Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Fint med et lille nyk nedad, men det batter bare ikke noget. Lige p.t. lægger vi stort set ingen penge i det svenske bortset fra de faste udgifter til boliglån/billån/el/vand/etc. Dagligdagsindkøb går til DK. Andet kan simpelthen ikke svare sig, og det er ikke kun kursen i sig selv, den er "gal med", idet selv en kurs 0,8 ofte ikke kan "vinde" over den lavere pris i DK. Prøv eksempelvis at sammenligne priserne i hhv. DK og SE for Elgiganten, Bauhaus, Harald Nyborg, m.fl. DK er oftest mærkbart billigere. Senest ville jeg lige tjekke prisen på et PC-spil. Forskellen er enorm selv med en kurs 0,8. DK vinder stort: http://www.elgiganten.se/product/spel-konsoler/spel-till-pc-mac/PCCDGUILDW2/guild-wars-2-standard-edition-pc vs www.elgiganten.dk/product/spil-konsol/spil-pc-mac/PCCDGUILDW2/guild-wars-2-pccd

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fuldstædig enig, det batter ik meget, vi bruger også 95 % af vores penge i dk da mange ting er al for dyre herover. Udover pc spil og andre småting, så prøv også at tjekke priserne på feks nye biler dk vs se, prøv feks at tjekke toyota.se vs toyota.dk websites. Det er ikke mange basøre til forskel efterhånden, jo på de lidt dyrere modeller. Vaskemaskiner og køl&frys kan også betale sig at købe i dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
prøv feks at tjekke toyota.se vs toyota.dk websites.
Det er ret vildt faktisk. Ja jeg købte en Aygo var prisen i SE 95.400 SEK (minus 10.000 i øko præmie) for den billigste model. I dag er prisen 101.900 SEK. I DK var prisen dengang 103.000 DKK for den billigste og i dag 79.995 DKK. og så er den stigende kurs ikke engang indregnet

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ret vildt faktisk. Ja jeg købte en Aygo var prisen i SE 95.400 SEK (minus 10.000 i øko præmie) for den billigste model. I dag er prisen 101.900 SEK. I DK var prisen dengang 103.000 DKK for den billigste og i dag 79.995 DKK. og så er den stigende kurs ikke engang indregnet
Den skal jeg lige have igen. Er der en bil, som INKLUSIV registreringsafgift er billigere at købe i Danmark end i Sverige????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den skal jeg lige have igen. Er der en bil, som INKLUSIV registreringsafgift er billigere at købe i Danmark end i Sverige????
Registreringsafgiften på de små biller i DK er på 25.000 dkk, bilforhandler tjener + ca.7-9%. I Sverige bilforhandler tjener ca.20-25% af bilens pris. Så prisen på de små biler er næsten det samme i DK og SE...Aygo, UP, 107...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For lidt over et halvt år siden tog vi beslutningen om at flytte retur til DK, og om ca. 14 dage flytter vi. Allerede den gang kunne man så småt se hvad der var ved at ske, og lige nu virker det, rent økonomisk, som den helt rigtige beslutning. Mht. afgifter og priser i DK, så har vi har valgt at bygge hus, og jeg prøvede for sjov at regne på hvad staten tjener på at vi flytter retur. Hvis man indregner moms på byggeri og byggegrund, tinglysningsafgifter, tilslutningsafgifter, byggetilladelser og ikke mindst registreringsafgift på den bil vi har købt, så ligger vi på omkring 1 mill. Det er naturligvis også en lidt særlig case, men jeg syntes nok at vi får lov at føle "prisen" for at rykke til DK :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sådan er det med toyotaen i hvert fald. Har dog ikke lige undersøgt som der er forskel på udstyret i billigste model i hhv dk og se. Der var små forskelle dengang jeg købte

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For lidt over et halvt år siden tog vi beslutningen om at flytte retur til DK, og om ca. 14 dage flytter vi. Allerede den gang kunne man så småt se hvad der var ved at ske, og lige nu virker det, rent økonomisk, som den helt rigtige beslutning. Mht. afgifter og priser i DK, så har vi har valgt at bygge hus, og jeg prøvede for sjov at regne på hvad staten tjener på at vi flytter retur. Hvis man indregner moms på byggeri og byggegrund, tinglysningsafgifter, tilslutningsafgifter, byggetilladelser og ikke mindst registreringsafgift på den bil vi har købt, så ligger vi på omkring 1 mill. Det er naturligvis også en lidt særlig case, men jeg syntes nok at vi får lov at føle "prisen" for at rykke til DK :)
Så skal vi ikke regne med at se dig til så meget ØresundsLan længere? =/ Og prisen tror jeg vist ikke er så meget anderledes end for alle andre som vil bygge nyt hus =) I øvrigt stort til lykke med den nye hytte! Hvordan gik det med salget af den gamle?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HUspriserne er for højre herovre i forvejen Credde. De almindelige svenskere har ikke råd til boliger i Vellinge kommune. De flytter til Staffanstorp osv. Det er udbetalingen der er problemet. For at få et anstændigt hus, så skal du smide 1mill i kontanter og det er der ikke mange der ligger inde med.
Definer almindelig svensker :-) Den almindelige svensker har vel heller ikke råd til at flytte til visse kommuner i fx Göteborg Stockholm, ligesom der i DK er kommuner, hvor almindelige danskere ikke har råd til at flytte til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så skal vi ikke regne med at se dig til så meget ØresundsLan længere? =/ Og prisen tror jeg vist ikke er så meget anderledes end for alle andre som vil bygge nyt hus =) I øvrigt stort til lykke med den nye hytte! Hvordan gik det med salget af den gamle?
Jeg havde faktisk tænkt mig at holde lidt øje med forummet her fortsat, blandt andet af den årsag :) Så har jeg også en undskyldning for at tage til Malmö, som jeg helt sikkert kommer til at savne! Jeg kan sagtens forestille mig at vi vender retur igen en dag. Det gamle blev solgt på en uge, og iøvrigt til den udbudte pris - vi klager ikke :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Oprindeligt indsendt af thn

Det er ret vildt faktisk. Ja jeg købte en Aygo var prisen i SE 95.400 SEK (minus 10.000 i øko præmie) for den billigste model. I dag er prisen 101.900 SEK.

I DK var prisen dengang 103.000 DKK for den billigste og i dag 79.995 DKK.

og så er den stigende kurs ikke engang indregnet

Den skal jeg lige have igen.

Er der en bil, som INKLUSIV registreringsafgift er billigere at købe i Danmark end i Sverige???? Jep

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fald i dag Nu faldt kursen lidt i dag - pt. hedder den 88,85. Dette skyldes lave PMI tal. (i.e. PMI = Purchasing Managers Index, et indeks, baseret på at man har ringet rundt til virksomhederne og spurgt dem om deres forventninger til fremtiden) Bloomberg overskrift lige nu over top historier i Norden: "Swedish Manufacturing Unexpectedly Shrinks as Orders Plunge" "Swedish Krona weakens vs. Euro after PMI falls in August" Hvordan hulen det kan være "unexpected" skal jeg ikke kunne sige - ingen læser herinde åbenbart ;). Indekset var "forventet" til at være 50,1 (50 er middel for et PMI indeks, over 50 er positivt), det faktiske indeks var på 45,1. Det må godt nok have været nogen uerfarne ferieafløsere, som har indsendt "forventningerne".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
- ingen læser herinde åbenbart ;).
Måske er Saxobank er med på en kigger ;-)
Jeg er dog overrasket over, at han siger, at da han var i Stockholm for nyligt, var han overrasket over, hvor meget den stærke svenske krone fylder i pressen. Som analytiker så har han vel adgang til den samme information via nettet .... kontra at se overskrifterne på aviser i butikkerne? En gang i mellem så har jeg altid indtryk af at Bird og Fortune har fat i noget omkring 'Market sediment' :D
@Bananas: Hvad er tidshorisonten når en investeringsanalytiker siger "lang"? Og i øvrigt hvis man synes at Bird og Fortune er lidt sjove og godt kan lide emnet, så er der lidt mere her :D http://www.youtube.com/watch?v=lWDdcD-1xoo

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
@Bananas: Hvad er tidshorisonten når en investeringsanalytiker siger "lang"?
Det kommer an på hvilken organisationstype han kommer fra: For en trader/marketmaker/dealer hos en bank/børsmægler er "langt sigt" nogen dage. Hos en makroøkonom i en bank er det nogen måneder. Hos en kapitalforvalter er langt sigt nogen kvartaler, måske år. Hos en pensionskasse er langt sigt indtil flere år - måske endda årtier.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan faktisk godt se ud som om at kurven er knækket - og med udmeldingerne her til morgen om forventet mindre eksport og fyringer til følge... mon ikke kursen falder en del? Det er ikke rart at se positivt på fyringer, men mon ikke vi kan regne med, at det er outcome? Spørgsmålet er så, hvor langt kursen kan gå ned. ... og så ser vi sikkert, at priserne i butikkerne stiger igen. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan faktisk godt se ud som om at kurven er knækket - og med udmeldingerne her til morgen om forventet mindre eksport og fyringer til følge... mon ikke kursen falder en del? Det er ikke rart at se positivt på fyringer, men mon ikke vi kan regne med, at det er outcome? Spørgsmålet er så, hvor langt kursen kan gå ned. ... og så ser vi sikkert, at priserne i butikkerne stiger igen. Vh, Lars.
Det kommer nok en del an på om Riksbanken sænker renten idag. Flere gætter på at de ikke sænker den. Og hvis så ECB sætter deres ned imorgen mon så ikke den Svenske krone stiger igen overfor Euroen???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke rart at se positivt på fyringer, men mon ikke vi kan regne med, at det er outcome? Spørgsmålet er så, hvor langt kursen kan gå ned.
Selvfølgelig er det ikke rart at se på fyringer - men skal man have ondt af folk, der har lavet noget forudsebart dumt, og derefter er kommet til skade? For Sverige som helhed vil jeg mene af problemerne er selvskabt - eller i hvert fald Riksbank-skabt - Sverige som helhed er dog ansvarlig for sin centralbank og sine statistikkontorer. Men det officielle Sverige har jo straks med stolthed sprunget på historien om at Svensk økonomi var stærk - sagt med andre ord: "Sverige var mere ansvarlig end de andre", sagt med andre ord: "Vi svenskere er helligere, mere moralske, rettænkende, og generelt bedre end alle andre, og derfor fortjener vores valuta at være mere værd end de andres". Når der går national-følelser i valutakurser i stedet for rationel tænkning er det at ulykkerne sker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites