Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Så er Grækenland statsbankerot. Kommitteen i ISDA (International Swaps and Derivatives Association) har lige enstemmigt vedtaget at den græske omstrukturering af gæld er en "credit event". Det betyder at konkursforsikringerne (CDS'erne) vil komme til udbetaling. Der er ingen der ved hvor mange CDS'er der findes derude, og hvem der garanterer for hvad og hvor meget. Det kan vise sig nu at en større financiel insitution får problemer, ligesom AIG under Lehman krisen. Vi får at se om den første domino brik findes. Findes der en, findes der flere. EDIT: Med hensyn til valutamarkederne så ser de ud til at være ret ligeglade med nyheden. Euroen har flyttet sig meget lidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har vist ikke ramt det danske nyhedsunivers endnu. De har nok for travlt med at dække x-factor. :) Jeg sidder og ser det på CNBC, og jeg har ikke så mange detaljer om beløb involveret osv. EDIT: Lidt her, men jeg er ret sikker på at billedet vil være mudret i dage, og uger frem http://www.bloomberg.com/news/2012-03-09/greek-debt-deal-might-trigger-3-billion-of-default-swaps-under-isda-rules.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Financial times skriver Greek debt swap triggers massive payouts Billions of dollars are to be paid out in CDS instruments Wall street journal er også med: http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204603004577271712189185578.html?mod=WSJEurope_hpp_LEFTTopStories http://di.se/Default.aspx?pid=261530__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer= Hmm $3.2 mia vælter nok ikke det financielle system. Gad vide om det kun er CDS'er på de ca. 5% der ikke var med i den "frivillige" omstrukturering der kommer til udbetaling?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første jeg tænkte var. "Hvordan ved de at der kun er tale om 3,2 mia. dollar?". Alle disse CDS'er er Over The Counter - dvs. unoterede kontrakter(læs væddemål) mellem 2 parter og er ikke registreret nogen steder. Det ved de så åbenbart heller ikke i følge DI: Summan 3 miljarder dollar bygger på uppgifter sedan flera år tillbaka från Depository Trust and Clearance Corporation, enligt vad ISDA:s vd Robert Pickel uppgav i en intervju med CNBC på fredagkvällen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige slået op og fundet at mængden af CDS'er der blev udbetalt i forbindelse med Lehman default var beskedne $5.4 mia. Men i virkeligheden var det mere den høje gearing og den manglende gennemsigtighed der gjorde at det gik galt i USA. Høj gearing (30-40x) og manglende gennemsigtighed er der i rigt mål i det europæiske banksystem må man sige, så vi må se hvad det bliver til. Men formentlig kan der gå uger før tingene bliver konkrete. Så vidt jeg kan forstå så vil beløbet der skal udbetales være kendt i forbindelse med en auktion som holdes den 19. marts.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Grækenland på vej til at synke i Middelhavet rent økonomisk Siden onsdag i sidste uge er SEK faldet fra ca. 83,5 til 82,5. Der mangler ikke negative nyheder for tiden. Mest afgørende er nok det græske valg, som har resulteret i kaos i Græsk politik (mere end i forvejen). Der er meget oprørte over at de er blevet tvunget til at spare i forbindelse med det seneste ekstra EU-lån. Jeg forstår ikke helt, hvordan det fuldstændigt er lykkedes dem at glemme at selvom man slettede al deres nuværende gæld, så bruger den græske stat STADIGVÆK flere penge end den får ind, hvilke jo bliver fuldstændigt umuligt, hvis de brænder deres sidste långivere af (i.e. EU-landene). Som noget nyt er der nu flere af de vigtige topfigurer i EU, som udtaler at hvis Grækerne ikke længere vil være med til at overholde spillereglerne, så er det måske bedst, at de forlader euroen. http://di.se/Artiklar/2012/5/14/267365/GREKLAND-KAN-LAMNA-EURON-OM-EJ-FOLJER-REGLERNA---BARROSO/?sr=23&tr=303986&rlt=0 Det ligner mere og mere et spørgsmål om tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som noget nyt er der nu flere af de vigtige topfigurer i EU, som udtaler at hvis Grækerne ikke længere vil være med til at overholde spillereglerne, så er det måske bedst, at de forlader euroen. http://di.se/Artiklar/2012/5/14/267365/GREKLAND-KAN-LAMNA-EURON-OM-EJ-FOLJER-REGLERNA---BARROSO/?sr=23&tr=303986&rlt=0 Det ligner mere og mere et spørgsmål om tid.
Det ville nok heller ikke være helt skidt hvis det skete... Ihvertfald ikke på lidt længere sigt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg forstår ikke helt' date=' hvordan det fuldstændigt er lykkedes dem at glemme at selvom man slettede al deres nuværende gæld, så bruger den græske stat STADIGVÆK flere penge end den får ind, hvilke jo bliver fuldstændigt umuligt, hvis de brænder deres sidste långivere af (i.e. EU-landene).[/quote'] Du skulle prøve at høre det lave niveau debatten føres på i Grækenland, hvor tyskerne bliver gjort til skurke og man lige nævner 2. verdenskrig osv. Jeg tror de græske politikere virkelig er det ypperste i den branche i Grækenland, og afspejler befolkningens børnehavestadie i forståelse af økonomi og samfundssind. Indtil nu har jeg ikke på noget som helst tidspunkt hørt om græske økonomer og hvad de siger til situationen. Det lader til Grækenland lever fra hånden til munden og nærmer sig afrkanske tilstande.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det ville nok heller ikke være helt skidt hvis det skete... Ihvertfald ikke på lidt længere sigt...
For grækerne bliver det i hvert fald meget slemt initialt, men på sigt får de jo en chance, når de igen får deres egen valuta som kan devalueres. De skal gå ned i løn på den ene eller den anden måde, så deres løn varer til deres ringe produktivitet - siden de ikke kan finde ud af en indenlandsk devaluering ligesom i Baltikum må det ske på anden vis. Jeg er mere og mere af den overbevisning at der ikke rigtigt er anden vej udenom. Men det bliver ultra grimt i starten. Den græske stat kan ikke længere betale de løbende regninger til befolkningen, og samtlige græske banker går fallit. Der kommer stor uro i gaderne. Nogen har prøvet at gætte, hvad der vil ske ved at kigge på Argentina i 2001-02: http://www.huffingtonpost.com/alexander-mizan/greek-elections-lessons-from-argentina_b_1503900.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skulle prøve at høre det lave niveau debatten føres på i Grækenland' date=' hvor tyskerne bliver gjort til skurke og man lige nævner 2. verdenskrig osv. Jeg tror de græske politikere virkelig er det ypperste i den branche i Grækenland, og afspejler befolkningens børnehavestadie i forståelse af økonomi og samfundssind. Indtil nu har jeg ikke på noget som helst tidspunkt hørt om græske økonomer og hvad de siger til situationen. Det lader til Grækenland lever fra hånden til munden og nærmer sig afrkanske tilstande.[/quote'] Med den indstilling er de i hvert fald godt på vej mod afrikansk levestandard! Vi må se om det lykkes dem at komme til fornuft. Problemet for deres "genforhandlinger" med EU og IMF er bare, at med de sidste "frivillige" haircuts af privat ejet gæld er der ikke sønderligt mange græske statsobligationer tilbage på bankernes balancer i det øvrige EU (der er masser tilbage i de græske banker). Dermed har Grækenland mistet sit vigtigste "gidsel" i forhandlingerne. Selve det græske sammenbrud vil formentlig kunne klares nu af Europas banker. Det potentielle problem er om der på de finansielle markeder kommer frygt for, at de øvrige PIGS-lande kunne finde på at tage en frivillig default for at slippe af med gæld - bare frygten i sig selv kan pressen renterne op i uholdbare niveauer. Så hvordan forhindrer man bedst det? Det kolde rationelle svar er at man statuerer et eksempel med Grækenland. Afskærer dem fra al hjælp, så de går så voldsomt på røven som det overhovedet kan lade sig gøre. Jo mere kaos, vold og sult i gaderne, jo mere vil de øvrige PIGS-lande politikere og befolkninger blive skræmt til at få gennemført de nødvendige reformer for at sikre at de ikke er den næste på listen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Problemet for deres "genforhandlinger" med EU og IMF er bare, at med de sidste "frivillige" haircuts af privat ejet gæld er der ikke sønderligt mange græske statsobligationer tilbage på bankernes balancer i det øvrige EU (der er masser tilbage i de græske banker). Dermed har Grækenland mistet sit vigtigste "gidsel" i forhandlingerne.
ECB's LTRO har været en lille geni-streg fra Mario Draghi. Det har betydet at bankerne i PIIGS landene i det store hele har taget deres eget lands gæld på deres balance sheet. Det gør det betydeligt lettere at katapultere et land ud af eurozonen. Inklusive selveste Spanien hvis det kommer dertil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites