Jump to content
biz

Nu får vi snart lönforhöjelse! (Finansiel Krise til debat)

Recommended Posts

Jeg aner ikke en skid om SEK's fremtid, ligesom de fleste eksperter. Her er et uddrag fra en artikel jeg læste i Aftonbladet tidligere idag, som handler om at den svenske krone er blevet 11% stærkere mod det engelske pund, og svenskerne skal juleshoppe i England fordi (læs selv videre).... – London har blivit billigare igen och rörelserna har varit så pass kraftiga att det ger stor effekt, säger Johan Javeus, chefsstrateg på SEB Merchant Banking. Och det kommer att bli ännu billigare under vintern, spår Johan Javeus. Inte för att pundet försvagas ytterligare, där förväntar sig SEB:s analytiker att valutan stabiliseras och till och med stärks den kommande tiden mot euron, men för att kronan fortsätter att stärkas. – Just nu befinner vi oss en bit över 10,30 kronor för en euro och det är fortfarande nivåer som är rätt så svaga för kronan. Givet att ekonomin och börsen fortsätter att förbättras och att tecknen på en försiktig återhämtning för världens export så tror vi på en tydlig kronförstärkning, säger Johan Javeus. Enligt SEB:s prognos kan pundet komma att gå ner till 10,60 kronor vid årsskiftet. – Det är kanske tveksamt att kronan stärks så mycket, det skulle innebära att den hamnade på 9,75 kronor mot euron. Men även om kronan bara kommer ner till 10 kronor för en euro, så innebär det att pundet kostar 10,84 kronor, säger Johan Javeus. www.e24.se/pengar24/artikel_1621103.e24 :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svagt nedaf SEK mod DKK er svagt faldende i går og i dag uden at jeg kan se nogen klar forklaring. Lige nu hedder den 71,57. Hvis nogen vil læse (tvivlsomme) ekspertforklaringer så er det bare at kigge på følgende artikel hos DI: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2009%5c10%5c15%5c357064&SectionId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter Ret så ubrugelig artikel i grunden. Forløbigt er det mest følgende effekter som på virker den svenske korner overfor EUR og DKK.: Generelle Aktiekursfald -> SEK ned Generelle aktiekursstigninger -> SEK op Flere problemer i Baltikum -> SEK ned HVer gang et Baltisk land skaber så meget attention at de ryger på Bloombergs top10 nyhedsliste, og alle verdens investorer bliver mindet om deres problemer -> SEK ned

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg gik og glædede mig over de næsten 0' date='71, og ventede med at overføre, men nu er den jo hoppet op over 0,73. Er det noget forbigående, eller skal man tro at tendensen er stigende?[/quote'] Det er snart d. 1, den laver "de" hver måned! :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad der sker i disse dage. Aktierne er faldet de sidste par dage, hvilket burde påvirke SEK nedaf, men det omvendte er sket. Måske er det fordi at der har været stille omkring Baltikum de sidste par dage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er snart d. 1' date=' den laver "de" hver måned! :rolleyes:[/quote'] Hver gang det er lønningsdag i DK for skåningerne, skal der veksles nogle hundrede millioner til SEK, så det øger jo efterspørgslen. Det må jo have EN VIS indflydelse på kursen, og nu er det så kun den 26., men MÅSKE ser markedet en lillebitte smule fremad. Så vær venlige at holde lidt igen med vekslingen for vores allesammens bedste. Hellere veksle lidt småbeløb midt i måneden somom man egentlig ikke rigtig er interesseret i stedet for at smække hele lønnen op på skranken den 1. og sige: giv mig alt, hvad I har i butikken. Det er jo den slags, der skaber indtryk af, at SEK er vildt efterspurgt. Vis solidaritet. Før vi henvender os til vores bank for at købe SEK, bør vi træne på sætningen "og så skal vi forresten også have lidt kartofler". Så skal den nok komme ned på sit naturlige leje igen, altså under 70. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

[ATTACH]3297[/ATTACH] Det ER da en sær bobbel på bare en uge her sidst i oktober. Kursen ligger og bølger omkring 71,80, og vupti d.21, så går den lige op til over 73. Og fra søndag d. 25, så falder den lige ned igen. Og skal man se på tendensen, så falder den yderligere - lige op til månedsskiftet? Det ligner da udpræget at nogle har 'leget' med SEK'en:cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jow...men er det så også den kurs der følger med overførslen??? Nej vel.... Så det er egentlig en smule underordnet når det kommer dertil, med mindre det er store udsving..... 1,20dkk pr 100kr...12 kr pr 1000 og 120 pr 10.000....Så det er sgu da underordnet med mindre man overfører 1.000.000+ pr måned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal jeg lige ha' igen... En stor del herinde mener tilsyneladende at Øresundspendlere er ofre i et valutakomplot, der op til den sidste dag i måneden spekulerer SEK op???? Well, godt nok er der mange, der pendler over broen, men at der ligefrem skulle spekuleres i det, køber jeg ikke. Vi er oppe mod større kræfter her, og mon ikke også de SEK der bliver vekslet om ved månedens afslutning bliver udlignet af penge, der ryger ud af Sverige til primært Østeuropa og Mellemøsten?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige sige at jeg ikke mener at jeg er 'offer for et komplot'. Og som altid må Rikkes særlige verdensbillede stå for egen regning. Jeg kan jo se med det blotte øje at kursens sving ikke følger kalenderen, så teorier om store overførsler og de 'rette datoer' er ikke en teori, jeg hælder til. Jeg havde bare af personlige grunde fulgt kursen meget de sidste par uger, og bemærker en usædvanlig 'glat' pukkel i sidste uge, som virker atypisk når man ser på de sidste 12-18 måneders uro på SEK'en. Min betragtning var (uafhængigt af alle pendleres overførsler til hvor som helst), at det så meget målrettet ud med en kursstigning på ca. 2 SEK/ 100 Dkk, som efter en weekends platau dropper direkte ned igen. Så jeg tænker, at nogle har forsøgt sig med at spekulere .. men hvad ved jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så jeg tænker' date=' at nogle har forsøgt sig med at spekulere .. men hvad ved jeg.[/quote'] Så du mener altså at der er nogle som spekulerer i valuta.... hvad er det dog for en verden vi lever i ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad der er af valutakurser i de sene nattetimer og henover weekenden kan I ikke regne så forfærdeligt meget med. Handelen er meget tynd på de tidspunkter og der kan derfor forekomme "flukes". Jeres egne vekslinger sker jo i dagtimerne, hvor der er meget mere handel. Kusen ligger lige nu på 71,569 Med hensyn til hvorfor kursen røg op i 73,5 lige da de fleste havde fået løn kan jeg ikke forklare hvorfor. Jeg sidder selv med den nagende mistanke at der er en tendens til at vi pendlere trækker kursen midlertidigt op omkring månedsskiftet. Men jeg kan ikke helt få min fornemmelse til at passe med størrelsesforholdene fra virkelighedens tal. Lad os sige at der er 40.000 pendlere som får en gennemsnitlig efterskat løn på 20.000 kroner om måneden - begge tal er højt sat. Det bliver til 800 mio. som skal overføres hver måned. Problemet er at 800 mio ikke er særligt meget i forhold til hvor meget valuta der handles på markederne. Det er meget svært at få konkrete tal på dette. Men jeg kunne dog finde - via Bank Of Japans - tal for omsætninge med japanske yen. Her handles der hver eneste dag for hvad der svarer til mellem 400 og 500 milliarder kroner. Sverige er jo en meget mindre økonomi så mit umiddelbare skud i tågen er at der handles for 20 gange så lidt med SEK som med JPY. Men selv det er en omsætning på en 20-25 milliarder kroner hver dag. 800 mio fordelt over et par dage i slutningen af måneden burde ikke kunne flytte noget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

^Der er vist også mange svenskere nordpå der arbejder i norge og bor i sverige, som man vel også skal have med i dit regnestykke. I disse dage tror jeg at de kører forretningen efter devisen "Mange bække små"....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
^Der er vist også mange svenskere nordpå der arbejder i norge og bor i sverige, som man vel også skal have med i dit regnestykke. I disse dage tror jeg at de kører forretningen efter devisen "Mange bække små"....
Ja men omvendt så er der også rigtig mange (der ligesom jeg) ikke for månedsløn sidst på måneden men nærmere omkring d.20, ligesom der formentlig også er mange 14. dages lønnede, så jeg tror ikke så meget på den teori.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja og alle dem der bor i Norge eller Danmark, og arbejder i Sverige :rolleyes: Tror ikke vi skal koge så meget mere suppe på konspirationsteorier om at SEK altid lige stiger lidt når folk får deres løn udbetalt i Danmark eller Norge. Næppe de store sedler nogen af os almindelige dødelige mister på den konto hver måned.. Desuden, hvor mange veksler hver måned 100% af deres DK løn til SEK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at have været oppe omkring kurs 73 midt i måneden er den svenske krone nu faldet lidt nedaf igen. Lige p.t. hedder den 71,1 I de sidste par dage har Saab's kuldsejlede planer trukket nedaf. Og i dag er det en generel aktienedtur og faldende risikoappetit som trækker nedaf. Dagens aktienedtur har dog ikke noget med Sverige at gøre - skyldes en aktieboble i Kina - og at Dubai's prestige ejendomsselskab, Dubai World, har chokeret alle ved at bede om udsættelse på betalingerne af deres astronomiske gæld. De fleste regnede med at Dubai World på en eller anden måde havde snabelen nede i nabo-emiraten Abu Dhabi's oliefond-kasse, så de alligevel altid kunne betale selvom deres ejendomsprojekter naturligvis var håbløst tabsgivende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites