Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Ja men så bliver braget bare endnu højere når den springer;-)
Er der noget der tyder på at den sprænger? Hvad siger dem med forstand på valuta for tiden, fordi nu begynder det sgu da at gøre lidt ondt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er den oppe i 0.87... For mig der ikke arbejder i Danmark mere betyder det mindre' date=' men det må gøre lidt ondt på jer, som arbejder i DK.[/quote'] Jo det kan da godt mærkes... Det er lidt svært at finde hoved og hale i det, nogle siger Sverige er det nye Schweiz, men læser man i avisen er der dobbelt så mange folk som skal have fra lønmodtagernes garantifond i skåne som sidste år http://hd.se/skane/2012/07/11/stora-konkurser-ger-dubbelt-sa-i/ men vi må bare ride stormen af, og håbe på at Euroen ikke kollapser helt, men afvikles stille og roligt :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fatter simpelthen ikke hvad det er Sverige kan som ingen andre i hele verden.... Sælger de tingene til en ny intergalaktisk race kun svenskerne kender? Høj arbejdsløshed, høj rente og høj valuta i forhold til de markeder der sælges på. Selv kineserne har skruet på renten for at holde hjulene igang. Anders Borg må være mester i manipulation....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der noget der tyder på at den sprænger? Hvad siger dem med forstand på valuta for tiden, fordi nu begynder det sgu da at gøre lidt ondt?
Jeg fatter simpelthen ikke hvad det er Sverige kan som ingen andre i hele verden.... Sælger de tingene til en ny intergalaktisk race kun svenskerne kender? Høj arbejdsløshed, høj rente og høj valuta i forhold til de markeder der sælges på. Selv kineserne har skruet på renten for at holde hjulene igang. Anders Borg må være mester i manipulation....
Brian kommer med dit svar her tror jeg, der er noget i den Svenske opfattelse af verden der ikke stemmer overens med resten i verdens opfattelse. Og det går nok op for både SE og dem der ser SEK som sikker havn på et tidspunkt. Hvornår det så sker.......tja who knows.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg fatter simpelthen ikke hvad det er Sverige kan som ingen andre i hele verden....
Nu er det jo "kun" valutaen svenskerne kan med, og det er jo ikke svært når man ikke er pegget mod euroen. Jeg tror ganske enkelt, at svenske kroner er blevet en safe haven for folk med ringe indblik (læs: russere, asiatere og andre om Sverige uvidende) i hvordan selve landet er skruet sammen og hvordan det hænger sammen med resten af Europa. I Danmark har vi det samme fænomen, dog i en anden påklædning, da kursen ikke flyder frit overfor euroen, så i Danmark skal man nu betale for at få lov til at låne den danske stat penge via obligationer - og det er der vitterligt nogen som gør, og så må man være desperat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror det er billigere at betale en lille midlertidig rente' date=' end det er at miste alle sine penge...[/quote'] Midlertidig... det har jo ikke meget at gøre med fornuft. Det kan jo sagtens trække ud - krisen har allerede varet fire år. Problemet er politisk, og knækker de halsen(e) sydpå, så kan du være sikker på, at skvulpene også kommer herop i et eller andet omfang. De har jo ikke alle de penge som de lånte, og dem som har penge sender dem herop... sikke et cirkus. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg fatter simpelthen ikke hvad det er Sverige kan som ingen andre i hele verden.... Sælger de tingene til en ny intergalaktisk race kun svenskerne kender? Høj arbejdsløshed, høj rente og høj valuta i forhold til de markeder der sælges på. Selv kineserne har skruet på renten for at holde hjulene igang.
Jeg må sige at jeg heller ikke fatter hvad der sker. I går kom der nogen nøgletal for den svenske industriproduktion i maj, der var langt bedre (dvs. mindre slemme) end forventet. Det eneste som jeg kan se som logisk forklaring er, at der måske er et langt større reelt time lag end nogen er klar over. Hvis Riskbanken kun kigger på svenske tal og disse er så langt bagefter så kunne det måske forklare, hvorfor det virker som om de altid kommer for sent og timer helt elendigt med deres renteændringer. Riskbankens indvirkning på kursen skal man heller ikke undervurdere - alle centralbanker i Europa prøver på at tale deres valuta ned (eller i hvert fald forhindre for store stigninger mod den syge Euro), for at den indenlandske økonomi ikke skal tage skade - selv Schweiz og Norge. Alle centralbanker undtagen en: den svenske!. Ingves er jo decideret ude og sige at valutakursen ikke betyder så meget - de svenske eksportvirksomheder skal bare stille sig om til at eksportere til andre markeder end eurozonen!??!?!????? - det er jo også sådan en omstilling man bare lige gør super nemt - enhver ved jo at resten af verden står i kø for at købe de svenske produkter til hvilken som helst pris det skal være:rolleye: Det virker også som om at han mener at valutakursen ikke har den store indflydelse på inflationen - hvordan han kan komme frem til det i en moderne økonomi, hvor de fleste forbrugerprodukter importeres til Sverige (fordi de er produceret udenfor) er mig uforståeligt. Nå - kursen kommer nok til at holde sig høj sommeren over - der går nogen måneder inden makronøgletallene får tæsk - endnu længere inden at Ingves opdager det, og de er forøvrigt på ferie indtil september, så renten forbliver højere i Sverige end i Euroland i mellemtiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Negativ inflation i Juni. I morges kom der svenske inflationstal: KPI (inkl. husholdningernes renteomkostninger): -0,2% for den seneste måned, 1,0% i løbet af de seneste 12 måneder. KPIF(excl. renteomk.): -0,3% for den seneste måned, 0,9% i løbet af de seneste 12 måneder. Når der om en måneds tid kommer tal for Juli vil jeg spå at tallene bliver endnu lavere eftersom kronen er steget en del i mellemtiden. Ren idioti at Riskbanken snakker om hvornår man er nødt til at sætte rente op for at bekæmpe inflationen. Lige nu er det deflation, som truer. Tallene var en lille smule under forventet, hvilket fik den svenske krone til at falde en lille smule i forhold til i går. I går var kursen helt oppe og runde 87,1 på visse tidspunkter af dagen - lige nu hedder den 86,7.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De er helt ude af trit med virkeligheden....jeg håber snart den rammer dem særdeles hårdt lige i hovedet!
Er det ikke snarere os, der er forblændet af virkeligheden? Måske fordi vi hårdt ønsker at kronen skal ryge tilbage til kurs 63? Sagen er, som jeg tidligere har skrevet her i tråden, at svenskerne synes, at det går fint. Fulde ordrebøger, masser af job, masser af kunder, pænt cash flow. Spændende om ikke den når at krydse kurs 100! Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sikke dog et vrøvlehoved. Han slynger jo om sig med faktuelle fejl og kommer konkluderer derefter nonsens på dem. Han viser tydeligt at han ikke forstår hvad han snakker om. Hermed en mini-konkurrence: Hvem kan finde flest faktuelle fejl eller modsigelser i den blog.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er heller ikke alt for imponeret af det der blog indlæg. Men prøv at tænke sig hvor mange nationalistiske båthorn som ham her der sidder i Grækenland og siger "Bare slip valutaen fri, lad os kunne devaluere, og så bliver ALT godt"... Det er overraskende at han finder dagens økonomiske politik mere ansvarlig end under Anker Jørgensens regering. Den offentlige sektor og dens forpligtelser er da vist større end nogensinde før? Nuvel, hvis vi frigiver valutaen så vil følgende ske: Den danske krone vil med et blive til hedge fund legetøj, og volatiliteten vil stige betydeligt, både for valutaen og obligationerne. Renten vil stige, og den støttende hånd som renten har været for vores arbejdsmarked vil forsvinde, og hundrede tusinder af arbejdspladser vil blive udflyttet. Så må vi jo se om vores velfærdssamfund dd. med dets tunge forpligtelser stadig ser økonomisk ansvarligt ud ved siden af Anker regeringen i Ib Christensens øjne, eller om det egentlig bare vil være en reminder om hvorfor vi hæftede os på Tyskland i 1982.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
0' date='87 SEK/DKK !! SEK er steget 1,03% på en dag ... det lader til at gå ret hurtigt OPAD i disse dage.[/quote'] Det har den vist gjort mange gange sinden maj, hvis man tager et kig her: http://www.valutakurser.dk/currency/showgraph.aspx?valutaid=233073 Spændende at se, hvornår den krydser 100. Tænk... ikke så forfærdelig længe siden, at den lå i 63, hvor emnet for denne tråd blev sat. Måske skulle vi ændre emne til en modsat betydning? Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spændende at se, hvornår den krydser 100. Tænk... ikke så forfærdelig længe siden, at den lå i 63, hvor emnet for denne tråd blev sat. Måske skulle vi ændre emne til en modsat betydning? Vh, Lars.
Og misforstå mig nu ikke - jeg går selv og klatoverfører så lidt som muligt fra DK til SE i håbet om at SEK'en falder snart, men jeg er bange for, at det er en forkert strategi - og at man i stedet måske bare skal overføre en hulens masse. Men... så passer det jo nok at den falder igen )-: Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites