¥d? Seneste jeg ser er fra 12/07/11 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mortimer 11 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2015 Jeg kan se både dit og alle de andre indlæg frem til 2015. Er du sikker på du er på sidste side? (du kan jo nok ikke se det her svar hvis du kun kan se til 2011 :D ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nico_Idskov 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2015 TrÃ¥den er fucked i Tapatalk pÃ¥ Android efter seneste nedbrud. Jeg kan kun læse hvad Mulen/Rikke skrev tilbage i 2011. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 24, 2015 TrÃ¥den er fucked i Tapatalk pÃ¥ Android efter seneste nedbrud. Jeg kan kun læse hvad Mulen/Rikke skrev tilbage i 2011. Nøjagtig samme her på iPhone og tapatalk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 24, 2015 TrÃ¥den er fucked i Tapatalk pÃ¥ Android efter seneste nedbrud. Jeg kan kun læse hvad Mulen/Rikke skrev tilbage i 2011. Håber det biver fixet sammen med de andre issues som er dukket op ved opgraderingen, det er syndt hvis forummet skal dø ud... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret March 30, 2015 Og hvad så med jokeren... Grækenland. Selvom EU for alt i verden vil undgå Græsk kolaps, har jeg en eller anden fornemmelse om, at det snart kommer til at ske. Er der nogle, der har lyst til at gætte på, hvad det får af betydning for DKR/SEK forholdet? Skal vi være glade for, at den ligger i 80 nu, og så ellers veksle en hulens masse til SEK? Eller vil et græsk exit være til vores (umiddelbare) fordel. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
HillSurfer 14 Anmeld indhold Besvaret March 31, 2015 EUR/DKK kommer vel til at falde hvis Grækenland smutter. Det betyder en styrkelse af SEK i forhold til DKK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mortimer 11 Anmeld indhold Besvaret March 31, 2015 Kort tid efter er Sverige nok nødt til at gøre noget for at svække SEK, ellers står den for stærkt og det går ud over eksporten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2015 Måske et dumt spørgsmål, men da det ikke er min gebet, forsøger jeg alligevel i håbet om at bliver bare lidt klogere på området: Hvordan fungerer handel med SEK egentlig? Jojo... jeg har prøvet det masser af gange som bankkunde. Bestil SEK i Danske Bank/Nordnet osv... men det foregår jo i alm. banktid. Hvis man kigger på f.eks. valutakurser.dk's realtidskurser kan man se, at kurserne selv her tæt på midnat er levende... Har den svenske nationalbank åbent på denne tid eller foregår kurssætningen pr. automatik? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2015 Måske et dumt spørgsmål, men da det ikke er min gebet, forsøger jeg alligevel i håbet om at bliver bare lidt klogere på området: Hvordan fungerer handel med SEK egentlig? Jojo... jeg har prøvet det masser af gange som bankkunde. Bestil SEK i Danske Bank/Nordnet osv... men det foregår jo i alm. banktid. Hvis man kigger på f.eks. valutakurser.dk's realtidskurser kan man se, at kurserne selv her tæt på midnat er levende... Har den svenske nationalbank åbent på denne tid eller foregår kurssætningen pr. automatik? Vh, Lars. Jeg skal ikke kunne sige hvordan valutaveksler forgår i alle banker - men hos Nordnet skriver de: Vekslingen udføres i løbet af en normal dansk bankdag cirka kl. 11:30, kl. 17:00 og kl. 22:00. Frem til vekslingstidspunktet er vekslingskursen midlertidig. Det læser jeg som at der veksles til den kurs som er det på det pågældende tidspunkt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2015 Det læser jeg som at der veksles til den kurs som er det på det pågældende tidspunkt. Det er helt sikkert at det foregår sådan hos Nordnet. Jeg tænker blot hvordan kurserne ændret udenfor alm. banktid. Er det en automatisk process, hvor kursen sættes efter udbud og efterspørgsel? Og hvor sker det? Riksbanken? SEK kursen sættes vel manuelt et eller andet sted, antager jeg, men der må jo være nogle mekanismer, der småjusterer løbende. Jeg tvivler på, at der er masser af ansatte i riksbanken omkring midnat, som flere gange i minuttet ændrer kursen? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret April 8, 2015 Det er helt sikkert at det foregår sådan hos Nordnet. Jeg tænker blot hvordan kurserne ændret udenfor alm. banktid. Er det en automatisk process, hvor kursen sættes efter udbud og efterspørgsel? Og hvor sker det? Riksbanken? SEK kursen sættes vel manuelt et eller andet sted, antager jeg, men der må jo være nogle mekanismer, der småjusterer løbende. Jeg tvivler på, at der er masser af ansatte i riksbanken omkring midnat, som flere gange i minuttet ændrer kursen? Vh, Lars. Det er jo ikke alle markeder der lukker, når DK lukker - fx USA lukker først ved 22-23-tiden (alt efter sommertid - som er ikke altid er samtidig med EU) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mortimer 11 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2015 Græsk euro exit rykker nærmere og nærmere. Hvis/når det sker, vil euro og DKK så falde pga svaghedstegn, eller stige fordi det svageste led er væk? Bliver spændende at se. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret June 16, 2015 Græsk euro exit rykker nærmere og nærmere. Hvis/når det sker, vil euro og DKK så falde pga svaghedstegn, eller stige fordi det svageste led er væk? Bliver spændende at se. Når det svageste led i kæden er knækket, er hele kæden ødelagt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites