Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Hva så drenge' date=' står og skal overføre 90.000 dkk til SE indenfor de næste 2-3 måneder, er det nu der skal slås til?[/quote'] Det er rimeligt svært at forudse, hvad der vil ske ud over at der kommer drama. Jeg hælder også mest til fdhin's bud på at den svenske krone vil komme længere nedaf fordi flere og flere vil forvente en svensk rentesænkning til næste Riksbank rentemøde i Juli. Så vidt jeg husker er det også engang i løbet af juli måned at den Græske stat løber tør for penge, hvis ikke Troikaen har lånt dem flere penge inden da. Det græske omvalg skal vist foregå den 17. juni. Der er snak om optræk til lokale "run on the banks" på de græske banker - de kan falde sammen længe inden den 17. juni hvis det skal være, og det kan dermed gå galt inden. Græsk sammenbrud burde hive den svenske krone nedaf. Om og hvornår Grækenland falder sammen er ikke til at vide. På den anden side kan det i teorien også ske, at nogen politikere vrider armen om på ECB, og får ECB til at "løse problemerne" ved at trykke en masse nye euro og give dem til Grækenland i en kæmpe "bail out". I så fald vil euroen tabe værdi overfor alle valutaer inklusiv den svenske krone. Den græske regning vil så være betalt af alle de andre eurolande via en "inflationsskat" (inklusiv de lande som holder fastkurs overfor euro, hvilket bl.a. er Danmark og Schweiz). Men Grækenland vil være reddet - dog kun indtil de har formøblet for mange penge igen, hvilket de måske vil slå nye rekorder i, for de har endnu ikke lært af deres fejl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror vi skal lede efter svaret internt i Tyskland... Merkel er langt ude i målingerne og der kunne komme en SPD regering i Berlin. Hvad vil den i forhold til finanspagt og Grækenland.... 80% af tyskerne vil skide Grækenland et stykke og de vil ikke betale for EU. Derfor fik Merkel et katastrofevalg i Nordrhein-Westfalen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm, det var jeg ikke klar over. The FT reports on a report by Lombard Street research. Essentially, they analyse which countries would suffer the most assuming a slowdown in China. The worst off (of the Asia Pac countries) are Hong Kong, followed by Taiwan, Korea, Australia, Japan, with Indonesia and India the least affected. In terms of non Asia Pac countries, Brazil tops the list, followed by the US, Germany, interestingly Sweden and then France, the UK and Italy; Kina er helt sikkert ved at sagtne farten dramatisk, hvilket man kan se på råvarepriserne som er i frit fald ligenu. Så formentlig afsmitter det også i valutamarkedet og gør SEK svagere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lad os endelig komme tilbage til 2009-niveau, ja tak. Så bare fortsæt, og lad realiteterne manifestere sig i SEK's værdi! :) 10ribrs.png
Ja... og alligevel nej. Resultatet på ikke særligt langt sigt er, at det alligevel bliver dyrere for os. Varene i butikkerne bliver dyrere ret hurtigt, for nu skal svenskerne betale mere for dem... og når kursen så igen kommer op på 80, vil priserne være uændret. Så lad være med at glæde jer for tidligt. Men måske skal man tænke på at købe sig en bolig i SE med DKR. Men går det så skidt med den svenske økonomi, falder huspriserne vel... Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men måske skal man tænke på at købe sig en bolig i SE med DKR.
Bingo. (eller rettere, som Brian også nævnte, flytte et evt. svensk bolig-lån til DK) Men nu må vi først se hvor meget elastik der er i fremtiden for SEK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bingo. (eller rettere, som Brian også nævnte, flytte et evt. svensk bolig-lån til DK) Men nu må vi først se hvor meget elastik der er i fremtiden for SEK.
Jeg snakkede med min danske bankrådgiver om at flytte mit SE lån til DK, da kursen var i nede i ca. 0,65! Det fik jeg ikke lov til for banken ville ikke være med til at jeg blev kursspekulant. (det er et forholdsvis lille lån jeg har) Jeg regnet lidt på det og jeg kunne have sparet en god slat penge..... men stadig nej! så hvis der er nogle der kan fortælle hvordan man får lov til det vil jeg meget gerne høre det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg snakkede med min danske bankrådgiver om at flytte mit SE lån til DK' date=' da kursen var i nede i ca. 0,65! Det fik jeg ikke lov til for banken ville ikke være med til at jeg blev kursspekulant. (det er et forholdsvis lille lån jeg har) Jeg regnet lidt på det og jeg kunne have sparet en god slat penge..... men stadig nej! så hvis der er nogle der kan fortælle hvordan man får lov til det vil jeg meget gerne høre det![/quote']Du finder en bank der kunne tænke sig at servicere en ny kunde, og giver dit gamle pengeinstitut en sidste mulighed for at sige ja. Ellers kan de kysse dine penge farvel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du finder en bank der kunne tænke sig at servicere en ny kunde' date=' og giver dit gamle pengeinstitut en sidste mulighed for at sige ja. Ellers kan de kysse dine penge farvel.[/quote'] Der var der en mulighed! det tænker jeg over næste gange kursen er der nede!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der var der en mulighed! det tænker jeg over næste gange kursen er der nede!
Jeg siger ikke at det er Den Hellige Gral - men det var det logiske at gøre, eftersom bankerne har det med at blive seje i filten med årene, efterhånden som de tror de har dig i fast fold. I sidste ende er de bare nogle gemene købmænd, som liver op når der lugter af indtjening. Gode bankrådgivere har, desværre, kun en vis holdbarheds-dato :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg siger ikke at det er Den Hellige Gral - men det var det logiske at gøre, eftersom bankerne har det med at blive seje i filten med årene, efterhånden som de tror de har dig i fast fold. I sidste ende er de bare nogle gemene købmænd, som liver op når der lugter af indtjening. Gode bankrådgivere har, desværre, kun en vis holdbarheds-dato :p
+1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg snakkede med min danske bankrådgiver om at flytte mit SE lån til DK' date=' da kursen var i nede i ca. 0,65! Det fik jeg ikke lov til for banken ville ikke være med til at jeg blev kursspekulant. (det er et forholdsvis lille lån jeg har) Jeg regnet lidt på det og jeg kunne have sparet en god slat penge..... men stadig nej! så hvis der er nogle der kan fortælle hvordan man får lov til det vil jeg meget gerne høre det![/quote'] Jeg gjorde det i Nordea (hvor jeg har været kunde i maaaaaange år). Bad om at få et prioritetslån i DK (som dog havde højere rente), og i første omgang sagde de nej, da "de ikke kunne tage pant i huset". Gik dog i yderligere dialog med en medarbejder på højere niveau som kendte mere til reglerne for pant, og endte med at flytte det hele til DKK. Byttede tilbage til SEK igen sidste år, og det har sparet os for en del penge - men det kunne også have gået den anden vej. Jeg tror næppe du får lov til det, medmindre du har mere end almindelig god luft i din økonomi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

FYI, så fortsætter nedgangen efter weekenden:

• 21-05-2012 81,5000
  • 18-05-2012 81,7100
  • 17-05-2012 81,7100
  • 16-05-2012 81,7100
  • 15-05-2012 82,2000
  • 14-05-2012 82,5700
  • 11-05-2012 82,7400
  • 10-05-2012 83,1000
  • 09-05-2012 83,4500

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FYI, så fortsætter nedgangen efter weekenden:
  • 21-05-2012 81,5000
  • 18-05-2012 81,7100
  • 17-05-2012 81,7100
  • 16-05-2012 81,7100
  • 15-05-2012 82,2000
  • 14-05-2012 82,5700
  • 11-05-2012 82,7400
  • 10-05-2012 83,1000
  • 09-05-2012 83,4500

Den stiger vel igen i næste uge, lige når alle pengene skal overføres fra DK til SE :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den stiger vel igen i næste uge' date=' lige når alle pengene skal overføres fra DK til SE :([/quote']Nå ja - selvfølgelig! Det er jo snart blevet en ren naturlov... *hmm* :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja...så undrer vi os igen (og så er det nu "kun" 82' date='02) ;)[/quote'] Det er igen EURO'en der napper der napper et fald, også stiger den SEK i forhold til den DKK. Det var vist noget med nogle EURO obligationer der ikke blev udstedt som markedet forventede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er igen EURO'en der napper der napper et fald, også stiger den SEK i forhold til den DKK. Det var vist noget med nogle EURO obligationer der ikke blev udstedt som markedet forventede.
Ahh..tak, Lynge :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites