Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Uha det blir fedt at følge!! Jeg ville elske at overvære svenskens krone blive næst imod intet værd..... :D

Ja så småt får meningmand i Sverige øjnene op for' date=' at det måske er ved at blive kritisk i Sverige, at der ikke gøres noget aktivt for at holde kursen nede.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er måske lige for journalistisk nok... Altså kursen er tilbage på et niveau fra før krisens begyndelse (okay pt. lige lidt over på trods af, at krisen raser stadig). Derudover så må det ikke være sjovt for indkøbscenteret Emporia, som garanteret har satset på, at masser af danskere skal komme og handle, når de åbner i slutningen 2012 (før skulle det åbne i 2011), og med en højere SEK kommer der sikkert færre danskere. For noget tid siden var der endda tale om, at Emporia kunne udkonkurrere Fields på trods af, at begge centre er ejet af Sten & Strøm. Mobilia bygger jo også ud sikkert også på en satsning på en del danskere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Uha det blir fedt at følge!! Jeg ville elske at overvære svenskens krone blive næst imod intet værd..... :D
Jeg ville også sidde og gnide mine små hænder når valutaen falder.....men men..... Et kraftigt fald i kursen ville kræve et totalt nedbrud, det ser jeg ikke komme....alle mener jo at det er verdens stærkeste valuta pt...... Ville passe os perfekt, min kone er inden for sygehusvæsnet, så hun mister nok ikke sådan lige hendes jeb, har også lige fået en ny kontrakt.....så et lille 30-40-50% fald i valutaen/huspriserne ville passe os fint.... ;) Vi må se, tror dog ikke det sker før næste efterår....så skal eksporten gå helt i stå.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det skal vi nok finde årsagen til her: http://epn.dk/okonomi2/global/europa/article2304556.ece
Jep - i dag var det Euroen der steg, og ikke så meget den svenske krone som faldt. EUR (og dermed DKK) steg også markant i forhold til USD. Artiklen har som overskrift at "Eurokrisen kan være forbi" - det er sgu en af de dummeste og mest misvisende overskrifter hidtil. Børsen har den også: http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/199283/eurokrisen_kan_vaere_forbi.html Direkte afskrift af Reuters/Ritzau. Artiklen har heldigvis lidt flere nuancer - her nævnes det at Kina og Japan har lavet støtteopkøb. Det er sgu bare en midlertidig løsning. Kina indsamler i øjeblikket vesterlandsk statsgæld på samme måde som Don Corleone indsamlede "tjenester" i "The Godfather". En dag ude i fremtiden, vil de have noget andet tilbage end bare renter og afdrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kina indsamler i øjeblikket vesterlandsk statsgæld på samme måde som Don Corleone indsamlede "tjenester" i "The Godfather". En dag ude i fremtiden, vil de have noget andet tilbage end bare renter og afdrag.
Jeg tænkte det samme. Snart er vi Kina's slaver. Desværre har vi kun "ansat" vores politikere til at kigge på den korte bane, nemlig deres embedsperiode. Jeg tror man burde tage et nærmere kig på den store globale ubalance der er i verden til Kina's fordel, og lægge nogle hæftige handelsbarrierer ind for at lave en balance mellem ALT for billig arbejdskraft også den som vi har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tænkte det samme. Snart er vi Kina's slaver. Desværre har vi kun "ansat" vores politikere til at kigge på den korte bane, nemlig deres embedsperiode. Jeg tror man burde tage et nærmere kig på den store globale ubalance der er i verden til Kina's fordel, og lægge nogle hæftige handelsbarrierer ind for at lave en balance mellem ALT for billig arbejdskraft også den som vi har.
Tag det nu roligt... Handelsbarrierer gør kun os allesammen fattigere. Se f.eks her: http://epn.dk/okonomi2/global/asien/article2290146.ece - Der er stor vækst, og der er store lønstigninger. Den slags her ordner markedet selv over tid. Der tales allerede om at flytte produktion til Afrika når Kina bliver for dyrt. Desuden skal du tænke på at du ikke bliver fattigere blot fordi en anden blivere rigere. Desuden er Kina ikke interesseret i at deres primære eksportmarkeder i USA og EU er på randen af bankerot. Et større problem med Kina er deres valutapolitik: http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/191677/obama_i_clinch_med_kina_om_valuta-politik.html - men der lægges jo allerede pres på der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tag det nu roligt... Handelsbarrierer gør kun os allesammen fattigere. Et større problem med Kina er deres valutapolitik: http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/191677/obama_i_clinch_med_kina_om_valuta-politik.html - men der lægges jo allerede pres på der.
Så kan vi jo blot vente på et Nash-ekvilibrium et eller andet sted i horisonten, uagtet de sociale og menneskelige lidelser ventetiden kan byde på...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeps det ser ud til at det er fremtiden....Jeg spøger med at vi hellere må tale pænt om vores asiatiske rengøringskollegaer, da vi kan risikere at om føje tid at stå i modsatte rolle, da vi så gør rent i Thailand/Kina, og vice versa....Alle imperier falder på et tidspunkt, sådan er historien.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Se f.eks her: http://epn.dk/okonomi2/global/asien/article2290146.ece - Der er stor vækst, og der er store lønstigninger. Den slags her ordner markedet selv over tid. Der tales allerede om at flytte produktion til Afrika når Kina bliver for dyrt. Desuden skal du tænke på at du ikke bliver fattigere blot fordi en anden blivere rigere. Desuden er Kina ikke interesseret i at deres primære eksportmarkeder i USA og EU er på randen af bankerot.
Jo.. Givetvis klarer markedet det ved at flytte videre til næste land med lave lønninger. Men jeg har nu aldrig været fan a virksomhedsturisme der forlader et område når de ikke længere kan tilbyde "slavelønninger".
Et større problem med Kina er deres valutapolitik: http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/artikel/1/191677/obama_i_clinch_med_kina_om_valuta-politik.html - men der lægges jo allerede pres på der.
Enig!.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tag det nu roligt... Handelsbarrierer gør kun os allesammen fattigere. Se f.eks her: http://epn.dk/okonomi2/global/asien/article2290146.ece - Der er stor vækst, og der er store lønstigninger. Den slags her ordner markedet selv over tid. Der tales allerede om at flytte produktion til Afrika når Kina bliver for dyrt.
Hvem dælen snakker om at flytte produktion fra Kina til Afrika? Det tror jeg i så fald vil blive en stor fiasko, hvis der er nogle, der forsøger sig på det. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvem dælen snakker om at flytte produktion fra Kina til Afrika? Det tror jeg i så fald vil blive en stor fiasko, hvis der er nogle, der forsøger sig på det. Vh, Lars.
Tja, i starten var der jo også mange som brændte nallerne på at rykke til Kina (og stadig gør) men det afskrækker jo ikke rigtigt folk...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, tror nu ikke det er så usandsynlig at Kina kunne være interesseret i at producere i Afrika. De kunne jo planlægge at sende kinøjsere med til at gøre arbejdet, der er jo ingen konkurance på arbejdskraft i store dele af Afrika. Kina har jo problemer med at rumme og føde befolkningen selv, så det kunne være en løsning på 2 af deres problemer. Faktisk er jeg bange for at det er det de går og pønser på, selvfølgelig ud over at sikre sig de råstoffer der er masser af i Afrika. Er faktisk lidt nervøs for at Kina vil overtage føring både økonomisk og financielt (læste i sprøjten dd at kineserne ikke mere regner dollars som verdensvaluta, man kan så gætte på hvilken valuta de så foretrækker. Politisk er kineserne så langt fra os, men det bekymrer vel ikke dem. JEG ER PANISK FOR FREMTIDEN, især hvis eurolandene ikke snart tager sig sammenog vinder styrke og ikke social velfærd. Thage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

sek i kurs 88 i år - siger Spanske Stank http://epn.dk/okonomi2/global/article2308346.ece ""Der er udsigt til højere renter og god vækst hos vores skandinaviske naboer. Den svenske krone ventes således at stige til det stærkeste niveau siden 2000, og koste 88 øre om et halvt år. Den norske krone ventes at stige til 98 øre. Det kan bestemt ikke udelukkes, at en norsk krone bliver dyrere end en dansk krone i løbet af i år," heddet det kontant."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tja, tror nu ikke det er så usandsynlig at Kina kunne være interesseret i at producere i Afrika. De kunne jo planlægge at sende kinøjsere med til at gøre arbejdet, der er jo ingen konkurance på arbejdskraft i store dele af Afrika. Kina har jo problemer med at rumme og føde befolkningen selv, så det kunne være en løsning på 2 af deres problemer. Faktisk er jeg bange for at det er det de går og pønser på, selvfølgelig ud over at sikre sig de råstoffer der er masser af i Afrika. Er faktisk lidt nervøs for at Kina vil overtage føring både økonomisk og financielt (læste i sprøjten dd at kineserne ikke mere regner dollars som verdensvaluta, man kan så gætte på hvilken valuta de så foretrækker. Politisk er kineserne så langt fra os, men det bekymrer vel ikke dem. JEG ER PANISK FOR FREMTIDEN, især hvis eurolandene ikke snart tager sig sammenog vinder styrke og ikke social velfærd. Thage
Der går nok lang tid inden kineserne selv flytter produktion til Afrika - der er stadig en del provinser i Kina's indland, som mangler at blive fuldt ud industrialiserede (de startede med kystregionerne i Kina). Det er derfor at de stadig holder deres valuta lav, for at væksten i Kina kan fortsætte - for magteliten er af den tro, at hvis "toget" stopper på et eller andet tidspunkt, så bliver der revolution og de bliver vippet af pinden. Men Kineserne er p.t. en af de største investorer/bidragsydere til infrastruktur-projekter i Afrika. Kina er godt i gang med at sikre sig råvarer og fødevareproduktion i den verdensdel. Problemet med Afrika har altid været at det er umuligt at få alle de mere simple naturrigdomme ud derfra, fordi der er så elendig infrastruktur. I Sydøstafrika kunne man producere enorme mængder fødevarer pga. optimalt klima, men p.t. kan man ikke få dem ud derfra. Det er det problem, som kineserne er ved at løse - for at de selv kan få råvarerne naturligvis. Kineserne tænker desværre mange skaktræk længere frem end vore vestlige politikere for tiden. I øjeblikket er USA og specielt Europa i gang med at sælge verdensherredømmet til Kina bid for bid for på kort sigt at kunne finansiere urealistiske velfærdssystemer. Kineserne kommer næppe til at blive rigere end os pr. person. Det skete fx. ikke for Japan i sidste halvdel af det 20. århundrede, selvom der var meget snak om at de ville overtage alt. De kom op til vores niveau for BNP pr. indbygger, men de overhalede os aldrig rigtig. Men Japan er kun lidt over 100 mio indbyggere - kina er 1 milliard indbyggere, hvilket er lige så mange som i USA+EU+Japan tilsammen. Derfor er det kun et spørgsmål om tid før en Kina bliver verdens største økonomi - Kina er allerede verdens største bilmarked.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Politisk er kineserne så langt fra os' date=' men det bekymrer vel ikke dem. JEG ER PANISK FOR FREMTIDEN, især hvis eurolandene ikke snart tager sig sammenog vinder styrke og ikke social velfærd.[/quote']Og selv tyskerne mener at Kina kan bygge ordentligt. Selv en Porsche: http://www.bilekspressen.dk/nyheder/en-kinesisk-porsche

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er derfor at de stadig holder deres valuta lav, for at væksten i Kina kan fortsætte - for magteliten er af den tro, at hvis "toget" stopper på et eller andet tidspunkt, så bliver der revolution og de bliver vippet af pinden.
Det bliver spændene at se hvordan kineserne håndtere deres eget pensionssystem, når masserne går på pension og arbejdsløshed er heller ikke et fremmedord derovre. Gad vide hvordan de takler de udfordringer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det bliver spændene at se hvordan kineserne håndtere deres eget pensionssystem' date=' når masserne går på pension og arbejdsløshed er heller ikke et fremmedord derovre. Gad vide hvordan de takler de udfordringer?[/quote'] Måske med en "frivilig" selvmordsordning for alle ikke-arbejdsduelige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svårt sälja svenska växlar Gad vide, om man skal lægge noget i denne artikel fra DN i går: http://www.dn.se/ekonomi/svart-salja-svenska-vaxlar Riksgälden fik tilbudt for høje renter til at ville låne 4 mia SEK. "En tolkning av onsdagens svaga efterfrågan på svenska växlar är att ränteläget i Europa är på väg att börja jämnas ut. Tendenser i den riktningen kan även ses på andrahandsmarknaden för statspapper från eurozonen."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites