Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2012 Jeps, den danske krone går ned i kurs i forhold til den svenske som et resultat af fastkurspolitikken... Spørgsmålet er bare hvor læne den får lov at følge med... Sent from my Windows 7 Phone using Board Express Jeg er ikke sikker på at det "bare" er et resultat af fastkurspolitikken. Hvis det var det tror jeg vi havde set den danske krone stige endnu mere ift. euro (indenfor det spænd den må stige). Det har vi trods alt ikke set. http://www.valutakurser.dk/currency/showgraph.aspx?valutaid=233058 Fastkurspolitikken har sikkert en effekt, men det har sikkert også en effekt at Sverige rent faktisk klarer sig rigtig godt for tiden og har klaret sig rigtig godt i flere år nu. Det samme kan man vist ikke helt sige om Danmark. Mht. Grækenland så er biz vist sur over at folk er meget skråsikre i deres dom over grækerne uden at have noget særligt godt kendskab til situationen eller landet. Hans reaktion hjælper dog ikke rigtig da han virker som lidt af en hystade. I stedet kunne han jo bare oplyse os andre som ikke ved nok om det så vi kan få noget debat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2012 Hystade? Helt sikkert! ;) Jeg fik bare en midlertidig hjerneblødning over alle fordommene, den er næsten væk nu! Som om at den menige europæer har nogen som helst indflydelse på hvilken gribbepolitik der bli´r påduttet dem, vi er malkekvæget.. At tro andet er, syntes jeg, meget naivt! ps. jeg er selv en forkælet eks. dansker, make no mistake! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2012 Hystade? Helt sikkert! ;) Jeg fik bare en midlertidig hjerneblødning over alle fordommene, den er næsten væk nu! Som om at den menige europæer har nogen som helst indflydelse på hvilken gribbepolitik der bli´r påduttet dem, vi er malkekvæget.. At tro andet er, syntes jeg, meget naivt! ps. jeg er selv en forkælet eks. dansker, make no mistake! Jeg er faktisk meget enig med dig, man skal også huske at ikke engang EU vidste at problemet i Grækenland var så stort som det var, før the shit hit the fan. Grunden til dette var jo at Græske politikere i årevis havde pyntet på talene så det hele så bedre ud. Og tro mig den Græske befolkning vidste absolut ikke bedre end EU. Nu har jeg i de sidste 10 år arbejde sammen med Grækkere hver eneste dag, og gør det stadig. Det er både kollegaer og kunder. De er blevet latterlig gjort rundt i hele Europa og blevet gjort til dovne nassere. I de 10 år jeg har haft med Grækkere at gøre har jeg endnu til gode at møde en der var doven, dem jeg har kendskab til arbejder langt flere timer end jeg gør, og e står til rådighed 24/7 for deres arbejdsgiver. Og her mener jeg 24/7 Onkel Apostolos fødselsdag bliver altså skippet hvis det bliver krævet no questions asked. Jeg skal bestemt ikke udelykke der findes dovne Grækkere, men der findes hvis også dovne personer herhjemme hva? Jeg siger bestemt ikke at Grækkerene ikke har et kæmpe ansvar for den situation de er havnet i, for det har de. INGEN Grækkere stoler på systemet og de hader at betale skat, så de gør alt for ikke at betale skat. Og det kan let lade sig gøre for deres system er sindsygt ineffektivt. Men sådan har traditionen været dernede. Jeg kan fortælle at i shipping branchen regner med at mindst 1/3 af deres løn udbatels sort, og det er bl.a. direkte af deres arbejdsgiver. Det kan også noteres at iflg. en opgørelse jeg så i "Tradewinds" har Græske skib redere gemt så mange penge i Schweiz alene at de kunne betale hele den Græske gæld. De store rederier er en del af problemet de betaler intet i skat i Grækenland, men ingen tør gøre noget for så fjerner de alle abejdspladserne til udlandet, og det er RIGTIG mange arbejdspladser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2012 Og hvem er de næste der ikke er "værdige" til de forenede europæiske stater og som skal smides ud a.s.a.p. ? Italien, Spanien, Portugal eller Irland? Det stopper aldrig og en dag i den allernærmeste fremtid så er danmark på listen over uønskede medlemslande! Er der nogen lande der kan påstås at have en ægte sund og fornuftig økonomi uden pyntede tal, af dem som nu har travlest med at pynte deres egne lorte med græske flag? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2012 Beware of greeks bearing bonds! Den artikel er efterhånden lidt af en klassiker ;-) http://www.vanityfair.com/business/features/2010/10/greeks-bearing-bonds-201010 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2012 @biz: Det er svært at vide, hvad der sker 3-4000 km væk når man sidder i Danmark. Jeg aner ikke, hvad jeg skal tro når jeg læser nyhederne, fordi jeg synes at vi er blevet løjet for så mange gange. Og det vi bagefter finder ud af er nok kun toppen af isbjerget. Men jeg synes bare ikke det hjælper særlig meget at hidse sig op over for folks forudindfattetheder og uvidenhed. Det er der da ikke nogen der bliver klogere af. Så hellere fortælle, hvordan sagerne virkelig hænger sammen, hvis man ved noget om dem. F.eks. som Lynge lige gjorde det. Så bliver det lige pludselig interessant og vedkommende og man bliver klogere af at være her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 7, 2012 Apropos Grækenland og mistillid Der findes noget der hedder Transparency International, de laver hvert år et indeks over hvordan de enkelte landes borgere opfatter korruption i deres land - Corruption Perceptions Index. Prøv at finde Grækenland på listen og sammenlign med Danmark, EU og hvor langt der er til bunden på listen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2012 Og hvem er de næste der ikke er "værdige" til de forenede europæiske stater og som skal smides ud a.s.a.p. ? Italien, Spanien, Portugal eller Irland? Det stopper aldrig og en dag i den allernærmeste fremtid så er danmark på listen over uønskede medlemslande! Er der nogen lande der kan påstås at have en ægte sund og fornuftig økonomi uden pyntede tal, af dem som nu har travlest med at pynte deres egne lorte med græske flag? Nu er forskellen på de lande, du nævner og Grækenland, at de er villige til at lave besparelser og reformer. Italienerne skulle dog lige have et større vink med en Fiat Punto, inden de gik med på den. Grækerne har ikke vist sig villige i samme form - man har ganske vist sendt en sparepakke til folkeafstemning (ikke noget ondt i det), men det blev ikke overraskende et ja/nej til sparepakken, hvorefter regeringslederen vælger at gå af. Det er aldrig nemt at lave omfattende besparelser i det offentlige forbrug, hvis mere end 50% af de stemmeberettigede er afhængige af det offentlige på den ene eller anden måde (overførselsindkomster, arbejde osv.). Men det er ikke en nem nød at knække. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2012 Men det er ikke en nem nød at knække. Nej det nemlig ikke så nemt, man for jo aldrig folk til at stemme for en spareplan der betyder at netop de kommer til at gå fra hus og hjem. Den afstemning skulle aldrig være sat igang, men igen nægtede en politiker at tage noget ansvar. Den slags skal trækkes ned overhovedet på folk uanset om de kan li det eller ej. Men let's face it, politkere i vores dage er nogle kujoner. Vi ser det jo også i Italien hvor teknokrater har taget over fordi ingen politikere tør gøre det der er skal gøres. Hvis de tager et ansvar for noget så risikere de jo at blive hængt op på det bagefter, uha da. Så bliver man ikke genvalgt, så er det sku bedre at ens land går på røven!!! Men lad mig komme med et par "historier" fra de sidste par gange jeg var i Athen. Vi holder et lounge arrangement for vores kunder i Grækenland cirka 2 gange om året, vi holdte et sådan arrengement I Maj 2011, det bliver afholdt på et sted der hedder Skippers som ligger i en lille marina i Faliro. Det er en lystbåde havn for mindre sejlbåde. Normalt op til en weekend i Maj måned ligger der ikke ret mange både i havnen de er alle ude og sejle. Men denne gang var havnen proppet til briste punktet, og jeg spurgte naturligvis hvorfor?. Svaret var så simpelt som det var sørgeligt og fortæller en hel del om Græsk økonomi. De lå der fordi de alle var købt for sorte penge. Og lige uden for havne udsejlingen lå en båd fra Skat og tjekkede papirerne på alle både der sejlede ud. Sidste gang jeg var dernede i Nov, spurgte en af mine Græske kollegaer mig om vi også havde ejendoms skat i Danmark, for det havde de lige fået, og det kunne han slet ikke forstå, han havde jo købt sit hus. Hvorfor skulle han beskattes af noget han allerede havde købt. Jeg kunne jo så oplyse at jo det havde vi skam også. De hader at betale skat dernede, og stoler slet ikke på systemet, måske med go grund prøv og læs den artikelt Markowitch liker til. Der har jeg også et lille eksempel på håbløsheden i det offentlige system. Havde en tidligere kolega dernede halvt Græker halvt Hollænder. Han skulle være far og skulle derfor på rådhuset med nogle papirer. Han kunne ikke lige finde dem han skulle tale med så spurgte en anset om hjælp. Vedkommende svarede at det kunne han ikke hjælpe med, hans ansvars område var den der printer. Ikke alle printere på rådhuset, men den printer der stod ved siden af ham!!! Et andet eksempel på tåbeligheder dernede, vores firma skulle flytte vores kontor til nogle nye lokaler. Papir arbejdet i selv for det stunt var absurd. Men da vi skulle fraflytte vores lokaler så skulle det "synes" af en embedsmand, som kom ud og kiggede om der var lavet nogle forbedringer siden vi flyttede ind. For hvis der var det så skulle der betales skat af disse evt. forbedringer!!!!!! Det opfordrer ikke ligefrem folk til at gøre det store ved deres kontor lokaler. Og det skal siges vi lejede af en privat!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2012 Men let's face it' date=' politkere i vores dage er nogle kujoner... Hvis de tager et ansvar for noget så risikere de jo at blive hængt op på det bagefter, uha da. Så bliver man ikke genvalgt, så er det sku bedre at ens land går på røven!!![/quote'] Uanset hvordan man vender og drejer det, så får et demokrati aldrig bedre politikere end dem dets vælgere stemmer på. Hvis vælgerne ikke er voksne nok til at tage nogle "smæk"... tja, så bliver politikerne det heller aldrig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2012 Uanset hvordan man vender og drejer det' date=' så får et demokrati aldrig bedre politikere end dem dets vælgere stemmer på. Hvis vælgerne ikke er voksne nok til at tage nogle "smæk"... tja, så bliver politikerne det heller aldrig.[/quote'] Jamen jeg er helt enig, problemet er at folk er som kvæg, de gør sku bare som de andre. De færreste sætter sig bare minimalt ind i tingene, og stemmer på dem der gør sig bedst på TV. Indhold er ganske uden interresse. Der er vel ikke nogen der mener at de Danske politikere er fantastiske? Jeg kan ikke finde en eneste inde på borgen jeg kunne drømme om at sætte en stemme ved, det er så heller ikke noget problem hehe. Så længe der ikke er nogen ummidelbare alternativer stemmer folk på det der er. "Dem der er kloge nok til at holde sig ude af politik, må finde sig at blive reageret af dem der er dummere end dem selv". Iøvrigt en gammel Græsk filosof der sagde det LOL Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2012 Wall Street Journal har lavet en lille dokumentar (ca. 23 minutter) som undersøger årsagerne til euro krisen samt hvorfor den spreder sig som den gør. Anbefalet, hvis man interesserer sig for det. :) http://www.ritholtz.com/blog/2012/01/europe-at-the-brink-a-wsj-documentary/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+TheBigPicture+%28The+Big+Picture%29 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2012 Jeg må sige at jeg generelt er ved at have tabt forståelsen for, hvad der sker lige nu med hensyn til SEKDKK kursen, og hvorfor den næsten er oppe i et nyt 10 års højdepunkt. Det lader til at Skandinavien alligevel er blevet lidt af et "safe haven" tilholdssted. En ting er at SEK-kursen er høj, men endnu mere underligt er det at de danske 10-års statsobligationsrenter nu er langt lavere end de tilsvarende tyske 10-årige. Godt nok har Danmark (endnu) ikke så stor en statsgæld i forhold til BNP, men når der samtidigt er et statsunderskud på 100 mia. om året, svarende til omkring 5% af BNP, og ingen udsigt til nødvendige strukturreformer, så er det jo nærmest grotesk hvis lange danske statsobligationer bliver opfattet som en "Safe haven". Samtidigt er de svenske 3 måneders STIBOR-renter stigende, selvom Riksbanken kun har udsigt til at sænke renterne (i.e. STIBOR = Stockholm Interbank Offered Rate). Det indikerer at de svenske banker stoler mindre og mindre på hinanden, og at vi er godt på vej ind i en genopblusning af bankernes krise - et eller andet er galt i hvert fald. Det finansielle system har det ikke godt for tiden. "Patienten" udvikler flere og flere komplikationer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
testeren 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2012 Ja det er ikke så fedt med kursen for tiden. Har bemærket at også den norske, britiske, tyrkiske, US og thailandske er steget i forhold til DKK, og sikkert også flere andre :-/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2012 Ja det er ikke så fedt med kursen for tiden. Har bemærket at også den norske, britiske, tyrkiske, US og thailandske er steget i forhold til DKK, og sikkert også flere andre :-/ Ja Merkozy må godt snart få styr på den Euro tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2012 Jeg må sige at jeg generelt er ved at have tabt forståelsen for, hvad der sker lige nu med hensyn til SEKDKK kursen, og hvorfor den næsten er oppe i et nyt 10 års højdepunkt. Jeg tror at dette skyldes at den europæiske centralbank indførte en lånefacilitet i december som basalt set tilbyder uendelig likviditet til bankerne. Det skulle fungere på denne måde: Bankerne låner en masse penge hos ECB. De køber derefter statsobligationer i PIIGS landene og financierer deres underskud. Bankerne tager herefter PIIGS landenes obligationer tilbage til ECB og bruger dem som sikkerhed til at låne endnu flere penge. Det er de-facto kvantitative lempelser, eller lempelser gennem bagdøren, som jeg har set det omtalt. Hvis jeg husker tallet ret kastede ECB på denne måde omkring €600 mia ud i økonomien i et enkelt swoop. Det var i hvert fald et stort tal. Altså noget der i pengemængde matcher den amerikanske centralbanks anden runde af kvantitative lempelser, som jo nærmest ødelagde dollaren. Blot givet på EEN gang i stedet for lidt efter lidt. Desværre betyder det at euroen svækkes langsomt men sikkert, og Nationalbanken sørger med rentenedsættelser for at DKK følger med. Det er en af grundene til at jeg mener at DKK vil falde 5-8% overfor SEK i løbet af næste halvår. Men valuta er svært at spå om, så hey.. En trods alt positiv sidegevinst ved at følge med euroen ned er at Danmarks forudsætninger for at eksportere ikke forringes pga. valutakurser. Det kan måske holde arbejdsløsheden lidt i skak. DKK stiger iøvrigt overfor SEK i dag. Det skyldes begejstring over at det gik så godt ved gældsauktionerne i dag. Grunden til at det gik godt er at bankerne købte ind for pengene fra ECB. Men den begejstring tror jeg næppe varer ved når tegnene på den øgede pengemængde begynder at vise sig på uheldige måder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2012 Saxo Bank tror på yderligere global finansiel krise lige om hjørnet - perfekt stormvejr kalder de det: http://epn.dk/tema/gaeldskrise/article2662756.ece Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2012 Hvad mener du med at den anden runde af kvantitative lempelser nærmest ødelagde dollaren? Så vidt jeg husker var der en masse snak om at det ville skabe hyperinflation og lignende, men inflationen kom jo aldrig (undtagen overfor guld) for pengene nåede jo aldrig ud til forbrugerne. De kvantitative lempelser blev slugt af tidligere sub-prime tab. Sådan fortolkede jeg det i hvert fald dengang. Tager jeg fejl? Og vil det samme ikke ske her i Europa igen? Eller mener du at forudsætningerne er anderledes for euroen? Jeg ved godt at dollaren var svækket i en periode, men det forstod jeg mere som en konsekvens af frygten for at dollaren ville knække af hyperinflation eller gæld til udlandet. Det problem er endnu ikke løst, det virker bare som om at investorerne er begyndt at tænke på andre farer. Jeg tror at dette skyldes at den europæiske centralbank indførte en lånefacilitet i december som basalt set tilbyder uendelig likviditet til bankerne. Det skulle fungere på denne måde: Bankerne låner en masse penge hos ECB. De køber derefter statsobligationer i PIIGS landene og financierer deres underskud. Bankerne tager herefter PIIGS landenes obligationer tilbage til ECB og bruger dem som sikkerhed til at låne endnu flere penge. Det er de-facto kvantitative lempelser, eller lempelser gennem bagdøren, som jeg har set det omtalt. Hvis jeg husker tallet ret kastede ECB på denne måde omkring €600 mia ud i økonomien i et enkelt swoop. Det var i hvert fald et stort tal. Altså noget der i pengemængde matcher den amerikanske centralbanks anden runde af kvantitative lempelser, som jo nærmest ødelagde dollaren. Blot givet på EEN gang i stedet for lidt efter lidt. Desværre betyder det at euroen svækkes langsomt men sikkert, og Nationalbanken sørger med rentenedsættelser for at DKK følger med. Det er en af grundene til at jeg mener at DKK vil falde 5-8% overfor SEK i løbet af næste halvår. Men valuta er svært at spå om, så hey.. En trods alt positiv sidegevinst ved at følge med euroen ned er at Danmarks forudsætninger for at eksportere ikke forringes pga. valutakurser. Det kan måske holde arbejdsløsheden lidt i skak. DKK stiger iøvrigt overfor SEK i dag. Det skyldes begejstring over at det gik så godt ved gældsauktionerne i dag. Grunden til at det gik godt er at bankerne købte ind for pengene fra ECB. Men den begejstring tror jeg næppe varer ved når tegnene på den øgede pengemængde begynder at vise sig på uheldige måder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2012 Hvad mener du med at den anden runde af kvantitative lempelser nærmest ødelagde dollaren? Så vidt jeg husker var der en masse snak om at det ville skabe hyperinflation og lignende, men inflationen kom jo aldrig (undtagen overfor guld) for pengene nåede jo aldrig ud til forbrugerne. De kvantitative lempelser blev slugt af tidligere sub-prime tab. Sådan fortolkede jeg det i hvert fald dengang. Tager jeg fejl? Og vil det samme ikke ske her i Europa igen? Eller mener du at forudsætningerne er anderledes for euroen? Jeg ved godt at dollaren var svækket i en periode, men det forstod jeg mere som en konsekvens af frygten for at dollaren ville knække af hyperinflation eller gæld til udlandet. Det problem er endnu ikke løst, det virker bare som om at investorerne er begyndt at tænke på andre farer. Du kan få syn for sagen her: http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$USD&p=W&b=5&g=0&id=p33997010355 Det er et index over dollarens styrke overfor 6 andre valutaer. Anden runde af kvantitative lempelser kørte fra midten af 2010 og svækkelsen af dollaren ned mod dens all-time-low er tydelig. Den lå tæt på 5 DKK dengang. Trenden vendte imidlertid i maj 2011, på samme tid som råvarepriserne begyndte at falde en smule tilbage igen. Det var den første runde af kvantitative lempelser som gik til bla. at æde MBS (Mortgage Backed Securities - værdipapirer baseret på en boligejers løfte om at betale tilbage) baseret på subprime lån som var gearet ud i det uendelige. Den anden runde gik ud på at købe US statsobligationer for $600 mia. Onde tunger vil mene til finansiering af USA's underskud på statsbudgettet, og det var deraf snakken om hyperinflation kom. Hvad mener du med at inflationen aldrig kom? En pose kaffe f.eks kostede 45 SEK i starten af sidste år, og nu koster den samme pose 55 SEK. Således er prisen steget på mange ting. Priserne på benzin i Sverige er vist i nærheden af rekord ligenu. Det er resultaterne af inflation. Kan du ikke mærke det? Det er ligegyldigt om pengene kommer ud til forbrugerne. Hvis investeringsbankerne får fat i pengene, så skal de nok sørge for at pumpe dem i bla. råvarer så prisen stiger på alt. Hyperinflation... nej, der skal mere til. Råvarer handles iøvrigt i USD, så hvis euroen svækkes overfor USD til f.eks det halve, så køber en håndfuld euro altså kun halvt så mange råvarer. I virkeligheden er det mere kompliceret end det, men i store træk vil det fungere sådan. Så kvantitative lempelser i såvel eurozonen som i USA vil kunne mærkes af forbrugere her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2012 Ja det er vel egentlig korrekt, foruden lige sangen omm kaffe hvor de øget priservar primært pga. Dårlig kaffehøst i Brasilien. Men har da ellers lige handlet to pakker zoegas molberg for 60 krpå coop i burlöv Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2012 Ja det er vel egentlig korrekt, foruden lige sangen omm kaffe hvor de øget priservar primært pga. Dårlig kaffehøst i Brasilien. Men har da ellers lige handlet to pakker zoegas molberg for 60 krpå coop i burlöv Så det var bare pga en dårlig kaffehøst mener du? http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$COFFEE&p=W&yr=3&mn=0&dy=0&id=p40886425716 Sjovt at den dårlige kaffehøst var i NØJAGTIGT samme måned som dollaren begyndte at vende nedad for alvor (juni 2010). Ser det ikke spøjst ud? :) Og høster de egentlig kaffe i juni måned? Anyway, kaffepriserne jeg citerede er samme kaffe, mærke, mængde og butik, men det er pisseligegyldigt hvilken. Det var ikke zoegas molberg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mortimer 11 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2012 Endnu en forudsigelse http://www.business.dk/global/dollaren-koster-over-7-kroner-om-et-aar Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2012 Det jeg mener er, at det ikke har slået igennem på nogen måde i inflationsstatistikken. Det er rigtigt at kaffe og andre fødevarer er blevet dyrere, det har jeg helt sikkert også kunnet mærke. Men det er da ikke noget, der har slået igennem i statistikken endnu - hverken i USA eller euro-zonen. USA har lidt højere inflation i 2011, men havde til gengæld i 2009-2010 en ekstremt lav inflation. Jeg synes ikke jeg kan se noget klart mønster når man sammenligner med tidligere år, at nu er det ved at gå helt galt. http://www.usinflationcalculator.com/inflation/historical-inflation-rates/ Hvad mener du med at inflationen aldrig kom? En pose kaffe f.eks kostede 45 SEK i starten af sidste år, og nu koster den samme pose 55 SEK. Således er prisen steget på mange ting. Priserne på benzin i Sverige er vist i nærheden af rekord ligenu. Det er resultaterne af inflation. Kan du ikke mærke det? Det er ligegyldigt om pengene kommer ud til forbrugerne. Hvis investeringsbankerne får fat i pengene, så skal de nok sørge for at pumpe dem i bla. råvarer så prisen stiger på alt. Hyperinflation... nej, der skal mere til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Du nævner det selv ... hvad det enkelte lands borger OPFATTER som korruption. Korruption i et land opfattes ikke som korruption i et andet land. EDIT: nå fik lige fucket lidt op i reply. Det er svar til Paul: Der findes noget der hedder Transparency International, de laver hvert år et indeks over hvordan de enkelte landes borgere opfatter korruption i deres land - Corruption Perceptions Index. Prøv at finde Grækenland på listen og sammenlign med Danmark, EU og hvor langt der er til bunden på listen. --- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2012 Du nævner det selv ... hvad det enkelte lands borger OPFATTER som korruption. Korruption i et land opfattes ikke som korruption i et andet land. Nu må jeg tilstå, at jeg ikke helt forstår dit rationale. Mener du, at hvis indbyggerne i Grækenland selv mener deres land er relativt korrupt, så skulle f.eks. andre landes indbyggere ikke mene at Grækenland er korrupt? Hvad skal man bruge den observation til? Det må da være dem der skal leve med og i et system der ved hvordan systemet er. Det vil da være fjollet at lave et indeks over hvor korrupt man synes andre lande er, hvad skal man bruge det til? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites