fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret November 8, 2011 What he said.. Bare at Italiensk statsbankerot vil være Lehman og finanskrisen 2008 ganget med 5 (der vil være 5 gange større pengemængde involveret). I din dagligdag vil oliekrise formentlig betyde følgende: Restriktioner på dit energiforbrug (i 70'erne var der f.eks. forbud mod privatbilisme om søndagen hvis jeg lige husker ret), alle må spare på energien - f.eks. vil skoler formentlig ikke blive opvarmet, og plejehjemsbeboere må indstille sig på at blive badet i koldt vand. Store biler bliver muligvis forbudt ved lov. De færreste husejere vil have råd til at opvarme hele deres hus. Dagligvarer stiger i pris, siden vejtransport af varer bliver dyrt. Nu hvor bananas bringer derivatmarkedet på banen: Værdien af derivatmarkedet overstiger den globale pengemængde med en faktor 10. Det vil sige at hvis bankerne virkelig går ned på stribe, så er det ret ligegyldigt om politikerne viser handlekraft og rettidig omhu. Der vil ikke være penge nok til at redde nogen, så deres sidste udvej vil være pengetrykning. Jeg tror ikke de politiske kameler bliver slugt før pengepressen har roteret meget længe. I en oliekrise, og med en roterende seddelpresse nede i den europæiske centralbank, kan menigmand godt forberede sig på at få LANGT mindre for lønnen. Det er selvfølgelig hvis man får løn overhovedet.. Dette er det milde scenarie hvor jeg antager at der er en fungerende banksektor stadig, trods kreditmarkedet måske er lagt ned. Nu er det muligt at nogen sidder og tænker "det er godt med dig". I så fald vil jeg antage at vedkommende tilhører den her snotforkælede generation Y, som ikke har kendt modgang for alvor andet end de sidste par år, eller det tynde øl i generation X, som ikke kan huske oliekrisen i 70'erne, og indgangen til fattig-80'erne. Nu er det ikke sådan at jeg går og HÅBER på at de her ting vil ske. Men et minimum af forberedelse vil være godt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
elbilen 10 Anmeld indhold Besvaret November 8, 2011 Jeg må nok heller se at få lavet min have om til en kæmpe køkkenhave :-) En Ged og et får kan holde hus hus i garagen, jeg behøver jo ikke bil når alt dette sker og mon ikke at Øresundsbron nok skal finde sin mulighed til lige at give den sit velkendte "nøk oppad" og det kommer nok allerede i løbet af november den info:surprise: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret November 8, 2011 Nu er det muligt at nogen sidder og tænker "det er godt med dig". I så fald vil jeg antage at vedkommende tilhører den her snotforkælede generation Y, som ikke har kendt modgang for alvor andet end de sidste par år, eller det tynde øl i generation X, som ikke kan huske oliekrisen i 70'erne, og indgangen til fattig-80'erne. Nu er det ikke sådan at jeg går og HÅBER på at de her ting vil ske. Men et minimum af forberedelse vil være godt. Appropos generationer I øvrigt så er det jo fantastisk at dem som har bragt os ud i disse problemer (igen) nok skal klare sig, mens de folk som bare har gjort deres arbejde kommer til at betale prisen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Stor uro med Italien i dag Stor frygt og bæven. Italiensk 10-årig statsrente lige nu: 7,33% !!!! Det kræver en politisk modreaktion snart - ellers går det galt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1572520/Italienska-rantor-nar-smarttroskel.html Ja Bananas.....nu holder vi vejret! For den er satme godt nok tæt på lige nu.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Hvad synes i så om tingene nu? http://www.business.dk/oekonomi/problemerne-spreder-sig-i-eu Nu begynder de at kigge videre end til Italien...som om de har indset det er slut dér også....Hvor meget mere kan Euroen holde til? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret November 9, 2011 Italien er ikke insolvent... endnu. Men Frankrig læner sig op ad en nedgradering af sin AAA rating, og så falder EFSF fonden fra hinanden idet værdien af franske lånegarantier vil falde. Som jeg har sagt før: En sikker game-over for euroen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2011 I er sgu godt nok urolige herinde. Måske endda lidt mere sort synede end situationen lægger op til. Hvad Eurokrisen viser, mere end tydeligt, er at rulning er kortsigtet gæld nu engang er en volatil størrelse. Staterne i Europa skal længere ud på rentekurven og det skal ECB nok hjælpe dem med. Er gælden for stor til lange renter må man begynde at diskuttere haircuts med kreditorerne. Alternativt kan ECB eller andre oprette en støttefond til de store pensionskasser, som nok er dem der tager nogle af de større tab. Pardoksalt nok, er tiden ikke helt oplagt til store besparelser på statsbudgetterne. Det gælder om ikke at få økonomierne til at skrumpe alt for meget. Derudover kan man se at penge flytter sig meget hurtigt over landegrænserne. Måske vil en Tobin skat lægge en dæmper på det. I alle tilfælde bliver det dyrt, men euroen og pensionerne bliver reddet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret November 10, 2011 Renten på den italienske 10 årige obligation er røget under 7% igen, men dette er kun fordi ECB intervenerer aggressivt i det sekundære marked (altså det "offentlige" marked). Hvis ECB bliver ved med det så løber de tør for penge i januar: http://www.bloomberg.com/news/2011-11-08/ecb-may-hit-bond-sterilization-limit-in-january-rabobank-says.html I modsætning til hvad mange tror, så kan ECB faktisk godt gå bankerot. Det kunne være et kønt signal til hele verden hvis centralbanken gik fallit. Desuden er der tvivl om det lovlige i at ECB køber obligationer. Ifølge rom-traktaten må lande ikke dække for hinandens gæld. EFSF er ikke ratificeret og derfor ikke i aktion endnu. Så vidt jeg ved er de ikke engang enige om mængden af gearing endnu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2011 Desuden er der tvivl om det lovlige i at ECB køber obligationer. Hvilken domstol ville eventuelt skulle afgøre om ECB gør noget ulovligt, og har denne nogen sanktionsmuligheder? - for der er vel ikke en international økonomidomstol i stil med krigsforbryderdomstolen, vel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2011 Er vi ovre i at de kan gøre hvad det passer dem og de er hævet over en hver traktat hvori deres råderum er specificeret? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2011 Hvilken domstol ville eventuelt skulle afgøre om ECB gør noget ulovligt' date=' og har denne nogen sanktionsmuligheder? - for der er vel ikke en international økonomidomstol i stil med krigsforbryderdomstolen, vel?[/quote'] De eneste som kan gøre noget er vel de politikere som den selvsammen organisation er sat i verden for at holde hånden over... Så laver den noget den ikke må, men kan det fejes under tæppet og gavner de rigtige folk så sker der intet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2011 Bonus OT-info: Hardcore tråd efterhånden. 70,744 visninger og 687 indlæg! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2011 Hvilken domstol ville eventuelt skulle afgøre om ECB gør noget ulovligt' date=' og har denne nogen sanktionsmuligheder? - for der er vel ikke en international økonomidomstol i stil med krigsforbryderdomstolen, vel?[/quote'] Det spøjse ved de her traktater er, at der ikke rigtigt er nogen sanktionsmuligheder indbygget i dem. Ud over at EU kommissionen og ECB kan finde på at sende nogle vrede breve så sker der vist ikke rigtigt noget. Der er jo ikke engang juridisk grundlag for at smide et land ud, eller sågar at et land kan trække sig fra euroen. En del af problemet i dag er at man for 6-7 år siden udemærket godt kunne se at Grækenland kørte med højere budgetunderskud end tilladt. Det var bare pokkers svært at gøre noget ved siden Tyskland også på det tidspunkt kørte med højere budgetunderskud end tilladt. Så det blev ikke til noget med at indføre sanktionsmuligheder. ECB har lige fået ny chef. Mario Draghi, også kaldet Super-Mario, er Italiener og har formentlig i sin nye stilling interesse i ikke at blive set som blød overfor sit hjemland. Han har udtalt for nyligt at ECB ikke er "lender of last resort". Altså at ECB ikke vil være dem der går ind og lægge pengene når alle andre fejler. Så vi er ude i at de ikke må (pga. rom traktaten), at de ikke kan (fordi de ingen seddelpresse har, sådan rent metaforisk), og at de ikke vil fordi de simpelthen ikke ser det som deres opgave. Alligevel er der pres på dem fordi de med lidt lovændringer er det eneste organ som kan løse gældskrisen, gennem "debt monetisation". Altså kvantitative lempelser i stil med de som den amerikanske centralbank har lavet, og som den britiske centralbank laver ligenu. Det går, groft sagt, ud på at ECB køber italienske, spanske, græske og andre statsobligationer. De køber dem ikke for penge i deres reserver, men derimod med penge som de trykker til formålet. Dermed lukker centralbanken altså "gratis penge" og masser af inflation ud i systemet. Det er der en helt masse problemer i, som vist er blevet berørt i den her tråd tidligere. Franskmændene er friske på det her tilsyneladende. Tyskerne vil ikke. Weimarrepublikkens hyperinflation og rigsmarkens død tilbage i 20'erne må være i relativt frisk erindring. Så derfor er ECB's obligationsopkøb "sterile" som der står i linket til bloomberg længere oppe. Sterile ved at ECB ganske vist køber obligationen, men sørger for indenfor en uge at suge en lignende mængde likviditet ud af pengesystemet, sådan at deres intervention på obligationsmarkedet ikke forårsager inflation. På den måde modarbejder de ikke decideret deres primære opgave i eurozonen med at holde inflationen på 2% årligt. Hvis de skulle gøre det anderledes så skal man til at omdefinere hvad ECB er og hvad de skal. Det når man ikke til januar. Og EFSF er en impotent gummihammer baseret på roserøde antagelser om obligationsmarkedet, banksystemet og vækstperspektiverne i randlandene. Og vigtigst af alt så eksisterer EFSF ikke endnu. De må have følt det pænt ydmygende at de ikke engang kunne sælge for skaldede €3 mia EFSF obligationer i sidste uge. Sorry Markowitch, men jeg holder ved mine negative forventninger her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2011 I er sgu godt nok urolige herinde. Måske endda lidt mere sort synede end situationen lægger op til. Just for the record - jeg tror nu stadig på det langt mest sandsynlige udfald: at man får forhindret et større sammenbrud. Men nogen grimme ridser i lakken kan ikke undgås - og der kræves formentlig nogen løsninger, som man ellers normalt kun ser i bananrepublikker (faktisk er mange af de tidligere bananrepublikker blevet til stater, hvor der er langt bedre styr på statsgælden end i de fleste eurolande!) Men tingene kan alt for nemt eksplodere mellem hænderne på politikerne, hvis de laver et alvorligt fejltrin på et eller andet tidspunkt. Risikoen er historisk stor. Er gælden for stor til lange renter må man begynde at diskuttere haircuts med kreditorerne. Alternativt kan ECB eller andre oprette en støttefond til de store pensionskasser, som nok er dem der tager nogle af de større tab. At give sig til at støtte pensionskasser er plim!. Pensionskasserne er dem som nemmest kan holde til tab. For store tab kan ganske vist gøre enkelte af dem teknisk insolvente, hvilket vil sige at deres aktiver er blevet mindre værd end deres tekniske hensættelser - de tekniske hensættelser er blot nutidsværdien af de fremtidige pensioner man har lovet at udbetale til kunderne/medlemmerne. Det problem kan løses nemt fra centralt hold ved at man sender Finanstilsynet ind og nedsætter de udlovede udbetalinger. Voila - kassen er solvent igen - problem solved! Bankerne derimod kan ikke holde til tabene, men de kan allerede rekapitaliseres af staterne eller EFSF. Paradoksalt nok, er tiden ikke helt oplagt til store besparelser på statsbudgetterne. Det gælder om ikke at få økonomierne til at skrumpe alt for meget. Det er rigtig skidt timing at skulle til at lave besparelser under en lavkonjunktur - men hvis alternativet er statsbankerot er man pinedød nødt til det. Man skulle selvfølgelig aldrig have bragt sig i den situation til at starte med, og det bør enhver finansminister og regering fandeme vide. Derudover kan man se at penge flytter sig meget hurtigt over landegrænserne. Måske vil en Tobin skat lægge en dæmper på det. I alle tilfælde bliver det dyrt, men euroen og pensionerne bliver reddet. En Tobin skat løser ikke noget - det er bare som at kaste grus i maskinrummet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
biz 2 Anmeld indhold Besvaret November 11, 2011 Bonus OT-info: Hardcore tråd efterhånden. 70,744 visninger og 687 indlæg! :th2: Det viser jo lidt om hvad der interesserer folk.. Ussel mammon! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2011 SEKDKK ligger nu i 80,9 Efter at kursen har ligget over 81,0 i næsten 2 måneder - svingende op imod 83 hedder den nu pludselig 80,9. I dag er der også del depressive nyheder omkring global økonomi, så det er ikke så underligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Flemming40 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2011 Hmmm, hvis man skal tro på ham hér, skal man nok snart til at hamstre SEK...eller hvad?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fdhin 10 Anmeld indhold Besvaret November 22, 2011 Hmmm, hvis man skal tro på ham hér, skal man nok snart til at hamstre SEK...eller hvad?? Jeg er ikke enig med ham. Han taler ud fra den forudsætning at der ikke kommer nogen recession i Europa (og dermed ingen eksportkrise for Sverige) og at der ikke kommer en bankkrise i Europa (hvor de svenske banker er i den sårbare ende). IMHO kommer der mindst en af delene. Med det sagt så kan det da godt være han får ret nogle år ude i horisonten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2011 Hmmm, hvis man skal tro på ham hér, skal man nok snart til at hamstre SEK...eller hvad?? Han er chefanalytiker fra en bank, som har størstedelen af sin indtjening fra kurtage og spread fra at deres kunder spekulerer i valuta - jeg tror at jeg kan udstede noget nær garanti for, at alle fremtidige "råd" fra den kilde, aldrig vil råde til at man bare skal ligge stille og vente. Det er jo efterhånden ved at være en gammel historie han kommer med, som markedet har afvist sidenhen. Den Schweiziske centralbank indførte fastkurs (eller i hvert fald fast maxkurs) overfor euroen en gang i starten af september. I de første dage var der stort inflow til NOK og også SEK. Men efter et par dage faldt vi tilbage til det gamle mønster med at SEK ikke er nogen safe haven under finansuro, men snarere det modsatte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2011 Så ankom gældskrisen til Tyskland... Så skete det: Tyskland fik onsdag også svært ved at sælge sine statsobligationer. http://epn.dk/tema/gaeldskrise/article2616612.ece Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2011 Det kan godt være jeg sagde for noget tid siden at vi skulle holde på hat, briller og løse tænder....nu tror jeg snart jeg bolter mig fast til en klippe for ikke at blæse væk i den storm der er under opsejling..... Fy for satan. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Hvalen 10 Anmeld indhold Besvaret November 23, 2011 Ja, gad vide hvor lang tid der går, før stemningen breder sig til det danske obligationsmarked. Jeg har svært ved at tro at det skulle kunne gå bedre i Danmark end i Tyskland - også selvom de har nogle større problemer at kæmpe med. Hvad er jeres bud på dette? Pga. alle de dårlige nyheder har fokus været væk fra USA. Men tingene står altså ikke bedre til derovre, tværtimod. De har en galoperende gæld, som får Italiens gæld til at ligne et lille overtræk på kassekreditten - og den gæld kan jeg slet ikke se at de kan komme ud af med mindre de snart begynder at printe voldsomt mange flere penge eller går statsbankerot. Either way, så bliver det nogle svære år vi har forude. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret November 24, 2011 Det er ikke rigtigt sjovt mere. Nu må vi se om det bare var et blip med Tyskland - der var også et blip sidste år under endnu en stress-situation, hvor de tyske renter pludseligt steg i stedet for at falde - der forsvandt det igen. Jeg tror at det var en stor fejl at skærpe kapitalkravene til de europæiske banker med så kort varsel - det sætter "the money multiplier effekt" i bakgear. Man kunne modvirke dette ved at lade ECB opkøbe nogen statsobligationer (i.e. trykke penge), men ECB nægter fordi de vil tvinge medlemslandene til at køre med et ansvarligt statsbudget - det er også fornuftigt på langt sigt, men skrækkelig timing netop nu. De to ting samlet er en giftig deflations-cocktail og det sidste som der er behov for i den nuværende krise. Det er simpelthen forkert medicin - et selvmål af rang. De nuværende stigende renter passer perfekt med at bankerne er nødt til at nedgeare og statsobligationer er også på salgslisten - især dem med lav rating. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret November 24, 2011 Det er ikke rigtigt sjovt mere... Jeg har netop "vundet" 100 mill. kr, så hvad vil det kloge investeringsvalg være just nu? (største sikkerhed for formuen (ingen risiko) og max afkast) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites