Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Kinesiske alderdomshjem er nok ligesom kinesiske børnehjem.
Kinesere sender da ikke deres ældre på plejehjem. Det er børnenes pligt at tage sig af deres gamle. Her kan det så blive et problem med et barns-politikken, hvis det ene barn af den ene eller anden grund ikke er i stand til at hjælpe forældrene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her lidt fra Børsen igår, som endnu en gang understøtter dem herinde som i snart 2 år har forudsagt at Sverige kører af sporet i næste sving.. Svenskerne får særdeles rosende ord med på vejen fra OECD. Sverige er kommet stort set helskindet gennem krisen, og landets økonomi vil gå mod strømmen i Europa og vokse kraftigt både i år og næste år. Den svenske økonomi er kort sagt "så stærk som Pippi Langstrømpe" lyder konklusionen fra OECD's generalsekretær, Angel Gurria, der i dag redegjorde for en rapport om de finansielle tilstande i broderlandet. I 2010 havde Sverige en vækst på 5,2 pct., og i år ventes væksten at blive 3,9 pct. og 3,4 pct. næste år. Set over en bred front klarede Sverige sig godt under krisen, og økonomien har nu i et stykke tid været solidt på vej op, lyder det blandt andet i OECD's rapport. Ud på den anden side Ikke mindst de stærke offentlige finanser bliver bemærket, skriver Sydbank, der er enig med OECD's redegørelse. Svensk økonomi led et alvorligt knæk da finanskrisen rasede, hvilket især skyldes et dramatisk fald i efterspørgslen på investeringsgoder, der udgør en stor del af den svenske eksport. Men nu er tiderne skiftet, forklarer skriver Tatiana Bosteen Trabjerg, makroøkonom i Sydbank, i en kommentar ”Den svenske økonomi skrumpede med over 5 pct. i 2009, men siden da har vi set et stærkt økonomisk opsving i Sverige. I 3. kvartal voksede den svenske økonomi eksempelvis med ca. 7 pct. fra året før, hvilket gjorde landet til Europas blå- og gulstribede tigerøkonomi.” Som før krisen I 2010 ventes det svenske bruttonationalprodukt at være vokset med over 5 pct. - og dermed at økonomien er tæt på at være lige så stor som før krisen. OECD mener desuden, at den svenske arbejdsløshed har toppet. I 2010 var den på 8,4 pct., men ledigheden ventes at falde til 8 pct. i år og 7,5 pct. næste år. Der er flere årsager til Sveriges tigerspring i kølvandet på finanskrisen, mener Tatiana Bosteen Trabjerg. ”Én vigtig faktor er den kraftige svækkelse af den svenske krone under finanskrisen, som forbedrede Sveriges konkurrenceevne og dermed havde lagt fundamentet for et stærkt opsving i eksporten, da de i internationale markeder igen tøede op. Riksbanken satte desuden styringsrenten ned til et historisk lavt niveau på 0,25 pct. og var dermed med til at holde live i de svenske forbrugeres købelyst,” skriver hun. Finansminister bryster sig I modsætning til de fleste andre europæiske lande kommer Sverige ud af finanskrisen uden enorme offentlige underskud. ”Det skyldes bl.a. Sveriges budgetregel - budgettet skal vise et overskud på 1 pct. over en konjunkturcyklus - og dermed det gode udgangspunkt da finanskrisen ramte. I 2010 var det offentlige budget så godt som i balance og allerede i 2011 er der altså udsigt til et overskud på de offentlige finanser,” skriver Tatiana Bosten Trabjerg. Den svenske finansminister Anders Borg holder fast i den taktik. ”Regeringen må sikre Sveriges position med stærke offentlige finanser. Vi vil beskytte og styrke de metoder, vi bruger til at løse finansielle kriser og bankkriser uden at bebyrde de offentlige finanser. De problemer, vi ser med offentlige finanser andre steder i verden, understøtter dette,” siger han i en meddelelse fra det svenske finansministerium. http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/199752/oecd_sveriges_oekonomi_er_staerk_som_pippi.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja rolig nu Casper.,..... :D Det kommer...... det er stilheden før stormen. Inflation, forhøjede renter og en stærk krone, har sat det hele i stå som det ser ud nu....Tror på at der kommer en kraftig vending i 1 kvartal 2011. For Sverige kan ikke eksistere alene i verden....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://di.se/Artiklar/2011/1/26/225553/Valutanalytiker-Kronan-fortsatt-stark-pa-lang-si/ Kronan världsbäst Av de tio mest handlade valutorna är kronan starkast av alla mot dollarn. Och kronkursen kommer att fortsätta upp. Det spår valutaanalytikern Ashraf Laidi. ... De fortsætter :scared: "Det värsta scenariot för kronan gentemot euron är en inbromsning i den globala ekonomin som hämmar tillväxten i eurozonen. Det skulle till exempel kunna hända om Kina höjer sina räntor ytterligare och den globala marknaden börjar oroa sig för att världens ekonomiska motor bromsar in." Er det ikke netop det, der er på vej til at ske. Det er vel ikke mange andre lande end Tyskland og måske tiger-Island-Irland-Grækenland-landet Svetige, hvor væksten i økonomien går en del bedre end gennemsnittet. Prisniveauet på boliger i Stockholm er en del højere, end inden der kom store prisfald i Danmark. Arbejdsløsheden er stadig høj, SEK er efterhånden så stærk, at det kun er en fordel for alle svenskerne, der skal på ferie i Euroland og Thailand. Mon man kommer til at se 1 SEK være oppe i 90 øre mod DKK i år (inden crash).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er da på vej - idag VALUTAKURSER FASTSAT AF NATIONALBANKEN 84,27 Dato ISO kode 27-01-2011 26-01-2011 25-01-2011 24-01-2011 21-01-2011 Valuta Kurs Euro EUR 745,38 745,23 745,39 745,30 745,33 Amerikanske dollar USD 543,44 544,72 548,24 549,19 551,24 Britiske pund GBP 867,17 863,28 864,72 875,18 878,67 Svenske kroner SEK 84,27 84,13 83,68 83,25 83,19

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår topper den svenske krone? med en valutakurs på 63 DKK for 100 SEK i marts 2009 til nu at have en svensk krone som koster 84 DKK for 100 SEK, er spørgsmålet hvordan ser fremtiden ud? Vi har en historisk valukakurs som svinger omkring 80 siden 1992 (så vidt jeg husker), men nu er denne stabilitet brudt, så hvor er den nye ligevægt? Sveriges økonomi oplever højere vækstrater end andre EU lande. Nogle der har gode indput til en diskussion af ovenstående spørgsmål? Links osv? http://www.swedishwire.com/economy/8257-swedens-krona-too-strong Kronens styrke lader ikke til at påvirke optimismen omkring Sveriges økonomi. http://www.swedishwire.com/economy/8...en-for-shelter Noget tyder på at kronen godt kan stige yderligere, da det ser aldeles lyst ud for Svensk økonomi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker bare som om det er en polstring inden det går helt galt... Da kronen var ekstrem lav, satte alle priserne op da de kostede mere at importere varerne. De har ikke sat den ned siden og må derfor inkassere overskuddet. Det er med til at øge inflation og dermed renterne. Hvorfor er unaturligt. Det gør at virksomheder og banker på kort sigt kan prale af høj vækst. Dog er det med til at sætte tingene helt i stå, idet forbrugerne der primært handler svensk, får både højere renter i banken og højere priser. Det gør at forbruget dør og det rammer dobbelt. Det er kun stilhed før stormen.... Kommer Swedbank med et realiseret tab i Baltikum, så er det kun med til at sætte fart i tingene... Nu er vi begyndt at se vækst i USA og OMX er tilbage på niveau før krisen. Men det har som sagt ikke betydet flere penge imellem hænderne hos dem der driver væksten og de holder på dem. Klad mig bare sortseer, men vi har ikke set det værste endnu...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De går rundt om den varme grød.... Hele lortet er baseret på gæt og grimasser. De sammenligner vækst med det værste kvartal i historien... så den prognose gi'r jeg ikke meget for. Det er en officiel udmelding der proforma forsøger at dæmpe folks forbrugslyst, samt retfærdiggøre at bankerne hæver renten og polstrer sig yderligere.

HVis du ser på grafen "KPI med osäkerhetsintervall", vil du se at priserne kun er steget 1-2% i 2010, så dit argument med at priserne er sat meget op holder ikke i forhold til statistikken. http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=29548 Er der nogen der har links til prognoser for SEK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I de tidlige morgentimer var den oppe i 0,8485. Lige nu hedder den 0,8475 Ved ikke lige hvorfor den jumper sådan op her til morgen.
Usikkerhed i Egypten, usikkerhed for de "store" valutaer så søges der mod de små. Vil jeg mene..... Den ender i kurs 90 inden april.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Scania var i dag ude med regnskab og en advarsel om lavere fremtidig indtjening på grund af den høje svenske krone: http://di.se/Artiklar/2011/2/2/226183/SCANIA-4-KV-RORELSERESULTATET-BLEV-3725-MKR-SME-4107/?sr=6&tr=283961&rlt=0 SEK ned til 0,8405 lige p.t. Jeg ved dog ikke om det er Scania som er årsagen - det burde jo ikke komme som nogen overraskelse at en stærk valuta svækker eksporten. Men måske er der et par forhastede udenlandske spekulanter/investorer, som er kommet i tanke om, at de svenska aktier de har købt, kan blive ramt på den vis, og nu sælger de ud igen?:confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt besværligt med værdien af den svenske krone, og mange laver sikkert analyser af den. Jeg vil dog begrænse mig til lidt lommefilosofi omkring forholdet mellem svKR og DKR. tror nok at den væsentligste forskel ligger i de forbrugergrupper svenskerne og danskerne overvejende producerer til. En betydelig del af dansk produktion retter sig mod slutbrugerne, altså konsumentvarer. Konsumenterne holder igen, derfor lidt langsom vækst i DK. Til gængæld synes den stabil. Svensk industri er i langt højere grad baseret på investeringslystne virksomheder, de producerer til dem der producerer til konsumenterne. Da krisen klingede af, investerede virksomhederne voldsomt og svenskerne solgte en masse. Det gavnede den svenske kr. Problemet for svenskerne er så at virksomhedernes investering er ustabil ( med undtagelse af våbenindustrien, den er vist meget stabil) og man resikerer derfor ret store udsving. Dette mærkes i beskæftigelsen, og dermed også den svenske mønt. Men, når det så er sagt, tror jeg at den svenske kr har gode muligheder på den mellemlange bane. Jeg bliver ikke overrasket hvis den rammer 1 dkr i år, men om den kan holde sig der er tvivlsom. Svenske virksomheders kunder reagerer knaldhårdt på investeringsbudgettet hvis markedet bare fader lidt. Investeringer udskydes til skade for den svenske kr. Alt andet lige, som økonomer siger, hvis de analyserer på enkelte parametre i økonomien og ikke på helheden. Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er lidt besværligt med værdien af den svenske krone, og mange laver sikkert analyser af den. Jeg vil dog begrænse mig til lidt lommefilosofi omkring forholdet mellem svKR og DKR. tror nok at den væsentligste forskel ligger i de forbrugergrupper svenskerne og danskerne overvejende producerer til. En betydelig del af dansk produktion retter sig mod slutbrugerne, altså konsumentvarer. Konsumenterne holder igen, derfor lidt langsom vækst i DK. Til gængæld synes den stabil. Svensk industri er i langt højere grad baseret på investeringslystne virksomheder, de producerer til dem der producerer til konsumenterne. Da krisen klingede af, investerede virksomhederne voldsomt og svenskerne solgte en masse. Det gavnede den svenske kr. Problemet for svenskerne er så at virksomhedernes investering er ustabil ( med undtagelse af våbenindustrien, den er vist meget stabil) og man resikerer derfor ret store udsving. Dette mærkes i beskæftigelsen, og dermed også den svenske mønt. Men, når det så er sagt, tror jeg at den svenske kr har gode muligheder på den mellemlange bane. Jeg bliver ikke overrasket hvis den rammer 1 dkr i år, men om den kan holde sig der er tvivlsom. Svenske virksomheders kunder reagerer knaldhårdt på investeringsbudgettet hvis markedet bare fader lidt. Investeringer udskydes til skade for den svenske kr. Alt andet lige, som økonomer siger, hvis de analyserer på enkelte parametre i økonomien og ikke på helheden. Thage
En lobbyist med lommefilosofi.....farlig kombination...:-) Men jeg er ret enig med dig.....med det "men" at valutmarkederne er meget styret af følelser..... Tror også den når kurs 100.....medmindre Kina ændre valuta politik...eller noget andet der kan ryste valutamarkederne sker..... Alle dem, der her på siden siger...NU sker det.....NU SKER det.....NU SKER DET(at valutaen rasler ned på kurs 50)....de spilder tiden med forhåbninger.... Euroen vil slås de næste 10år for dens overlevelse.....USD vil ikke rette sig før Kineserne ændre politik.....så medmindre at Kineserne vågner op i morgen "omvendte" eller Spanien opdager en guldmine udenfor Madrid....tjaa.....måske kurs 105 ved samme tid næste år....??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har i nogen 'kilder' der bekræfter jeres lommefilosofier/gæt/spekulationer? Det er jo altid interessant at sætte sig ind i forskellige scenarier, for hvis i har ret, så kommer det med garanti til at betyde noget for langt størstedelen af folk herinde... Sidst, Mener jeg så en af e større bankers vurdering af sek udvikling i 2011 og her hed kursforventning 0,84

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har i nogen 'kilder' der bekræfter jeres lommefilosofier/gæt/spekulationer? Det er jo altid interessant at sætte sig ind i forskellige scenarier, for hvis i har ret, så kommer det med garanti til at betyde noget for langt størstedelen af folk herinde... Sidst, Mener jeg så en af e større bankers vurdering af sek udvikling i 2011 og her hed kursforventning 0,84
Man skal altid passe på når man læser indlæg som det jeg skrev. Især skal man vogte på konklusionerne. Alt andet lige! Alt andet er jo aldrig lige, så det er bare de proff økonomers kattelem, hvis de ikke har ret. Mine bemærkninger om erhvervsstruktur er let at kontrollere, men de baserer sig bare på et alment kendskab til de 2 lande. Mine konklusioner herpå er simpel logik. Der hvor kæden kan hoppe af er, når strukturelle forhold overføres på valutakurser. Her er alt andet sjældent lige. Se bare hvad der sker i Australien - kæmpe oversvømmelse og orkan oven i. Genopbygningen skal financieres, penge skal lånes, mange penge koster normalt lidt højere rente, det medfører igen lidt lavere valutakurs. Alt andet lige. Det ku jo osse ske i Sverige! Så lige på TV at man er igang med en arbejdsmarkedsreform, hvor en af elementerne var mindre flexiblt rbejdsmarked (endnu sværere at tilpasse arbejdsstyrken). Det kan accelerere outsourcing af produktion og måske lavere kr kurs. Hvem ved? Vær altid skæptisk omkring bankers forudsigelser af fremtiden. Det er umuligt at vurdere om de taler med en akademisk hang til sandhed eller de er ved at markedsføre. Mest fornuftigt er nok, at enhver forsøger at danne sin egen mening om valutakursen - evt bedste og værste vurdering. Så fattes budgettet for den lille familie for at finde konsekvenserne af bedste/ værste. Og så lægger man en plan for fremtiden. det må være bedste råd. Og så ikke mere lommefilosofi fra mig i denne sag, problemet er at jeg er for doven til at finde statistisk belæg for min filosofi. Hilsener Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sek Hvis man tror på teknisk analyse, kommer SEK til at stige, hvis man analyserer på "day-charts": http://www.forexpros.com/currencies/usd-sek-technical?period=86400 Jeg tror at der kan komme en korrektion nedad i den nærmeste tid (inden for 2 til 4 uger), herefter tror jeg at der er stor sandsynlighed for at SEK fortsætter med at stige. måske til et sted imellem 95 og 110, herefter tror jeg SEK falder ned på et stabilt niveau omkring 85-90. Dette er mine fornemmelser for SEKs bevægelser inden for det næste 1 til 2 år, og jeg kan meget vel tage groligt fejl. Lad tiden tale.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1374721/Regeringen-saljer-Nordeaaktier.html Regeringen sælger ud af sine bankaktier.....tror bestemt de er klar over hvad der venter.
Det kunne måske også tænkes at hænge sammen med at aktien er i det højeste niveau siden krisen....er ikke sikker på at det hænger sådan sammen....vi må se...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites