Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Selvfølgelig er det ikke rart at se på fyringer - men skal man have ondt af folk, der har lavet noget forudsebart dumt, og derefter er kommet til skade? For Sverige som helhed vil jeg mene af problemerne er selvskabt - eller i hvert fald Riksbank-skabt - Sverige som helhed er dog ansvarlig for sin centralbank og sine statistikkontorer. Men det officielle Sverige har jo straks med stolthed sprunget på historien om at Svensk økonomi var stærk - sagt med andre ord: "Sverige var mere ansvarlig end de andre", sagt med andre ord: "Vi svenskere er helligere, mere moralske, rettænkende, og generelt bedre end alle andre, og derfor fortjener vores valuta at være mere værd end de andres". Når der går national-følelser i valutakurser i stedet for rationel tænkning er det at ulykkerne sker.
Men hvad tror du der kommer til at ske de næste par dage med og kommer SEK til at op eller ned? Hehe det er da nemt at svare på LOL

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvad tror du der kommer til at ske de næste par dage med og kommer SEK til at op eller ned? Hehe det er da nemt at svare på LOL
Med hensyn til de næste par dage er det et "flip of a coin". ECB sænker måske renten i morgen, måske gør de ikke. Riksbanken sænker måske, men formentlig ikke - det er dog sandsynligt at de kan finde på at sige at de vil sænke den fremover. En "gammel rotte i faget" fortalte mig at han havde lært på den hårde måde at, hvis Riksbanken har sagt, at de ville gøre noget bestemt næste gang, så gør de det - uanset, hvor tåbeligt det senere hen er blevet....... Det er min opfattelse, at ved sidste møde ændrede Riksbanken deres retorik fra at være "vi kommer til at forhøje renten fremover" til "vi fastholder renten fremover". Denne gang vil de så formentlig fastholde renten, men ændre retorikken til "vi kommer til at sænke fremover", og så kan de sænke på deres næste møde i Oktober. Hvis markedet forventer det samme vil det formentlig ikke give de store ændringer. På den anden side kan det også være at de rent faktisk skeler til resten af verden og beslutter sig for at sænke ligesom man gør i resten af verden p.t (hvis man ikke allerede er nået ned til 0%). På et par måneders sigt tror jeg dog klart på at SEK/DKK er klart lavere end i dag. Og formentlig en nedadgående trend herfra - det er først nu at vi begynder at se SEK-forstærkningen i makronøgletallene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt tåbelige er de åbenbart alligevel ikke Riksbanken. Men de kommer nemt halsende bagefter igen fordi de (igen) holdt møde 1 dag før ECB. De manglede jo sådan set en 0,25% rentesænkning fra sidste møde for 2 måneder siden i forhold til ECB. ECB meddeler idag kl. 13.45 om de sætter renten ned - ret mange forventer en sænkning med 0,25%.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ekonom: Recession väntar i höst http://www.dagensps.se/artiklar/tt/2012/09/06/riksbanksrantakritik/index.xml Ikke at han nødvendigvis får ret, men som jeg tidligere har pointeret toppede boligmarkedet i februar 2011, og konjunktur nedgang kommer typisk 1½ år senere. En recession i Sverige i efteråret ville være som clockwork. Det betyder nok også at SEK har toppet for denne gang. Jeg synes godt nok også at den begyndte at stramme lidt til for privatøkonomien her på det seneste.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det blir skide godt! Så skal de bare betale til Englænderne og Amerikanerne der befriede dem! Så slipper USA også nemmere ud af gældshullet! :D Man kan ikke kræve fra dem der besatte én uden at betale til dem der befriede én....
Jeg tror også at Grækerne har glemt i hvor mange år efter anden verdenskrig at USA postede penge i dem - dengang ville England og USA sikre at Grækenland ikke blev kommunistisk. England havde dog ikke råd længere, så det blev USA som måtte betale. Grækenland har faktisk ikke rigtigt prøvet at være uden støtte fra udlandet siden 2. verdenskrig. EU tog over efter USA - grækerne var bare for dumme (eller dumme med vilje) til at bemærke at EU midlerne for en stor del var lån og ikke støtte. Meningen med lån er jo at de skal betales tilbage - og stopper man tilbagebetalingerne kan man ikke få flere lån (med mindre man kan afpresse nogen politisk).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er lånet tilbage i Sverige efter knap 2 år i DK. Fra kurs 80 i Sverige til kurs ca 65 til Danmark og nu tilbage til kurs ca 88. Med en begrænset øget renteudgift i DK har det givet en friværdi på ca 850.000 SEK. Det er jeg ganske godt tilfreds med. Så nu må kursen gerne tage en ordentlig tur ned igen om fx. 1-2 år, så laver jeg samme manøvre igen. Meeen går den bare til "normal" på 80 (fra nu 88) så er det såmænd også ganske godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så er lånet tilbage i Sverige efter knap 2 år i DK. Fra kurs 80 i Sverige til kurs ca 65 til Danmark og nu tilbage til kurs ca 88. Med en begrænset øget renteudgift i DK har det givet en friværdi på ca 850.000 SEK. Det er jeg ganske godt tilfreds med. Så nu må kursen gerne tage en ordentlig tur ned igen om fx. 1-2 år, så laver jeg samme manøvre igen. Meeen går den bare til "normal" på 80 (fra nu 88) så er det såmænd også ganske godt.
Fedt fedt fedt.... meget andet er der ikke at sige! Men jeg er også mega misundelig da jeg forsøgte at gøre det sammen. Danske bank ville bare ikke være med i mit tilfælde! ;(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja og Nordea vil heller ikke lege med. Jeg vil også sige der er en risiko for at havne i dyb gæld, men lige i det her tilfælde var risikoen minimal. Så der skal også være lidt mere end 8 øre pr. Krone involveret og så skal der være luft i økonomien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og formentlig en nedadgående trend herfra - det er først nu at vi begynder at se SEK-forstærkningen i makronøgletallene.
Så falder kronen i dag med næsten en procent på - big surprise - dårlige makronøgletal!. Arbejdsløshed i august; 7,2% mod forventet 6,8% Arbejdsløshed i august (sæsonjusteret): 7,8% mod 7,5% KPIF: Årlig inflation (excl. renteomk.): 0,9% mod forventet 1,1% Kursen lige nu hedder 87,38 I morgen kommer der BNP tal for 2. kvartal - det var inden kronen begyndte at stige for alvor, så de tal er nok ikke helt så slemme. Der skal nok være en klaptorsk eller to, som fortolker det som om at Sveriges økonomi alligevel ikke er så påvirket, så måske får vi et mindre (uberettiget) rebound i morgen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altsammen foregået gennem øresundsfilialen, og jo - jeg var ansat i Nordea, men er det ikke længere. Undrer mig at nogen siger det ikke kan lade sig gøre i Nordea, for jeg har haft et helt almindeligt Nordea Prioritet lån i DK, hvor renten lige nu er 3,9%. I Sverige har jeg fået 3,3 fordi jeg har bundet i 2 år - almindelig listepris.

Hvilken bank kunne du få lov til at gøre det igennem Dan??? Og var der ikke noget med at du var ansat i en bank også?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tæsk til SEK igen

I morgen kommer der BNP tal for 2. kvartal - det var inden kronen begyndte at stige for alvor, så de tal er nok ikke helt så slemme. Der skal nok være en klaptorsk eller to, som fortolker det som om at Sveriges økonomi alligevel ikke er så påvirket, så måske får vi et mindre (uberettiget) rebound i morgen.
Her må jeg så korrigere mig selv. Jeg havde ikke haft tid til at undersøge detaljerne Det viser sig at det var de endelige tal for 2. kvartals BNP - engang kort efter kvartalsafslutningen havde man offentliggjort nogen foreløbige tal for 2. kvartal, som åbenbart altid senere bliver revideret. Det var tilbage i Juli måned, hvor adskillige ud over mig i denne tråd undrede sig over, hvordan Sverige kunne gå så godt på det tidspunkt. Det var en berettiget undren - det gik slet ikke så godt alligevel! - Den årlige BNP vækst er netop i dag blevet revideret ned fra 2,3% pro anno til 1,3% pro anno. Man havde ramt EN HEL PROCENT ved siden af med det foreløbige tal. Kurs lige nu: 86,92

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt.....så var jeg ikke helt ved siden af! :D Og Enron er vand ved siden af Sverige.... For nu begynder panikken! Alle troede det gik fantastisk og man snart kunne købe helt verden og SAAB tilbage.... :D

Her må jeg så korrigere mig selv. Jeg havde ikke haft tid til at undersøge detaljerne Det viser sig at det var de endelige tal for 2. kvartals BNP - engang kort efter kvartalsafslutningen havde man offentliggjort nogen foreløbige tal for 2. kvartal, som åbenbart altid senere bliver revideret. Det var tilbage i Juli måned, hvor adskillige ud over mig i denne tråd undrede sig over, hvordan Sverige kunne gå så godt på det tidspunkt. Det var en berettiget undren - det gik slet ikke så godt alligevel! - Den årlige BNP vækst er netop i dag blevet revideret ned fra 2,3% pro anno til 1,3% pro anno. Man havde ramt EN HEL PROCENT ved siden af med det foreløbige tal. Kurs lige nu: 86,92

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og Enron er vand ved siden af Sverige....
Jeg tænkte mere på mekanikken i "vi vurderer en værdi ude i fremtiden, og tilskriver det allerede nu i vores bøger med hvad vi tror det er værd". Sverige re-valuerer så denne senere, heldigvis. Det gjorde Enron ikke ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites