bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 17, 2013 Lige nu stiger den' date=' hvilket er helt sort - den burde alt andet lige falde. Alt hvad Riksbanken har sagt i dag burde trække ned.[/quote'] Endnu engang var det rart sålænge det varede. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret December 17, 2013 Endnu engang var det rart sålænge det varede. Vh, Lars. Jeg synes nogen gange at have observeret at kursen kan svinge et halvt til et helt kurspoint op eller ned for en dag eller 2 uden der er nogen måde at forklare det på. Mit eget gæt er at det en gang imellem er en stor bank eller institutionel investor, som skal omveksle en del milliarder uden at kunne vente og derfor presser kursen midlertidigt i den ene eller anden retning hvorefter kursen falder tilbage igen når handelen er tilendebragt. Lad os håbe at det er tilfældet her. Jeg kan i hvert fald ikke komme på nogen rationel grund til at kursen steg i dag efter Riksbankens besked. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2013 Den forsætter ufortrødent med at falde.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2013 Den har rettet sig lidt igen siden tirsdag, fra næste 82 til 83,5 desværre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Igelkottar 11 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2013 67 igen .... Kom : ) Hvornår bliver øresundsbroen gratis at benytte, vi har storset mistet al kontakt til danske venner pga prisen på ar køre over og få feks en kop kaffe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nico_Idskov 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2013 67 igen .... Kom : ) Hvornår bliver øresundsbroen gratis at benytte, vi har storset mistet al kontakt til danske venner pga prisen på ar køre over og få feks en kop kaffe. Den bliver aldrig gratis. Den oprindelige tanke var jo at prisen skulle sættes ned til kun at dække omkostninger når engang lånene er betalt. Men det sker aldrig nu da man har valgt at indtægterne fra øresund skal være med til at finansiere Femern-forbindelsen. Og efter den noget andet. Det er officielt en pengemaskine nu of vi er blot idioterne uden stemmeret der leverer pengene. Eneste løsning jeg kan se er desværre at undgå at bruge den enten ved at få job og venner i Sverige eller at flytte tilbage til DK. Vi vælger nok den sidste. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2013 ...eller at flytte tilbage til DK. Vi vælger nok den sidste.Ja - det ender det jo nok også med hér. Det er så en kombi af praktik og Øresundsbro/pendlerhindringer/politiker-lede...og en realistisk tilgang til min økonomi, og det faktum at det ikke kommer til at blive bedre/mere fordelagtigt at pendle. Sjældent selvmål fra politisk side, i en region der kunne være blomstret op til en summende metropol. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2013 Da vi flyttede herover tog vi naturligvis også udgifterne til broen med i vores overvejelser. Og jeg må tilstå, at andre ting er steget væsentlig mere i pris end broens listepriser, f.eks. den månedlige afgift vi betaler for bostadsrätten. Og sidstnævnte er stadig væsentlig billigere end hvis vi skulle flytte tilbage til Danmark og finde noget lignende lige så tæt på arbejdet. Er der nogen som kan huske hvor mange procent transporten er steget med over de sidste fem til ti år? Jeg synes nemlig den altid var relativ dyr, og at f.eks. brændstof til bilen er steget væsentlig mere end broen er, når man sammenligner procenter. Edit: Den ældste pris jeg kan finde frem fra BroBizzen er fra juni 2007 og lyder på 130 kroner per passage. Den nyeste pris er 153 kroner, hvilket er en stigning på 17,69 procent over 6½ år. Ifølge gamle kontoudskrifter fra banken, så kostede et månedskort til Øresundstoget i marts 2008 DKK 1.390 efter omregning fra SEK. Sidst jeg købte et månedskort var prisen DKK 1.600, hvilket er en stigning på 15,11 procent over næsten den samme periode. Min udbetale løn er steget med lige under 17 procent siden marts 2008. Fandt denne grafik over prisudviklingen på diesel over en 10-årig periode. En pris der ville være den samme uanset hvor man boede, men tankede i Danmark: [ATTACH]4624[/ATTACH] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2013 Eneste løsning jeg kan se er desværre at undgå at bruge den enten ved at få job og venner i Sverige eller at flytte tilbage til DK. Vi vælger nok den sidste. Og jeg vælger den sidste! Slet ingen tvivl om det. Stortrives herovre! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2013 Da vi flyttede herover tog vi naturligvis også udgifterne til broen med i vores overvejelser. Og jeg må tilstå, at andre ting er steget væsentlig mere i pris end broens listepriser, f.eks. den månedlige afgift vi betaler for bostadsrätten. Og sidstnævnte er stadig væsentlig billigere end hvis vi skulle flytte tilbage til Danmark og finde noget lignende lige så tæt på arbejdet. Misfortå mig ikke... jeg vil da gerne have bropriserne ned... men jeg har det sådan, at dagligdagspriser er steget voldsomt her i SE, når der sammenlignes med tilsvarende varer i DK. Jeg har ikke nogen statistik over det, men sammenligner jeg alm. varer fra coop og lign., synes jeg, at mange priser er billigere i DK... og at det for 6-7 år siden var omvendt. Jeg regnede lige ud, at min lejebolig er steget 6% siden jeg flyttede herover i 2007. Jeg har vist skrevet et andet indlæg om det noget tidligere. Jeg går da også og overvejer at flytte til DK fra tid til anden - men det skal ikke være pga. broprisen - for den har hele tiden været en dyr faktor - som udlignes af besparelserne på de store ting herovre. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2013 Og jeg lavede lige en hurtig beregning. Efter brofradrag tror jeg, at den reelle pris, jeg betaler for broen er 1.500,- i 11 måneder gennem 6 år. Det giver 99.000,- Så har jeg en bil, som jeg gav 315.000,- for her i SE, men som i DK ville have kostet mere end 1.000.000 (ok, så havde jeg nok ikke købt den fra ny). Dvs. besparelse på 685.000,-. Så de 99.000,- betaler jeg da ikke gladeligt, men det må gerne ses i et større perspektiv. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2013 Jeg har ikke nogen statistik over det' date=' men sammenligner jeg alm. varer fra coop og lign., synes jeg, at mange priser er billigere i DK... og at det for 6-7 år siden var omvendt.[/quote'] Der er stor forskel på priserne rundt omkring i Malmö. Jeg har i et tidligere indlæg skrevet om, hvordan vi bærer os ad med at holde udgifterne nede. Vil dog gerne tilføje, at vores husholdningsbudget er på DKK 1.500 per person om måneden, et beløb der senest blev forhøjet fra DKK 1.250 for seks år siden. For det beløb spiser vi fantastisk afvekslende mad, med masser af grønt og ofte med eksotisk steg som rensdyr og elg. Vi går på konditori mindst én gang om ugen. Vi har to frysere, handler kun ind én dag om ugen (besøger til gengæld alt fra to til fire supermarkeder). I år har vi akkumuleret et overskud på lige godt 5.000 kroner på husholdningskontoen - penge vi vil bruge på enten ferie eller en ny større fryser. Det er ikke hvert år der er stort overskud, men i 2009 med valutakursen helt i bund, der fik vi godt nok räkmackor ofte, og havde rigeligt med lommepenge da vi over julen tog til Åre. Det havde vi ikke råd til i Danmark, dengang vi boede dér... Og så taler vi slet ikke om kvalitetsforskellen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2013 Vil dog gerne tilføje, at vores husholdningsbudget er på DKK 1.500 per person om måneden, et beløb der senest blev forhøjet fra DKK 1.250 for seks år siden. For det beløb spiser vi fantastisk afvekslende mad, med masser af grønt og ofte med eksotisk steg som rensdyr og elg. Vi går på konditori mindst én gang om ugen. Vi har to frysere, handler kun ind én dag om ugen (besøger til gengæld alt fra to til fire supermarkeder). I år har vi akkumuleret et overskud på lige godt 5.000 kroner på husholdningskontoen - penge vi vil bruge på enten ferie eller en ny større fryser. Det er ikke hvert år der er stort overskud, men i 2009 med valutakursen helt i bund, der fik vi godt nok räkmackor ofte, og havde rigeligt med lommepenge da vi over julen tog til Åre. Det havde vi ikke råd til i Danmark, dengang vi boede dér... Og så taler vi slet ikke om kvalitetsforskellen. 1.500,- DKK om måneden pr. person kan vi nok ikke gøre det for... og du har tilmed et overskud på 5.000,-??? Det er godt gået. Nu siger du kvalitetsforskellen... mener du f.eks. at kvaliteten på svensk kød er bedre end dansk? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2013 Brobizz'en steg med 17% fra 2006 til 2007 - pga. den måde den nu beregnes på - http://www.sunddebat.com/showthread.php/6952-Ny-betalingsform-%28%C3%98resundsbroens-nye-prispolitik-2007%29 Før 03/2007 fik man for DKK 2.590 50 ture, og efter 03/2007 den ordning vi kender i dag. 50 ture pr 1. marts 2007 - før: DKK 2.590 - efter: DKK 3.150 16 x 130 = 2.080 34 x 25 = 850 Årsgebyr 220 Dette gav en stigning på 17,77% Broens udmelding var så at man jo ikke korte 50 ture om måneden, så i deres regnestykke var stigningen kun på omkring 3% Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2013 Brobizz'en steg med 17% fra 2006 til 2007 - pga. den måde den nu beregnes på - http://www.sunddebat.com/showthread.php/6952-Ny-betalingsform-%28%C3%98resundsbroens-nye-prispolitik-2007%29 Hvis man har muligheden, så skal man lade arbejdsgiveren betale for bizzen og trække det fra bruttolønnen. Ikke nok med at man så får en skatterabat, så er der refusion af moms på erhvervsordningerne, således at turene bliver lidt billigere. Kigger man på finansieringen af broen, så ser man at landanlæggene også betales af Øresundsbroen. Det vil sige at alle der benytter Amager motorvejen, uden at krydse broen, får en gratis tur på pendlernes bekostning. Det samme kan siges om den sydlige motorvej omkring Malmø. En naturlig konsekvens af ovenstående, er at f.eks. Kastrup lufthavn, ligeledes har fået pendlerne til at betale for sin første klasses motorvejsforbindelse til omverdenen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2013 Nu siger du kvalitetsforskellen... mener du f.eks. at kvaliteten på svensk kød er bedre end dansk? Det jeg mente var kvaliteten af besparelserne. For at overholde et lavt sat husholdningsbudget skal man købe mange tilbud, og der er/var forskel på tilbud i Danmark og Sverige. Da vi stadig boede i Danmark var vores erfaring, at tilbud på f.eks. kød og grønt som oftest bestod af varer af dårligere kvalitet end den vanlige. F.eks. var det normalt at tilbud på oksekød bestod af nedslidte malkekøer. Og de er seje og senede. Det samme med læggehøns i stedet for den ægte vare. Når det kommer til grønt, så er forskellen på Danmark og Sverige, at man i Danmark skal købe bundtede varer, hvor de(n) nederste måske ikke er helt frisk(e) mere. Hvorimod man i Sverige som regel kan købe alt efter vægt, og man konkurrerer på prisen - ikke på mængden. Bevares, der findes naturligvis også bundtede varer i Sverige. Min pointe er den, at det er næsten umuligt at købe grønt i små mængder i Danmark. Man skal altid købe den ekstra agurk, som når at blive dårlig inden man kan spise den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2013 Broens udmelding var så at man jo ikke korte 50 ture om måneden' date=' så i deres regnestykke var stigningen kun på omkring 3%[/quote'] Hvilket gør den aktuelle prisstigning i procent afhængig af, hvor mange ture man ikke kunne udnytte. Simpelthen fordi alle måneder består af mindre end 25 arbejdsdage (2x25 = 50 ture), og de ubrugte ture ikke kunne overføres til næste måned. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2013 Brobizz'en steg med 17% fra 2006 til 2007 OK... jeg flyttede til SE i 2007, så jeg nåede ikke at bemærke den stigning, som jo ser ret enorm ud. Best regards/Vh, Lars Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2013 Hvilket gør den aktuelle prisstigning i procent afhængig af' date=' hvor mange ture man ikke kunne udnytte. Simpelthen fordi alle måneder består af mindre end 25 arbejdsdage (2x25 = 50 ture), og de ubrugte ture ikke kunne overføres til næste måned.[/quote'] En ting er hvor mange arbejdsdage en måned har (som broen mener vi kun benytter broen) - men hvad med alle de løse ture ?? Ja, broens svar er jo at "det skal du da benytte et fritids abonnement til - en pendler aftale er kun til kørsel til/fra arbejde". Broens måde at udregne den nævnte prisstigning i 2007 på, var at tage et helt års gennemsnit af ture, hvor ferie jo ikke er medregnet - for man benytter jo ikke broen i sin ferie, og så dividere ud på hver enkelt måned - og det giver et gennemsnit på omkring 36 ture om måneden - det gav så "kun" en stigning på de 1-3%. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2013 Rene, Det er meget muligt at Øresundsbroen har regnet det sådan ud. Jeg tager udgangspunkt i hvad folk reelt gjorde. Den reelle prisstigning for hver enkelt afhænger stadig af, hvor mange ture folk rent faktisk tog over broen om måneden. Kørte man kun f.eks. 44 ture på en måned i gennemsnit, så har man givet 2.590 kroner for 44 ture, hvilket giver en højere gennemsnitspris per tur og dermed en lavere prisstigning i forhold til den nye prismodel, som trådte i kraft 2007. Den prisstigning du udregnede gælder kun i tilfælde af, at man benyttede alle de 50 ture man betalte for. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret December 30, 2013 Rene, Det er meget muligt at Øresundsbroen har regnet det sådan ud. Jeg tager udgangspunkt i hvad folk reelt gjorde. Den reelle prisstigning for hver enkelt afhænger stadig af, hvor mange ture folk rent faktisk tog over broen om måneden. Kørte man kun f.eks. 44 ture på en måned i gennemsnit, så har man givet 2.590 kroner for 44 ture, hvilket giver en højere gennemsnitspris per tur og dermed en lavere prisstigning i forhold til den nye prismodel, som trådte i kraft 2007. Den prisstigning du udregnede gælder kun i tilfælde af, at man benyttede alle de 50 ture man betalte for. Enig - men der er/var stadig en del som benytter broen til andet end kun til/fra arbejde - og i den gamle pris model var der to versioner - en på 50 ture og en på ca. det halve, og det var faktisk dem på mini aftalen som havde den laveste prisstigning. Anyway - jeg er heldigvis ikke længere afhængig af broens monopol og prispolitik. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2014 Kurs 84,84.... ??? Kan nogen forklare? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2014 Har lige et spørgsmål. Har efterhånden suppleret indtægter ved at veksle frem og tilbage nogen gange. Der er system i at tjene de der ca. 1-3 øre pr vekslede krone. Når det så bare forgår via helt almindelige konti imellem mine danske og svenske kontoer så undrer jeg om der findes skatteregler for at tjene penge på den måde? Kan ikke rigtig se hvor man skal starte med at lede og bankerne virker ikke til at være så begejstret for dette, de vil heller sælge diverse investeringspakker som jeg ikke lige kan gennemskue. Kan også godt bruge tips forslag til hvordan man ellers kunne gøre. Sendt fra min LT15i med Tapatalk2 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2014 Har lige et spørgsmål. Har efterhånden suppleret indtægter ved at veksle frem og tilbage nogen gange. Der er system i at tjene de der ca. 1-3 øre pr vekslede krone. Når det så bare forgår via helt almindelige konti imellem mine danske og svenske kontoer så undrer jeg om der findes skatteregler for at tjene penge på den måde? Kan ikke rigtig se hvor man skal starte med at lede og bankerne virker ikke til at være så begejstret for dette, de vil heller sælge diverse investeringspakker som jeg ikke lige kan gennemskue. Kan også godt bruge tips forslag til hvordan man ellers kunne gøre. Sendt fra min LT15i med Tapatalk2 En overførsel svarer til køb/salg af valuta. Og det skal beskattes efter de regler. Mon ikke man kan finde en pjece inde på Skatteverkets side. Er du sikker på at du tjene penge på det??? Hvordan er du kommet frem til den overbevisning at du tjener penge på det? Valutaveksling frem og tilbage er jo et nulsumsspil - det vil sige at du skal være skrappere end de store bankers market makers for bare at gå i plus - og det er før eventuelle omkostninger. Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre - bare at det er pokkers svært. Det er en klassisk "snyd dig selv"-fælde ved finansielle markeder at folk handler frem og tilbage, mens de tror at de tjener penge. Men det gør de bare reelt ikke - de er bare ikke kompetente nok til at regne ud hvordan det egentlig er gået, når først de har blandet tilstrækkeligt mange cashflows, lån og handler sammen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2014 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites