credde 0 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2011 hmmmm - vi er på vej mod en ny højderekord for SEK i dag - den hedder 85' date='634 lige nu.[/quote'] Det har vel sikkert noget at gøre med denne artikel: http://di.se/Artiklar/2011/3/1/228906/SCB-BNP-73-4-KV-JMF-4-KV-2009/ (Fuld fart frem i Sverige). Det går godt i tiger-økonomien Sverige i sammenligning med Danmark. Der var en anden artikel på DI, hvor man skrev 3-0 til svensk økonomi lige nu. Der var et par udmærkede kommentarer: "kan vara för danskarna inte lånar sig ur en kris.... Här i Sverige lockar man bostadsägare med ROT-avdrag, och nät tillräckligt många nappat går man ut och säger svenska hushåll är överbelånade. Undrar jag när den riktiga bubblan spricker, den att Sveriges ekonomi skulle vara SÅ mycket bättre en övrigas." "Varje gång Sverige slår sig för bröstet och hånar sin omgivning och blir kaxiga brukar det kosta surt efter ett tag. Utan ROT och RUT hade vi varit i Danmarks situation. Vi hade även europas lägsta räntor länge. Är det privat sparkapital som driver Sverige eller är det krediter med statens hjälp? Jag ger inte ett skit för alla nymoderaters hyllningar. 17000 städare ersätter förlorade industrijobb" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 1, 2011 Der er noget vildt underligt igang herovre.... Da kronen var billig, satte man priserne op. Nu er kronen rekord dyr, men er priserne faldet? Nej....den fortjeneste ryger i den svenske industris lommer. Derfor ser man vækst.....den er drevet af valuta og kunstig opskruede priser. Så sætter man renten i vejret med argumentet om at priserne er steget. Ja det tror da helvede.... Jeg tror ikke at det er naturligt det her. Det er drevet af svenske interesser med forbrugerne som gidsler. Bankerne og industrien skal polstres imens vi bliver holdt nede og får tilsendt regningen. Jeg tror stadig på det går helt i stå herovre....der er ingen der kan genkende det skønmaleri der kommer fra 08'erne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2011 Der er noget vildt underligt igang herovre.... Da kronen var billig, satte man priserne op. Nu er kronen rekord dyr, men er priserne faldet? Nej....den fortjeneste ryger i den svenske industris lommer. Derfor ser man vækst.....den er drevet af valuta og kunstig opskruede priser. Så sætter man renten i vejret med argumentet om at priserne er steget. Ja det tror da helvede.... Jeg tror ikke at det er naturligt det her. Det er drevet af svenske interesser med forbrugerne som gidsler. Bankerne og industrien skal polstres imens vi bliver holdt nede og får tilsendt regningen. Jeg tror stadig på det går helt i stå herovre....der er ingen der kan genkende det skønmaleri der kommer fra 08'erne. Jeg er enig i at der er et eller andet som ikke stemmer. Nogen større konspirationsteori tror jeg dog ikke på. Almen inkompetence er en langt mere sandsynlig forklaring. Når man ser på priserne på forbrugsvarer i butikkerne, så er der helt klart sket en væsentlig stigning i svenske kroner, hvis man sammenligner priserne nu i forhold til midt i 2008 (før valutakursudsvingene gik i gang). Og prisstigningerne skete for længe siden - men af uransagelig årsager ser de først ud til at dukke (delvist) op i statistikken nu. Men det svenske forbrugerprisindeks er totalt latterligt - de regner husholdningernes renteomkostninger med ind i indekset!! så når Riksbanken sætter renten op, og rigtigt mange har rörliga lån, så stiger "inflationen". Normalt sætter en centralbank jo renten op for at begrænse inflationen. Det er helt ud i skoven det der. De laver dog også et ekstra inflationsindeks, hvor husholdningernes renteomkostninger udregnes med konstante renter - men det fatter journalister ikke. Og jeg er bange for at en del udenlandske "valuta-analytikere" heller ikke fatter det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2011 Jeg tror på at tingene hænger sammen Klaus....jeg tror på at Anders Borg i den grad ved hvor han kan skrue så det ser godt ud, uden at være det i virkeligheden. Jeg tror ikke på den svenske tiger vækst...Alle man taler med herovre siger at det er gået helt i stå.... Så hvor de får tingene fra, må guderne vide. Sverige kan alt det som ingen andre i verden kan..... Tror bestemt det er drevet af svenskens mantra om at de er de bedste i verden og jeg venter bare på tingene falder fra hinanden.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thage Løbner 10 Anmeld indhold Besvaret March 2, 2011 Hej. Det er altså en spændende tråd, denne. Desværre ser det ud som om skribenterne er lige så skeptiske som svenskerne er nationale. Jeg er selvfølgelig osse skeptisk overfor den svenske tigerøkonomi, men måske knapt så skeptisk, på kort sig. Årsagen er: Sverige er et typisk producent af varer der købes af virksomheder, og virksomheder investerer som klogt er i de stille tider. Derfor kan Sveriges økonomi udvise flotte resultater just nu, problemet er hvorlænge holder det. Hvis de lande der exporteres/sælges til ikke får gang i hjulene (typisk, forbruget stiger) jamen så falder investeringslysten hos virksomheder - det gør så avs på svensk økonomi. At investeringslysten falder igen er sikker, spørgsmålet er blot hvornår? Danmark er i modsatte situation. Vi producerer i det væsentlige varer til forbrugerne, og da de sløve padder ikke vil smide pengene i supermarkedet, men sparer op, er DK økonomi fortsat på knæerne. Vi bruger jo kun penge på socialt velfærd, så vore udgifter er uafhængig af konjunkturer. Hvis folk ikke snart kommer til lommerne, vil det vare længe inden vi kommer ned på en fornuftig vekselkurs i forhold til SKr. En ting er sikkert: Mine penge bliver i Sverige lidt endnu(har lige solgt lejlighed). tror på højere kurs for skr i forhold til Dkr. Kollapset for den svenske krone er ikke lige rundt om hjørnet. Thage up. Har vist sagt noget lignende før, men en sandhed ka da godt tåle t blive gentaget Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2011 Finanskrisen ovre... Ja så er finanskrisen ovre i følge Riksbanken. http://www.dn.se/ekonomi/riksbanken-finanskrisen-ar-over Følger de med overhovedet ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2011 Ja så er finanskrisen ovre i følge Riksbanken. http://www.dn.se/ekonomi/riksbanken-finanskrisen-ar-over Følger de med overhovedet ? Jeg tog mig også til hovedet, da jeg læste den overskrift. Samtidigt med at man kan læse om, at nu er der problemer med overophedning i byggebranchen. http://di.se/Artiklar/2011/3/3/229101/Arbetskraftsbrist-hotar-svenska-byggbolag/?sr=6&tr=285200&rlt=0 Riksbanken har ikke nogen god track rekord med hensyn til at forudse fremtiden. I sommeren 2008 hævede de renten pga stigende inflation og vækst!. Men på kort sigt tror jeg dog stadigvæk (desværre) på stigende SEK kurser pga. Ingves meldinger om at han vil blive ved med at forhøje renten. Selvom eksportvirksomhederne allerede er ude og tale om vigende indtjening pga. valutakurseffekter - OMX-Stockholm indekset har været faldende siden nytår bl.a. pga. dette. Det tager lang tid for et boligmarked at vende og selvom der er tale om en stor boble tager det alligevel flere år får den at falde sammen igen og det tager lang tid før man ser alle effekterne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2011 Men på kort sigt tror jeg dog stadigvæk (desværre) på stigende SEK kurser pga. Ingves meldinger om at han vil blive ved med at forhøje renten. Og nu må jeg så allerede korrigere mig selv. Jeg blev som de fleste andre taget på sengen af Trichet (Den europæiske centralbankchef) i torsdags, da han overraskende begyndte at snakke så stærkt om "Vigilance against inflation", at de fleste nu tror på rentestigninger i eurozonen allerede fra april. Vi troede ellers at han ville holde renten nede i "an extended period of time". http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/202675/chokerede_oekonomer_rentehop_til_april.html En stigning i den korte rente (og bare forventningen om en sådan) trækker en valuta opad. Førhen så det ud som om at de svenske renter ville gå enegang og stige mens euro-renterne lå fast - nu ser det ud som om de vil stige mere i takt. Dermed er Euro steget mod Svenske kroner (faktisk mod alle valutaer) siden torsdag eftermiddag - og den danske krone følger euroen slavisk. Derfor har SEK-kursen bevæget sig nedaf fra de 85,5 til fredag aften at hedde 84,0. Denne melding kunne meget vel være det fundamentale brud med den månedlange stigende trend i SEK-kursen. Og vi kunne være på vej tilbage mod det gamle langsigtsniveau omkring 0,80 Det er selvfølgelig stadigvæk en pæn sandsynlighed for at jeg tager fejl og/eller Trichet ombestemmer sig. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2011 Og nu må jeg så allerede korrigere mig selv. Jeg blev som de fleste andre taget på sengen af Trichet Har det fint med at du skal "korrigere dig selv", og at du blev "taget på sengen".....når det bare er i den retning!!! Godt informativt indlæg.....lad os håbe du har ret..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2011 Med jordskælv i Japan og uro i olielandende, hvordan kommer det mon til at påvirke vekselkursen de næste par dage? Jeg står og skal overføre et større beløb SEK til DKK, men ser ikke nogen grund til at vente yderligere end at overføre nu. Gør I? Hvis jeg sætter en overførsel i gang i dag, er det så morgendagenes kurs der er den gældende? Eller er det den dag man sætter overførslen i gang? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret March 14, 2011 Med jordskælv i Japan og uro i olielandende, hvordan kommer det mon til at påvirke vekselkursen de næste par dage? Jeg står og skal overføre et større beløb SEK til DKK, men ser ikke nogen grund til at vente yderligere end at overføre nu. Gør I? Global økonomi er spaghetti økonomi, ingen ved med sikkerhed hvordan det hele rigtigt hænger sammen. Det er blandt andet en af grundene til at vi har finanskrise :). Så hvor meget indflydelse japans katastrofe har på SEK/DKK på kort sigt er ikke til at sige. Tror vi alle leder efter den økonomiske krystalkugle. :) Hvis jeg sætter en overførsel i gang i dag, er det så morgendagenes kurs der er den gældende? Eller er det den dag man sætter overførslen i gang? Det plejer somregel altid at være morgendagens kurs som er gældende medmindre du sætter overføringen igang vældigt tidligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 En ting er sikkert, og det er, at ingenting er sikkert. Men at det ligefrem skulle styrke den svenske krone på baggrund af det, tror jeg næppe. Jeg må hellere komme igang med overførslen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Voldsomme fald på aktier i dag -> SEK kurs falder Den truende atomkatastrofe i Japan sætter sine spor. Nikkei- indekset (det japanske aktieindeks) er nede med 10%-11% i dag siden i går. Det er nede med næste 20% siden lige før jordskælvet. Europæiske aktieindeks er nede med mellem 2 og 5% i dag. Alt der indeholder risiko falder i dag, og folk flygter til traditionelle "safe havens". Den svenske krone er stadigvæk med på listen over "risikable aktiver", så den falder også i dag. Lige nu hedder den 83,375. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Tomcat 10 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Den truende atomkatastrofe i Japan sætter sine spor. Nikkei- indekset (det japanske aktieindeks) er nede med 10%-11% i dag siden i går. Det er nede med næste 20% siden lige før jordskælvet. Europæiske aktieindeks er nede med mellem 2 og 5% i dag. Alt der indeholder risiko falder i dag, og folk flygter til traditionelle "safe havens". Den svenske krone er stadigvæk med på listen over "risikable aktiver", så den falder også i dag. Lige nu hedder den 83,375. Hej bananas Du burde næsten starte en lille hjemmeside med økonominyheder for pendlere. Du plejer at være god til at informere om hvad der rammer vores (pendleres) privatøkonomi. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Hej bananas Du burde næsten starte en lille hjemmeside med økonominyheder for pendlere. Du plejer at være god til at informere om hvad der rammer vores (pendleres) privatøkonomi. ENIG ! tak til Bananas for mange gode indlæg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 ENIG ! tak til Bananas for mange gode indlæg. Hørt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Hvis jeg sætter en overførsel i gang i dag' date=' er det så morgendagenes kurs der er den gældende? Eller er det den dag man sætter overførslen i gang?[/quote'] Det kommer an på din bank - mange af de svenske banker har en aktuel vekslekursliste på deres hjemmeside, men der er rig mulighed for at de kan forkludre timingen i en overførsel, da mange "internationale overførsler" stadig udføres manuelt af mere eller mindre ligeglade medarbejdere i back office (i.e. bankernes maskinrum mht. bogføringer). Så hvis timingen er vigtig for dig må du hellere spørge din bank om præcist hvordan og hvornår. Om din rådgiver kan svare fornuftigt på sådanne spørgsmål er også noget af et gamble. Den gode nyhed er at ingen i banken forsøger at snyde dig systematisk, så det er 50/50 om du vinder eller taber på timingen. (p.s. med mindre der er tale om et betragteligt millionbeløb, der skal overføres - i den situation kan vekslingen ryge op forbi bankens valuta-dealere, der lygter blod når de hører at de skal handle med en privat-person). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Med jordskælv i Japan og uro i olielandende' date=' hvordan kommer det mon til at påvirke vekselkursen de næste par dage? [/quote'] Mekanismerne er: Mere uro i mellemøsten -> oliepris opad -> lavere globale vækstforventninger -> SEK nedafgående. Mindre uro i mellemøsten fungere omvendt. Mere uro i Japan -> SEK nedaf og omvendt ved en normalisering. Lige p.t. er atomsituationen i Japan dog den, som potentielt set kan skabe de største problemer. Et stort udslip i atmosfæren, som derefter driver ned over Tokyo, og gør store dele af byen ubeboelig i en periode vil skabe helt uoverskuelige problemer for global økonomi og de finansielle markeder. Sandsynligheden er dog meget, meget lille. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Hej bananas Du burde næsten starte en lille hjemmeside med økonominyheder for pendlere. Du plejer at være god til at informere om hvad der rammer vores (pendleres) privatøkonomi. Tak - foretrækker nu mest bare at skrive en kommentar i ny og næ herinde - er ligesom mere uforpligtende og nemmere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hrhansen 10 Anmeld indhold Besvaret March 15, 2011 Mekanismerne er: Mere uro i mellemøsten -> oliepris opad -> lavere globale vækstforventninger -> SEK nedafgående. Mindre uro i mellemøsten fungere omvendt. Mere uro i Japan -> SEK nedaf og omvendt ved en normalisering. Lige p.t. er atomsituationen i Japan dog den, som potentielt set kan skabe de største problemer. Et stort udslip i atmosfæren, som derefter driver ned over Tokyo, og gør store dele af byen ubeboelig i en periode vil skabe helt uoverskuelige problemer for global økonomi og de finansielle markeder. Sandsynligheden er dog meget, meget lille. Og selv om vi alle ønsker en lav SEK kurs..... er der ingen af os der ønsker at det går helt galt i Japan - det er godt nok noget skidt der er sket derovre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
darksaint 0 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2011 82,68 i skrivende stund tæt ved at være lige som i gamle dage :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2011 82' date='68 i skrivende stund tæt ved at være lige som i gamle dage :-)[/quote'] Bliver spænende at se om det bare er for en bemærkning, eller om den lave kurs holder..... Uanset hvad, har det være en lang vandring i ørkenen..... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2011 SEK og aktier falder fordi det nu ser endnu mere truende ud i Japan: http://di.se/Artiklar/2011/3/16/230433/EU-RISK-OMFATTANDE-KARNKRAFTSKATASTROF-I-JAPAN-INOM-KORT-NY/?sr=6&tr=285839&rlt=0 http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/203592/ny_fare_paa_oedelagt_atomkraftvaerk.html Det gør det heller ikke bedre at man ikke kan stole på de meldinger som kommer fra TEPCo (Tokyo Electric Power Company). http://di.se/Artiklar/2011/3/16/230432/Tepco-ett-skandalomsusat-bolag/?sr=6&tr=285839&rlt=0 Der går endda rygter om, at de var blevet advaret af IAEA om, at Fukushima værket ikke var tilstrækkeligt jordskælvssikret: http://www.bt.dk/udland/skandale-japan-var-advaret-om-atom-katastrofen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2011 Hvis man parrer en besserwisser med et arrogant røvhul, så får man enten en Japaner eller en advokat ud af det.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret March 18, 2011 Der er da lidt store fluktuationer på SEK i dag: SEK/DKK 0.8341 (low) 0.8271, stigning 0.627% Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites