Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Hmm... Så er vi over 74 efter en længere periode omkring 72/73. :confused:
Min fortolkning er, at de dovne grækere gør Euroen usikker med deres risiko for statsbankerot. Dollaren har også haft travlt med at komme op ift Euro siden nytår. Og nu begynder offentligt ansatte grækere også at strejke. De kan bare smøge ærmerne op, kan de.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Står stadig fast ved SEK til 130 2014/2015
SEK i 130 i 2014/2015 betyder én af følgende to ting: 1. Du finder et arbejde i Sverige. 2. Du flytter hjem til Danmark. Som udgangspunkt må man gå ud fra, at lysten ved status quo langsomt svinder, når kursen stiger over det niveau den var i da man flyttede til Sverige. For mit vedkommende betyder det, at vores lejlighed og lønninger mister i værdi ved en kurs højere end 83.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min fortolkning er, at de dovne grækere gør Euroen usikker med deres risiko for statsbankerot. Dollaren har også haft travlt med at komme op ift Euro siden nytår. Og nu begynder offentligt ansatte grækere også at strejke. De kan bare smøge ærmerne op, kan de.
Ja det er også det, jeg tolker. Grækenlands økonomiske uføre må veje tungere for SEK'en end at styrtet i Letlands BNP var langt større end forventet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg må indrømme, at jeg tror mere, det er fordi Euro'en får tæv over for de andre valutaer i disse dage. I dag specielt på grund af, at Euroland har givet tilsagn om økonomisk hjælp til Grækenlands elendige økonomi. Jeg kan ikke selv se lyset i tunnelen for den svenske økonomi, specielt stadig med Baltikum i mente. Arbejdsløsheden i Sverige er stadig en hel del højere end i Danmark (dobbelt så høj i procent, hvis jeg husker korrekt). Volvo er solgt til kineserne og Saab nu til Spyker, det giver en positiv effekt på kort sigt. Men vent bare til kineserne lukker nogle af Volvo's fabrikker osv. i Sverige og Spyker gør det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg må indrømme, at jeg tror mere, det er fordi Euro'en får tæv over for de andre valutaer i disse dage. I dag specielt på grund af, at Euroland har givet tilsagn om økonomisk hjælp til Grækenlands elendige økonomi. Jeg kan ikke selv se lyset i tunnelen for den svenske økonomi, specielt stadig med Baltikum i mente. Arbejdsløsheden i Sverige er stadig en hel del højere end i Danmark (dobbelt så høj i procent, hvis jeg husker korrekt). Volvo er solgt til kineserne og Saab nu til Spyker, det giver en positiv effekt på kort sigt. Men vent bare til kineserne lukker nogle af Volvo's fabrikker osv. i Sverige og Spyker gør det samme.
Den ultra korte forklaring på SEK's kursstigning: Riksbanken har varslet rentestigninger. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/rantan-hojs-till-sommaren_4245255.svd

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man læser kommentarerne i linket i forrige post, ja så mener nogen at vi kommer op på en variabel rente på 7-8 % og at boligpriserne dermed vil falde ca. 25%. Hvad mener folk herinde? Der er vel ingen tvivl om at renten kommer til at stige, men min smertegrænse ligger ved 4-5% - spørgsmålet er om man skal ned og høre hvad man kan få for huset, før løbet er kørt? Samtidigt ser det ud til ar sek igen er på vej op til tidligere niveau. Fremtiden ser desværre ikke for lys ud. Til gengæld mener jeg at hvis renten stiger så meget, så vil alt jo gå i stå!?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo bare et gæt og jeg har intet at lægge i det andet end logik Hvis renten lå 3-5% da det gik rigtigt godt, hvorfor skal den så ryge op på 8% snart ? Hvis huspriserne falder yderligere 25%, mens dem der sidder i dem skal betale 8% i rente, så mister endnu flere deres hus og ingen vil kunne låne til nyt..... Hvis du er urolig, kan du altid bare sælge nu og leje et eller andet værelse de næste 5 år og se hvad tiden bringer :love2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er en udmelding om at folk ikke skal overforbruge fordi renten er lav og de ikke skal gå ud og købe alt for dyre huse som de ikke kan sidde i.... Sålænge det svenske samfund er underdrejet på den måde her, og det bliver sgu nok værre endnu, så sker der intet med renten. De vil hellere ha' inflation end at pengemarkedet går i stå....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror det er en udmelding om at folk ikke skal overforbruge fordi renten er lav og de ikke skal gå ud og købe alt for dyre huse som de ikke kan sidde i.... Sålænge det svenske samfund er underdrejet på den måde her, og det bliver sgu nok værre endnu, så sker der intet med renten. De vil hellere ha' inflation end at pengemarkedet går i stå....
Det tror jeg også ligger bagom Ingves udmelding. Boligmarkedet i specielt Stockholm har været i hastig stigning, og jeg tror en stor del af motivationen bag denne udmelding har været at forhindre en ny boble i at udvikle sig. Kvadratmeterpriserne i Stockholm nu svarer vist nogenlunde til hvad de var i København på toppen. Det som virkeligt overrasker mig, er hvor kraftigt den svenske krone reagerer på denne udmelding - den er oppe i 75,53 nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man læser kommentarerne i linket i forrige post' date=' ja så mener nogen at vi kommer op på en variabel rente på 7-8 % og at boligpriserne dermed vil falde ca. 25%. Hvad mener folk herinde? Der er vel ingen tvivl om at renten kommer til at stige, men min smertegrænse ligger ved 4-5% - spørgsmålet er om man skal ned og høre hvad man kan få for huset, før løbet er kørt? Samtidigt ser det ud til ar sek igen er på vej op til tidligere niveau. Fremtiden ser desværre ikke for lys ud. Til gengæld mener jeg at hvis renten stiger så meget, så vil alt jo gå i stå!?[/quote'] 4% i 2013 :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man læser kommentarerne i linket i forrige post' date=' ja så mener nogen at vi kommer op på en variabel rente på 7-8 % og at boligpriserne dermed vil falde ca. 25%. Hvad mener folk herinde? Der er vel ingen tvivl om at renten kommer til at stige, men min smertegrænse ligger ved 4-5% - spørgsmålet er om man skal ned og høre hvad man kan få for huset, før løbet er kørt? Samtidigt ser det ud til ar sek igen er på vej op til tidligere niveau. Fremtiden ser desværre ikke for lys ud. Til gengæld mener jeg at hvis renten stiger så meget, så vil alt jo gå i stå!?[/quote'] Det skal du ikke tage så seriøst. Der er altid en masse tosser på di.se som ævler om dommedag på boligmarkedet. Problemet er bare at det har de gjort de sidste 10 år

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man læser kommentarerne i linket i forrige post' date=' ja så mener nogen at vi kommer op på en variabel rente på 7-8 % og at boligpriserne dermed vil falde ca. 25%. Hvad mener folk herinde? Der er vel ingen tvivl om at renten kommer til at stige, men min smertegrænse ligger ved 4-5% - spørgsmålet er om man skal ned og høre hvad man kan få for huset, før løbet er kørt? Samtidigt ser det ud til ar sek igen er på vej op til tidligere niveau. Fremtiden ser desværre ikke for lys ud. Til gengæld mener jeg at hvis renten stiger så meget, så vil alt jo gå i stå!?[/quote'] Hvis den korte rente kommer til at stige til 7-8% i en længere periode så kommer boligpriserne til at falde langt mere end 25%. :scared: Men det er ikke så sandsynligt at vi kommer helt derop. Der er så mange, som har kort-rentelån at hvis renten kommer så højt op, så vil der gå en hel del (især stockholmere) på røven, hvilket trækker bankerne i problemer og skaber en ny krise - og så bliver Riksbanken nødt til at sætte renten ned igen, for at afbøde faldet i økonomien. :rolleye: Og det er ikke kun I Sverige at der er mange kort-rentelån. De findes i store dele af Europa. Men 4-5% vil jeg dog forvente som et langsigts gennemsnit. Det skal man altså kunne holde til. Og man skal kunne klare perioder på 1 år med 6,5%. Hvis man ikke kan det, så bør man begynde at sætte kontanter til side nu hvor renten er ekstra lav, så man har dem i reserve til senere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ydermere så tror jeg faktisk at grunden til at den svenske krone steg så meget igår, var det at mange tænkte at den svenske økonomi måtte være bjørnestærk siden de taler om sådanne renter..... Med tanke på den måde det foregår i Euroland ligenu, så forventer jeg ikke en rente på over 2% før om tidligst 4-5 år.....Med Grækenland konkurs og hele den sydlige del af Euro'en hængende i en tynd tråd, så er der nok en grund til at Frankrig opbevarer deres Franske Franc i en atomsikker bunker nær Lyon.... Og jeg er ret sikker på at tyskerne har gjort det samme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tale om afledte konsekvenser. Hvorfor skal en græsk finasruin begrænse min købekraft. :fight: Normalt siger man at man skal prøve at begrænse risikoen for afledte konsekvenser af det man gør, men i den store globaløkonomi kan financiel virus sprede sig uden nogen form for grænsekontrol.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
http://epn.dk/okonomi2/global/article1993075.ece og hvis € virkelig skal falde så meget overfor $, så må vi godt nok håbe at SEK falder med € ned. Ellers bliver det ubehageligt
EUR har tidligere (f.eks. i 2003) været 1 til 1 overfor USD: http://www.valutakurser.dk/currency/showgraph.aspx?valutaid=233053 Dengang var kursen SEK overfor DKK ikke meget anderledes end i dag: http://www.valutakurser.dk/currency/showgraph.aspx?valutaid=233073 Er nervøs for mange har sikkert lagt budget eller skruet forbruget op efter en kurs på under 0,80 :S Der må være nogen her som har lidt viden hvordan valutamarkederne virker .... hvad forventes der hvis EUR falder i værdi samtidig med den svenske økonomi bliver stadig stærkere?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er nogle her der har boliglån i dkk og er i gang med at sælge sin bolig...skal tilbage til DK eller købe noget andet i SE. De glæder sig for at sek stiger endnu mere :)
Nu er vi som danskere jo nok med til at holde huspriserne kunstigt høje i, og omkring malmø... Så selvom regnestykket ikke helt kan gøres sådan op, så vil en stigende svensk krone overfor en dansk jo gøre at der er potentielt færre der flytter over sundet, og derfor færre der køber huse...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er vi som danskere jo nok med til at holde huspriserne kunstigt høje i' date=' og omkring malmø... Så selvom regnestykket ikke helt kan gøres sådan op, så vil en stigende svensk krone overfor en dansk jo gøre at der er potentielt færre der flytter over sundet, og derfor færre der køber huse...[/quote'] Nogen der har spurgt broen om de sænker prisen på turpasset på SEK igen??? Sidste år steg den med faldende svensk krone som undskyldning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites