biz 2 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2012 Lige så meget som man kan bruge et index over hvor korrupt man syntes at det der dk er.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2012 Lige så meget som man kan bruge et index over hvor korrupt man syntes at det der dk er.. Du må bruge nogle flere ord på hvad du mener, for jeg forstår det ikke. Jeg kan prøve at gætte mig til noget, men det er ikke sikkert det rammer din mening. Ifølge artiklen opstilles indekset efter følgende kriterier: "As of 2010, the CPI ranks 178 countries "on a scale from 10 (very clean) to 0 (highly corrupt)." Corruption Perceptions Index. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2012 Du nævner det selv ... hvad det enkelte lands borger OPFATTER som korruption. Korruption i et land opfattes ikke som korruption i et andet land. Definitionen på indekset står i indledningen til artiklen. Det er hvad folk har taget stilling til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 SEK=84,55. Det er jo det glade vanvid det her. Hvor langt skal vi mon op? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 SEK=84' date='55. Det er jo det glade vanvid det her. Hvor langt skal vi mon op? [/quote'] Lige så langt som DK vil følge euroen ned... Dvs. i helvede :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 SEK=84' date='55. Det er jo det glade vanvid det her. Hvor langt skal vi mon op? [/quote']Den var skam på 84,88 i torsdags - kortvarigt oppe forbi 85,00 *brrrr* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 Det jeg mener er, at det ikke har slået igennem på nogen måde i inflationsstatistikken. Det er rigtigt at kaffe og andre fødevarer er blevet dyrere, det har jeg helt sikkert også kunnet mærke. Men det er da ikke noget, der har slået igennem i statistikken endnu - hverken i USA eller euro-zonen. USA har lidt højere inflation i 2011, men havde til gengæld i 2009-2010 en ekstremt lav inflation. Jeg synes ikke jeg kan se noget klart mønster når man sammenligner med tidligere år, at nu er det ved at gå helt galt. http://www.usinflationcalculator.com/inflation/historical-inflation-rates/ Jamen det ER heller ikke ved at gå helt galt med inflationen (dags dato). Snakken har gået på at gentagne opkøb af statsobligationer i større og større pakker i sidste ende ville afstedkomme hyperinflation. Men set i forhold til at deres inflationstarget er 2%, så synes jeg da den er høj i 2011. Ingen lempelser ville dog omvendt formentlig have betydet deflation, som ses i 2009, og det er endnu værre for økonomien. Effekten har nok været endnu større for kineserne. Når USA dumper dollarens værdi, skal kineserne trykke flere yuan for at holde fast kurs mod USD, og det betød at deres inflation var oppe og runde 7% i sommers (eller var det 6%.. jeg husker ikke. Stadig højt). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 SEK=84' date='55. Det er jo det glade vanvid det her. Hvor langt skal vi mon op? [/quote'] 87-89 i Q2 er mit bud. Selv om det irriterer Gio. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 Jamen det ER heller ikke ved at gå helt galt med inflationen (dags dato). Snakken har gået på at gentagne opkøb af statsobligationer i større og større pakker i sidste ende ville afstedkomme hyperinflation. Men set i forhold til at deres inflationstarget er 2%, så synes jeg da den er høj i 2011. Ja det har du ret i. Ingen lempelser ville dog omvendt formentlig have betydet deflation, som ses i 2009, og det er endnu værre for økonomien. Effekten har nok været endnu større for kineserne. Når USA dumper dollarens værdi, skal kineserne trykke flere yuan for at holde fast kurs mod USD, og det betød at deres inflation var oppe og runde 7% i sommers (eller var det 6%.. jeg husker ikke. Stadig højt). Sjovt at hjælpepakker i USA skal afstedkomme en højere inflation i kina, end man officielt har i USA, men selvfølgelig så prøver kineserne jo at følge med ned. Selvom jeg for nylig læste noget om, at de nu var ved at bløde lidt op ift. fastkursen overfor dollaren. Det ville hjælpe gevaldigt på de vestlige økonomier, hvis yanen kunne stige lidt. Alt ryger jo til kina som i en malmstrøm. Det eneste vi snart producerer herhjemme er ældre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 87-89 i Q2 er mit bud. Selv om det irriterer Gio. Ja det tegner lidt sådan. Og hvad tror du derefter? Bliver den deroppe, eller er det noget midlertidigt efter din mening? Det er sjovt at tendensen har ændret sig. Tidligere reagerede SEK-kursen i opadgående retning, når det gik godt i euroland, og nedad når det gik dårligt. Nu er det lige omvendt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 Alt ryger jo til kina som i en malmstrøm. Det eneste vi snart producerer herhjemme er ældre. Her er en glimrende artikel jeg læste i morges om netop hvordan den accelererede industrielle revolution i "emerging markets" er med til at presse den vestlige middelklasse, som i forvejen er presset af ændrede uddannelseskrav i deres egen teknologiske revolution i vesten. Altså at middelklassen for første gang presses af to omvæltninger på een gang. Anbefalet læsning. :) http://www.nytimes.com/2012/01/23/business/global/wrenching-the-globe-into-a-new-economic-orbit.html?_r=1&scp=1&sq=Gilded%20age&st=cse Det jeg regner med mest sandsynligt vil ske i 2012 er, at et land forlader eurozonen. Jeg tror at SEK ganske langsomt vil forstærkes overfor euro og DKK indtil da, idet euroen ligenu er sat i skammekrogen af investorerne. Herefter vil et svagt euroland, som formentlig ikke er stor handelspartner med Sverige, forlade eurozonen. Den generelle konsensus ligenu lader til at være at det vil styrke euroen hvis Grækenland, Portugal eller Irland opgiver valutaen. Dermed også DKK, og den vil formentlig begynde at stige overfor SEK. Det andet scenarie: At Tyskland forlader euroen, vil få euroen til at falde som en sten. Men i så fald kører Danmark ikke fastkurs overfor den mere. Der vil blive ført fast kurs overfor en ny tysk valuta, og efter nogen indledende turbulens må man formode at det også betyder styrkelse af kronen overfor SEK. Men kort og godt: Så længe der padles i Bruxelles, så fortsætter investorerne nok deres exodus, og ECB bliver ved med at lave kvasi-QE, som muligvis endda bliver til pengetrykning senere i år. Kan ikke lige se hvad der skulle stoppe det andet end lidt omrokering i euromedlemskaberne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 Der er også en god infografik fra New York times, der illustrerer presset på middelklassen, som fdhin også var inde på. Animationen er rimelig simpel og tager kun 4 minutter. http://www.nytimes.com/interactive/2012/01/20/business/the-iphone-economy.html?ref=business Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2012 Der er også en god infografik fra New York times, der illustrerer presset på middelklassen, som fdhin også var inde på. Animationen er rimelig simpel og tager kun 4 minutter. http://www.nytimes.com/interactive/2012/01/20/business/the-iphone-economy.html?ref=business Fin video, så mangler vi bare at skabe de produktionsjob =) Man vel gøre det ved at gøre det økonomisk favorabelt via statstilskud eller skattefordele til 'produktionsvirksomheder' men jeg kunne forestille mig at det ville gøre DK utroligt upopulære og det jo ville være utroligt konkurrence forvridende ...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2012 Man vel gøre det ved at gøre det økonomisk favorabelt via statstilskud eller skattefordele til 'produktionsvirksomheder' men jeg kunne forestille mig at det ville gøre DK utroligt upopulære og det jo ville være utroligt konkurrence forvridende ...... Tjah, men hvad tror du Kina gør? Jeg har læst interviews med frustrerede ejere af små amerikanske produktionsvirksomheder som siger "Kineserne producerer færdige produkter som er billigere end vores kostpris bare på råvarerne". Og det hænger sammen med at f.eks. olie købes af staten og videresælges billigere til virksomhederne i Kina. Så ud over at holde yuan kunstigt lavt laver de også mange andre ting med subsidier, og de har en benhård strategi med at kontrollere råvaremarkederne. F.eks det faktum at Kineserne har næsten fuldstændig kontrol over markedet for sjældne jordarter (som er helt essentielle i f.eks. produktion af vindmøller, og i bilindustrien), og de skærer i eksporten af dem, så de faktisk beholder disse vigtige råvarer og forbeholder dem deres egne virksomheder. Et andet eksempel på Kinas foul-play er i EU's embargo på import af olie fra Iran. Kineserne lader til at benytte muligheden for at presse Iranerne på prisen, sådan at de aftager olien og får den billigere end markedsprisen. Med hensyn til de sjældne jordarter ser det ud til at Grønland muligvis sidder på en bunke af dem som potentielt kan vise sig at være endnu mere givtigt end deres olieeventyr, men det tager lige 10-15 år at få en produktion og infrastruktur op at stå. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2012 Nu faldt kursen lidt i dag til omkring 84,02. Dette samtidigt med at Europæiske aktier faldt primært på grund af et dårligt resultat fra Ericsson. En af grundene til at den svenske krone er ret høj for tiden er at der i global økonomi uden for Europa er tegn på bedring, og svensk økonomi er trods alt stadig ret eksportorienteret. På den korte bane er der kommet ro på de finansielle markeder. Bankernes spread-låneomkostninger falder og VIX-indekset for implicit volatilitet på amerikanske aktier er nu helt nede omkring 19%, hvilket er nede på et langsigtet gennemsnitsniveau. Vix-indekset kaldes også for frygtindekset. I mine øjne forekommer den lave implicitte volatilitet urealistisk lav, grundet at der stadig er en betydelig risiko for at et eller andet går helt galt i Euro-zonen. P/E niveauer på aktier og renteniveauer på sikre obligationer fortæller dog en lidt anden historie - p.t. er risikopræmien ved at investere i aktier fremfor obligationer næsten historisk høj - hvilket skyldes at mange indregner en hvis sandsynlighed for at et eller andet går grassat. En anden grund til at den svenske krone er høj p.t. er, at mens de andre centralbanker i Europa har sat renten ned med 0,5% siden den fornyede uro i August, har Riksbanken kun sænket renten med 0,25%. Jeg synes lidt at vi ser den samme film som i starten af sidste år, hvor de finansielle markeder også stod på "sol og forbedring". Der gik nogen måneder og så kom uroen tilbage. Det kan meget vel ske igen - de fundamentale problemer i euro-zonen er på ingen måde løst. Springer der "en bombe" i eurozonen vil hele verdensøkonomien bliver påvirket og så tager svensk økonomi og den svenske krone også et dyk nedaf. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2012 Tjah' date=' men hvad tror du Kina gør?[/quote'] Jeg antager at Denmark har et lidt anderledes politisk miljø end Kina og der er andre regler i EU-zonen :D Men hvis EUzonen 'springer' og Sverige stadig har en stærk eksport, vil forskellen mellem EUROen og SEK så ikke blive større og derved stiger SEK overfor DKK? Eller hur? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2012 Men hvis EUzonen 'springer' og Sverige stadig har en stærk eksport, vil forskellen mellem EUROen og SEK så ikke blive større og derved stiger SEK overfor DKK? Eller hur? Ja jeg tænkte præcis det samme. Det er muligt at SEK vil falde ift. yen, yan og dollar, hvis der springer en bombe i eurozonen, men SEK kan jo sagtens stige ift. EUR og DKK i en sådan situation. Det kommer jo selvfølgelig helt an på, hvad det er der sker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2012 Ja jeg tænkte præcis det samme. Det er muligt at SEK vil falde ift. yen' date=' yan og dollar, hvis der springer en bombe i eurozonen, men SEK kan jo sagtens stige ift. EUR og DKK i en sådan situation. Det kommer jo selvfølgelig helt an på, hvad det er der sker.[/quote'] tjaa - basalt set ved vi det ikke. Der er tale om to nedadrettede kræfter, men siden valutakurser er relative, bliver de modsatrettede når vi ser på EUR overfor SEK - og vi ved ikke helt hvilken en der er stærkest. Mønsteret indtil nu har i klart de fleste tilfælde været, at når "the shit really hit the fan" i et PIIGS land, så faldt SEK mere end euroen, og dermed også overfor euroen. Men det er blevet lidt mere mudret på det seneste. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2012 Rentesænkning Så sænkte Stefan "Inget Har Händt" Ingves og Riksbanken renten med 0.25%. SEK er stadig temmelig høj overfor DKK (lige nu i 0.8445). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2012 Kursen er faldet med omkring 50 øre i dag siden Riksbankens besked. Men dog fra et meget højt niveau. Det nye er at de nu ikke længere snakker om at forhøje. De regner med at de 1,50% bliver fastholdt indtil en gang ind i 2013. På den anden side er de 1,50%, som man nu ligger på, stadigvæk markant højere end ECB's 1,0% og Federal Reserves 0,25%. Hvilket 2 af deltagerne i Riksbankens direktion er klar over: Karolina Ekholm och Lars E.O. Svensson reserverade sig mot både räntebanan och räntebeslutet. De ville sänka räntan till 1,25 procent nu och sedan fortsätta nedåt – Karolina Ekholm till 1 procent och Lars E.O. Svensson till 0,75 procent. http://di.se/Artiklar/2012/2/16/259400/RIKSBANKEN-SANKER-REPORANTAN-25-PUNKTER-TILL-150/?sr=23&tr=299988&rlt=0 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret February 16, 2012 Bare rolig, jeg veksler snart nogen penge..... kursen falder altid dagen efter jeg har vekslet med 1 sek eller noget.... :-( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret February 29, 2012 http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article1611775/Nu-bromsar-Sverige-in.html BANG!! Nu går det stærkt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 29, 2012 http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article1611775/Nu-bromsar-Sverige-in.html BANG!! Nu går det stærkt! og stadig ligger SEK over 0.84... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret February 29, 2012 og stadig ligger SEK over 0.84... Problemet lige for tiden er vel at uanset hvor dårligt det går med Svensk økonomi, så går det endnu være for Euro'en som DKK er "linket" op på Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret February 29, 2012 Nogen der kan se om SEK er faldet overfor andre valutaer end Euro? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites